Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Folkrace renovering?  (läst 1920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Folkrace renovering?
« skrivet: juli 30, 2016, 23:42:07 PM »
Folkrace renovering är ett känt uttryck men vad brukar ni göra med motorn när ni bygger en?
Eller är det affärshemligheter  ???
Fattar att en festivalmotor är mer påkostad än vad en vanlig folkrace motor brukar vara.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2016, 12:33:23 PM »
Underdelen på en folkrace motor får bara ny olja och filter av mig iaf är som inte ekonomiskt och börja byta något när bilen säljs för 6500.
Toppen portas planas och görs ett sätesjobb på men inget annat än dom nödvändiga packningarna byter man.
Man försöker hitta motorer som gått max 25-30k mil och dom brukar hålla rätt länge iaf innan man varvar kompan ur dom men en snikrenovering av en typ isbilsmotor så kolvringar vev och ramlager packningar packboxar mm.
Gärna plana blocket så man får ca 0,3mm kolvuppstick

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2016, 07:44:13 AM »
Så jag brukar lyxa till det med nya kolvringar om dom är gamla. Med min körning löns det inte med gamla, 7-8 heat så brukar dom läka och lager (vevlagrena, ramlager kollar jag bara så dom ser bra ut).

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2016, 16:56:59 PM »
Tycker det låter konstigt att dom skulle ge sig på 7-8 heat om nu inte motorn är helslut innan eller får koka varje heat.
Nån kanske ger upp men oftast bruka dom leva länge bara börja vevhusventlilera mer eftersom men det brukar ta längre tid än man äger en folkracebil iaf :)
Alla som kör folkrace kör ju på samma sätt man håller gasen i botten tills det slutar dra sen tar man nästa växel men visst nöter det mycket mer på en högvarvig motor med lite effekt i än något mer standardbetonat.
Men tror körningen då det gäller och gasa och varva är ganska lika för alla :P

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2016, 20:19:11 PM »
Ja alltså jag menar om man tar en gammal motor med 30-40k mil bakom sig :-) kör man med nya ringar håller dom länge, därför byter jag dom :-) sen packningar insugsidan är jag ganska noga samt blockpackning, :-)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2016, 13:34:09 PM »
Bristen på luftfilter på de flesta folkracebilar lär gå hårt åt ringar och mycket annat.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Folkrace renovering?
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2016, 23:27:07 PM »
Jo det går ju fruktansvärt mycket damm sand mm igenom en folkrace motor ligger man bakom nån som rör upp allt då banan är torr så förkortas livslängden rejält men även där dom håller oftast fler tävlingar än man får behålla en bil med lite fart i och med dubbelportare är det ju både oekonomiskt och ev utrymmesbrist mot bromsservon med luftfilter.
Åker man med insprut eller så satt ett vanligt sk sportluftfilter bara är och skruva dit så gör man ju det.
Men på tex 240in brukar jag använda bukplåten från dom äldre i metall då hindrar man mycket större grus mm som kan tvär döda en motor om det kommier in i insuget eller kränga av en kam rem mm