Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: hur gör ni med tändning på era motorer?  (läst 2541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hposth

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
hur gör ni med tändning på era motorer?
« skrivet: december 25, 2014, 15:18:04 PM »
Hej!

håller på o bygger ihop en "folkrace" motor. ska dock ha den i en gatbil. frågan är hur ni gör med tändningen. är en 245-84 med brytare.¨
-stummar ni fördelarn? vid vilken grad ca?
-behåller ni vacumförställningen o kör som org?
- folk brukar byta till brytarlöst? vilken bil sitter detta på?'

receptet på motorn:
b23 standard botten
lätt portad 530 planad 2mm
H-kam med filat drev. vilket TDC mått på denna kam?
extarktor 2,5 tum avgas
egenbyggt insug för dubbla SU. trattar..
skeletthjul


MVH Henrik












Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: hur gör ni med tändning på era motorer?
« Svar #1 skrivet: december 25, 2014, 20:46:07 PM »
Med så pass snäll kamaxel fungerar det nog bra med standard tändkurva.
Men annars kan man ta isär fördelaren och det finns slungvikter som rör sig och ändrar tändningen beroende på varv där.
Man man göra om så tändkurvan blir kortare eller byta ut fjädrarna eller lätta vikterna om man vill förskjuta tändkurvan.
oftast vill man ju ha kortare tändkurva och mera tändning på lägre varv så då bryter man in stopparna för vikterna eller trär en slang över dom så vikterna inte kan röra sig lika mycket.
Stumma fördelaren tror jag inte på det är en riktig sniklösning på lågbudget turbomotorer :P

Om vakumförställningen fungerar som den ska kan du ha kvar den jag brukar ha kört utan på fr och isbilsmotorer då det kan spika till vid snabbt gaspådrag om den kärvar lite men har man original tändkurva och allt fungerar och löper lätt ska det inte vara något problem.
brytarlösa tändsystem sitter på 240 med E motorer dvs dom med mekanisk insprutning och på 740 från 85-86 med förgasare sen finns det  flera olika eftermarknads system i olika prisklasser.
mvh