Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Går dåligt B230,Fajs 48or  (läst 12266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad darkyellow

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Går dåligt B230,Fajs 48or
« skrivet: juni 25, 2017, 15:17:50 PM »
Hejsan!

Har fått bilen att gå någorlunda bra, men vid 3000 varv hostar, svartpuffar och rycker upp till 4000, men efter 4000 varv går den som den ska.
Detta händer under gaspådrag annars går den jämt.

Vet inte vad felet kan vara eftersom jag är ny till förgasare.

 B230 med 531 topp, fajs48or, V-kam, större ventiler, Extraktorgrenrör, 2,5tum helavägen, Ställbar btr,

Bestyckning är:

Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 15:36:39 PM av darkyellow »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2017, 23:05:46 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.

Utloggad darkyellow

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2017, 14:37:14 PM »
Det mesta i munstyckesväg är nog inte rätt då det är bestyckningen som dom säljs med.
Men ett mindre fett e-rör och ksk lite mindre huvudmunstycke så blir det bättre. Sen är nog även lågfart för stora men inte så den inte går utan bara så den drar mer bränsle i onödan.

Jo jag har testat med mindre lågfartsmunstycke, men då nyser den istället både på tomgång och lugn körning.
Skulle du kunna ge en gissning på vilket sorts E-rör som skulle bli bättre?

Tack för svar!
« Senast ändrad: juni 29, 2017, 14:51:48 PM av darkyellow »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2017, 18:33:12 PM »
Vad provade du för mindre lågfart?
En storlek ner gör rätt stor skillnad 2 storlekar kan bli för mycket.
Men alla motorer är ju individuella så gissningar är svårt att göra men f7 brukar bara fungera bra på 50er med 46mm halsringar.
I min ismotor dock med rätt mycke vassare kam kör ja f11 185huvud 160 luft och 60f8 lågfart f16 eller f9 går också få till dugligt men då går den fett över 6500.

Utloggad darkyellow

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2017, 19:19:21 PM »
Vad provade du för mindre lågfart?
En storlek ner gör rätt stor skillnad 2 storlekar kan bli för mycket.
Men alla motorer är ju individuella så gissningar är svårt att göra men f7 brukar bara fungera bra på 50er med 46mm halsringar.
I min ismotor dock med rätt mycke vassare kam kör ja f11 185huvud 160 luft och 60f8 lågfart f16 eller f9 går också få till dugligt men då går den fett över 6500.

Jag testade med F8-60 har också F8-55 liggandes men tyckte de inte skulle vara någon mening att testa med F8-55 när den nyser med F8-60.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2017, 09:59:59 AM »
Tycker det var stora munstycken för så snäll kam nyser den på alla eller är det bara nån cylinder sen nyser?
Är det bara en kan det finnas något skräp eller så i förgasaren annars ksk den bara är ovanligt törstig.

Utloggad darkyellow

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2017, 12:49:52 PM »
Tycker det var stora munstycken för så snäll kam nyser den på alla eller är det bara nån cylinder sen nyser?
Är det bara en kan det finnas något skräp eller så i förgasaren annars ksk den bara är ovanligt törstig.

Den nyser från 1 mest men ibland på 2. Har tagit av förgasarn och kollat efter skit, kan inte se något och blåst i alla munstycken.
Kan dock säga att när man lyssnar med ett plast rör på den som den nyser ifrån låter den slö. Inte lika "knäppande" ljud som jag får om jag lyssnar i dem andra trattarna.
Skruvat på blandskruvarna och gjort rent för att få den att låta som dem andra men inget hjälper.

Sen har jag såklart kollat efter tjuvluft men märker ingen skillnad när jag sprutar startgas runt om insuget (upptill och nertill).
« Senast ändrad: juni 30, 2017, 12:55:14 PM av darkyellow »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2017, 17:36:47 PM »
Hur står flotörnivån?
Du ser inget om du tar lös lilla locket ovanför progretionshålen är det något som påverkar borde det vara där.
Har du synkat förgasarna så dom öppnar lika? Går den mer på 2 cylindrar än dom andra 2 kan det ju bli skillnad.
Har varit med om en fajs 45 dcoe där en spjällaxel var vänd ett halvt varv fel så skruvarna för spjällen drog inte ihop dom utan även med åt dragna skruvar var spjällen lösa i axeln en sådan sak skulle nog kunna göra att det blir fel på lågfart.
Även sett en fajs där lagerläget för spjällaxeln var lite fel så lagret inte tätare i ytterkänt och det kunde dra tjuvluft förbi (åtgärdades enkelt med lite lagerlåsning)

Utloggad darkyellow

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Går dåligt B230,Fajs 48or
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2017, 18:53:59 PM »
Hur står flotörnivån?
Du ser inget om du tar lös lilla locket ovanför progretionshålen är det något som påverkar borde det vara där.
Har du synkat förgasarna så dom öppnar lika? Går den mer på 2 cylindrar än dom andra 2 kan det ju bli skillnad.
Har varit med om en fajs 45 dcoe där en spjällaxel var vänd ett halvt varv fel så skruvarna för spjällen drog inte ihop dom utan även med åt dragna skruvar var spjällen lösa i axeln en sådan sak skulle nog kunna göra att det blir fel på lågfart.
Även sett en fajs där lagerläget för spjällaxeln var lite fel så lagret inte tätare i ytterkänt och det kunde dra tjuvluft förbi (åtgärdades enkelt med lite lagerlåsning)

Flotörnivån har jag kollat ställt in den på 15mm innan den tar i nålen (om jag kommer ihåg rätt).
Synkat dem har jag gjort så gott jag kan med min kunskap vilken är dock liten när den kommer till förgasare, men gått efter guider på webben.
Själv tycker jag den går på alla 4 men nyser ibland och misständer vid lugnkörning, men på gaspådrag över 4000 går den felfritt. Bara där vid 3000-4000 den går dåligt.
Vilket leder till att stiften blir svåra att läsa av om hur den går, vissa visar för rik och andra snål blanding.
spjällaxelarna har jag inte pillat på dock.
« Senast ändrad: juni 30, 2017, 18:56:57 PM av darkyellow »