Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Förgasare konvertera B230f  (läst 309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Förgasare konvertera B230f
« skrivet: augusti 08, 2017, 22:58:13 PM »
Om jag nu skulle vilja konvertera min B230f till förgasare(weber). Hur ska jag då gå till väga? Tänkte köra med detta insug: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/insug-volvo-saab/weber-insug-volvo-b23-b230-manifold och dessa förgasare: https://folkraceshop.se/tillbehor-folkrace/forgasare-carburettor/weber-fajs-45-48-50-55/dubbla-fajs-45-dcoe-inkl-trattar . Men vad mer behöver jag? Vet att jag behöver få ner soppatrycket så en bränsletrycks regulator behövs. Men vad mer behövs sen?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 432
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Förgasare konvertera B230f
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2017, 11:42:59 AM »
Du bör köpa vibrationsdämpande packningar mellan insug och förgasare och gummibrickor för monteringen.
Du måste bygga ett gasreglage jag brukar föredra att använda en gasvajer från en motor med enkelförgasare då (den är längst) men den plockar man ju begagnad från någon bil.
Sen måste tändnings biten lösas.
Agregataxeln/balansaxeln brukar ej ha drevet för fördelaren bearbetat på motorer med toppmonterad fördelare (om din motor sitter i en 740/940)
Så den kan du behöva byta om du ska köra med en block monterad fördelare då.
Sen behövs ju givetvis fördelaren mm.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Förgasare konvertera B230f
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2017, 18:37:04 PM »
Rekomenderar en filterking och blockmonterad bränslepump om motorn kommer gå många mil :-) eller om du kör en såndär enkom bränslepump från t.ex KG trimning :-) kör man bara en folkracebil går det ju bra med bara direkt på blockmonterade rätt på.
Sen tändning enkelt med brytarspetständningar :-) men då behöver du ev, byta aggregataxel :-) (motorer som kommer ur en 240 har rätt axel från början) :-)

Och snöra F-sprutet åt skogs ;-)