Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Dummietråd för B230F  (läst 133495 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #30 skrivet: december 02, 2015, 04:54:47 AM »
Då det gäller Insprutningen byter du spridare till några större blir det fel mot lmm ca 10% kan man ändra och det fungerar fortfarande då insprutningen kompenserar det via lamdan.
Men man ökar ju bränslet överallt även på tomgång tex där det inte behövs så chansen finns att den börjar sura ner sig och jävlas om inte chipet är gjort för det och ändrar man storlek på lmm så ändras tändningen då den istället för vakumförställning som en äldre fördelare har reglerar tändkurvan mot lmm signal men det går ändra tändningen igenom och flytta/koppla om kablar till boxen.
Fördelaren du har saknar inbyggt tändsystem och fördelar enbart gnistan.
Tar man den från en förgasarmotor har den inbyggda slungvikter som ändras beroende på varvtal och en vakumklocka som reglerar beroende på insugs tryck  sen en brytare.
Eller om det kommer från en 740 med b230a eller en motor med mekanisk insprutning så brukar det vara en elektrisk hallgivare istället för brytaren men det är bara och flytta över sen blir ju hela befintliga elhärvan för insprutning systemet över och bara hänger ivägen men det är bara och ta bort.
Problemet som jag ser det är besiktningen som den inte lär gå igenom då.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #31 skrivet: december 02, 2015, 09:12:48 AM »
Haha, fick mina misstankar bekräftade att det inte är bara att hänga på!
Enklare o fibbla iordning med spridarna då verkar det som. Tack för svaren Sleepy. Återkommer när jag provat och lekt med grejerna lite och berättar hur det funkat! =) Om man aldrig provar så lär man sig aldrig heller!

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #32 skrivet: december 06, 2015, 02:45:44 AM »
Nu har jag rivit upp 531an. Innan jag sätter igång och gör någonting... Så undrar jag en sak.
46-38 ventiler på 531an, då måste man fräsa ventilsätena va? (dum fråga kanske) Är detta ens värt att göra om man inte portar?
Hur långt orkar std ventilerna?
Plana toppen, 1.5-2mm. Hur mycket känns det i knuff? Värt att göra det?
Var väl dom enda funderingar jag har.

Om plana och större ventiler ger betydligt mer effekt än org, så kanske det är värt att lägga nån tusing på detta.
Tacksam för svar.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #33 skrivet: december 06, 2015, 04:40:59 AM »
Jo man måste fräsa om ventilsätena för och montera större ventiler.
Plana den 2mm finns bara fördelar med speciellt om en vassare kam ska användas komp förhållandet org är ju väldigt lågt och tror det är tänkt och klara typ 89-91oktanig bränsle (finns utomlands)
Dom större ventilerna ger inte mycket beroende på kam mm kan det till och med bli sämre.
Varför det kan bli sämre är för att den större ventilen kommer flöda mera upp till ca 6-8mm och efter det blir skillnaden liten.
Men till det bättre på avgas vilket med en kam med samma in och ut profil ger en sämre flödesbalans och motorn skulle se det på samma sätt som en kam med mera duration. (på en turbomotor skulle det kunna va positivt)
Insug däremot skulle på högre lyft flöda ungefär samma eller möjligen mindre pga att det blir som en tratt under ventilen så luften kan ev släppa från innerradien och luften fördelas inte fint runt hela ventilen utan allt vill ut på tändstifts sidan när motorn börjar varvas och gashastigheten ökar.
På insug på en bra motor har gaserna en hastighet i kanalens tränga ställe på 110-140meter i sekunden vid toppeffekt tänk den farten och svänga igenom en topp allt vill helst gå rakt fram.
Och det ökade flödet på låga lyft gör ju även på insug att det blir som en kam med mera duration men då det inte hänger med på högre lyft där flödet behövs finns risken att motorn inte varvar mera utan bara får sämre bottendrag.
Original ventiler på en riktigt bra 531 skulle nog räcka till över 220hk men då är det rallycrosspris på den motorn då allt måste vara extremt bra gjort uträknat mm:P
men över ca200 skulle jag byta till större då det blir dyrare med tex en extrem kam för och få den lilla ventilen och hinna med än med en större ventil och en snällare kam.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #34 skrivet: december 06, 2015, 10:02:22 AM »
Vad jobbigt du gjorde det för mig nu! :P
Antingen väljer jag mellan att optimera toppen med org ventiler eller fräsa ur och riskera att lh2.4 inte vill hänga med riktigt.
Tror jag kommer välja org och se försöka klämma ut djävulen ur toppen!
Vore ju intressant hur mkt man kan få ut ur en b230f med relativt org grejer, lite andningshjälp, lättare ventiler, balanserad botten och en tät motor! Ja, så får det bli! Billigt och bra samt rätt väg att gå som rookie! Onödigt att dimma uppåt när man inte förstår sig på problemena än till 100%. Återkommer & tack för det snabba bra svaret!

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #35 skrivet: december 07, 2015, 08:21:46 AM »
God morgon.
Satt igår och ritade på med en krita hur jag ska öppna upp kring förbränningsrummet för lättare in/utflöde.
Tro det eller ej så blev nästintill identiskt med ditt arbete sleepy!! Utan att jag tagit inspiration eller sett på ditt jobb.
Har nu en fråga ang förbränningskammaren. Det som skiljde våra förbränningsrum åt var att jag kritade på för att jämna till runt tändstiftet. Finns det nån anledning till att du inte valt att göra det?
Sen nästa fråga är insugets kanaler. Det är ju en liten knöl innan styrningen som går lite åt sidorna, tycker denna knöl säger pang och den hämmar flödet in i långböjens botten innan det smiter ut igenom ventilen. tänkte öppna upp lite fär vid sidorna så flödet följer med taket i kanalen ist för att bromsas upp. Vad tror du?
Sen på kortböjen (golvet) blir det att öppna lite åt sidorna 2mm samt jämna ut kortböjen till en följsam böj istället för den tvära böjen.
Strävar efter en lite med triangelformad ingång mot ventilen.

Även läst/sett att man kan fräsa ned styrningen. Rekommenderas detta? För den blockerar ju ganska mycket nu. Vad tycker ventilens skaft om detta? (speciellt inträngande är styrningen i insugets kanal. På avgassudan så kan man fräsa ned den iom den sticker upp så lite (2-3mm).

Ska även polera förbränningskammaren, sotet fastnar inte lika lätt då och blockerar inte. Såg även på ventilsätena varför man föredrar en 3 kantsfräsning, Tips på något billigt verktyg? Feltema vill ha 4000kr för en ventilsätesfräs!!!! Annars tillverkar jag en egen med styrning samt 3 olika vinklar.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #36 skrivet: december 07, 2015, 12:37:40 PM »
Det räcker med org ventiler däremot tror jag det som har mest invärkan på insprutningen är kamaxelvalet och om du byter insug portade toppen gör av sig men mindre.
Förbränningsutrymmet är större på en 531 än på en 530 så du behöver inte ta upp så mycket med org ventiler skulle jag bara öppnat riktigt lite runt ventilerna där det är närmast till cylinder väggen.
Och med 46/38 typ som jag gjort på 530 toppen jag visade bilder på.
Tar man för mycket blir det sämre på många sätt man vill ju få en jämn koning/aria ökning igenom förbränningsutrymmet för bästa flödet sen ger större lägre komp och mindre klämspalt som kan ha negativ invärkan på förbränningen.
Ta ingenting i avgas kanalen förutom jutkanter och jämna till innerradien ev slipa ner det som sticker upp av styrningen så det blir jämt med taket.
Insuget slipa bort kanten vid sidan om styrningen slipa bort jutkanter och slipa lite på kanalens högra sida den vänstra som hänger ut i sidled bör du inte ta något alls då den redan är för stor där så ta mer närmare innerradien än uppe i taket så kanalen blir lite mera triangelformad igenom svängen.
Styrningen skulle jag låta vara pressar du lös den kan man kona den men slipar man bort hela begränsar det livslängden på ventilsätena mm rätt mycket.
Då det gäller ventilsätena är det nog enklast och leja bort jobbet om man inte håller på mycket med motor renoveringar eller trimning då biltemafräsarna går göra förbättringar med men ska det bli bra och man ska kunna ta upp för större ventiler byta sätesringar mm  är nog en mira billigast och det är typ 30k och begagnatmarknaden är minimal och andrahandsvärdet stort då det inte finns några vettiga kinakopior mm än.
Firmor brukar ta 70-130kr sätet för ett sånt jobb ev kan någon yrkesskola typ fordongymnasie eller så göra det billigare om man har lite tur

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #37 skrivet: december 07, 2015, 12:56:04 PM »
Klarar du tillverka en egen fräs som du får sådan precision i så sätena blir runda och sentrerade så ventilerna tar tätt så vore det ju inte fel.
Men jag tror risken är liten att det blir bra om du inte har stort kunnande och tillgång till bra maskiner jag provade för många år sedan med lite egna försök med ombyggda hålsågar och tillslipade svarv stål sen fräste med pelarborr och sällan blev det bra:P
Då det gäller polering av kanaler och förbränningsutrymme så insug bör man ha en grövre yta på jag brukar slipa med 80 sandpapper  eller bara med grovfilen på folkrace toppar.
Vad jag sett så sänker det inte flödet något.
Polerar man avgas och förbränningsutrymme får man mindre sot men ett sotlager fungerar som isolering och mindre värme går ut i toppen så där vet jag inte vad som är bäst.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #38 skrivet: december 07, 2015, 14:39:28 PM »
Ja, blir o tillverka från scratch då. Får köpa lämpliga skärstål bara som man kan montera i 3 olika vinklar.






Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #39 skrivet: december 07, 2015, 16:30:39 PM »
Där du målat rött runt tändstiftet skulle jag nog undvikit och slipa tror inte du vinner något på det och i insuget kan du ta lite i sidled åt höger där ljuset ligger på typ 2mm mot botten av kanalen och lutande så i överkant mot styrningen tar du ingenting så kanalen blir lite triangelformad.
Då det gäller vinklar så är fler än tre ingen nackdel jag brukar ha 30 45 60 75 85 om 85 ryms beroende på hur stor kanal man har under ventilen men nästan allt blir ju bättre än org innan jag hade grejer för och göra det riktigt slipade jag en radie upp mot ventilens tätningsyta.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #40 skrivet: december 07, 2015, 23:46:16 PM »
Så en sak till och tänka på är att man ska inte göra kanalen för stor är man osäker är det bättre och ta mindre än mer.
En 531 har ganska stor kanal original och med en standard kam typ A V K så är den för stor då skulle det vara bättre och minska kanalen än och förstora den men ta bort kanter jutmissar mm är givetvis bra iaf men gå upp i aria är inte säkert det blir bra.
eller enklast och utgå ifrån en 530 topp från början.
Till en värre kam är det ju däremot mindre jobb på en 531 för och få storleken rätt då den org är större.
Och ska man inte porta alls är ju en org 531 bättre än en org 530.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #41 skrivet: december 08, 2015, 16:14:14 PM »
Ja, blir ju inte att porta som en galning! Ska bara "optimera" flödet lite! Vill inte ha större kanaler just nu! Ventilerna är nästa begränsning sen! Men det lilla jag ska göra räcker för den effekten jag tänkt mig! Ca 200hk.
Sen på högre varv ger det bättre flödet effekt.
Har bara svårt att bestämma mig för vilken kam jag ska köra med! :/
Var hittar man den där månen 7 som alla babblar om?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #42 skrivet: december 08, 2015, 21:39:40 PM »
Äkta månen 7 kammen vet jag inte om den slipas men oftast brukar man nog prata om fs 296an som folkraceshop säljer den slipas vad jag vet av axellson enginering så samma profil kan säljas av flera olika återförsäljare under olika namn.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #43 skrivet: februari 25, 2016, 07:49:01 AM »
Nu har det blivit bromsat en motor till där jag jort toppen även denna igentligen en snikmotor som satts ihop på skolekonomi till en 18 årsbil.
Men ägaren har varit nogrann och lagt ner en hel del tid på motorn
Den kördes med fajs 45er med 40mm halsringar billiga jutjärnsinsug en fs 300-13 hårdare enkelfjädrar och aluretainers från folkrace shoppen.
Ett micke grön extraktorgrenrör och 2,5'' efter det
Bottendelen en tidig b230 renoverats med kolvringar lager och det byttes till nyare stadigare Vevstakarna.
Toppen har Jag portat mirat mm den flödar 201 in och 156 ut vid 16mm med standardventiler flödar 187 vid kammens max lyft med insug och förgasare monterat inte maxad men avstämd mot kam och förgasare.
Och gav 194 hk vid 6400 varv och 240nm vid 4900 varv. Över 180 hk mellan 5400 och 7300 varv och över 230 nm mellan 4300 och 5900 varv.
Eftersom det är en gatmotor bromsade den på 95 oktan kompan är ca 11,7-1 toppen planad 3,1mm (planad om en gång pga första firman gjorde ett oacceptabelt jobb så det blev lite mer än tänkt)
Och då fick tändningen begränsas till 30 grader även vridet blir nog lite begränsat då motorn är ganska spikkänslig.
98 oktan ett planat block med lite kolvuppstick och ett brytarlöst tändsystem så är man riktigt nära 200hk och 250nm men dom sista hk som skulle gå hitta då är ju inte så kostnadseffektiva speciellt för någon som går skola fortfarande.
Alla små utgifter drar ju iväg men tror det mesta utom insugen är från folkrace shoppen och allt större hårdvarumässigt ska inte ha kostat mer än kring 10000 kr gämför man med vad en firma tar för bara en530 topp för 190-200hk så är denna motor riktigt kostnadseffektiv :)
« Senast ändrad: februari 25, 2016, 07:55:31 AM av sleepy_ »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #44 skrivet: februari 25, 2016, 08:46:57 AM »
Trevlig läsning   :D