Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230f trim tips?  (läst 8988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
B230f trim tips?
« skrivet: januari 30, 2017, 01:17:34 AM »
Har fått en orignal 940 b230f medans dom andra i kommunen har turbo.. så jag vill gärna ha några tips på fina trim till b230f. Men har någon ett fint recept till en bra b230 är det bara att skriva det här :)

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2017, 03:15:04 AM »
Glömde skriva men vill inte lägga tiotusental pengar då den kommer väll ligga i diket inom kort. Så billigt är bra

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2017, 12:30:06 PM »
Ett billigt tips ä typ A-V-K eller H kam. Kapa upp nedre delen av luftburken (ta bort dendär ventilhistorian), nytt fräscht luftfilter (ej sport, original rekomenderar jag). Har du 2.4 sprut så polvända vevaxellägesgivaren, så fick jag min b230F att vakna någotsånär iallafall.
Annars så går det ju be nån porta toppen och sätta dit nån jättesnäll trimkam och chippa boxarna. Allt går ju bara pengarna och viljan finns. Bara läsa på div forum, finns hur mycket som helst att läsa om detta.

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2017, 22:38:13 PM »
Ett billigt tips ä typ A-V-K eller H kam. Kapa upp nedre delen av luftburken (ta bort dendär ventilhistorian), nytt fräscht luftfilter (ej sport, original rekomenderar jag). Har du 2.4 sprut så polvända vevaxellägesgivaren, så fick jag min b230F att vakna någotsånär iallafall.
Annars så går det ju be nån porta toppen och sätta dit nån jättesnäll trimkam och chippa boxarna. Allt går ju bara pengarna och viljan finns. Bara läsa på div forum, finns hur mycket som helst att läsa om detta.
okej tänkte köra med tändning och bensin chip, plana toppen 2mm och köra med nån kam från folkraceshopen. Borde väll sparka liv i motorn? Den är ju redan nu pigg för att va orignal.

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2017, 22:40:10 PM »
Ska jag byta till större ventiler i toppen också? Kör 530 men då kanske jag borde porta också?

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2017, 12:38:03 PM »
Micke grön exrör, 2.25-2.5" avgas
Jo en liten Portad topp med std ventiler (seriös portning på 530 med std ventiler duger till F motorn. std insug stryper lix). Går porta bort lite gods runt där spridaren sitter. Där går det finna lite flöde iaf,) ev byta ut insuget mot bättre. Kl racing har. Men standard styrsystem har sådana begränsningar så det går inte komma så långt ändå pga std motorstyrning orkar inte med så spännande kamaxlar så ta en snällare variant om du köp en trimkam, planingen får du fråga vad kamaxeln vill ha hos den du köper den av det finns inget magic number på planingen, men plana inte mer än 3mm för då börjar det bli tunt om man sku måsta plana för att renovera, det är kamaxeln som välj komp, sen en stöddigare koppling, min fs296 och endast hemmaportade topp (ej så spännande effekter) slirade min koppling och den va nybytt. Och den motorn gav dock 0 körbarhet, den fick sen mer stdgrejer och blev betydligt bättre, den kammen tyck inte LH2.4 om sådär väldans mkt, :-) roligare stdkammar funkar elektroniska insprut gott till, nån annan får rekomendera kam,

Sen uppkapad luftburk, ej att glömma, ger ett gött insugsljud å 👌😂

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f trim tips?
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2017, 21:33:36 PM »
Som föregående talare skrev byt inte till större ventiler original räcker längre än många tror och utan en hård portning så blir resultatet snarare sämre med större.
Lägg heldre tid på en mild portning och jämna till kanter mm utan att ta bort något onödigt material eller låt någon som kan göra en steg ett portning det bör någon kunna göra för samma pengar som dom större ventilerna kostar.
Eller köp en 531 topp den är inte optimal men bättre än 530in i standard utförande iaf.