Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Info om Volvos originalkammar  (läst 97457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
Info om Volvos originalkammar
« skrivet: januari 17, 2008, 18:13:38 PM »
B21 / B23 / B200 / B230
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.

B20
PROFIL  V-LYFT 0-spel  NOCKVINKEL  DURATION 
A8.9111°248°
C9.9111°264°
D10.8111°280°
K10.8111°277°
F11.4111°300°
R11.6102°287°
S12.9101°300°

Märkningar i bakkant
S733   =    A
S758   =    C
S760   =    D
S764   =    F
S772   =    K
S759   =    R
S761   =    S
« Senast ändrad: februari 01, 2008, 07:27:44 AM av Folkraceshop »

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2011, 12:52:45 PM »
tjena!

jag undrar vad för kam de sitter i en 240 GLT ? är det en massa olika kammar så skriv gärna vilka alternativ de finns :D

mvh Persson

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2011, 13:12:10 PM »
tjena!

jag undrar vad för kam de sitter i en 240 GLT ? är det en massa olika kammar så skriv gärna vilka alternativ de finns :D

mvh Persson

H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)

Sen fanns det 240GL med T-paket. Den "riktiga" GLT fanns bara 79-83

Här kan man läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240

Utloggad Perszon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2011, 14:18:52 PM »
okejokej så de satt aldrig någon a kam i nån glt eller så? men de blir bra om de sitter en h eller k kam de är nått i den stilen jag är ute efter!

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2011, 14:30:49 PM »
Inte i någon mellan 79-83

1984
B23E-motorn i GLE och GLT får nu effekten sänkt (igen) till 129 hk genom att kamaxeln byts från "K" till "A" och att toppen byts från "405" till "398".

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2011, 15:01:40 PM »
Kan lägga till listan att B21A 1975 har en udda A-kam som endast lyfter 9,8mm, istället för 10,5mm som alla andra årtal/motorer har.

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2011, 14:54:37 PM »
Japp  GLE GLT 83,5--  Har a-kam och 398,  85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)     
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Indalsman

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2011, 11:55:21 AM »
Japp  GLE GLT 83,5--  Har a-kam och 398,  85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)     

B230E i 240 hade A-kam och 129HK

B230E i 740 hade V-kam och 131HK


Utloggad Sputtnick

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Info om Volvos originalkammar
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2012, 21:20:02 PM »
Japp  GLE GLT 83,5--  Har a-kam och 398,  85- när 230-in kom så fick dom v kam och det hade dom till och med 88 i Sverige men i vissa länder satt mekaniska sprutet kvar till 90 :)     

B230E i 240 hade A-kam och 129HK

B230E i 740 hade V-kam och 131HK

Hade inte B230E i 240 K-kam??