Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: weber50 skrivet oktober 05, 2011, 22:49:39 PM

Titel: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 05, 2011, 22:49:39 PM
 :dyrka: Har sökt runt på nätet men hittar inget bra svar på min fråga.

Har en 740 med en b230F, som jag ska köra på isen. Tänkte att det kanske skulle vara roligt med några extra kusar i år. Så om det är någon som kan en bra setup för mig BERÄTTA.

Har tänkt att köpa en 531 topp med VX3 kam och plana denna (vet ej hur mycket man ska ta). Extractorgrenrör + 2,5 tums system och öppet luftfilter.

Eller är det vettigare att köpa någon annan kam och använda mig av den 530 toppen som sitter i orginal.

Ni som kör folkrace borde väl ha bra koll på detta :help:
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet oktober 05, 2011, 23:05:40 PM
hade planat 2 mm på 530toppen slipat bort lite kanter och snyggat till lite bara ps ta så lite som möjligt i avgas.
överkurs är att få snygga förbränningsrum.

fs280 kam extrakt 2,5" avgassystem en stor dämpare längst bak.

skaffa en lambda mätare och justera soppatrycket lite fetare.

överkurs skaffa en bakaxel med 4,10 utväxling .

hitta ett lättare modifierat svänghjul "det djupa"
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 05, 2011, 23:13:23 PM
Ja ok, det kanske inte är så , mycket att hämta genom att köpa 531 toppen.

Hur kan jag justera bränsletrycket? Pressa ihop BTR??
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet oktober 05, 2011, 23:18:29 PM
531a är överskattat tyvärr såvida du inte redan har en så är det inte värt pengarna.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 05, 2011, 23:24:10 PM
Ok men om jag planar min 530 topp 2mm, kommer jag kunna använda orginal kamrem då? Vet du vad tjockleken på topplocket är orginal på 530?

Kommer jag vara tvungen att köpa ställbart kamdrev till fs280?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Gunnarsson skrivet oktober 06, 2011, 00:11:08 AM
146,1mm, om minnet inte sviker.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 06, 2011, 06:36:07 AM
Om man inte vill köpa ställbart kamdrev, så är det bara att dra ur sprinten i kammen. Ställ kammen som den ska, och sen borra ett nytt 5mm hål i drev och kam. Slå sen in sprinten. KLART!
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 06, 2011, 09:32:20 AM
Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?

Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?

Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 06, 2011, 15:29:49 PM
Citera
Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?
Jag använder en indikatorklocka med stativ från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen (TDC-mått). Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. Jag använder en vanlig handborrmaskin. Det funkar bra. Det finns säkert andra sätt som är lika bra eller bättre, men detta har funkat för mig.

Citera
Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?
Alla kammar utom M och T funkar. Behöver du en kam med fördelarspår måste utbyteskammen också vara en sån .

Citera
Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?
Alla Volvos original kam ämnen till B23-B230-B234 är av chillcast typ.  Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag.  Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 06, 2011, 23:27:22 PM
Lyfte toppen idag. Tyvärr var det en M kam. Vad kostar det om man inte har någon inbytes kam?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 07, 2011, 06:15:36 AM
Lyfte toppen idag. Tyvärr var det en M kam. Vad kostar det om man inte har någon inbytes kam?
Det går inte att köpa utan inbyte...
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 07, 2011, 11:25:38 AM
Du säger att du kontrollerar kammarna när du får dom, för att se om dom är godkända. Vad ska jag titta efter?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 07, 2011, 12:33:31 PM
Om lagerbanorna är slut/repiga samt att den inte är skadad på annat rätt.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 07, 2011, 18:08:34 PM
Någon som har en kam att sälja?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet oktober 07, 2011, 22:07:06 PM
ja du kan använda orginalrem  upp till 2,5mm planing dock bör den vara ny.

kolla med närmsta skrot bara en kam bör inte vara så dyr.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 22, 2011, 18:53:47 PM
Nu har jag köpt kam och kamdrev. Men folk har sagt att jag måste chippa bilen också. Kan jag chippa den? Det är en 740 ifrån 1988. Hur vet jag vad det är för sprut i den?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 22, 2011, 19:54:58 PM
Du har troligtvis LH 2.2. Vet tyvärr ingen som säljer chip till dom. Kolla slutsiffrorna på bränsleboxen. Sitter på höger sida vid passageraren.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 22, 2011, 20:31:04 PM
Kan jag göra nått annat för att kompensera chippning?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 23, 2011, 22:24:06 PM
Ingen som vet nått? Använder man aldrig detta sprut till trimmning?

Vad är det som kommer funka dåligt för mig?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Gunnarsson skrivet oktober 23, 2011, 22:55:51 PM
För att en motor ska gå bra måste alla inställningar vara någorlunda rätt, och även om du råkar hitta ett chip är det inte särskilt troligt att det är mappat efter en motor som är trimmad på ungefär samma sätt som din. Med andra ord kommer chippet inte vara optimalt för din motor, i bästa fall tillräckligt rätt för att den ska gå hyfsat...

Varför inte satsa på något som faktiskt går justera? T.ex. Megasquirt om du ska ha elektroniskt sprut, K-jet om mekaniskt sprut duger, eller förgasare om du föredrar det.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 24, 2011, 20:10:23 PM
Vad är det kan inte kommer att kunna justera?

För som jag förstått så kan jag ställa tändingen med mitt sprut genom att vrida fördelaren. Och bränsle trycket kanske jag skulle kunna öka genom att pressa ihop btr. lite.

Detta projekt har redan blivit lite värre än vad jag hade tänkt mig så. Jag skulle inte vilja slänga ut mer pengar.

Detta är receptet. :read:

Planad topp 2 mm 530 mirafräst och justerat ventilspel.
Kyrk kam ky151 298dur på körspel 260dur på 1mm lyft 3,5-3,7mm på tdc, 0,30,0,35 spel
Exstraktorgrenrör plus 2,5" avgas med en dämpare
Öppet luftfilter
Ställbart kamdrev


Kommer det att bli bra ??? ???
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet oktober 24, 2011, 20:37:36 PM
tyvärr det går inte ställa tändningen med att flytta fördelaren sprutet kompenserar själv det och ger dig "rätt tändpunkt"

problemen brukar vara att med planad topp så får man spikningar och om du har knacksensor på ditt sprut så kommer sprutet att kompenensera för det.  utöver detta brukar trimkammar kräva justering av tändningen vilket inte heller kan göra. dessutom har du ett varvstopp vid 6250 har jag för mig. jag vet inte hur långt kammen är gjord för men det brukar vara minst 6500-7000 varv som kammen går att dra till.

men sätt ihop det och pröva för i vilket fall som helst så behöver du inte plocka isär något för att modifiera det mer senare.

ps om du har sprutgivare i fördelaren förutsätter att du har fördelaren i bakkant på motorn så kan du ju även byta svänghjul till alt 1 det gamla sorten som väger betydligt mindre än det djupa och eller skaffat ett lättat svänghjul .

i övrigt tro jag du kommer ha roligt.

ps om du nu ska klämma btr en så skaffa en lamda mätare först. utt och dra, minst på fullt urvarvat på 3ans växel för att se hur mkt soppa den får i hela registret. skaffa en annan btr likadan och pressa 0,2 bar i stöten ut och prova och gör om tills du är nöjd.

på min 745a så satte jag dit en stående fördelare brytarlös  lät den bakre styra sprutet så kunde jag ställa tändningen själv. obs man kan behöva byta mellanaxel i motorn för att få fördelardrivning. ;D
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 24, 2011, 20:53:56 PM
Jepp jag har fördelaren bak på min topp. Vad är det jag ändrar om jag vrider den då?

Hur mycket Hk skillnad blir det jämfört med om jag hadde haft LH.2.4. plus chipp?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 24, 2011, 21:23:15 PM
Är jag helt ute å cyklar om jag säger att det faktiskt går att ställa tändingen på lh2.2??
Lh 2.4 kan man polvända hallgivaren för att tjäna 6grader, eller jorda stift 18 och 19 i olika kombinationer.. finns en skiss någonstans i arkivet..

Jag kan dock ha fel och bara uppleva att tändingen ändras och vara felinformerad.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 24, 2011, 21:48:48 PM

Ingen annan här på forumet som trimmat en volvo med LH2.2.?

Fan känns kass nu när jag köpt massa prylar och så faller allt på detta :arg: :doh: :arg: :doh:
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 25, 2011, 09:44:30 AM
Vad har du för slutnummer på bränsleboxen? Jag kan möjligen ha en lösning...
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 25, 2011, 17:18:34 PM

Ingen annan här på forumet som trimmat en volvo med LH2.2.?

Fan känns kass nu när jag köpt massa prylar och så faller allt på detta :arg: :doh: :arg: :doh:

Jag fulfipplar ju lite med l.h 2.2 och gör lite saker som det kommer..
just nu kör jag en fs280 med 1.8mm planad topp, orginalspridare och ställt soppatrycket.2.8 med tändningen på c:a 20-25grader före.
kör med orginal kamrem, extraktor rör, 2,5" avgas och det funkar finfint... kanske skulle behöva 10-15hk till men kan nog ta igen det i körstil istället... kostade mig c:a 2000:- för hela kalaset att få till.. ( ink nya packningar i toppen )
bytte motorkuddar till stumma och svetsade kapade panhardsstag till motorn från fjädertornen
till önskelistan hör en 4.10 utväxling och en m40 låda.. ..

med den kombinationen går det att åka is,grus och asfalt i den mån det krävs för att ha roligt.
och till en rimlig peng.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 25, 2011, 21:25:46 PM
Ska kolla nummret på boxen imorn.

Men jag har 3 frågor.

Varför monterar man stumma motor kuddar, och svetsar fast motorn i stag?

Var kollar man vad tändingen står på, med strob lampa mot remhjulet??

Någon som vet var det finns någon beskrivning på hur man pressar ihop btr.?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Gunnarsson skrivet oktober 26, 2011, 02:00:48 AM
Tändning kollas med strobb mot remskivan och markeringarna på kamremskåpan.

Skaffa en justerbar BTR istället, då kan du prova olika inställning och gå tillbaka om det blev för mycket. Ska sitta justerbart original på några 90-talsfordar, måste gå hitta för en näve växelmynt på skroten.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Haddock skrivet oktober 26, 2011, 10:40:07 AM
När man kör i ilska, så rör sig både chassiet och motorn en hel del.
Jag har plockat motor och växelådskuddar så att drivpaketet kan flyttas bakåt//neråt för bättre viktfördelning.
Motorn bryter då rätt ordentligt i fästpunkterna, vilka avlastas genom att fästa överdelen i fjädertornen.
Detta ger också en (mycket) stadigare framvagn.
Inget för bruksbilar, men folkrace/is/bus tycker jag att det funkar bra till.
Man bör dock fästa själva stagen med bultförband så att de går lätt att ta bort vid reperationer.

Flyttar man motorn bara några cm (brukar bli ungefär en dm innan man behöver bula torpeden) så gör det en del på viktfördelningen, eftersom man plockar bort vikt framför framaxeln och lägger den bakom.
Från lyftkraft till fäste för bakhjulen.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 26, 2011, 19:38:27 PM
nummret på boxen var 0280000561  och så stod detta också  3517407. Och sen har jag gula spridare om det kan säga nått.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 26, 2011, 19:40:33 PM
Då har du LH 2.4 och du kan köpa detta chip

http://folkraceshop.se/trimchip-till-volvo-b230f-lh2_4?category_id=113 (http://folkraceshop.se/trimchip-till-volvo-b230f-lh2_4?category_id=113)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 26, 2011, 19:51:33 PM
Helvete va bra. Gör en beställning senare.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 26, 2011, 21:16:29 PM
Japp då var chippet beställt ;Dr

Nu kommer jag inte behöva röra varken bränsle eller tändning?

Får väl montera ihop skiten så får vi se hur den går. Någon som vill se uppstarts film?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 26, 2011, 21:31:03 PM
Tändning är fortfarande ett problem, men du kan höja tändningen 3 grader genom att bygla 2 stift i tändningsboxen.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet oktober 27, 2011, 20:44:33 PM
Har du någon bild för att se hur ni gör när ni byglar boxen.

Det är lika bra att göra det med engång då?!
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 29, 2011, 20:24:06 PM
gör så här:
1. skruva upp  skruvarna på hansken som sitter mot boxen som sitter under rattstången.
2. lys med en lampa så du ser numrena på handsken.
3.sno två stift från en annan gammal kontakt ( det finns massor i en gammal volvo som har samma typ)
4.dra ut två nya sladdar från stift 18 och 19.
5. skaffa tre brytare, montera två på utgående och en från jord. koppla de två brytarna från boxen på samma sida på jordkontakten.
eftersom jag inte minns vilken kombination som ger vad får du testa.
med en jordad skall du få 3grader +, med den andra får du 3 grader -, de båda mot jord 6grader 0ch sen minns jag inte vad du får om du bryggar dem och inte använder jord....

Observera att detta är taget från minnet och har kanske brister i verkligheten.
jag laborerade fram en tändning på en gammal l.h 2.4 utan att veta något annat än att motorn gick bättre efter detta. så räckte det med att jorda det ena stifet.


Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: kalle skrivet oktober 30, 2011, 14:57:31 PM
gör så här:
1. skruva upp  skruvarna på hansken som sitter mot boxen som sitter under rattstången.
2. lys med en lampa så du ser numrena på handsken.
3.sno två stift från en annan gammal kontakt ( det finns massor i en gammal volvo som har samma typ)
4.dra ut två nya sladdar från stift 18 och 19.
5. skaffa tre brytare, montera två på utgående och en från jord. koppla de två brytarna från boxen på samma sida på jordkontakten.
eftersom jag inte minns vilken kombination som ger vad får du testa.
med en jordad skall du få 3grader +, med den andra får du 3 grader -, de båda mot jord 6grader 0ch sen minns jag inte vad du får om du bryggar dem och inte använder jord....

Observera att detta är taget från minnet och har kanske brister i verkligheten.
jag laborerade fram en tändning på en gammal l.h 2.4 utan att veta något annat än att motorn gick bättre efter detta. så räckte det med att jorda det ena stifet.

okej.. om jag har föstått det rätt  så skall det motsvara en knackningssensor? eller nått i den stilen?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet november 04, 2011, 23:30:53 PM
Har du som sålt chippet någon kommentar på ovanstående?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 06, 2011, 14:42:18 PM
* By grounding pin 18 you will get -3° (retard).
* By grounding pin 19 you will get -6° (retard).
* By grounding pin 18 and 19 you will get +3° (advance).

Alltså, 18 och 19 till jord är det enda som blir intressant.
Detta har inget med knacksensorn att göra. Om den börjar spika så kommer signaler från knacksensorn att ställa med tändningen. Har hört att man kan lägga gummi emellan för att motverka...
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Muggen skrivet november 06, 2011, 21:17:23 PM
tack för den, då fick jag klarhet i mitt laborerande :yourock:...
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet november 27, 2011, 14:36:08 PM
Nu har jag monterat toppen och kamaxel. Ventil spelet låg på 0,45-0,50 och jag ska ha 0,30. Hur gör ni då när ni beställer nya shims? Hur tjocka är dom orginal?

Vart kan man beställa dom? Eller måste man köpa dom på volvo?

Läste i Hayns boken att man kunde byta när kammen sitter i. Lönar det sig eller är det bättre att plocka lös den?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet november 27, 2011, 15:24:27 PM
chimsen eller bricker som man säger är cirka 4 mm tjock på en standard kam. för att byta dom gör du så här:
mät upp spelet på alla och skriv upp på en lapp
ta kös kammen och mäta tjockleken på brickerna och sedan jämför med spelet så ser du hur tjock brickan skall vara för respektive ventil.
skriv upp de på en lapp och sedan bara handla nya :)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Gunnarsson skrivet november 27, 2011, 15:30:48 PM
Citera
skriv upp de på en lapp och sedan bara handla nya

Innan man börjar handla är det givetvis värt att kolla om några av dom gamla blir rätt på en annan ventil än dom suttit på så man slipper köpa alla nya, och så går det ju se vad som finns på andra toppar man har liggande eller som kompisar har skrotat men inte gjort sig av med än.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet november 28, 2011, 10:39:46 AM
men antagligen
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet november 28, 2011, 19:07:26 PM
Ingen som vet någon bra guide för hur man ställer in en kamaxel, med ställbart kamdrev. Jag har sökt men hittar ingen bra. Har läst lite men är tydligen för dum för att fatta :doh: :doh:
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 28, 2011, 19:39:07 PM
Läs på sidan ett i denna tråd. Istället för att ta bort sprinten och borra ett nytt hål, så vrider du kammen och låser det ställbara kamdrevet.  :goodluck:
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet november 28, 2011, 19:53:39 PM
det finns juh folk som använder gradskiva också, är det overkill eller?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 28, 2011, 20:15:02 PM
Har du värdet på hur många grader kammen ska stå så går det bra att använda.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 18:12:41 PM
Skruva ihop motorn idag, bygde avgas system å allt.  Allt klart, tog av kabeln till tändspolen. Och körde runt den för att få upp oljan överallt. Sen så kollade jag motorn, Kylar vatten som läck runt om hela toppen :arg:

Jag har såklart ny topppackning med jag använder dom gammla bultarna.Och jag var riktigt noga när jag gjorde rent ytorna innan jag la dig toppen. Jag har dragit dom 20,60 och sen 90 grader. VAD ÄR FEL.

Jävla bil jävlar.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 03, 2011, 19:09:04 PM
Har toppen gått varmt kam det ha slagit sig..
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 19:15:53 PM
Nej toppen är nyplanad och upp mätt. Men kan man använda gammla bultar. Har fått olika svar på den frågan.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 03, 2011, 19:19:11 PM
Om det är mycket skit i hålen så kan det bli problem när man planar.. Vart har du köpt packningen?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 19:43:50 PM
En lokal firma. Men det ska va ok att använda gammla bult?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet december 03, 2011, 20:50:42 PM
jag har då använt gammla bultar jämt och det funkar fint på 2 mm planade toppar.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 20:57:48 PM
Var är felet tror ni. Jag förstår inte detta.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Deepvalley skrivet december 03, 2011, 21:06:13 PM
Har du gjort rent i bulthålen i blocket?
Annars kan det vara skit där som gör att bultarna bottnar.
Har varit med om en bekant som ringde mig & bad om hjälp för några år sedan... visade sig att han satt toppackningen upp & ner och bak & fram....  bara så att det inte är ngt sånt ;)

 MVH / Peter
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 21:43:41 PM
Jag har kollat så att inte bultarna bottnar, har även kollat dom två styrningarna som sitter i toppen. Och inget sånt. Skruvade isär allt igen och gjorde om allt, + att jag drog bultarna lite till. Men nej samma jävla fel.

Vad kostar nya bult och var köper man dom? Kollade på KL men det var arp bult, blir lite för dyrt tycker jag.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Gunnarsson skrivet december 03, 2011, 21:59:44 PM
Du drog 20 och 60 Nm, right? För du nämner ju enbart grader...  ;D

De senare skruvarna med smal midja ska helt riktigt dras först till 20, sedan 60Nm, och sist vinkeldras 90 grader. De äldre jämntjocka skruvarna ska enbart momentdras, först 60 och sedan 110Nm.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 03, 2011, 22:39:01 PM
Vet inte riktig vilken sort jag har. Men hur som helst så borde det blivit tätt. Ja jag drog 20 60Nm.

Felet måste väl ligga i antingen packningen eller topp/blocket hur rak/skev ytan är.
Eller bultarna.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 04, 2011, 12:01:05 PM
Troligtvis är ringarna i packningen för hårda. Då tätar inte packningen runt om... eller annars är inte blocket rakt.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 04, 2011, 13:39:06 PM
Skruvade isär allt igen. Blocket är rak toppen är rak. Bultarna bottnar inte. Det måste väl vara packningen.

Vad tycker ni ska jag köpa bara packningen eller nya bult också.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 04, 2011, 14:13:05 PM
Jag har aldrig bytt bultar, men det beror ju på hur många gånger dom är använda..
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 04, 2011, 14:36:45 PM
Jag har juh själv använt dom 2 gånger nu. Finns det nått längdmått man kan ta på dom?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet december 04, 2011, 15:00:37 PM
köp ny packning av stefan på shoppen. dom är det inget fel på och han är billigare än alla andra :)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 04, 2011, 18:24:41 PM
Jag har juh själv använt dom 2 gånger nu. Finns det nått längdmått man kan ta på dom?
Skulle dom ha ändrat längd så att det är mätbart med enkla mätintrument, så är det nog bara att kasta..
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 04, 2011, 20:27:53 PM
Jag ska iallafall köpa en ny packning och prova. Monteras på lördag återkommer med resultat. Förhoppningsvis  :) :)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet december 04, 2011, 23:14:20 PM
inte för att vara taskig men .antingen har du inte gjort rent ordentligt eller så har du glömt något exempelvis täta termostathuset ordentlit lagt dit ny packning till vattenpumpen  satt dit felaktigt insug så vattenkanalerna i toppen inte blir täta.


att byta topp på en volvo är rysligt enkelt .

be någon annan göra det åt dig så hittar du/ni nog felet.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 05, 2011, 19:05:58 PM
Jag hade en erfaren bilmekaniker hemma idag, så han undersökte allt. MEN hittade inget fel.

Jag har bytt topp packning på volvo iaf 5 ggr. Har varit noga som fan med att ytorna är rena. Sätt dit en ny packning vid vatten pumpen korrekt. Insug kan inte ha med detta att göra, det är ej vatten kylt.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 05, 2011, 19:24:53 PM
Märket på den packning jag använt är scantech. Om det blir tätt med en nypackning så ska jag kräva dom på ersättning.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: volyota skrivet december 05, 2011, 22:19:39 PM
styrhylsorna till toppen kolla så att dom inte är för långa vet en som tog från en annan motor dom va längre med samma problem
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 05, 2011, 23:22:42 PM
Har kollat syrhylsorna redan.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: vargen skrivet december 05, 2011, 23:26:25 PM
styrhylsorna till toppen kolla så att dom inte är för långa vet en som tog från en annan motor dom va längre med samma problem

hm kan dom bottna i toppen menar du??

ps weber50 du skrev att styrhylsorna satt i toppen??? du måste menat att dom sitter på blocket.

hm i detta fall skulle ett par kort på blocket respektive toppen kanske kunna hjälpa för vidare felsökning.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: renegade skrivet december 08, 2011, 00:57:36 AM
har du verkligen rengjort gängorna i blocket med en gängtapp?(m12x1,5 om jag inte minns helt fel) är det mycket skit där nere så kan de ju gå för tungt  :goodluck:
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: volyota skrivet december 08, 2011, 20:00:02 PM
om du nu köper nya bultar köp inga spännbultar utan köp riktiga 12`9 insex bultar----på swedol handlar jag mina bultar billigast
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 08, 2011, 20:29:18 PM
Den nya packningen från folkraceshoppen har anlänt. Imorgon får vi reda på om det blir tätt. Hoppas....
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Lillen skrivet december 08, 2011, 22:20:48 PM
Hade samma problem till NGK förra året, rev isär 3 ggr med nya packningar varje gång och hade toppen inne på riktplaning även fast den va nyplanad men den va rak, kapade av bultarna 2mm fast jag mätt att dom inte skulle bottna och styrhylsorna bottnade inte heller...vet precis hur de där känns!
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 09, 2011, 14:11:01 PM
I morse skruvade jag dit den nya pakningen. Och det blev tät, verd på nyckeln starta direkt. Fan va skönt.
Den lokala firman där jag köpt packningen bjöd på ny olja och glykol, så det löste sig bra.

Bilen startar och går. Dock oroligt på tomgång ca 900varv. Men verkar rapp, har inte kunnat provköra den på grund av att alla vägar är så isiga. Men det regnar nu så imorn så borde jag kunna provköra.

Jag har inte sätt ditt chipet än heller, är lite nervös för att löda på två kablar på chippet som sen ska jordas. Ingen som har en bild hur ni gjort?

Ska montera dit en bredbandslamda imorn också. Men jag vet inte vilka värden som är bra eller dåliga. Såg någon bild på nätet där man hade hyrt bredbandslamda och monterat den vid avgasröret med ett rör och någon lås skruv. Funkar detta eller måste den sitta typ vid den vanliga lamda sensorn?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 09, 2011, 14:13:12 PM
STOPP!!

Du ska inte bygla i bränsleboxen. Det är i tändningsboxen du kan bygla. Då är det 2 stift i handsken som ska jordas..
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 09, 2011, 14:24:10 PM
Ok så det är inte det chippet jag köpte av dig?

Alltså i den andra boxen. Måste man öppna boxen för att lossa på hansken? Är kablarna numrerade? Vart någonstans ska jag jorda? Denna box sitter bakom bränsleboxen väl?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet december 09, 2011, 18:17:42 PM
Boxen sitter ovanför pedalerna på en 740. Vet inte på 240...
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet december 09, 2011, 18:59:33 PM
Hittade några bilder på hur man gör. Lär mig att posta bilder så kan jag lägga ut dom.

Ingen som har tips ang bredbandslamda? Men värden och så?
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: tjipp skrivet december 10, 2011, 11:28:18 AM
Tryck bara på BILAGOR OCH ANDRA TILLVAL precis under till vänster om rutan du skriver i!
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Karl V skrivet december 12, 2011, 12:40:56 PM
Angående lambda värden så är lambda 1.0 perfekt balans mellan bränsle och luft för bra avgasvärden.
Över 1.0 så blir det snålt, alltså mer luft och mindre bränsle. Där finns risk för spikningar och att motorn går varmt = dåligt.
Under 1.0 så blir blandningen fetare, alltså mer bränsle.

För max effekt så är lambda 0,88 ganska bra över hela registret.

Så ligger du på 0,85-0,9 så kan du nog vara nöjd. Då får du bra med effekt och motorn riskerar inte att spika eller gå för varmt så lätt.
Under 0,85 blir det onödigt fett och du tappar effekt.

Lär mer här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=11761 (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=11761)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: Karl V skrivet december 12, 2011, 13:46:18 PM
Angående placering av lambdasensorn så är det väl inte fel att ha den där original brukar sitta.

Det viktigaste är att avgasröret innan sensorn är helt tät annars blir värdet naturligtvis fel.

/Karl
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet januari 21, 2012, 22:26:19 PM
hej alla igen. Bilen funkar bra och jag inväntar nu is, var ute och mätte idag 20cm. Så nästa helg så har vi nog 25cm, så då blir det köra av.

Tänkte bara fråga en sak, hur många hk kan jag ha i min bil nu ungefär.
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: tjipp skrivet januari 22, 2012, 12:57:45 PM
170 kanske  ::)
Titel: SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
Skrivet av: weber50 skrivet januari 25, 2012, 20:11:56 PM
Ja ok. Man kommer upp såpass mycket i effekt ja. Är väl 120 hk orginal, så 50hk i ökning låter lite mycket tycker ja.