Trimma > Volvo

Dummietråd för B230F

(1/12) > >>

bosabengt:
För mig som inte kan så mycket och är helt novis när det kommer till trimning skulle gärna vilja få en klistrad tråd som hjälper till lite. Då gällande trimning samt olika svåra ord.
T ex:

Dur/duration
Körspel
TDC
Lyft
Nockvinkel
Reducering utav basvinkel.
Lachcaps
Körbarhet
Overlap

Och skulle vilja ha en liten samlad rekomendationstabell över vad som krävs för en viss effekt t ex såhär:

120hk:
130hk:
140hk:

Osv osv

När chippen från FS behövs och varför och vad gör chippen.
Och när ska det labbas själv med boxen dvs jorda eller bygla stift 18-19.
Vilka trimkammar passar på 530 och vilka passar 531 (orörda) Och vad gör en FS280 i en 531 vs 530?
T ex mellan hur mycket effekt gör en Fs280, t ex 150-170 hk beroende på hur mycket man portat toppen t ex 34 mm portning gör 150 hk och 38 mm gör 170hk (endast exempel)

Ja det är bara en liten del som jag vill ha svar på och som jag tror flera skulle vilja ha.

Vet att det finns massa trådar om ämnet men det är ju därför det är så svårt att bilda sig en uppfattning, eftersom alla säger olika.

Även illustrativa bilder efterfrågas på en topp med delar isärtagna med nummer eller namn på vad delen heter. Samt bilder på hur hur man ställer in en kam, hur tdc ska stå och vart man mäter och bilder på före o efter bilder från portade toppar. Samt bilder på där man pekar på vart man ska slipa/porta. T ex slipa här (pil) och här och här för lätt portning, slipa mer samt här o här för medium portning osv osv osv.

 :help:

Detta skulle bli en bibel för alla noobies och "trimma 740" trådar skulle försvinna. en ide iaf  :goodluck:

sleepy_:
Det är ingen dålig ide att sätta ihop och klistra en tråd där man förklarar endel grunder och ksk få folk och lägga in bilder och dela med sig av enklare saker som ger effekt för nybörjare och även skriva om hur olika kombinationer man testat har fungerat så andra slipper göra misstagen och får veta lyckade saker.
 
kan börja lite smått med och förklara uttrycken (även om jag tror man kan hitta dom bara man använder sök-knappen)
 
Dur/duration= antal grader ventilen är öppen under tiden kammen snurrar ett varv.

körspel= spelet/mellanrumet mellan kamaxelnocken och ventiltryckaren när ventilen är stängd

Tdc= topp dead center= när kolven är längst upp stannar till och ska vända neråt igen

Lyft= hur många millimeter kamaxeln trycker upp ventilen som mest.

Nockvinkel= för varje cylinder finns det en kamaxelnock som styr insugsventilen och en som styr utblåsventilen graderna mellan att avgasventilen är fullt öppen tills det att insugsventilen är fult öppen är nockvinkeln/vinkeln i grader nockarnas spetsar har mellan varandra.

Reducering av bascirkel= när man slipar om en gammal kamaxel för att få högre lyft och mer duration måste man slipa ner delen av kamaxeln som inte lyfter för att göra nocken större dvs bascirkeln tex för att få 2mm högre lyft måste man slipa minst 2mm från bascirkeln (är mer komplicerat ändå men enkelt sett)

Lachcaps= när man slipar ner bascirkeln så får man ett längre mått mellan ventiltryckaren och kamaxeln tex 2 mm längre då använder man en sk lachcaps som är en liten hatt man sätter ovanpå ventilen under ventiltryckaren så man får upp tryckaren lika mycket i höjd som man slipat bort från kammen.

Körbarhet= när man trimmar en motor måste man se till och få harmoni i den annars blir körbarheten lidande ju bredare register (större varvtalsspann) som en motor fungerar bra på ju bättre körbarhet.
tex en vass kam på en motor med dåliga/för små förgasare och ett topplock som inte heller räcker till för effekten ger oftast ett smalt register och en svårkörd motor då man måste växla mycket och istället för ett kontrolerat släpp antingen får en motor som suckar eller fullt spinn på en lägre växel dvs det går sakta.

Overlap=När avgasventilen ska stänga och insugsventilen ska öppna så är dom oftast öppna ett litet tag samtidigt eftersom man vill öppna insug så fort som möjligt när kolven börjar gå neråt och stänga avgasventilen så sent som möjligt för att få ut alla avgaser.
 Då ventilerna öppnar första millimetern försiktigt låter man ventilerna vara öppna samtidigt då för under en mm hinner det inte ut/in särskilt mycket gaser i motorn på en väldigt snäll motor.
 När man ökar trimningsgraden ökar man ochså överlappet dels för att ventilerna ska hinna vara mera öppna under insug/utblåstackten men man stämmer även av grenrör så när alla avgaser tryckts ut och fått upp hög fart i grenröret så bildas ett undertryck i förbränningsrummet då inga fler avgaser vill ut  om man då öppnar insugsventilen så suger det istället in luft från insuget som gör att man får upp farten på den luften tidigare än om man väntat på att kolven skulle börja röra sig neråt och suga in luften.


Lite mer om kamaxlar.
 
Olika mätmetoder hos olika kamaxelslipare gör att det kan vara lite luddigt med olika durationer då en kamaxel under första 0.5-1mm av lyftet/ventilöppningen den sk rampen har en försiktig kurva och försiktigt trycker upp ventilen för att sedan axelerera öppningen när kamaxeln har en bra anliggning mot ventilen.
 Helt enkelt för att sakerna ska hålla och fungera med mindre skillnader i ventilspel.
En kamaxel kan ha tex 310 grader dur vid 0spel men samma kamaxel vid körspel (0.35mm) ksk har 275 grader dur dvs det går bort 35 grader där tills ventilen börjar öppna sen fortsätter det försiktigt upp tills kring en millimeter där ksk kammen har 250grader dur kvar) sen börjar ventilöppningen axellerera upp till emot maxlyftet där axellerationen avtar (siffrorna är exempel ingen riktig kam).
därför brukar durationen vid 1mm eller 1.27mm(o.o5 tum) säga mer om hur vass kamaxeln igentligen är än ventilspelsdurationen däremot skillnaden mellan dom visar hur snäll rampen på kamaxeln är  .
 Oftast är det mindre marginaler ju värre kamaxlar men då större nötning och viktigare och ha rätt ventilspel så lätta rörliga delar som möjligt i ventilmekanismen och riktiga ventilfjädrar.
 Tex på turbomotorer kan man få kompromissa då det går väldigt tungt och öppna avgasventilen när man har högt tryck i cylindern och då ksk man måste ha en längre ramp med lägre axelleration för att inte tryckarna ska spricka eller oljefilmen som blir mellan kammen och ventiltryckaren inte räcker till så kamnocken nöts ner.

på motorer med underliggande kamaxlar tex volvo b20 är det ännu en sak och lägga till och det är att det finns kamaxlar mätta med olika vipparmsutväxlingar så det kan vara ganska missvisande då en kamaxel med tex 8mm lyft på kammen med orginalvippor (ska vara 1,45:1 blir ofta ca 1,43:1 i utväxling) får ett ventillyft på 11,44 mm minus ventilspel dvs kring 11.0mm på ventilen kan vara mätt med 1,6:1 utväxling som det brukar vara på eftermarknads rullvippor då får man 12.8mm lyft vilket kan vara det trimningsfirman säger så fråga efter kamlyft inte ventillyft på kamaxlar till den typen av motorer.
och en kam till en sån motor får ofta kring 10 grader mer duration på ventilen vid 1mm än en överliggande kamaxel pga vipparmsutväxlingen (jämfört med durationen på kamaxeln) så 10 grader lägre dur ger samma karaktär på motorn som motsvarande överliggande kamaxel

enkla effektökningar på volvomotorerna till 120 130 och 140hk

på en 116hk (om den nu ger det från fabrik) b230f så skulle jag börja med sportluftfilter och byta ut M-kammen till nästan vilken annan orginalkam som helst tex med en A-kam bör man ha fått domdär 4hk upp till 120 och en motor som känns lite piggare på varv.

ska man upp till 130hk skulle jag använt K eller V-kam fått bort lite avgasmotstånd igenom antingen grövre avgasystem eller iaf plocka bort en ljuddämpare och gärna ställa upp soppatrycket en aning om man har lh2.4 polvända/koppla om triggern för och få 3 grader högre tändning (sök på google hur man gör det)
på lh2.2 ställ på tills man börjar höra att småspikar och backa den 2 grader

sen upp till 140hk plana toppen 2mm slipa in ventilerna och kan man inget om portning så slipa iaf bort jutkanter i insug och utblås  extraktor  H K eller ännu hellre fs 280 eller någon annan snäll gatkam

hur mycket effekt sakerna igentligen ger vet jag inte men har kört en 240 med b230f med k-kam uppställd tändning  extraktor och 2,5 tums avgas och 0280155832 spridare från volvos nyare vit sexa i sugutförande (236cc istället för 217cc orginal) och den orkade då gå 20kmh fortare på mätaren än org och skulle räckt till som folkracemotor  (inte direkt vinnarbil på motalafestivalen men lättkörd och pålitlig)

Hoppas det jag skrivit är till nytta för någon och ursäktar redan nu för stavfel och felskrivningar och jag är ingen expert så rätta mig gärna men håll god ton på det.
 så andra får lära sig det rätta! :)
 


sleepy_:
länkar till lite bra och läsa om grunderna om portning

http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf

skulle även kunna lägga ut nån bild på enkla ingrepp på volvos 398/530 topplock om det finns intresse (och om jag duger till det ???) och tråden blir klistrad eller om någon med mer erfarenhet skulle vilja offra sig och lägga ut några bilder

bosabengt:

--- Citat från: sleepy_ skrivet januari 11, 2013, 12:17:57 PM ---länkar till lite bra och läsa om grunderna om portning

http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf

skulle även kunna lägga ut nån bild på enkla ingrepp på volvos 398/530 topplock om det finns intresse (och om jag duger till det ???) och tråden blir klistrad eller om någon med mer erfarenhet skulle vilja offra sig och lägga ut några bilder

--- Slut citat ---


Har läst lite där och tycker det är en bra sida. Lite frågor som kommer upp är lr, vad jag skulle vilja är förklaringar vad som är inre radie yttre radie samt bilder på det. Sen förklara lite närmare eller lättare förklarat, även bilder på detta, angående att man inte får öka porten mer än 88% av "ventilbredd". Tror mig veta vad inre/yttre radie är å det är väl den nedre sidan av porten är inre radie och vice verca. Rätt?
Har tänkt att matchporta och slipa av diverse gjutkanter mm. Den inre radien på 531 är ju "platt". Kan man runda den??

Sen ramlager och vevlager går ju att byta, men byter man aldrig kamaxellager?? Eller slipas dem bara om eller balanseras??

Det "lagret" lr "bussning" som sitter runt ventilen trodde jag hette ventilstyrning, men på http://folkraceshop.se/volvo-b20-lyftare?category_id=92 kallas dem lyftare. VAd "lyfter" dem? Å måste man byta dem när man köper en trimkam?

sleepy_:
jag håller på med en enkel typ folkracetopp (530) nu då tid finns över som jag har knäppt några foton på jag tänkte lägga ut på insug utblås och förbränningsutrymme men har inte fått över bilderna på datorn eller orkat skriva något än.
men du har rätt angående inner och ytterradie.
 Inneradien brukar man göra bredare då luften där går kortaste vägen och då får högsta farten och lättare slutar följa kanalens botten och blir turbulent.
Om man tänker på turbulens kan man tex titta ner från en bro på strömmande vatten runt en bropelare där det blir väldigt turbulent med virvlar osv luft beter sig på ett liknande sätt om det inte är fina runda svängar och kanter tyvär ser man det ju inte luften på samma sätt så allt blir svårare och förutsäga.
men man brukar kunna motverka igenom och göra kanalen bredare på insidan i svängar och då tvärt om på ytteradien där man gör kanalen lite smalare när man höjjer kanalen i svängar.
 Ju tvärare sväng ju större skillnad mellan inner och ytteradie fungerar.
 svängen ner mot ventilen i en 530 brukar jag göra ganska 3kantig med en så bred innerradie som möjligt men tar man för mycket kan det lätt gå hål ca 3cm upp i kanalen från ventilen sett.
405/531 topplocken är ju betydligt bättre orginal men ochså klurigare och förbättra men snyggar man till runt styrningen och breddar inneradien nån enstaka millimeter främst på vänster sida (tror det var åt höger hela sidan på kanalen svänger ut lite) och bara rundar till kanten upp från ventilsätet och in i kanalen (inneradien) på avgas och tar bort ev jutkanter så borde toppen räcka längre än dubbla solex 40er mm iaf.
det med 88%av ventildiameter brukar vara underst på ventilsätet där det börjar kona upp emot ventilen en topp som har minsta arian i kanalen där har en ventil som är i minsta laget 530 topparna brukar jag få trängsta delen i kanalen ungefär där ventilstyrningen börjar men storleken på kanalen bör man dimentionera efter kamaxelns lyft och motorns varvtal.
 Tex en 44mm ventil med 11.5 mm lyft inte behöver en större kanal än arian som ventilen frilägger dvs kanalen i en 531 topp är igentligen för stor standard för en sån kamaxel och ger då låg gashastighet i kanalen på låga varv och lite sämre bottenvrid så för en lågvarvig vridstark motor är en smått portad 530(endast tillfixad sväng ner mot ventilen och ksk lite filning just före styrningen) mest lämplig medans man på en högvarvig motor med värre kamaxel och större förgasare enklast kör med en 405/531 då det är minst jobb det går och få riktigt bra fart på en 530 topp ochså men det blir mera filning och tar längre tid.
 tid är ju pengar och en folkracebil får man ju inte direkt mycket pengar för så ju mindre jobb man lägger ner för och få bra fart på grejerna ju bättre.
Sen innan man drar igång och börjar för första gången så ägna någon kväll åt och läsa så mycket som möjligt och leta bilder på färdiga jobb då ser man mer hur man ska göra det och prova porta några kanaler i någon skrot topp först så man får in känslan
mvh :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion