Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Kamaxel och ventilspel  (läst 6156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrGurkan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Kamaxel och ventilspel
« skrivet: december 11, 2014, 23:52:13 PM »
Hej! Fick hem min fs122 kam idag och monterade dit den med 2mm lachaps. Kolla ventilspel och den log på 0.45mm. Provstartade den och den gick i 10 sekunder sen dog den och startade inte mer. Kolla ventilspel igen och då log den på 1.10mm. Enligt min uträkning så ska jag beställa 4.40mm ventilbrickor om 3.70 sitter i. Rätt? Och sedan så sitter kamdrevet på kamaxeln  för långt in så remmen glider av? Hur fixar jag det?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #1 skrivet: december 12, 2014, 09:55:34 AM »
Om motorn stannade så är det troligen något annat än att ventilspelet är för stort.
En motor går även om lashcapsen hoppar av dvs 2-3mm ventilspel men låter som en gruskross och saker går väldigt fort sönder (inom några mil)
Om kamremmen börjar vandra utåt brukar spännaren sitta löst eller inte hamnat riktigt rätt dreven kan vad jag vet inte hamna fel.
Det är inte bra om ventilspelet ändrar sig vid provkörning då har troligen något blivit fel vid monteringen.
Är spelet 1.10 nu så får du ta en 0.75mm tjockare bricka än du har där nu dock måste ju varje cylinder justeras för sig och brickorna brukar vara ca 3.90-4.10 på 95 av alla standardtoppar sen ändras det ju givetvis med sätesfräsning ventilslipning mm men risken är väldigt liten att alla är 3.70 så dom måste mätas för sig.
mvh

Utloggad MrGurkan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #2 skrivet: december 12, 2014, 11:43:56 AM »
Ja de lät ju dåligt. Kom på att jag måste mäta alla cylindrar och ha olika brickor. Men har redan beställt 8 st likadana brickor. Kan man inte lägga dit egna brickor under ventiljusterbrickorna? Men vad tror felet är om den inte starta efter första provstarten? Allt är nollställt. Tro du jag måste ta loss toppen och kolla ventilerna?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #3 skrivet: december 12, 2014, 14:38:03 PM »
Lägga in egna brickor under tror jag inte på det går säkert klippa bitar från ett bladmått eller något sådant och lägga mellan men troligen får man inte rätt anliggningsyta så förr eller senare börjar brickan röra på sig och nöta sönder tryckaren.
Däremot går det ju slipa ned lashcapsen om ventilspelet är för litet tills det blir rätt bara man är noga med och få en plan yta på dom.
om kamremmen inte krängt av så ska det nog inte vara någon fara med ventilerna.
är det gjort något i övrigt med motorn eller endast monterat annan kam?

Utloggad MrGurkan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #4 skrivet: december 12, 2014, 14:52:24 PM »
Få ju testa mig fram. Det som är gjort är planat 405 topp, 2.6mm. ja o så annan kam såklart. Kan de kanske ha blivit nått fel med soppan? tyckte också att tändstiften såg lite för torr ut när den inte ville starta. soppan kommer fram till motorn iallafall. Det är en b230E. Kan man ta ut spridarna och köra runt motorn och kolla om den sprut?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #5 skrivet: december 13, 2014, 14:35:43 PM »
i så fall blir det skrot av ventilerna om kamremmen kränger av helt men se över spännaren så den sitter som den ska och så remmen är sträckt som den ska.
Ta lös spridarna bygla bränslepumpen så den går konstant och se om det läcker igenom sen lyfter du skivan för luftvågen då ska det komma bränsle.
Fast kolla först så allt sitter som det ska så inte gummibälgen mellan luftvågen och insuget släppt slangar till sprutet tändkablar mm.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #6 skrivet: december 17, 2014, 09:35:31 AM »
Vad har du för kamrem? 123 remmen är inte OK när du planar över 2.5mm..

Utloggad MrGurkan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #7 skrivet: december 17, 2014, 11:08:56 AM »
Det är en 122 kamrem så det är rätt. Ska man ställa kamdrevet en halv kugg från punkten för nollställning? Och när man kollar uppifrån så tycker jag kamdrevet är för långt in. Tog loss toppen igår och ventilerna  är hel. Kollade spelet och alla låg på 1mm eller mer. Så brickorna är beställda. Men hitta ett fel. När jag tog loss insugsröret det är B230E så kom det rinnande bensin typ 2dl. Kan det va så att ventilerna öppnas fel så när den spruta in bensin så pumpa den ut istället för suga? Och hur kolla jag i vilken ordning insprutarna ska sitta...

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #8 skrivet: december 18, 2014, 10:28:58 AM »
Nollställ motorn dvs alla nollpunkter är där dom ska vara eller så nära som möjligt då ska motorn gå sen när allt fungerar kan man finjustera kammen så man får bäst karaktär på motorn.
När man planar toppen så backas kammen lite mot nollställningen men aldrig så mycket som en hel kugg.
Spridarna spelar ingen roll vart du sätter då alla öppnas samtidigt och lika mycket om allt fungerar som det ska.

Utloggad MrGurkan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #9 skrivet: december 20, 2014, 19:17:19 PM »
Tjena! Tack för hjälpen. Fick igång den idag. Behövs bara lite finjusteringar. Har bara en en snabb fråga kvar. Vad är det för insektsnyckel man ska ha när man ska vrida upp så motorn får mer soppa? I dendär piggen som stick upp bakom insugs gummit?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #10 skrivet: december 21, 2014, 21:41:53 PM »
3mm

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #11 skrivet: december 21, 2014, 21:56:10 PM »
Justeringen på luftvågen är väl bara för bränslemängden på tomgång. Ska du få nån nämnvärd ändring av soppamängd under körning är det styrtrycket du får labba med.

Och det heter insexnyckel. Skruvskallen har en invändig sexkant...

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #12 skrivet: december 22, 2014, 22:23:17 PM »
kör du på mer soppa på tomgång så ökar det lika mycket genom hela registret

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #13 skrivet: december 23, 2014, 00:50:30 AM »
Javisst... men om du har en viss ökning på tomgång och sedan lägger samma ökning på fullgas & högvarv så blir det ju en dropp i havet då för att mängden soppa motorn normalt sett får i sig är så pass hög.
Om vi hypotetiskt säger att motorn får bränslemängd "1" på tomgång och "100" på fullgas, och det justeras så ökas med 100% på tomgång blir det bränslemängd "2", på fullgas ökar det bara till "101", en ynka ökning på 1% istället för 100%... Fullständigt påhittade siffror givetvis, men poängen är att många justeringar av bränslemängd på tomgång har i princip obefintlig inverkan när man gasar ordentligt.

Sänker man styrtrycket så luftvågen öppnas lättare får man en rejäl ökning av soppamängden genom hela registret. Ändrar man justerskruven jag utgår från att MrGurkan menar justerar man bara luftvågens position i förhållande till "ventilen" som bestämmer bränslemängden. Någon millimeters skillnad kan kanske vara skillnaden mellan rätt mängd soppa på tomgång och ingen soppa alls, med luftvågen fullt öppen kommer nån millimeters skillnad däremot bara ge en marginell ändring av bränslemängden.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Kamaxel och ventilspel
« Svar #14 skrivet: december 23, 2014, 22:29:05 PM »
självklart måste man sänka styrtrycket