Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Folkraceshop skrivet januari 09, 2009, 09:09:17 AM

Titel: Info om omslipade kammar
Skrivet av: Folkraceshop skrivet januari 09, 2009, 09:09:17 AM
Härdning av omslipade Volvo kamaxlar
Alla Volvos original kam ämnen till B23-230-B234 är av chillcast typ.  Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag.  Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.  CWC eftermarknads ämnen  är av proferal typ och skapar ofta problem med nedslitna nockar. Härdning av dessa är nödvändigt om man vill slippa problem. Ofta sker endast manganfosfatering för att få kunden att tro den är härdad vilket är fel manganfosfatering är en ytbehandlingsmetod, Härdning av CWC ämnen ger ändå inte samma slitagetålighet som chillcast ämnen vilka är helt överlägsna slitage mot tryckaren speciellt vid höga fjädertryck. När det kommer till gamla B20 motorn gäller i stort sett samma sak gamla 1000074 ämnen är bäst att slipa på . Härdning och riktning av kamaxlar ordnas mot pristillägg.
Titel: SV: Info om omslipade kammar
Skrivet av: Kim164 skrivet februari 23, 2013, 15:49:14 PM
Hur gör man för att kolla om kammen är härdad, lr måste man förlita sig på säljaren?
Titel: SV: Info om omslipade kammar
Skrivet av: Folkraceshop skrivet februari 25, 2013, 08:23:08 AM
Kammen brukar bli väldigt mörk om den är härdad.
Titel: SV: Info om omslipade kammar
Skrivet av: Slim_m skrivet mars 26, 2016, 23:16:12 PM
 Så omslipade org kammar håller samma hårdhet i stort som en oslipad? :dyrka:
Titel: SV: Info om omslipade kammar
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 28, 2016, 08:45:55 AM
Så omslipade org kammar håller samma hårdhet i stort som en oslipad? :dyrka:
Ja, om vi pratar B23/B230