Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: bosabengt skrivet januari 08, 2013, 23:04:24 PM

Titel: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet januari 08, 2013, 23:04:24 PM
För mig som inte kan så mycket och är helt novis när det kommer till trimning skulle gärna vilja få en klistrad tråd som hjälper till lite. Då gällande trimning samt olika svåra ord.
T ex:

Dur/duration
Körspel
TDC
Lyft
Nockvinkel
Reducering utav basvinkel.
Lachcaps
Körbarhet
Overlap

Och skulle vilja ha en liten samlad rekomendationstabell över vad som krävs för en viss effekt t ex såhär:

120hk:
130hk:
140hk:

Osv osv

När chippen från FS behövs och varför och vad gör chippen.
Och när ska det labbas själv med boxen dvs jorda eller bygla stift 18-19.
Vilka trimkammar passar på 530 och vilka passar 531 (orörda) Och vad gör en FS280 i en 531 vs 530?
T ex mellan hur mycket effekt gör en Fs280, t ex 150-170 hk beroende på hur mycket man portat toppen t ex 34 mm portning gör 150 hk och 38 mm gör 170hk (endast exempel)

Ja det är bara en liten del som jag vill ha svar på och som jag tror flera skulle vilja ha.

Vet att det finns massa trådar om ämnet men det är ju därför det är så svårt att bilda sig en uppfattning, eftersom alla säger olika.

Även illustrativa bilder efterfrågas på en topp med delar isärtagna med nummer eller namn på vad delen heter. Samt bilder på hur hur man ställer in en kam, hur tdc ska stå och vart man mäter och bilder på före o efter bilder från portade toppar. Samt bilder på där man pekar på vart man ska slipa/porta. T ex slipa här (pil) och här och här för lätt portning, slipa mer samt här o här för medium portning osv osv osv.

 :help:

Detta skulle bli en bibel för alla noobies och "trimma 740" trådar skulle försvinna. en ide iaf  :goodluck:
Titel: SV: Dummietråd för B230F Efterfrågas
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 11, 2013, 09:51:01 AM
Det är ingen dålig ide att sätta ihop och klistra en tråd där man förklarar endel grunder och ksk få folk och lägga in bilder och dela med sig av enklare saker som ger effekt för nybörjare och även skriva om hur olika kombinationer man testat har fungerat så andra slipper göra misstagen och får veta lyckade saker.
 
kan börja lite smått med och förklara uttrycken (även om jag tror man kan hitta dom bara man använder sök-knappen)
 
Dur/duration= antal grader ventilen är öppen under tiden kammen snurrar ett varv.

körspel= spelet/mellanrumet mellan kamaxelnocken och ventiltryckaren när ventilen är stängd

Tdc= topp dead center= när kolven är längst upp stannar till och ska vända neråt igen

Lyft= hur många millimeter kamaxeln trycker upp ventilen som mest.

Nockvinkel= för varje cylinder finns det en kamaxelnock som styr insugsventilen och en som styr utblåsventilen graderna mellan att avgasventilen är fullt öppen tills det att insugsventilen är fult öppen är nockvinkeln/vinkeln i grader nockarnas spetsar har mellan varandra.

Reducering av bascirkel= när man slipar om en gammal kamaxel för att få högre lyft och mer duration måste man slipa ner delen av kamaxeln som inte lyfter för att göra nocken större dvs bascirkeln tex för att få 2mm högre lyft måste man slipa minst 2mm från bascirkeln (är mer komplicerat ändå men enkelt sett)

Lachcaps= när man slipar ner bascirkeln så får man ett längre mått mellan ventiltryckaren och kamaxeln tex 2 mm längre då använder man en sk lachcaps som är en liten hatt man sätter ovanpå ventilen under ventiltryckaren så man får upp tryckaren lika mycket i höjd som man slipat bort från kammen.

Körbarhet= när man trimmar en motor måste man se till och få harmoni i den annars blir körbarheten lidande ju bredare register (större varvtalsspann) som en motor fungerar bra på ju bättre körbarhet.
tex en vass kam på en motor med dåliga/för små förgasare och ett topplock som inte heller räcker till för effekten ger oftast ett smalt register och en svårkörd motor då man måste växla mycket och istället för ett kontrolerat släpp antingen får en motor som suckar eller fullt spinn på en lägre växel dvs det går sakta.

Overlap=När avgasventilen ska stänga och insugsventilen ska öppna så är dom oftast öppna ett litet tag samtidigt eftersom man vill öppna insug så fort som möjligt när kolven börjar gå neråt och stänga avgasventilen så sent som möjligt för att få ut alla avgaser.
 Då ventilerna öppnar första millimetern försiktigt låter man ventilerna vara öppna samtidigt då för under en mm hinner det inte ut/in särskilt mycket gaser i motorn på en väldigt snäll motor.
 När man ökar trimningsgraden ökar man ochså överlappet dels för att ventilerna ska hinna vara mera öppna under insug/utblåstackten men man stämmer även av grenrör så när alla avgaser tryckts ut och fått upp hög fart i grenröret så bildas ett undertryck i förbränningsrummet då inga fler avgaser vill ut  om man då öppnar insugsventilen så suger det istället in luft från insuget som gör att man får upp farten på den luften tidigare än om man väntat på att kolven skulle börja röra sig neråt och suga in luften.


Lite mer om kamaxlar.
 
Olika mätmetoder hos olika kamaxelslipare gör att det kan vara lite luddigt med olika durationer då en kamaxel under första 0.5-1mm av lyftet/ventilöppningen den sk rampen har en försiktig kurva och försiktigt trycker upp ventilen för att sedan axelerera öppningen när kamaxeln har en bra anliggning mot ventilen.
 Helt enkelt för att sakerna ska hålla och fungera med mindre skillnader i ventilspel.
En kamaxel kan ha tex 310 grader dur vid 0spel men samma kamaxel vid körspel (0.35mm) ksk har 275 grader dur dvs det går bort 35 grader där tills ventilen börjar öppna sen fortsätter det försiktigt upp tills kring en millimeter där ksk kammen har 250grader dur kvar) sen börjar ventilöppningen axellerera upp till emot maxlyftet där axellerationen avtar (siffrorna är exempel ingen riktig kam).
därför brukar durationen vid 1mm eller 1.27mm(o.o5 tum) säga mer om hur vass kamaxeln igentligen är än ventilspelsdurationen däremot skillnaden mellan dom visar hur snäll rampen på kamaxeln är  .
 Oftast är det mindre marginaler ju värre kamaxlar men då större nötning och viktigare och ha rätt ventilspel så lätta rörliga delar som möjligt i ventilmekanismen och riktiga ventilfjädrar.
 Tex på turbomotorer kan man få kompromissa då det går väldigt tungt och öppna avgasventilen när man har högt tryck i cylindern och då ksk man måste ha en längre ramp med lägre axelleration för att inte tryckarna ska spricka eller oljefilmen som blir mellan kammen och ventiltryckaren inte räcker till så kamnocken nöts ner.

på motorer med underliggande kamaxlar tex volvo b20 är det ännu en sak och lägga till och det är att det finns kamaxlar mätta med olika vipparmsutväxlingar så det kan vara ganska missvisande då en kamaxel med tex 8mm lyft på kammen med orginalvippor (ska vara 1,45:1 blir ofta ca 1,43:1 i utväxling) får ett ventillyft på 11,44 mm minus ventilspel dvs kring 11.0mm på ventilen kan vara mätt med 1,6:1 utväxling som det brukar vara på eftermarknads rullvippor då får man 12.8mm lyft vilket kan vara det trimningsfirman säger så fråga efter kamlyft inte ventillyft på kamaxlar till den typen av motorer.
och en kam till en sån motor får ofta kring 10 grader mer duration på ventilen vid 1mm än en överliggande kamaxel pga vipparmsutväxlingen (jämfört med durationen på kamaxeln) så 10 grader lägre dur ger samma karaktär på motorn som motsvarande överliggande kamaxel

enkla effektökningar på volvomotorerna till 120 130 och 140hk

på en 116hk (om den nu ger det från fabrik) b230f så skulle jag börja med sportluftfilter och byta ut M-kammen till nästan vilken annan orginalkam som helst tex med en A-kam bör man ha fått domdär 4hk upp till 120 och en motor som känns lite piggare på varv.

ska man upp till 130hk skulle jag använt K eller V-kam fått bort lite avgasmotstånd igenom antingen grövre avgasystem eller iaf plocka bort en ljuddämpare och gärna ställa upp soppatrycket en aning om man har lh2.4 polvända/koppla om triggern för och få 3 grader högre tändning (sök på google hur man gör det)
på lh2.2 ställ på tills man börjar höra att småspikar och backa den 2 grader

sen upp till 140hk plana toppen 2mm slipa in ventilerna och kan man inget om portning så slipa iaf bort jutkanter i insug och utblås  extraktor  H K eller ännu hellre fs 280 eller någon annan snäll gatkam

hur mycket effekt sakerna igentligen ger vet jag inte men har kört en 240 med b230f med k-kam uppställd tändning  extraktor och 2,5 tums avgas och 0280155832 spridare från volvos nyare vit sexa i sugutförande (236cc istället för 217cc orginal) och den orkade då gå 20kmh fortare på mätaren än org och skulle räckt till som folkracemotor  (inte direkt vinnarbil på motalafestivalen men lättkörd och pålitlig)

Hoppas det jag skrivit är till nytta för någon och ursäktar redan nu för stavfel och felskrivningar och jag är ingen expert så rätta mig gärna men håll god ton på det.
 så andra får lära sig det rätta! :)
 


Titel: SV: Dummietråd för B230F Efterfrågas
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 11, 2013, 12:17:57 PM
länkar till lite bra och läsa om grunderna om portning

http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf (http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf)

skulle även kunna lägga ut nån bild på enkla ingrepp på volvos 398/530 topplock om det finns intresse (och om jag duger till det ???) och tråden blir klistrad eller om någon med mer erfarenhet skulle vilja offra sig och lägga ut några bilder
Titel: SV: Dummietråd för B230F Efterfrågas
Skrivet av: bosabengt skrivet januari 13, 2013, 20:39:56 PM
länkar till lite bra och läsa om grunderna om portning

[url]http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf[/url] ([url]http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf[/url])

skulle även kunna lägga ut nån bild på enkla ingrepp på volvos 398/530 topplock om det finns intresse (och om jag duger till det ???) och tråden blir klistrad eller om någon med mer erfarenhet skulle vilja offra sig och lägga ut några bilder


Har läst lite där och tycker det är en bra sida. Lite frågor som kommer upp är lr, vad jag skulle vilja är förklaringar vad som är inre radie yttre radie samt bilder på det. Sen förklara lite närmare eller lättare förklarat, även bilder på detta, angående att man inte får öka porten mer än 88% av "ventilbredd". Tror mig veta vad inre/yttre radie är å det är väl den nedre sidan av porten är inre radie och vice verca. Rätt?
Har tänkt att matchporta och slipa av diverse gjutkanter mm. Den inre radien på 531 är ju "platt". Kan man runda den??

Sen ramlager och vevlager går ju att byta, men byter man aldrig kamaxellager?? Eller slipas dem bara om eller balanseras??

Det "lagret" lr "bussning" som sitter runt ventilen trodde jag hette ventilstyrning, men på http://folkraceshop.se/volvo-b20-lyftare?category_id=92 (http://folkraceshop.se/volvo-b20-lyftare?category_id=92) kallas dem lyftare. VAd "lyfter" dem? Å måste man byta dem när man köper en trimkam?
Titel: SV: Dummietråd för B230F Efterfrågas
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 13, 2013, 21:48:22 PM
jag håller på med en enkel typ folkracetopp (530) nu då tid finns över som jag har knäppt några foton på jag tänkte lägga ut på insug utblås och förbränningsutrymme men har inte fått över bilderna på datorn eller orkat skriva något än.
men du har rätt angående inner och ytterradie.
 Inneradien brukar man göra bredare då luften där går kortaste vägen och då får högsta farten och lättare slutar följa kanalens botten och blir turbulent.
Om man tänker på turbulens kan man tex titta ner från en bro på strömmande vatten runt en bropelare där det blir väldigt turbulent med virvlar osv luft beter sig på ett liknande sätt om det inte är fina runda svängar och kanter tyvär ser man det ju inte luften på samma sätt så allt blir svårare och förutsäga.
men man brukar kunna motverka igenom och göra kanalen bredare på insidan i svängar och då tvärt om på ytteradien där man gör kanalen lite smalare när man höjjer kanalen i svängar.
 Ju tvärare sväng ju större skillnad mellan inner och ytteradie fungerar.
 svängen ner mot ventilen i en 530 brukar jag göra ganska 3kantig med en så bred innerradie som möjligt men tar man för mycket kan det lätt gå hål ca 3cm upp i kanalen från ventilen sett.
405/531 topplocken är ju betydligt bättre orginal men ochså klurigare och förbättra men snyggar man till runt styrningen och breddar inneradien nån enstaka millimeter främst på vänster sida (tror det var åt höger hela sidan på kanalen svänger ut lite) och bara rundar till kanten upp från ventilsätet och in i kanalen (inneradien) på avgas och tar bort ev jutkanter så borde toppen räcka längre än dubbla solex 40er mm iaf.
det med 88%av ventildiameter brukar vara underst på ventilsätet där det börjar kona upp emot ventilen en topp som har minsta arian i kanalen där har en ventil som är i minsta laget 530 topparna brukar jag få trängsta delen i kanalen ungefär där ventilstyrningen börjar men storleken på kanalen bör man dimentionera efter kamaxelns lyft och motorns varvtal.
 Tex en 44mm ventil med 11.5 mm lyft inte behöver en större kanal än arian som ventilen frilägger dvs kanalen i en 531 topp är igentligen för stor standard för en sån kamaxel och ger då låg gashastighet i kanalen på låga varv och lite sämre bottenvrid så för en lågvarvig vridstark motor är en smått portad 530(endast tillfixad sväng ner mot ventilen och ksk lite filning just före styrningen) mest lämplig medans man på en högvarvig motor med värre kamaxel och större förgasare enklast kör med en 405/531 då det är minst jobb det går och få riktigt bra fart på en 530 topp ochså men det blir mera filning och tar längre tid.
 tid är ju pengar och en folkracebil får man ju inte direkt mycket pengar för så ju mindre jobb man lägger ner för och få bra fart på grejerna ju bättre.
Sen innan man drar igång och börjar för första gången så ägna någon kväll åt och läsa så mycket som möjligt och leta bilder på färdiga jobb då ser man mer hur man ska göra det och prova porta några kanaler i någon skrot topp först så man får in känslan
mvh :)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 14, 2013, 07:19:24 AM
kamaxelagren i toppen går inte byta ut är dom väldigt repiga kan man möjligen försiktigt våtslipa ytan med ett fint sandpapper med olja på men så länge kamaxeln inte nyper fast i lagret så låt det bara vara som det är då dom brukar kunna vara lite repiga efter 20-30 tusen mil.
Det du har länkat till är en ventillyftare fast till volvo b20 fast tror du menar ventilstyrningar och dom behöver man inte byta i folkrace blir dom slitna börjar motorn dra olja och ventilerna har svårare och täta i ventilsätena men på en motor som går några gånger om år och då på full gas hela tiden så är det en onödig utgift .
ventilsätet är järnringen där ventilens talrik tätar i övergången mellan kanalen och förbränningsutrymmet
sen ventilstyrningen är det sk röret som ventilskaftet går igenom från kanalen upp till ventilfjäderbrunnen där ventilfjädern sitter och över fjädern har vi ventiltryckaren och kamaxeln på en b19-b230 tex b20 har en annan konstruktion med kamaxel och ventiltryckare i blocket och stötstänger upp till en vipparmsbrygga som trycker på ventilerna.
men börjar man vara på sån grundnivå att man har svårt för och veta vad motorns inre delar heter och inte förstår sambanden som gör att en motor fungerar tex dom 4 takterna så borde man nog skaffa sig lite större kunskap inom det innan man sätter igång och trimmar det är en klar fördel om man förstår helheten och vad som händer i en motor med tex en annan kam innan man på egen hand börjar ändra på betydande delar i en motor.
inte för och klanka ner men för att lära sig grunder inom trimning måste man först lära sig grunder om en motors uppbyggnad och olika delars funktion. 
mvh :)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet januari 14, 2013, 08:37:11 AM
Förstår mer o mer nu. Kan inte allt, men är inte heller tappad bakom en vagn. Men tar inte illa upp, jag bara frågar mycket så jag inte sen ska klanta till det.

Såg att det fanns kamaxellager på kg till b20 så tänkte det fanns till andra med
Läste någonstans att ventilstyrning ska bytas när man stoppar i trimkam. Men det behövs inte då?

Ska man göra innerradien ännu bredare på 531? Ska den vara platt fortfarande?
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: JM-Racing skrivet januari 14, 2013, 11:36:07 AM
om man är seriös byter man styrningarna om dom är dåliga , men om ventilerna inte glappar överdrivet i styrningarna hade inte jag bytt .det är ju som sagt en folkracebil . sen behöver man i regel fräsa sätena efter styrningsbyte då de KAN påverka centreringen av ventilen , eller iaf slipa in dom efter bytet . om man ändå byter styrningarna kan man passa på att svarva en kona i änden som sticker upp i insugskanalen . avgasstyrningarna brukar dom flesta plana av så dom ligger platt i kanalen utan uppstick . kan maila bilder på hur detta ser ut om du skickar mail adress i pm . då bilderna var för stora för att ladda upp här. sen kan man behöva byta styrningar om man skall använda rostfria ventiler då dessa inte går användas ihop med gjutjärnsstyrningar. men det är väl överkurs i folkrace
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: vargen skrivet februari 13, 2013, 19:04:58 PM
storleken på kanalen som du säger styrs av lyft och varv är bara delvis rätt.

en generell regel torde vara att man ska göra så liten kanaldiameter som man bara kan till tänkt kamaxel och insug/Förgasarhalsring.

anledning är ju att halsringen kommer ju avgöra hur långt upp i varv som motorn kommer att öka orken låt säga att du kör en dubbla 45 or  och har en absolut maxsvarvad halsring på 41,6mm  och en 2300cc maskin så räcker halsringen till effektökning upp till cirka 6200varv.

alttså skulle man in princip åka en enbart tillsnyggad 531a med H kam och 45or och få en bra och lättkörd maskin. Nån som har en sådan skulle gärna få bänka den å se vad den ger.

ökad ventilstorlek skull ge ytterligare mer effekt på samma maskin. så räkna på 88% på detta å se vilken storlek på kanalen man ska ha.

till detta så kan man lägga avstämningslängder på insug  och extraktor.

mvh vargen

Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet februari 14, 2013, 16:16:08 PM
du har rätt i det du skriver då 45or har halsringar och spridare som blir en strypning och att dom bara räcker till kring 200 äkta hk  (mycket beroende på vilken motor dom sitter på)
men ska man skriva lite mera avancerat så är det ju fel med att försöka göra kanalen så liten som möjligt också då man ska försöka ligga på rätt gashastighet i kanalen (ca 110-130 meter/sekund där kanalen är som trängst) vid toppeffekt
och det viktigaste är ju att försöka hitta en bra harmoni i motorn för ett brett register.
tror att det byggs väldigt många folkracemotorer som kunnat ge både mera effekt och bättre register (till samma pris) bara man valt rätt grejer
tex många som åker b20 med dubbla SU hif6, hemmaportad topp som kan vara för stor/för liten i aria, x-rör dom inte vet vad för varvtalsregister det är jort för eller org grenrör och sen eftersom kamaxlar kostar ungefär lika mycket oberoende av vilket varvtalsregister dom är jorda för så blir det volvos S-kam eller typ en H3 eller andra alltför vassa profiler.
och resultatet blir en motor som knappt går använda under ksk 3500varv sen drar sådär till 6500-7000 där för klena ventilfjädrar och allt för små förgasare sätter stopp
medans en mera rätt dimentionerad kam hade gett samma toppeffekt med ksk 1500varv bredare körbart register och bra tomgång :P

men det är då inga problem och använda betydligt vassare kamaxlar än H till 2.3 liter och 45or med bra resultat speciellt i en fr motor tror jag bara det blir bättre med något värre.
dock blev det nog en trevlig bottenstark gatmotor
En fr motor jag byggde med enkelt filad 530 topp enkla hårdare fjädrar dubbla stromberg kg,s steg 2 extraktor och först K-kam sen fs296 fick ett helt annat klipp med den vassare kammen trots för små förgasare.
Ett mellanting mellan kammarna hade troligen gett ännu bättre resultat men tog det som fanns på hyllan och även på treans växel drog den till drygt 7000 och kändes som toppeffekten låg kring 6000 (skulle ksk legat högre med mera förgasare)

jag har inte superkoll på exakt hur långt olika förgasare räcker men ungefärligt så skulle jag säga att

dubbla SU/stromberg räcker till kring 150-160hk ksk 170 med ett insug av typen som fr shoppen säljer då båda förgasarna sitter som på ett plenum så varje cylinder får suga igenom båda förgasarna dock tror jag lågvarvsregistret blir något sämre med ett sådant insug och toppeffekt kring 5000-6000 och lagomt växlingsvarv 5500-6500.

36/36dcd fungerar bra till 140-150hk lämpligt toppeffekt kring 5000 växlingsvarv max 6000
På 2.3 liter och halsringarna upptagna till 32mm (tror det va ungefär max) ksk det går tvångssuga ut 160hk men då skulle man troligen fått 20hk till direkt med något större.

Dubbla 40mm tex Weber Solex Dellorto kring 170hk ksk 10 till med största möjliga halsringar och korta insug och fungerar hyfsat med lite vassare kamaxlar då man har separata spjäll för varje cylinder toppeffekt kring 5-6000 växlingsvarvtal 6000-7000 .

dubbla 45er kring 200-210hk beroende på halsringar och toppeffekt kring 6500 växlingsvarv 7000-max7500

dubbla 48/50er kring 230-260hk beroende på halsringar och kringsutrustning och räcker till 7-8000 varv där börjar i regel dom flesta topplock sätta stopp pga för lågt flöde och kamaxlar med orginaltryckare jorda på omslipade ämnen brukar få för mycket dur mot lyftet (lyftet bör helst va 14-16mm) för att hålla uppe den volymetriska värkningsgraden dvs effekten och det blir mycket dyra motorer.

toppeffektsvarvtal och växlingsvarvtal som jag skrev går naturligtvis överskrida då man kan få en motor med dubbla 40is och dra till typ 8000 men effekten blir knappast högre då den ökade friktionen och att motorn inte får åt sig luft istället i värsta fall sänker effekten och ger ett betydligt sämre register.
sen är ju effekten ungefär vad förgasarna klarar och då måste allt vara rätt dimentionerat rätt längder på grenrör och insug och en bra topp det går ksk få ännu lite mera men då stryper förgasarna rejält och motorns totala byggkostnad blir nog ändå så pass hög att man inte bör snåla utan byta till större.

en länk till lite mera avancerat och formler för och beräkna insugslängder arior osv från en som verkligen vet vad han håller på med
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion.html (http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion.html)
mvh :)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet februari 22, 2013, 12:56:49 PM
B230F insug flödar 196cfm i std utförande. Det är precis strax över vad den bästa orörda volvo 531 toppen ger i flöde (195cfm).

Så att lägga tid och pengar på att porta en 531 utan att gå på insuget i en B230F är onödigt. Tänk på det...
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet februari 23, 2013, 20:32:22 PM
Bra och veta:)
 Trodde orginalinsuget skulle flöda sämre än så då är det ju bättre flöde i det än igenom weber 45or då borde ju insuget räcka till 210-220hk/ med en topp som inte drar ner flödet (dvs med allt annat perfekt och kam med typ15mm lyft)  :o

 (Med en omodifierad Weber 45:a kommer man inte mycket över 170CFM i totalt flöde.
Portar man spridaren och snyggar till spjällaxeln så kommer man upp i 180CFM.
 lånade en textrad som Erland cox skrivit på sts)

Du har inga siffror på en 531 topp med 230f insuget monterat? det borde ju bli lite lägre. eller på k-jet insuget många säger ju att det är betydligt bättre?
Men jag har sett flödningar på ca 175cfm vid 28" på org 531er också men att VOC topparna brukar kunna flöda över 190, då dom i seriösaste voc motorerna kan flöda 5-10 toppar och ta den som har bäst originaljutning sen får dom ju ändra ventilsätet och tror även dom får blästra topparna (räknas som rengörning) men kan även gå blästra jutkanter vet dock inte om det gör någon skillnad för flödet.
Men i stort räcker det alltså och slipa bort jutkanter och över lag renovera toppen (slipa till ventilsäten ventiler och kolla så allt ser bra ut) så länge man åker org 230f insug och 531/405.
Det går ju hitta några hk på portning av avgassidan förbränningsutrymmet och högre kompförhållande men mer än planing är ksk överdrivet jobb.
fast det är ju inte heller någon nackdel om toppen flödar mera på insug heller bara den inte har för stor aria i insugen mot insugsröret då annars flödet igenom topp+ insug kan sjunka medans om toppen flödar mer så får man 196cfm hela vägen.

Men med en 530/398 topp  flödar kring 140-150cfm org kan variera endel då innerradierna i topparna kan vara bearbetade lite olika har sett 2 toppar från 90 som sett något bättre ut än nyare/äldre någon som kan verifiera om det är slumpen eller om dom lagt nån minut extra på bearbetningen då??.
där gör det iaf stor skillnad om man får porta.
mvh
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet februari 25, 2013, 10:06:15 AM
Det är inte jag som gjort flödestestet. Jag har fått det från Tommy Luhr.


http://overboostracing.se (http://overboostracing.se)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 18, 2013, 14:24:14 PM
Jag skrev ju för nån månad sen att jag skulle lägga upp lite mera bilder osv om portning av volvos 530 topplock.
så här kommer en guide med lite enklare tips och ingrepp hoppas det är till nytta för någon

(http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005-3.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005-3)
först en bild på en kapad org topp den på bilden är en 398 som har i stort sett likadan kanal så det är ingen skillnad på portningen på en sådan.
som man ser så är inte kanalen direkt flödesvänlig med en tvär kant ner mot ventilen som luften har svårt och följa.

(http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005)
en snabb teckning på hur det kan bli kanalens ytterkanter är markerade med svarta sträcken det gröngula är sätesringen och gul ventil.
sen ska det röda föreställa luftens väg igenom kanalen och det som händer är att luften som kommer med hög hastighet inte klarar av och svänga ner mot ventilen utan går rakt fram över ventilen och man utnyttjar bara en del av ventilens öppningsarea.
och får en turbulent luftficka bakom den tvära kanten där luften istället för att dras ner i förbränningsutrymmet och cylindern virvlar runt och hämmar flödet väldigt mycket.

(http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005-2.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00005-2)
här är en bild på hur jag gör med en enklare gat/folkrace portning då röda linjerna visar hur jag tar bort material mest i innerradien och rundar till svängen ner mot ventilen där sitter största flödesproppen längre upp i kanalen behöver man inte fila något om man kör med kamaxlar med 11-12mm lyft och förgasare som stoppar vid eller före ksk 170-180hk då arian räcker till där iaf och man mest troligt bara tappar bottenvrid igenom och ha större kanaler än vad förgasarna och arian som fullt öppen ventil ger är.

men då över till lite riktiga portningsbilder.
jag brukar börja med och göra förbränningsutrymmet men då jag redan börjat med bilder på insugningskanalen så visar jag det först.

det första jag gör är och pressa ut insugstyrningen som annars är ivägen man kan runda inneradien utan och göra det men jag brukar vilja ta upp lite runt styrningen så jag har en svarvad pinne som jag sätter i styrningen och använder en press för och pressa lös den.
sen börjar själva slipandet.

några bra hjälpmedel i början förutom det obligatoriska som är en slipmaskin och slipstift (jag använder en tryckluftdriven och vanliga hårdmetallstift till grovportningen sen 80is sandpapperstrissor till sista finportningen)  kan vara ventiler med olika diameter  som man stoppar in i kanalen och ser hur mycket man slipat på olika ställen (för och få kanalerna lika stora) lämpliga ventiler är 40mm ner till ksk 30mm med lagoma steg jag tog en uppsättnign b20 ventiler och satte fast dom i borrmaskinen och slipade sedan ner ventiltaldriken med vinkelslip medan dom snurrade och mätade sedan med skjutmått för och få 40 38 35 33 31 mm ventiler sen kan lödtråd vara bra och ha för och se hur man får till radierna som annars kan vara svåra och se utifrån.
(http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00012.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00012)
en org 530 kanal där jag tryckt en lödtråd längst kanalens botten och topp.


(http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00016.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC5/dsc00016)
Då slipandet börjar brukar jag börja med och jämna till jutkanterna som finns i sidorna på kanalen och även jämna till runt styrningen.
för och sedan ge mig på inneradien.
Det är då lödtråden kommer mest till nytta då man är ovan så kan man fila i kortare steg helst gå imellan alla 4 insugen så är det lättare och få dom likadana än om man gör en kanal i taget och kolla med lödtråden hur det börjar se ut.
(http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00021.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00021)
där har jag börjat på grovfilningen av inneradien och som ni ser så är kanalen lite triangelformad vilket är bra för när inneradien blir bredare där det svänger så blir det ju mera utrymme för luften som passerar vilket sänker farten där och luften får lättare och svänga så jag försöker göra den bredare och ska man sen göra en större kanal är steg ett och börja bredda kanalen längre upp och göra den ännu lite mera triangelformad.
(http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00023.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00023)
efter endel mer slipning så ser det ut sådär med lödtråden och det ser i mina ögon ganska bra ut så jag känner att det bara är finslipningen kvar.
så jag mäter det jag kan och granskar toppens kanaler och ser om det värkar se olikt ut någonstans för speciellt i början kan det bli så man tar lite mer eller lite mindre någonstans lite mindre är självklart bättre då det går åtgärda enkelt med lite mer slipning så stressa aldrig och gör allt lungt och metodiskt så får man ett bra resultat.
(http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00024.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00024)
en bild på en färdig insugningskanal.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 18, 2013, 21:48:16 PM
Förbränningsutrymmet.
(http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00006.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00006)
först en bild på ett org förbränningsutrymme.
När man tar upp förbränningsutrymmet gör man det främst av två anledningar.
1 man öppnar upp runt ventilerna för att underlätta flödet runt dom så att insugsluften och avgaserna lättare tar sig ut.
2 man vill konsentrera bränsle/luftblandningen runt tändstiftet för att så snabbt som möjligt antända den när gnistan kommer och på så sätt få ut så mycket av det man fått in i cylindern innan motorns arbetstakt är över och man öppnar avgasventilen och ventilerar ut det.
Jämfört med modernare motorer har volvon igentligen dåliga förbränningsutrymmen då man tex behöver kring 35 graders förtändning på högre varv mot en modernare motor som ksk klarar 25 grader innan spikning inträffar då har man med andra ord hunnit bygga upp samma tryck i cylindern ca 1/3 fortare bara igenom att ha en bättre förbränning.
(http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00008.JPG) (http://forumbilder.se/CDMC6/dsc00008)
men man ska ju göra det bästa av det man har så jag brukar börja med och lägga dit toppackningen och rista ett sträck hela vägen runt det blir ju då lika stort som cylindern så utanför det ska man alldrig slipa.
något man bör tänka på är vilken motor man ska ha toppen på då ett förbränningsutrymme för en b23 blir för stort om man sen ska ha toppen på en b21 då b21 har 92mm cylinderdiameter och b23 96mm så rista efter packningen till rätt motor.
sen har jag en ventil där jag svetsat fast en plåtbit med 2 borrade hål (syns på bilden)
hålen är borrade så man får lagomt mycket plats runt ventilerna (mins ej exakt hur mycket jag hade tagit men kring 10-12mm+ på insug och 7mm på avgas) sen ristar jag med ventilen så får man bra linjer och slipa efter sen drar jag ett rakt sträck från mitt för tändstiftet till mitt för avgasventilen och slipar bort puckeln som sticker ut där då får man lite öppnare runt tändstiftet och inbillar mig att det blir bättre för förbränningen sen har man en färdig mall och slipa efter.
(http://forumbilder.se/CDMCD/dsc00009.JPG) (http://forumbilder.se/CDMCD/dsc00009)
en bild på ett färdigt förbränningsutrymme.
Som man ser så blir det betydligt mer plats runt ventilerna och gaserna som ska in och ut ur motorn får lättare för och passera ska man ha större ventiler så kan man ta upp ännu något mera (endast nån mm till) fast tror inte man ska ta upp mera på innerradiens sida på insug (den ifrån tändstiftet) då luften har svårt nog och svänga där pga den tvära kroken som oundvikligen blir på dom topplocken.
Sen så ju mera man förstorar förbränningsutrymmena ju lägre blir ju kompförhållandet som man på en sugmotor vill ha ganska högt helst ska man ju räkna på det utifrån vilket bränsle och hur vass kamaxel man ska köra med men tar man 2 (snäll kamaxel) till max 2.5mm så fungerar det med org kamremmen som vid större planing måste bytas till en kortare och fungerar bra.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: renegade skrivet mars 19, 2013, 16:59:16 PM
mycket bra jobbat sleepy  :read:
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet mars 19, 2013, 20:50:42 PM
Väl illustrativa bilder som jag tackar för. Bilder på 531 lr beskrivning på lättare portning hade varit bra. Kanske står om jag söker lite.

Frågan är hur mycket jag ska behöva porta på en 531. För kan för det första inte jättemycket och känner det att det skulle vara väldigt mycket att läsa på med hastigheter, pulser osv osv. KOmmer lämna in den för planing 2mm och sen blästra och fräsa ventilsäten. Sen kommer jag vilja göra en lättare portning på min 531.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 20, 2013, 00:20:43 AM
avgaskanalen.
(http://forumbilder.se/CDMFJ/51920121012232af4.jpg) (http://forumbilder.se/CDMFJ/51920121012232af4)
börjar med en bild på en org avgaskanal
där är det lite andra saker som gäller då det mest logiska igentligen vore och forma den likt insugskanalen.
(http://forumbilder.se/CDMFJ/151920121012232af4.jpg) (http://forumbilder.se/CDMFJ/151920121012232af4)
om man gör som på insug kan det lätt bli som bilden visar att flödet går rakt upp i taket och man får en virvelbildning/turbulent flöde efter inneradien som inte är bra
men många portar topplocken så och det fungerar det kan bli bättre om man går upp i ventilstorlek så kanalen fortfarande får minsta arian i svängen dvs ju mera avgaser som ska kommer ut ju mindre är risken för att få turbulens efter svängen.

(http://forumbilder.se/CDMFJ/51920121012232af4-2.jpg) (http://forumbilder.se/CDMFJ/51920121012232af4-2)
istället brukar jag strunta i och slipa bort hela knölen vid styrningen så tvingar man ner gaserna så dom följer hela kanalen.
Från början gjorde jag topparna som jag visade på första bilden dvs höjde kanalen mera och slipade bort hela knölen sen när jag fick se ett test där det sagts att man inte skulle göra så provade jag göra ett mindre vetenskapligt test där jag sög med en damsugare igenom en kanal med dom olika portningarna på olika ventilyft och mätte undertrycket damsugaren orkade och det blev väldigt lika resultat för bägge kanalerna.
dvs att göra kanalen större gav för mig ingen nytta utan bara mera jobb sen så har jag plockat isär motorer där jag gjort på bägge sätten och dom mera portade kanalerna var märkbart sotigare i kanalens golv vilket tyder på att det inte är någon riktig fart på flödet där.
så jag brukar ta bort och jämna till knölen slipa bort jutkanter och möjligen bredda kanalen lite sen inneradien är ju nästan bara en tvär kant ovanför ventilsätet men runda till den så gått det går.

(http://forumbilder.se/CDMFJ/dsc00001.JPG) (http://forumbilder.se/CDMFJ/dsc00001)
en org avgaskanal med lödtråden
(http://forumbilder.se/CDMFJ/dsc00011-2.JPG) (http://forumbilder.se/CDMFJ/dsc00011-2)
min portade kanal som syns så har jag rundat till inneradien endel och jämnat till och tagit ner knölen en del men inte tagit bort den helt
då får kanalen lite samma form som en restrictor som används inom motorsport och dom är ju tillvärkade för ett så högt flöde som möjligt igenom ett litet hål.

(http://forumbilder.se/CDMFJ/restrictor-cutaway1.JPG) (http://forumbilder.se/CDMFJ/restrictor-cutaway1)
en bild från Google på en restrictor man ser att kanalen får lite samma form då den krymper från ventilsätet tills mitt i böjen för att sedan sakta kona upp hela vägen.

(http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00008-2.JPG) (http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00008-2)
(http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00006-2.JPG) (http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00006-2)
två bilder på den färdiga kanalen.

(http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00007-2.JPG) (http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00007-2)
(http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00003.JPG) (http://forumbilder.se/CDMI0/dsc00003)
två bilder till på insugskanalens inneradie som jag inte fick med förra gången.



Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 20, 2013, 00:53:21 AM
förbränningsutrymmet kan man göra på samma sätt på en 531 som jag gjort på 530 toppen dock ser kanalerna annorlunda ut så där blir det lite skillnad har nog inga bra bilder (just nu iaf) och lägga upp på 531ans kanaler iaf inte någon mildare portning men ska du börja med och fixa till sätena sedan slipa så var väldigt försiktig jag brukar då lyckas repa sätena endel när jag filar så brukar ordna dom sist.

men sammanfattningsvis så 530 toppen som är filad som jag visat är ksk inte optimal på något sätt men en lagom folkraceportning för en vridstark lättkörd motor eller varför inte en lite piggare gatmotor.
 Jag har märkt stor positiv skillnad på motorerna jag byggt med liknande portningar självklart beror det mycket på allt annat också tex så kan man inte förvänta sig någon större skillnad på en org b23 förgasarmotor med bara en tillfixad topp.
Då en stromberg stryper redan före orginal topplocket.
 men provar man med tex dubbla förgasare och en värre kamaxel på en orginaltopp sedan med liknande portning som jag visade blir det stor skillnad.

hoppas det är till nytta för någon och kommentera gärna om ni har egna erfarenheter som kan göra topplocket bättre än det jag visat med enkla medel då meningen med tråden från början var och lära av varandra :)
mvh sleepy
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 20, 2013, 06:34:06 AM
Snyggt  :yourock:
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Rasmus skrivet maj 13, 2014, 21:34:14 PM
Här är en sida med väldigt bra info om insugs längder (är dock inte för endast volvo så vet inte om detta är rätt ställe att skriva på) men det kan vara bra läsning för en nybörjare.

http://www.topplocksverkstan.se/insuglangder.html (http://www.topplocksverkstan.se/insuglangder.html)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 26, 2015, 13:04:14 PM
En liten uppdatering.
En topp portad som den på bilderna planad, 2mm fast insugningskanalen breddad till 39mm vid innerradien och höjd så en 35mm ventil går igenom kanalen men med ungefär samma form och radier och org ventiler och säten blev bromsad nu i sommar.
Den gav 172hk med en fs296 kam 38mm mc förgasare och ett vanligt 4,2,1 extraktor.
underdelen var en org b230 som vist ventilerade en del (halvdåliga kolvringar mm)
den bromsades med org kamdrev bara bränsle och tändning blev justerat.
Ett bra sätesjobb ett ställbart kamdrev ksk lite högre kompa och exprimenterande med insugslängder så ska det utan vidare bli över 180 på veven :)
Motorn gick folkrace på motorveckanracet i lycksele i en 240 kaross var bra med i starterna och försvann sedan på anbud.
Tror det blev en tredjeplats i B-finalen vilket iof beror mera på karossen och framför allt på en bra körning av chaffören än på motorn
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 02, 2015, 22:20:10 PM
tycker du kan lägga upp lite info på resultaten efter dina portningar. roligt med riktigt bra resultat  :yourock:
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 03, 2015, 03:21:31 AM
Vet inte om det är så mycket intressant då jag inte har några bilder mm än men flödestestade några toppar nyligt bland annat en 530 topp som flödade 204,5 cfm /14mm med org 44mm insugsventil vilket är rätt bra.
Ut flödade den 142cfm/ 14mm med org avgasventil allt mätt vid 28'' vattenpelare.
Avgaskanalen liknade den som  jag visat på bilderna men med mirafräst säte och lite annorlunda förbränningsutrymme.
På insugssidan såg förbränningsutrymmet ut som det jag visat i tråden men med större kanal och mirafräst säte
Förhoppningsvis ska man få prova lite mera idéer och olika portningar ändringar mm framöver då det är riktigt lärorikt och flöda mäta hastigheter mm i kanaler.
ska se om jag tar några bilder innan jag monterar ihop toppen tanken var att den ska hamna i en folkracebil med en fs300 och troligen dubbla 40er så den kommer nog inte få visa vad den går för tyvär.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 03, 2015, 06:22:22 AM
Lite små förgasare kanske...  :o
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 04, 2015, 02:44:28 AM
Jo 45er ger typ 25hk mera på en liknande topp men då far bara bilarna på bud hade 13bud på bilen på motorveckan i lycksele trotts två heat körda med bakhjulspunktering och ingen finalkörning och det var bara solex 45er tillfixad 531 och en fs300 så ingen våldsam motor.
Sen har jag en del begränsningar vad gäller tid och ekonomi med en ung dotter och en mammaledig flickvänn så blir bilhobbyn satt åt sidan och det är roligare och köra några tävlingar än och mest leta nya bilar:P
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 08, 2015, 12:00:06 PM
Nu säger jag emot mig själv lite med tanke på förgasarvalet i tidigare inlägg.
Men jag tror en motor går sämre om inte minsta arian på insugssidan sitter max några cm ifrån ventilen.
Får man minsta arian i förgasaren vid halsringen tror jag att effekten inte ökar alls med en värre topp.
Tex 45er med 38mm halsringar och typ en fs300-13 går bättre med en topp med 36mm minsta kanal än med en värre topp med 40mm kanal.
Nu är ju en 40mm kanal för stor för den kammen vilket som men tror det samma gäller med tex en fs311 som vill ha minst en 40mm kanal då med 48/50er med 42-46mm halsring annars med 45er är en mindre topp bättre även till den kammen.
 Har man 40mm förgasare och 34mm halsringar och samma 300-13 kam tror jag det är bäst och hålla kanalen så gått som orörd förutom svängen ner mot ventilen på en 530topp så den blir mindre än 34mm även om det är för litet.
Med det sagt tror jag många slösat bort gamla rallytoppar mm i fr motorer där dom kört med för små förgasare och motorerna hade gått lika bra om inte bättre med snälla 530 toppar med org ventiler som kostat betydligt mindre.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 01, 2015, 11:10:59 AM
Väldigt läsvärd tråd!
Tack Sleepy för dina illustrationer.

Är själv ny inom 230 träsket! =)
Har nämligen nyligen skaffat en 245 med b230f -92.

Vad jag har förstått så begränsar insug/avgas mkt när det ska sugtrimmas, dvs andningen.
Har drf införskaffat mig en 531 med vx3 nu ist för org 530 med M kammen.

Är Rörmokare av yrket, så detta med flöden och rör är rätt naturligt för min del.

Nåja, nu till min fråga och mitt påtänkta recept.
b230f med viktade och balanserade samt polerade stakar.
Nya kolvringar
mickegrön extraktor
KL racings enkla insug med plenum (spridare)
Timos 940 spjällhus, ev KLs 80mm billet.
Sportluftfilter
2.5" med 200cells kat.
andra spridare (matcha spjällhuset)
En ny Kam, ev en timo kam.
Bränle/tändchip Timo eller folkraceshopen? (skillnad?)
Ev skelettsvänghjul. beror på om jag bestämmer mig för att köra på vrid eller varv.
Ställbart kamdrev

531 tänkte jag matchporta och slipa ned innerradien lite för att få lite mindre turbulens. Snyggar upp kanalerna i samma veva.
Ska köra original ventiler då jag har fått för mig att dessa orkar med en bra bit. Ska bara täta dessa mot sätet.
Ska även se till att förbränningskammaren har samma volym i alla och ta bort ev "vassa" kanter.
Blir nya ventilfjädrar som ska justeras så alla har samma tryck.

Så inga större modifieringar, tror att många bäckar små gör en skillnad i det stora hela!

Har fått för mig även att en N/A motor kräver ett visst avgasmotstånd för att fungera optimalt. Dvs att avgaserna sugs ut av undertrycket som skapas av farten på avgaserna i extraktorn samt avgassytemet och inte vädras ut bara. (Viktigt att få ut så mkt som möjligt av det förbrända bränslet/syret för att maximera nästa förbränningscykel.)
Insugsluften bör ju vara så kall som möjligt samt mkt tryck för att öka mängden energi i explosionen, kall luft innehåller mer syre än varm luft om man ser till tex storleken luft. Därför är det viktigt att få in kall luft. Ni har säkert märkt hur mkt piggare bilen är visa kyliga kvällar när man drar iväg med en kall bil. (automatchoke samt kall luft = mer soppa och mer syre = större explosion)
Avgasportarna kommer poleras BLANKA! medans insugsportarna efter spridarna kommer va ruggade för att slippa droppbildning. (vill ha en bra bränsle/luftblandning, dimma dvs för att maximera förbränningen. Om du har droppbildning så kommer en del av bränslet att förbli ouppbränt)

Detta är mitt recept. Satsar mkt på dom små detaljerna istället för att våldta hela toppen. Allting skall vara 100% tätt och uppmätt! En välbalanserad motor är en bra motor, i alla fall om man ska åka på gatan som jag ska göra. Vill ha skapligt vrid och skapligt med toppeffekt, därav stirrar jag mig inte blind på flöden och ventiler. Mer att jag ser till helheten när allting är klart.
Vad tror ni? Ge gärna synpunkter om hur ni tror sprutet funkar på detta recept.

Sen undrar jag lite hur ni gjort för att få era b230f till att gå med förgasare. Någon som kan ge en snabbguide i detta? Är nog inte den enda som funderat över detta! =P kör ni med K styrningen?

Sen vet jag inte om alla vet om att extraktorrör är så mycket mer än bara tubrör.
1. alla rör ska vara lika långa fram till kollektorn.
2. helst ha samma antal böjar/motstånd fram till kollektorn.
3. hur man hanterar värmen som bildas
4. helst vara helbockade, går även tigga med stödgas för att få minimalt med skarvar som stör flödet.

Sen har jag en till fundering, detta med swirl i insugkanalen. Har sett kanaler som har en swirl "kant" för att få rotation på luften in igenom ventilen. HUR mycket hjälper detta igentligen? Ska man tänka på det först vid maxportning?

Tack för väldigt intressant läsning & hoppas jag bidragit med lite kunskap här och rätta mig gärna om ni anser mig ha fel på någon punkt! =)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 01, 2015, 23:17:02 PM
Det låter som ett bra konsept frågan är vad Insprutningen tycker om en så pass moddad motor.
Flödet räcker rätt långt i en tillputtsad 531 däremot tror jag en lite mera portad 530 som ändå har mindre kanal ger mera då kanalarian och gashastigheten i den är mera lämpliga till en trimkam med 12-13mm lyft.
Då det gäller toppar med swirl så tror jag på och ta bort den helt om det är möjligt på alla toppar med förbränningsutrymme då klämspalten och förbränningsutrymmet gör att man får nog mycket snurr på gaserna och swirl gör bara kanalerna ineffektiva möjligen ur bränsle ekonomisk synpunkt det kan bli bättre.
Då en original bil går bättre då den är kall tror jag beror mycket på att den går på kallstartsmappen och går fetare än när den är varm och bränsleblandningen är optimerad för ekonomi men visst är kall luft viktigt det kan vara märkbar skillnad vid bromsning med huven öppen tex då luften inte blir lika varm i motor utrymmet.
För och få på förgasare på en 230f skulle jag flyttat över balansaxeln från en motor med blockmonterad fördelare och då även den fördelaren och ev bränslepumpen är toppen en 530 eller 531 som har topp monterad fördelare så finns täckbrickor och sätta där istället som sitter org på senare 240 och 740 med b230a.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 02, 2015, 00:02:51 AM
Ja, har mina funderingar kring sprutet med. Men visar sig, kan ju inte göra mkt mer än o hjälpa till med större spjällhus samt spridare samt se till att soppan räcker till. =) Sen får vi se hur man går vidare från det! =)
Ja, gick i dom tankebanorna med när jag läste på om dessa motorer. Men 530in sitter monterad, så har köpt en 531 på en gång så man får göra iordningen den utan stress.

Min b230f sitter i en 245, dvs blockmonterad. Så det är bara att byta ut insuget/spjällhuset mot förgasare då? Måste va svårare än så!? :P fattar att man måste justera in allt. Men det funkar rakt av då dvs?
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 02, 2015, 04:54:47 AM
Då det gäller Insprutningen byter du spridare till några större blir det fel mot lmm ca 10% kan man ändra och det fungerar fortfarande då insprutningen kompenserar det via lamdan.
Men man ökar ju bränslet överallt även på tomgång tex där det inte behövs så chansen finns att den börjar sura ner sig och jävlas om inte chipet är gjort för det och ändrar man storlek på lmm så ändras tändningen då den istället för vakumförställning som en äldre fördelare har reglerar tändkurvan mot lmm signal men det går ändra tändningen igenom och flytta/koppla om kablar till boxen.
Fördelaren du har saknar inbyggt tändsystem och fördelar enbart gnistan.
Tar man den från en förgasarmotor har den inbyggda slungvikter som ändras beroende på varvtal och en vakumklocka som reglerar beroende på insugs tryck  sen en brytare.
Eller om det kommer från en 740 med b230a eller en motor med mekanisk insprutning så brukar det vara en elektrisk hallgivare istället för brytaren men det är bara och flytta över sen blir ju hela befintliga elhärvan för insprutning systemet över och bara hänger ivägen men det är bara och ta bort.
Problemet som jag ser det är besiktningen som den inte lär gå igenom då.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 02, 2015, 09:12:48 AM
Haha, fick mina misstankar bekräftade att det inte är bara att hänga på!
Enklare o fibbla iordning med spridarna då verkar det som. Tack för svaren Sleepy. Återkommer när jag provat och lekt med grejerna lite och berättar hur det funkat! =) Om man aldrig provar så lär man sig aldrig heller!
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 06, 2015, 02:45:44 AM
Nu har jag rivit upp 531an. Innan jag sätter igång och gör någonting... Så undrar jag en sak.
46-38 ventiler på 531an, då måste man fräsa ventilsätena va? (dum fråga kanske) Är detta ens värt att göra om man inte portar?
Hur långt orkar std ventilerna?
Plana toppen, 1.5-2mm. Hur mycket känns det i knuff? Värt att göra det?
Var väl dom enda funderingar jag har.

Om plana och större ventiler ger betydligt mer effekt än org, så kanske det är värt att lägga nån tusing på detta.
Tacksam för svar.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 06, 2015, 04:40:59 AM
Jo man måste fräsa om ventilsätena för och montera större ventiler.
Plana den 2mm finns bara fördelar med speciellt om en vassare kam ska användas komp förhållandet org är ju väldigt lågt och tror det är tänkt och klara typ 89-91oktanig bränsle (finns utomlands)
Dom större ventilerna ger inte mycket beroende på kam mm kan det till och med bli sämre.
Varför det kan bli sämre är för att den större ventilen kommer flöda mera upp till ca 6-8mm och efter det blir skillnaden liten.
Men till det bättre på avgas vilket med en kam med samma in och ut profil ger en sämre flödesbalans och motorn skulle se det på samma sätt som en kam med mera duration. (på en turbomotor skulle det kunna va positivt)
Insug däremot skulle på högre lyft flöda ungefär samma eller möjligen mindre pga att det blir som en tratt under ventilen så luften kan ev släppa från innerradien och luften fördelas inte fint runt hela ventilen utan allt vill ut på tändstifts sidan när motorn börjar varvas och gashastigheten ökar.
På insug på en bra motor har gaserna en hastighet i kanalens tränga ställe på 110-140meter i sekunden vid toppeffekt tänk den farten och svänga igenom en topp allt vill helst gå rakt fram.
Och det ökade flödet på låga lyft gör ju även på insug att det blir som en kam med mera duration men då det inte hänger med på högre lyft där flödet behövs finns risken att motorn inte varvar mera utan bara får sämre bottendrag.
Original ventiler på en riktigt bra 531 skulle nog räcka till över 220hk men då är det rallycrosspris på den motorn då allt måste vara extremt bra gjort uträknat mm:P
men över ca200 skulle jag byta till större då det blir dyrare med tex en extrem kam för och få den lilla ventilen och hinna med än med en större ventil och en snällare kam.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 06, 2015, 10:02:22 AM
Vad jobbigt du gjorde det för mig nu! :P
Antingen väljer jag mellan att optimera toppen med org ventiler eller fräsa ur och riskera att lh2.4 inte vill hänga med riktigt.
Tror jag kommer välja org och se försöka klämma ut djävulen ur toppen!
Vore ju intressant hur mkt man kan få ut ur en b230f med relativt org grejer, lite andningshjälp, lättare ventiler, balanserad botten och en tät motor! Ja, så får det bli! Billigt och bra samt rätt väg att gå som rookie! Onödigt att dimma uppåt när man inte förstår sig på problemena än till 100%. Återkommer & tack för det snabba bra svaret!
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 07, 2015, 08:21:46 AM
God morgon.
Satt igår och ritade på med en krita hur jag ska öppna upp kring förbränningsrummet för lättare in/utflöde.
Tro det eller ej så blev nästintill identiskt med ditt arbete sleepy!! Utan att jag tagit inspiration eller sett på ditt jobb.
Har nu en fråga ang förbränningskammaren. Det som skiljde våra förbränningsrum åt var att jag kritade på för att jämna till runt tändstiftet. Finns det nån anledning till att du inte valt att göra det?
Sen nästa fråga är insugets kanaler. Det är ju en liten knöl innan styrningen som går lite åt sidorna, tycker denna knöl säger pang och den hämmar flödet in i långböjens botten innan det smiter ut igenom ventilen. tänkte öppna upp lite fär vid sidorna så flödet följer med taket i kanalen ist för att bromsas upp. Vad tror du?
Sen på kortböjen (golvet) blir det att öppna lite åt sidorna 2mm samt jämna ut kortböjen till en följsam böj istället för den tvära böjen.
Strävar efter en lite med triangelformad ingång mot ventilen.

Även läst/sett att man kan fräsa ned styrningen. Rekommenderas detta? För den blockerar ju ganska mycket nu. Vad tycker ventilens skaft om detta? (speciellt inträngande är styrningen i insugets kanal. På avgassudan så kan man fräsa ned den iom den sticker upp så lite (2-3mm).

Ska även polera förbränningskammaren, sotet fastnar inte lika lätt då och blockerar inte. Såg även på ventilsätena varför man föredrar en 3 kantsfräsning, Tips på något billigt verktyg? Feltema vill ha 4000kr för en ventilsätesfräs!!!! Annars tillverkar jag en egen med styrning samt 3 olika vinklar.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 07, 2015, 12:37:40 PM
Det räcker med org ventiler däremot tror jag det som har mest invärkan på insprutningen är kamaxelvalet och om du byter insug portade toppen gör av sig men mindre.
Förbränningsutrymmet är större på en 531 än på en 530 så du behöver inte ta upp så mycket med org ventiler skulle jag bara öppnat riktigt lite runt ventilerna där det är närmast till cylinder väggen.
Och med 46/38 typ som jag gjort på 530 toppen jag visade bilder på.
Tar man för mycket blir det sämre på många sätt man vill ju få en jämn koning/aria ökning igenom förbränningsutrymmet för bästa flödet sen ger större lägre komp och mindre klämspalt som kan ha negativ invärkan på förbränningen.
Ta ingenting i avgas kanalen förutom jutkanter och jämna till innerradien ev slipa ner det som sticker upp av styrningen så det blir jämt med taket.
Insuget slipa bort kanten vid sidan om styrningen slipa bort jutkanter och slipa lite på kanalens högra sida den vänstra som hänger ut i sidled bör du inte ta något alls då den redan är för stor där så ta mer närmare innerradien än uppe i taket så kanalen blir lite mera triangelformad igenom svängen.
Styrningen skulle jag låta vara pressar du lös den kan man kona den men slipar man bort hela begränsar det livslängden på ventilsätena mm rätt mycket.
Då det gäller ventilsätena är det nog enklast och leja bort jobbet om man inte håller på mycket med motor renoveringar eller trimning då biltemafräsarna går göra förbättringar med men ska det bli bra och man ska kunna ta upp för större ventiler byta sätesringar mm  är nog en mira billigast och det är typ 30k och begagnatmarknaden är minimal och andrahandsvärdet stort då det inte finns några vettiga kinakopior mm än.
Firmor brukar ta 70-130kr sätet för ett sånt jobb ev kan någon yrkesskola typ fordongymnasie eller så göra det billigare om man har lite tur
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 07, 2015, 12:56:04 PM
Klarar du tillverka en egen fräs som du får sådan precision i så sätena blir runda och sentrerade så ventilerna tar tätt så vore det ju inte fel.
Men jag tror risken är liten att det blir bra om du inte har stort kunnande och tillgång till bra maskiner jag provade för många år sedan med lite egna försök med ombyggda hålsågar och tillslipade svarv stål sen fräste med pelarborr och sällan blev det bra:P
Då det gäller polering av kanaler och förbränningsutrymme så insug bör man ha en grövre yta på jag brukar slipa med 80 sandpapper  eller bara med grovfilen på folkrace toppar.
Vad jag sett så sänker det inte flödet något.
Polerar man avgas och förbränningsutrymme får man mindre sot men ett sotlager fungerar som isolering och mindre värme går ut i toppen så där vet jag inte vad som är bäst.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 07, 2015, 14:39:28 PM
Ja, blir o tillverka från scratch då. Får köpa lämpliga skärstål bara som man kan montera i 3 olika vinklar.

(http://i1325.photobucket.com/albums/u633/Slim_M1/image.jpg1_zps5fexiti5.jpg) (http://s1325.photobucket.com/user/Slim_M1/media/image.jpg1_zps5fexiti5.jpg.html)

(http://i1325.photobucket.com/albums/u633/Slim_M1/image.jpg3_zpsp2dseeho.jpg) (http://s1325.photobucket.com/user/Slim_M1/media/image.jpg3_zpsp2dseeho.jpg.html)

(http://i1325.photobucket.com/albums/u633/Slim_M1/image.jpg2_zpsy8bxufde.jpg) (http://s1325.photobucket.com/user/Slim_M1/media/image.jpg2_zpsy8bxufde.jpg.html)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 07, 2015, 16:30:39 PM
Där du målat rött runt tändstiftet skulle jag nog undvikit och slipa tror inte du vinner något på det och i insuget kan du ta lite i sidled åt höger där ljuset ligger på typ 2mm mot botten av kanalen och lutande så i överkant mot styrningen tar du ingenting så kanalen blir lite triangelformad.
Då det gäller vinklar så är fler än tre ingen nackdel jag brukar ha 30 45 60 75 85 om 85 ryms beroende på hur stor kanal man har under ventilen men nästan allt blir ju bättre än org innan jag hade grejer för och göra det riktigt slipade jag en radie upp mot ventilens tätningsyta.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 07, 2015, 23:46:16 PM
Så en sak till och tänka på är att man ska inte göra kanalen för stor är man osäker är det bättre och ta mindre än mer.
En 531 har ganska stor kanal original och med en standard kam typ A V K så är den för stor då skulle det vara bättre och minska kanalen än och förstora den men ta bort kanter jutmissar mm är givetvis bra iaf men gå upp i aria är inte säkert det blir bra.
eller enklast och utgå ifrån en 530 topp från början.
Till en värre kam är det ju däremot mindre jobb på en 531 för och få storleken rätt då den org är större.
Och ska man inte porta alls är ju en org 531 bättre än en org 530.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet december 08, 2015, 16:14:14 PM
Ja, blir ju inte att porta som en galning! Ska bara "optimera" flödet lite! Vill inte ha större kanaler just nu! Ventilerna är nästa begränsning sen! Men det lilla jag ska göra räcker för den effekten jag tänkt mig! Ca 200hk.
Sen på högre varv ger det bättre flödet effekt.
Har bara svårt att bestämma mig för vilken kam jag ska köra med! :/
Var hittar man den där månen 7 som alla babblar om?
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 08, 2015, 21:39:40 PM
Äkta månen 7 kammen vet jag inte om den slipas men oftast brukar man nog prata om fs 296an som folkraceshop säljer den slipas vad jag vet av axellson enginering så samma profil kan säljas av flera olika återförsäljare under olika namn.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet februari 25, 2016, 07:49:01 AM
Nu har det blivit bromsat en motor till där jag jort toppen även denna igentligen en snikmotor som satts ihop på skolekonomi till en 18 årsbil.
Men ägaren har varit nogrann och lagt ner en hel del tid på motorn
Den kördes med fajs 45er med 40mm halsringar billiga jutjärnsinsug en fs 300-13 hårdare enkelfjädrar och aluretainers från folkrace shoppen.
Ett micke grön extraktorgrenrör och 2,5'' efter det
Bottendelen en tidig b230 renoverats med kolvringar lager och det byttes till nyare stadigare Vevstakarna.
Toppen har Jag portat mirat mm den flödar 201 in och 156 ut vid 16mm med standardventiler flödar 187 vid kammens max lyft med insug och förgasare monterat inte maxad men avstämd mot kam och förgasare.
Och gav 194 hk vid 6400 varv och 240nm vid 4900 varv. Över 180 hk mellan 5400 och 7300 varv och över 230 nm mellan 4300 och 5900 varv.
Eftersom det är en gatmotor bromsade den på 95 oktan kompan är ca 11,7-1 toppen planad 3,1mm (planad om en gång pga första firman gjorde ett oacceptabelt jobb så det blev lite mer än tänkt)
Och då fick tändningen begränsas till 30 grader även vridet blir nog lite begränsat då motorn är ganska spikkänslig.
98 oktan ett planat block med lite kolvuppstick och ett brytarlöst tändsystem så är man riktigt nära 200hk och 250nm men dom sista hk som skulle gå hitta då är ju inte så kostnadseffektiva speciellt för någon som går skola fortfarande.
Alla små utgifter drar ju iväg men tror det mesta utom insugen är från folkrace shoppen och allt större hårdvarumässigt ska inte ha kostat mer än kring 10000 kr gämför man med vad en firma tar för bara en530 topp för 190-200hk så är denna motor riktigt kostnadseffektiv :)
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet februari 25, 2016, 08:46:57 AM
Trevlig läsning   :D
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet mars 23, 2016, 22:40:17 PM
 :o Nu händer lite grejer på köksbordet med dremmeln!
Tar dock inte upp kanalerna med ett frässtål! Kör med 80sandpapper som snurrar!
Bort med allt gjutskägg, ojämnheter och ta ner graderna under sätena samt försöker få innerböjen lite mer icke aggressiv för att hindra att den flödar rätt in i ytterböjens vägg.
Har även pillat 15min/kanal med putsduk ala rörmokarfasoner! Tänk om man la ner lika mkt på kvinnors hål! Vad omtyckt man vore! Hahaha.
Blir samma grej på avgassidan.

Haaaaaar ingen aning om detta är bortkastad tid?
Är lycklig och glad om det flödar 10-15ccm mer.

Nästa steg? Har fan funderat och är braaaaa sugen på 38-46 ventiler samt plana för o få högre komp!
Sen blir det nån vassare kam, har ej bestämt mig än om det blir en härdad!
Även fjädrar och brickor blir värre.
Blir nog köra med org tryckare! Lh2.4 med soppa/tändchip, extraktor, ställbart drev, nån vit fem spridare och större spjäll. Ev billet från kl.

Sen när kopplingen tackar för sig så blire värre och skelett.

Hur låter detta i era öron? Har säkert glömt nåt nu! Tror ni man når 200pollar så man vågar måla Fuck bmw på sista ljuddämpen!  ;D
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 25, 2016, 01:14:43 AM
med original b230f insug ger den nog inte 200hk eller det beror ju på vilka hk man pratar.
tex timos motor påstår ju att deras motorer ger 213 (eller vad de nu var) med standard insug och standardspridare men spridarna räcker ju just så pass till 170-180hk för andra.
motorn jag beskrivit på sidan före som gav 194 är körd i en bänk där en bra voc motor ger ca 150hk
och får du portningen bra och en värre kam och extraktor ksk du passerar 170 möjligen 180 men sen blir insuget för trångt mm.
tänk på att direkt du börjar byta spridare mm så stämmer inte mappen i chippet för insprutningen så du bör ha en bredbandslamda ställbar bränsletrycksregulator och kolla hur tändningen blir på varv för att det ska gå få det hyfsat bra.
plana toppen bör du göra och köp en omslipad kam det fungerar lika bra på den här nivån och är bra mycket billigare.
Större ventiler är onödigt bättre då och lägga pengarna på ett annat insug det ger mycket mer för pengarna.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Slim_m skrivet mars 26, 2016, 23:13:15 PM
För finns ju en tumregel, om jag går upp säg 15% i diameter på spjället, så skall spridarna ökas på med samma mängd.
Så man kompenserar för extraluften med extra soppa.
Går ju att lura motorstyrningen en aning, men frågan är bara hur mycket!

Bredbandslambda och det kalaset börjar kostar skjortan + kallingarna! Så det är uteslutet!
iofs är det nog vettigt och se till att luften kommer in fritt till toppen och ut från toppen innan man ger sig på ventiler mm!

Hur bra håller dom omslipade kammarna iom dom icke är härdade?
Blir o sätta sig räkna på kompressioner mm för att välja mm i planingen samt vilken kam.

Har vi något beprövat, tex med folkraceshopen tänd/soppa chip? Hur långt hänger dom med? Vilka setups har funkat bra om man säger så!?

jag är nöjd bara jag kommer över 150hk strecket! xD Men vet även att jag skulle ångra mig om jag inte satte in ordentliga prylar som räcker ett tag utan att behöva riva skiten igen! Därav funderar jag på ventilerna. Är ju ingen större utgift att fräsa sätena samt ventilerna. hellre nån tusing fattigare än behöva riva allting igen bara för man vill ha mer effekt!
Visst, prylarna till toppen går loss på 4papp, 4papp för bearbetning av toppen. Då har vi en 38/46 topp med 3fas slipade ventiler/säten, hårdare fjädrar, annan kam och ställbart drev! Det tycker jag får fan räcka på en sur gammal b230!! :P För när man fått ihop motorn, då kan man ju dribbla med insug, avgas mm i lugnan ro och se vad som passar bäst!

Bara lite tankar och fundering kring hur jag tänker. Ge gärna kritik! annars lär man sig fan inget heller! =)

Annars är en elturbo billiga kusar... ladda 0.4! Då menar jag en riktig turbo med borstlös elmotor på! sno signalen från spridarna för att styra varvtalet på den med! ;D Iom det låga laddet så tror jag inte att man behöver göra några drastiska justeringar för att få det o lira!

Glömde även fråga vad eran erfarenhet är av att ge sig på ventilstyrningarna? dvs korta ned dom och formar dom för mindre motstånd? Farsan "tror" att ventilen kommer sätta sig snett mot sätet när man börjar köra mer inspirerat.
Glad påsk förövrigt!
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 28, 2016, 01:00:39 AM
Då det gäller Insprutningen och ändring av spridare och lmm (själva spjället har inget med det och göra de kan du ändra fritt bara du har rätt tps givare) så påverkas tändningen av hur mycket luft som sugs igenom lmm.
Så om du ökar på säg 30% på både spridare och lmm så kan tändningen ändras av det då den tror att motorn suger i sig 30% mindre luft och därav inte går på full effekt utan typ 70%
Har ingen aning om hur mycket men den förklaringen fick jag av en chipp trimmare då jag undrade varför det var skillnad på 940 turbo chippen för 3"lmm och t5r spridare motför ett för org.
Och lägga 2000kr på en bredbandslamda som du sen kan flytta mellan olika bilar mm ser jag som betydligt mer välspenderade pengar än tex större ventiler speciellt om du ska ge dig in på och ändra på insprutningen.
Eller även mer välspenderat än övriga jobb på toppen förutom en planing då väldigt mycket sitter i hur sakerna är injusterade både hållbarhet och effekt.
Till en b23 har Jag iaf aldrig hört om någon som haft problem med hållbarheten på en omslipad kam skillnaden är att slipar man om en kam har man ju alltid en begränsning i materialet i kammens gamla profil man kan ju ändra ganska mycket men på en vassare profil kan man knappt ändra nockvinkeln från det som slipämnet hade och vassaste profilerna går inte slipa alls på standardkammar .
Ventilstyrningarna på avgas sidan slipar jag ner jäms med taket.
Insugs sidan på 530 toppar tar jag aningen lös dom och konar den del av styrningen som sticker in i kanalen eller på folkrace toppar mm slipar bort hela biten som sticker i i kanalen styrningen nöts fortare men inte så fort att det gör nått.
En 531 har så mycket instick på styrningen i kanalen så där vill jag inte ta bort allt där låter jag den antingen vara eller tar lös och konar den delen som sticker in i kanalen.
Och få en turbo och fungera med en elmotor är nog inte så lätt och få den luftmängden som krävs och även vid lågt laddtryck kräver mycket effekt och varv på elmotorn och skulle du styra varvet på den med ström från Spridarna behövde du ett gasreglage för elmotorn och något som klarade tolka den signalen sen översätta det till gasreglaget
Och då vore det lika enkelt och styra det med med en tryckgivare.
Men iaf kompressor mappen på dom flesta turboaggen slutar långt över 100000 varv dvs dom varvar det när dom börjar bli ineffektiva.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 30, 2016, 01:29:03 AM
Kan tillägga angående styrningar att pressar man lös dom är det lätt och få grader i ändarna och när man sen pressat tillbaka dom så kan centreringen skilja lite så man bör göra sätesjobbet efteråt och vara noga med och få bort grader mm annars blir det dåligt med otäta ventiler som följd.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Smuggler skrivet maj 17, 2017, 22:25:39 PM
Grym tråd  :dyrka:
Skulle vara intressant om några som har bänkat sina B2xx kunde lägga upp resultat och recept här.
Kul att se vad olika koncept ger.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 31, 2021, 08:29:06 AM
https://www.ebay.com/itm/123494243872 (https://www.ebay.com/itm/123494243872)

Att byta till vit sexans spridare. Går det att göra det rakt av? Utan spridarmotstånd?

Räcker 3.0 bars bränsletryck?

Eller kan man knacka BTR o ändå få samma flöde ur org gula spridare?
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 31, 2021, 22:50:46 PM
Är det en så kallad högohms spridare går det rakt av vilket bränsletryck beror på spridarens flöde.
Det finns många olika spridare till vitsexorna man får söka på boschnumret för att se vad som är lämpligt en b230f spridare brukar uppges ha 214-217cc flöde vid 3 bars tryck tror dom jag använde för många år sedan var på 249cc
Är  systemet ett lh2.4 blir det relativt liten skillnad om du ligger inom det boxen kompenserar för då den efter en stund kommer reglera ner hela mappen baserat på att det går fetare än vanligt på låglast där lamdan jobbar.
Ett lh2.2 är inte adaptivt på samma sätt där går det bättre att reglera på det sättet.
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2021, 06:58:34 AM
Så ingen ide att byta spridarna bara o tro att man får en effekt höjning?

Tänkte även på detta med att klara av den nya bensinen.

Räcker org spridare till 170-180 hk? 
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 13, 2021, 08:46:30 AM
Njae tyvär inte någon direkt effektökning av det en modernare spridare är ju dock bättre och har betydligt bättre sprutbild.
Vet inte hur mkt det gör i praktiken men blir iaf inte sämre.
Org spridare räcker till ungefär den effekten med chippade boxar även insuget stryper däromkring.
Sen beror de på vilken bromsbänk det mätas i där skiljer det ganska mkt och om man bara är ute efter en toppnotering eller om det ska leverera i längden
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: bosabengt skrivet maj 31, 2022, 10:35:57 AM
Letar igenom min gamla tråd men hittar inget särskilt om chip som säljs på FS shopen.

Säg att du har en org f o sätter i bränslechip o tankar 98. Går den bättre, piggare mer hk?

Går den ännu bättre om man även sätter i tändchip?

Jag har en B230F med "trimkit" orginal. dvs 531 och vx kam. Skulle jag få en piggare motor med dessa båda chip?

När ska man eg ha chip o när ska man inte ha chip? Eller ingen ide?
Titel: SV: Dummietråd för B230F
Skrivet av: Folkraceshop skrivet maj 31, 2022, 10:38:57 AM
Räkna med 3-5hk mest för att tändningen höjs