Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Info om Volvo B23/B230 toppar  (läst 20166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 723
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
Info om Volvo B23/B230 toppar
« skrivet: januari 17, 2008, 18:14:52 PM »
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna;
Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an
har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister,
speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen
"böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor

Utloggad BC-Volvo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2008, 09:03:18 AM »
Hvilken topp sitter på B230a? Og hvor mye kan den planas?

Hvor store ventiler er det i 631 topp? Kan denne planas noe?

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 21:40:10 PM »
Hur vet jag om det är en BCP-topp och hur mycket kan jag plana den utan att svetsa igen kylkanalerna eller använda skärringpackning? 

Utloggad Indalsman

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2011, 12:04:01 PM »
Hvilken topp sitter på B230a? Og hvor mye kan den planas?

Hvor store ventiler er det i 631 topp? Kan denne planas noe?

631 toppen satt bara på B230K som var den enda motorn som stog ut rejält i konstruktion jämfört med alla andra volvo motorer. 631 är helt plan och har kompressions utrymmet i kolvarna istället så en sån topp kan du inte plana.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« Svar #4 skrivet: december 12, 2015, 20:25:03 PM »
Såg att frågan ställts förut, men ställer den igen.

Hur stora ventiler är det i 631 toppen? Tycker att det borde vara 44/35 som i dom andra men har någonstans hört att det skulle vara 44/31,5 för att dom skulle få plats ner i kolven??

Och att 631 skulle vara den bästa toppen, högre komp och bättre flöde än självaste "Kungen" 531???

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 433
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« Svar #5 skrivet: december 13, 2015, 09:11:04 AM »
631 toppen har 44/35 ventiler men dom är ca en cm längre än på andra toppar inget förbränningsutrymme alls nästan så går inte montera på ett block med vanliga kolvar.
Insugs flödet är lite sämre eller liknande som på en 531 och kanalen har en krökning sk swirl som inte går porta till pga för lite gods dvs om man ställer den emot en maxad 531
Avgas flödet är bättre org och i rätt portat utförande pga att kanalen viker inte lika tvärt från ventilen utan går upp nästan en cm innan svängen kommer.
Men det behövs sällan då det man kan få ur en 531 räcker mycket långt.