Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Muggen skrivet oktober 21, 2010, 09:34:54 AM

Titel: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 21, 2010, 09:34:54 AM
Tjena!
Vi sitter å åker lite långdistans på grus en gång i månaden i s.k ekonomirejsing. rätt likt folkrace fast med 4st 1timmesrejs.

Vi har förälskat oss i en 740 som har gått skitbra ett par tävlingar men saknar 15-20 hk.
Allt är idag helt orginal, b230 block med 631 topp, en hatad topp som man faktiskt inte ska helt förakta.

Finns det någon som har en ide om det överhuvud taget går att byta kam i den utan att ventilerna tar i kolvarna?
Och isåfall till vilken kam ska man välja, man vill ju både ha lite mer drag och få sakerna att vara pålitliga.

Sökte lite på forumet men kunde inte hitta något.

Tack på förhand.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 21, 2010, 10:30:57 AM
H, K eller FS280 skulle funka
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet oktober 23, 2010, 14:04:55 PM
kovarna är ju urgröpt 4.5 mm för ventilerna så jag tror du kan hänga dit något bättre än t kammen iaf som sitter där originalt:P den kammen är faktiskt bra för eco drive, blir också stark.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 23, 2010, 22:13:25 PM
Tack för tipsen!
Man har ju hört läskiga historier om att ventilerna tar i kolvarna vid minsta lilla, dock har jag aldrig riktigt kollat upp det, men det är bra att veta att det skulle kunna funka, Har även hört att stakarna skall vara lite klena på -88b 230f motorerna, men upp till 146hk lär de ju palla, det finns ju std upp till i närheten.
Ska man börja fundera på extraktor när man ändå håller på?

Har någon gett sig på att ge detta ett försök?
Ivf som helst så tänker jag åtminstone testa..

Tack än en gång
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet oktober 24, 2010, 00:16:10 AM
extraktor är aldrig fel :P
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: hazze_fixar skrivet oktober 24, 2010, 07:53:30 AM
Jag har åkt månen 7a på b230k utan att det vart bekymmer
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: volyota skrivet oktober 24, 2010, 20:55:24 PM
det är grop i kolvarna men inga urtag för ventilerna det måste slipas ur för ventilerna med en kam med högre lyft ..ett riktigt ventilsläpp så är det kört ---den enda av volvos rödblocks toppar som ventilerna blir skrot av om det tar i--- lite onödigt vetande men ventilerna i 631 toppen är lika i B20 toppen samma längd
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet oktober 25, 2010, 08:59:52 AM
Tack!
Det blir nog att jaga rätt på en slipbar kam och beställa en fs280 och skaffa sig ett extraktor...
Verkar ju gå att flytta runt på de andra motorerna när den här packar ihop.. och då byter vi nog tillbaka till vanliga spisen med 530 och vanligt f-block.

Någon som har koll på om man tappar eller tjänar effekt om man börjar plugga vacuum slangar på förgasaren?
EGR och pulsair är frånkopplat!
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: vargen skrivet april 09, 2011, 23:42:27 PM
svarar trots länge sedan.

kolvarna har ventilurgröpningar. och toppen bör ej planas.

går absolut att åka måne 7 /296 kam man bör dock vara noga med att kolla frigång efter inställning av kam gärna vid nästan nollspel så har man marginalen på sin sida.

kamremsras = lika med skrot av ventiler.

stakarna klarar 300 turbohästar iallafall.

631 är en mycket underskattad topp den flödar bäst av alla volvos 8 ventilstoppar! varför jo ventilen sitter närmare blocket därmed får kanalen en rakare approach mot ventilen således blir turbulensen mindre runt ventilen = bättre flöde = högre fyllnadsgrad , det är just därför dessa k motorer går billigare än övriga (om resten är friskt).

45 or  extraktor  ta bort gjutskägg i toppen  en bra kam 200hk utan större bekymmer.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet april 17, 2011, 07:31:59 AM
Tack för svaret trots tiden!

Vi smålaborerar lite med plylar som finns på hyllan eftersom det sällan finns pengar i kassan men bly i foten.=)

631:an vi kört med har funkat finfint, just i detta fall kom jag över en vx3-kam riktigt billigt men upplever att det blir lite ketchup-effekt.
Rätt effektivt iofs om man vill köramjukt i kurvor och få bra varv på rakorna, men det är lite tröttsamt i längden.
Måste hitta en kam som det är bra bottendrag i och som  klarar 5-6000 med lite skjuts kvar i, det borde räcka för banan.

enligt mina uträkningar ligger ventilerna kanske liiite nära kolvarna, finns c:a 1.5mm kvar vid kall motor.
Så gissningsvis klarar vi max 12mm i lyft, durationen kunde vara något längre dock.

Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: loop skrivet april 17, 2011, 17:29:10 PM
Tack för svaret trots tiden!

Vi smålaborerar lite med plylar som finns på hyllan eftersom det sällan finns pengar i kassan men bly i foten.=)

631:an vi kört med har funkat finfint, just i detta fall kom jag över en vx3-kam riktigt billigt men upplever att det blir lite ketchup-effekt.
Rätt effektivt iofs om man vill köramjukt i kurvor och få bra varv på rakorna, men det är lite tröttsamt i längden.
Måste hitta en kam som det är bra bottendrag i och som  klarar 5-6000 med lite skjuts kvar i, det borde räcka för banan.

enligt mina uträkningar ligger ventilerna kanske liiite nära kolvarna, finns c:a 1.5mm kvar vid kall motor.
Så gissningsvis klarar vi max 12mm i lyft, durationen kunde vara något längre dock.



Kör ni med standardförgasare och VX3? En ombestyckning vore nog inte fel, eller en Weber 36/36 eller 32/36 elelr liknande.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet april 26, 2011, 19:29:08 PM
Jo det gör vi, eller gjorde..ksk jag ska säga.
Det vart en hel del ras sist, hjulhuset ville inte sitta kvar i karossen, ej heller motorn,avgasröret,ratten,bakaxeln eller kylaren.. rutorna gick åt pipan efter två sidolägg.. så nu är det dags att bygga nytt.

just nu är det full fart i garaget med ett bygge med planat och portat, kl002 ställbar btr, 2.5" extraktor, 481cc spridare och chippat.
Få se hur det blir med det, men jag kommer alltid se tillbaka på K-motorn med andra ögon, den gick som ett spjut.
Inte omöjligt att det blir ett senare alternativ även i nästa bil.

Går det att montera jetronic-sprut på K-motor?

sorry för OT.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet april 28, 2011, 10:11:53 AM
ja varför skulle de inte?? är väl bara att hänga dit insuget och byta ett par givare på toppen och blocket :)
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet april 30, 2011, 10:21:47 AM
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Karl V skrivet maj 02, 2011, 15:55:44 PM
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Muggen skrivet maj 02, 2011, 22:48:10 PM
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant

Jo, det är lite sant, men det börjar nästan likna ett samarbete, och tackar som ödmjukast för senast.=)
Vi har ju kvar spisen i orginal, så det kanske blir ett test lite senare, flytta maskinen med topp och skicka iväg pierburgskräpet.

Jag såg att chippet mer eller mindre flyttade upp varvstoppet och och öste på liite mer sås på högre varv.
Grejjerna måste ju hålla ett 10-tal tävlingar för att gå ihop, 50-timmar fullt på 2:an stressar ju en gammal spis rätt rejält.

Men jag tackar för tipsen ;D

hoppas viu syns den 15:e :goodluck:
Titel: SV: kam till b230k
Skrivet av: Karl V skrivet maj 03, 2011, 00:25:09 AM
Äsch, jag bara tänkte att det strulade med gasflöden, elektronik och annat.
Tror ni dessutom att det kan vara ett försök att testa? Jag vart sugen.

Kommer dock att bli fram till hösten istället.

Sätter du på ett komplett sprut blir det nog inga problem.
Om motorn andas mycket bättre med portad topp, högre komp, extraktorgrenrör så kan den ju gå lite snålt med sprutet. Men samma sak gäller ju med förgasaren så den behöver ju också justeras.

Det finns ju folkracechip billigt, jag vet inte vad som är gjort med dom men är de lite seriösa så fetas soppan på lite.

Jag tror att bilen kommer gå mycket bättre med sprut än med originalförgasare men jag borde väl inte säga det för vi är ju konkurrenter ;)

Testa sprutet, det borde vara bult-på mer eller mindre.

/Karl, Green Giant

Jo, det är lite sant, men det börjar nästan likna ett samarbete, och tackar som ödmjukast för senast.=)
Vi har ju kvar spisen i orginal, så det kanske blir ett test lite senare, flytta maskinen med topp och skicka iväg pierburgskräpet.

Jag såg att chippet mer eller mindre flyttade upp varvstoppet och och öste på liite mer sås på högre varv.
Grejjerna måste ju hålla ett 10-tal tävlingar för att gå ihop, 50-timmar fullt på 2:an stressar ju en gammal spis rätt rejält.

Men jag tackar för tipsen ;D

hoppas viu syns den 15:e :goodluck:

Det är ju alltid trevligt och vi har ju fått mycket hjälp av er. Fightas lagom på banan och hjälpas åt i depån, då är det roligast.
Vi har ju trimmat lite, planad topp 11,5:1 i komp, lätt hemmaportad 530, FS122 kamaxel och k-jetronic. Den går jättebra nu med k-jeten, justerbarstyrtrycksregulator och injusterad med bredbandslamba, ett jättelyft jämfört med dubbelförgasarna som vi inte fick att gå bra i botten.
Men tyvärr har vi för lite grepp så det går inte fort ändå :(

Så länge ni har koll på att den inte går snålt tror jag det håller bra. Inte för att ni behöver trimma, det går ju fort ändå för er. Viktigaste är att bilen går jämt och bra så det inte saknas effekt i botten.