Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Fransson skrivet februari 23, 2014, 20:32:22 PM

Titel: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
Skrivet av: Fransson skrivet februari 23, 2014, 20:32:22 PM
Hallå!
Vad kan man göra med en b21a i trim väg som har enkel förgasare/SU?
Någon kam som är bättre än A-kammen ?
Modifiera förgasaren?
Bilen ska bara användas på is/bana. Behöver lite mer ork på 3ans växel.
Å nej jag hade inte tänk byta utväxling på axel riktigt än :)

Frågan är mer riktad mot förgasarens begränsningar.
Så planing, portning, extraktor, mm behöver inte nämnas.

Titel: SV: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
Skrivet av: sleepy_ skrivet februari 23, 2014, 22:54:01 PM
Det går hitta några få hk med en originalförgasare jag anser det inte värt jobbet dock men en vassare org kam typ H K V D blir lite bättre eller någon snäll trimkam typ fs122 eller liknande.
Men förgasaren stryper redan på en org motor så det är ju sämsta möjliga utgångsläget och trimma med den kvar.
Är det inte gjort så börja med och ställa bränsle och tändning så den går som bäst org
Annars om du provar trimma blir det inga stora skillnader men sportluftfilter (eller inget alls) k-kam och plocka bakre ljuddämparen ger några hk iaf.
plocka bort kylfläkten den drar flera hk på högre varv har hört om 4-5hk på 6000varv och den har jag aldrig behövt på vintern så länge man inte lämnar bilen på tomgång nån längre stund annars räcker fartvinden för och kyla även vid körning på isbana.
Men billigaste hästarna skulle du nog hitta om du bytte motor till en b23 sen ev filter fläkt kam och avgas på den men någon bättre typ av förgasare eller insprut är och rekomendera om man vill kunna öka mer än 10-15 hk från org effekt

Jag har provat flödesoptimera en stromberg (är ungefär samma på en su) och jämnat till kanter tagit ner spjällaxel mm men då blev bränslekurvan helt fel så den gick snålt på varv eller fett på tomgång.
så då får man börja slipa bränslenål osv för och få till det och förgasaren räcker ändå bara ksk 10-15hk längre dvs inte värt tiden.
mvh:)
Titel: SV: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
Skrivet av: Fransson skrivet februari 26, 2014, 21:53:51 PM
Har redan elfläkt,
Samt byggt 2,5" från byxröret/y.
Öppnare luft tillförsel.

Jo visst skulle det bli bättre med b23, större förgasare mm.

Men tanken med min fråga är vart original förgasare bottnar,
Alltså trimma med så små ingrepp så mjöligt ca 115-120hk.

Lutar nu åt en V-kam hade en på hyllan.

Blir det sämre med en 405 topp?
(Har en liggandes, lätt portad, planad 3 mm)
Men då har jag passerat gränsen för snik trim.

Finns det nå å hämta med tändningen på original motor?, komp 8,5

Ska koppla in bb-lambdan å kolla justeringen..
 
Titel: SV: Effekt med enkelports förgasare/su på b21-b23?
Skrivet av: sleepy_ skrivet mars 04, 2014, 20:19:13 PM
En V-kam blir bättre och 405 toppen ger säkert lite dock tror jag planingen gör mera än det högre flödet då insug och förgasare ser till att det inte blir just så mycket bättre iaf.
Bäst vore en milt portad och planad 530 topp om man skulle byta då den har mindre kanaler som passar bättre till motorns varvtalsregister.
Men då bryter man ju gränsen för snik trimning.

115-120hk kanske går få med org förgasaren men där är det nog stopp iaf med 2.1 liters volym.

Står tändningen fel går det ju hitta effekt där men eftersom du hade gjort lite andra saker och skulle kolla bränslet med bbl så antar jag att tändningen är rätt.
Det finns ju brytarlösa tändsystem på b230a och på b23erna med k-jet insprut som är bättre och ger en exaktare tändning så man kan ligga närmare spikningsgränsen men det ger nästan ingenting men har du en liggandes så är det ju bättre :P