Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Ett bra recept för B230f ( Isbil)  (läst 41464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 05, 2011, 22:49:39 PM »
 :dyrka: Har sökt runt på nätet men hittar inget bra svar på min fråga.

Har en 740 med en b230F, som jag ska köra på isen. Tänkte att det kanske skulle vara roligt med några extra kusar i år. Så om det är någon som kan en bra setup för mig BERÄTTA.

Har tänkt att köpa en 531 topp med VX3 kam och plana denna (vet ej hur mycket man ska ta). Extractorgrenrör + 2,5 tums system och öppet luftfilter.

Eller är det vettigare att köpa någon annan kam och använda mig av den 530 toppen som sitter i orginal.

Ni som kör folkrace borde väl ha bra koll på detta :help:

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2011, 23:05:40 PM »
hade planat 2 mm på 530toppen slipat bort lite kanter och snyggat till lite bara ps ta så lite som möjligt i avgas.
överkurs är att få snygga förbränningsrum.

fs280 kam extrakt 2,5" avgassystem en stor dämpare längst bak.

skaffa en lambda mätare och justera soppatrycket lite fetare.

överkurs skaffa en bakaxel med 4,10 utväxling .

hitta ett lättare modifierat svänghjul "det djupa"

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2011, 23:13:23 PM »
Ja ok, det kanske inte är så , mycket att hämta genom att köpa 531 toppen.

Hur kan jag justera bränsletrycket? Pressa ihop BTR??

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2011, 23:18:29 PM »
531a är överskattat tyvärr såvida du inte redan har en så är det inte värt pengarna.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2011, 23:24:10 PM »
Ok men om jag planar min 530 topp 2mm, kommer jag kunna använda orginal kamrem då? Vet du vad tjockleken på topplocket är orginal på 530?

Kommer jag vara tvungen att köpa ställbart kamdrev till fs280?
« Senast ändrad: oktober 05, 2011, 23:30:06 PM av weber50 »

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2011, 00:11:08 AM »
146,1mm, om minnet inte sviker.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2011, 06:36:07 AM »
Om man inte vill köpa ställbart kamdrev, så är det bara att dra ur sprinten i kammen. Ställ kammen som den ska, och sen borra ett nytt 5mm hål i drev och kam. Slå sen in sprinten. KLART!

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2011, 09:32:20 AM »
Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?

Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?

Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2011, 15:29:49 PM »
Citera
Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?
Jag använder en indikatorklocka med stativ från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen (TDC-mått). Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. Jag använder en vanlig handborrmaskin. Det funkar bra. Det finns säkert andra sätt som är lika bra eller bättre, men detta har funkat för mig.

Citera
Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?
Alla kammar utom M och T funkar. Behöver du en kam med fördelarspår måste utbyteskammen också vara en sån .

Citera
Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?
Alla Volvos original kam ämnen till B23-B230-B234 är av chillcast typ.  Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag.  Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #9 skrivet: oktober 06, 2011, 23:27:22 PM »
Lyfte toppen idag. Tyvärr var det en M kam. Vad kostar det om man inte har någon inbytes kam?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #10 skrivet: oktober 07, 2011, 06:15:36 AM »
Lyfte toppen idag. Tyvärr var det en M kam. Vad kostar det om man inte har någon inbytes kam?
Det går inte att köpa utan inbyte...

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #11 skrivet: oktober 07, 2011, 11:25:38 AM »
Du säger att du kontrollerar kammarna när du får dom, för att se om dom är godkända. Vad ska jag titta efter?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2011, 12:33:31 PM »
Om lagerbanorna är slut/repiga samt att den inte är skadad på annat rätt.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #13 skrivet: oktober 07, 2011, 18:08:34 PM »
Någon som har en kam att sälja?

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #14 skrivet: oktober 07, 2011, 22:07:06 PM »
ja du kan använda orginalrem  upp till 2,5mm planing dock bör den vara ny.

kolla med närmsta skrot bara en kam bör inte vara så dyr.