Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Ett bra recept för B230f ( Isbil)  (läst 47209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #15 skrivet: oktober 22, 2011, 18:53:47 PM »
Nu har jag köpt kam och kamdrev. Men folk har sagt att jag måste chippa bilen också. Kan jag chippa den? Det är en 740 ifrån 1988. Hur vet jag vad det är för sprut i den?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #16 skrivet: oktober 22, 2011, 19:54:58 PM »
Du har troligtvis LH 2.2. Vet tyvärr ingen som säljer chip till dom. Kolla slutsiffrorna på bränsleboxen. Sitter på höger sida vid passageraren.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #17 skrivet: oktober 22, 2011, 20:31:04 PM »
Kan jag göra nått annat för att kompensera chippning?

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #18 skrivet: oktober 23, 2011, 22:24:06 PM »
Ingen som vet nått? Använder man aldrig detta sprut till trimmning?

Vad är det som kommer funka dåligt för mig?

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #19 skrivet: oktober 23, 2011, 22:55:51 PM »
För att en motor ska gå bra måste alla inställningar vara någorlunda rätt, och även om du råkar hitta ett chip är det inte särskilt troligt att det är mappat efter en motor som är trimmad på ungefär samma sätt som din. Med andra ord kommer chippet inte vara optimalt för din motor, i bästa fall tillräckligt rätt för att den ska gå hyfsat...

Varför inte satsa på något som faktiskt går justera? T.ex. Megasquirt om du ska ha elektroniskt sprut, K-jet om mekaniskt sprut duger, eller förgasare om du föredrar det.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #20 skrivet: oktober 24, 2011, 20:10:23 PM »
Vad är det kan inte kommer att kunna justera?

För som jag förstått så kan jag ställa tändingen med mitt sprut genom att vrida fördelaren. Och bränsle trycket kanske jag skulle kunna öka genom att pressa ihop btr. lite.

Detta projekt har redan blivit lite värre än vad jag hade tänkt mig så. Jag skulle inte vilja slänga ut mer pengar.

Detta är receptet. :read:

Planad topp 2 mm 530 mirafräst och justerat ventilspel.
Kyrk kam ky151 298dur på körspel 260dur på 1mm lyft 3,5-3,7mm på tdc, 0,30,0,35 spel
Exstraktorgrenrör plus 2,5" avgas med en dämpare
Öppet luftfilter
Ställbart kamdrev


Kommer det att bli bra ??? ???

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #21 skrivet: oktober 24, 2011, 20:37:36 PM »
tyvärr det går inte ställa tändningen med att flytta fördelaren sprutet kompenserar själv det och ger dig "rätt tändpunkt"

problemen brukar vara att med planad topp så får man spikningar och om du har knacksensor på ditt sprut så kommer sprutet att kompenensera för det.  utöver detta brukar trimkammar kräva justering av tändningen vilket inte heller kan göra. dessutom har du ett varvstopp vid 6250 har jag för mig. jag vet inte hur långt kammen är gjord för men det brukar vara minst 6500-7000 varv som kammen går att dra till.

men sätt ihop det och pröva för i vilket fall som helst så behöver du inte plocka isär något för att modifiera det mer senare.

ps om du har sprutgivare i fördelaren förutsätter att du har fördelaren i bakkant på motorn så kan du ju även byta svänghjul till alt 1 det gamla sorten som väger betydligt mindre än det djupa och eller skaffat ett lättat svänghjul .

i övrigt tro jag du kommer ha roligt.

ps om du nu ska klämma btr en så skaffa en lamda mätare först. utt och dra, minst på fullt urvarvat på 3ans växel för att se hur mkt soppa den får i hela registret. skaffa en annan btr likadan och pressa 0,2 bar i stöten ut och prova och gör om tills du är nöjd.

på min 745a så satte jag dit en stående fördelare brytarlös  lät den bakre styra sprutet så kunde jag ställa tändningen själv. obs man kan behöva byta mellanaxel i motorn för att få fördelardrivning. ;D

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #22 skrivet: oktober 24, 2011, 20:53:56 PM »
Jepp jag har fördelaren bak på min topp. Vad är det jag ändrar om jag vrider den då?

Hur mycket Hk skillnad blir det jämfört med om jag hadde haft LH.2.4. plus chipp?

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #23 skrivet: oktober 24, 2011, 21:23:15 PM »
Är jag helt ute å cyklar om jag säger att det faktiskt går att ställa tändingen på lh2.2??
Lh 2.4 kan man polvända hallgivaren för att tjäna 6grader, eller jorda stift 18 och 19 i olika kombinationer.. finns en skiss någonstans i arkivet..

Jag kan dock ha fel och bara uppleva att tändingen ändras och vara felinformerad.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #24 skrivet: oktober 24, 2011, 21:48:48 PM »

Ingen annan här på forumet som trimmat en volvo med LH2.2.?

Fan känns kass nu när jag köpt massa prylar och så faller allt på detta :arg: :doh: :arg: :doh:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #25 skrivet: oktober 25, 2011, 09:44:30 AM »
Vad har du för slutnummer på bränsleboxen? Jag kan möjligen ha en lösning...

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #26 skrivet: oktober 25, 2011, 17:18:34 PM »

Ingen annan här på forumet som trimmat en volvo med LH2.2.?

Fan känns kass nu när jag köpt massa prylar och så faller allt på detta :arg: :doh: :arg: :doh:

Jag fulfipplar ju lite med l.h 2.2 och gör lite saker som det kommer..
just nu kör jag en fs280 med 1.8mm planad topp, orginalspridare och ställt soppatrycket.2.8 med tändningen på c:a 20-25grader före.
kör med orginal kamrem, extraktor rör, 2,5" avgas och det funkar finfint... kanske skulle behöva 10-15hk till men kan nog ta igen det i körstil istället... kostade mig c:a 2000:- för hela kalaset att få till.. ( ink nya packningar i toppen )
bytte motorkuddar till stumma och svetsade kapade panhardsstag till motorn från fjädertornen
till önskelistan hör en 4.10 utväxling och en m40 låda.. ..

med den kombinationen går det att åka is,grus och asfalt i den mån det krävs för att ha roligt.
och till en rimlig peng.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #27 skrivet: oktober 25, 2011, 21:25:46 PM »
Ska kolla nummret på boxen imorn.

Men jag har 3 frågor.

Varför monterar man stumma motor kuddar, och svetsar fast motorn i stag?

Var kollar man vad tändingen står på, med strob lampa mot remhjulet??

Någon som vet var det finns någon beskrivning på hur man pressar ihop btr.?

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #28 skrivet: oktober 26, 2011, 02:00:48 AM »
Tändning kollas med strobb mot remskivan och markeringarna på kamremskåpan.

Skaffa en justerbar BTR istället, då kan du prova olika inställning och gå tillbaka om det blev för mycket. Ska sitta justerbart original på några 90-talsfordar, måste gå hitta för en näve växelmynt på skroten.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #29 skrivet: oktober 26, 2011, 10:40:07 AM »
När man kör i ilska, så rör sig både chassiet och motorn en hel del.
Jag har plockat motor och växelådskuddar så att drivpaketet kan flyttas bakåt//neråt för bättre viktfördelning.
Motorn bryter då rätt ordentligt i fästpunkterna, vilka avlastas genom att fästa överdelen i fjädertornen.
Detta ger också en (mycket) stadigare framvagn.
Inget för bruksbilar, men folkrace/is/bus tycker jag att det funkar bra till.
Man bör dock fästa själva stagen med bultförband så att de går lätt att ta bort vid reperationer.

Flyttar man motorn bara några cm (brukar bli ungefär en dm innan man behöver bula torpeden) så gör det en del på viktfördelningen, eftersom man plockar bort vikt framför framaxeln och lägger den bakom.
Från lyftkraft till fäste för bakhjulen.