Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Slumpen27 skrivet april 17, 2014, 22:01:03 PM
-
Hej. Behöver lite tips ang inställning av en kamaxel.
Motorn sitter i en Volvo Folkracebil 88a med 230F.
Toppen är planad 2 mm. Portad,infrästa säten,ventiler
samt dubbla ventilfjädrar. Ny Timo 13.10 kam och justerbart kamdrev.
Vevaxel nollad utifrån bästa förmåga med 1ans kolv i topp.
Stämmer det att kammen skall ställas så att 4ans insug öppnats 4,2 mm?
Ställt tändning ca 17 grader på tomgång med vacum bortkopplat.
(Vacumstyrt via tändbox i motorrum). Har försökt denna inställning,men tycker inte att motorn
går något vidare. Har även extraktorgrenrör. I övrigt orörd motor.
Tacksam för hjälp,tips el förslag. Även om någon har någon bra inställning
för att få TDC så exakt som möjligt.
Trevlig helg.
-
Du ska nog inte räkna med att motorn kommer att gå något vidare med F-sprutet och en så vass kam...
-
dom kör ju med den kammen i deras lh 2.4 koncept... funkar jävligt bra med ett soppachipop till tror jag:-)
-
88a har LH 2.2. Svårt att chippa, samt att chippet gör inga 20-30 hk, kanske 5hk. En LH motor ger en risig botten med vass kam...
-
Hej igen. Har fått ordning på det nu. Inställningen var rätt.
Var motorn som troligtvis smygnypit.. Gick tungt i lager så for
den blev lite varm. Flyttade över toppen till nyrenoverat block.
Blev ett galet bra drag i bilen nu. :dyrka: Bra ända från botten.
Har standardsvänghjul just nu så det hjälper bottendraget
Trevlig helg.
-
vad kör du med för kam inställning? dom gör med 4,10 har jag för mig på deras konceptmotor