Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Kyl problem B230  (läst 5951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klassa

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • www.gutar.se
Kyl problem B230
« skrivet: oktober 06, 2014, 10:21:04 AM »
Hej alla!

Jag har en B230 med en portad och planad 530 topp som jag har lite problem med kylning på.
jag har kollat upp vattenpump, testat med och utan termostat, och jag kör med orginal kylare och en elfläkt från en saab 900.
men den går ändå varm.
Någon som har någon ide vad som kan vara problemet?
KJ

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2014, 11:57:10 AM »
dåligt planad .. spricka i toppen.. mjuka topplocksbultar säkert gamla original spännbultar

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2014, 13:17:59 PM »
tätt kyl?? går fläkten åt rätt håll?
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad klassa

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • www.gutar.se
SV: Kyl problem B230
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2014, 20:26:34 PM »
Dåligt planad ? spricka i topp eller mjuka bultar borde ge andra problem med tycker jag? vatten försvinner inte ut i cylindrar eller i oljan? så hur skulle den kunna gå varm av det?
kylaren är inte tät och fläkten går rätt håll. har testat flera olika kylare och ingen skillnad

Någon sa till mig att man kan göra fler kylhål i topp tackningen? någon som har erfarenhet av det?
Någon annan föreslog mindre remskiva på vevaxeln för att vattnet flödade inte genom vattenpumpen så bra när man mestadels kör på fullvarv? någon som har erfarenhet av det?
funderar även om placering av kylfläkten på kylaren spelar någon större roll? borde kanske placera den brevid inloppet? den sitter idag upp ovanför utloppet  vilket borde vara den svalaste delen av kylaren?, eller fixa en kåpa av nått slag?

Skriv gärna erfarenheter och tips!
KJ

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2014, 23:29:10 PM »
om kompressionen går ut i vattnet blir den varm utan att läcka utåt eller vatten ner i oljan----- hur menar du med varm kokar den eller bara jävligt het---tändningsfel  kanske

Utloggad klassa

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • www.gutar.se
SV: Kyl problem B230
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2014, 10:22:04 AM »
Den blir varmare och varmare kan man säga att köra heat 3 varv brukar inte vara några problem men final efter 6 varv och normal varm innan så att säga så kokade den när jag gick i mål.

Kanske skall lätta på toppen och kolla upp den och byta till nya bultar, då jag använt gamla precis som du säger volyota.
KJ

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 463
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #6 skrivet: oktober 10, 2014, 07:58:01 AM »
Hur stor del av kylaren täcker kylfläkten?
om den bara suger igenom en del av kylaren kan det bli för lite.
Har sett flera som säger att det gör stor skillnad om man gör en kåpa på kylarens baksida som man sätter fläkten på så den suger igenom hela kylaren.
Prova montera tillbaka standardfläkten med kåpa och belasta motorn ett tag och se om tempen fortfarande sticker iväg innan du lyfter topp mm då chansen är stor att felet är för dålig luftigenomströmning i kylaren.
mvh

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2014, 20:23:48 PM »
testa även att lyfta upp huven i bakkant så att den varma luften i motorrummet försvinner.

sen har du termostat i el? en del åker helt utan termostat med det resultatet att vattnet cirkulerar för fort runt och inte hinner kylas ner. prova att borra nått el par 6mm hål i kanten på termostaten.
Gör som Ford köp Volvo

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Kyl problem B230
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2014, 07:10:29 AM »
Spikar motorn kanske? Då kokar det direkt..

Utloggad klassa

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • www.gutar.se
SV: Kyl problem B230
« Svar #9 skrivet: oktober 22, 2014, 07:37:19 AM »
Tackar för alla svar och funderingar!

Kör med termostat, och den spikar inte, vilket jag är observant på.

Skall nog förbättra kylfläkten då den inte täcker hela kylaren, och se om det blir någon skillnad innan jag gör någon större operation.
Att borra några hål i termostaten kanske kan vara en bra ide för att öka flödet? såsom 242racing skriver....

KJ

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2014, 20:27:40 PM »
testa även att lyfta upp huven i bakkant så att den varma luften i motorrummet försvinner.

sen har du termostat i el? en del åker helt utan termostat med det resultatet att vattnet cirkulerar för fort runt och inte hinner kylas ner. prova att borra nått el par 6mm hål i kanten på termostaten.
Bakkanten av huven är minst lämplig att försöka släppa ut luft vid, man får ett övertryck där p.g.a. fartvinden mot vindrutan. I värsta fall trycker man ner luft genom öppningen, istället för att ventilera ut den.

Att vattnet inte hinner göra sitt jobb om det cirkulerar "för fort" är en myt, men det stämmer att man vill ha termostaten kvar - eller göra några andra ändringar för att slippa problem.

1: I dessa motorer gör termostaten två saker, när den öppnar för flöde ut genom kylaren stänger den samtidigt en annan kanal direkt tillbaka till pumpen som låter kylvätskan cirkulera internt i motorn så länge den är kall. (Den inre delen av termostaten går emot en öppning rakt innanför termostaten.) Om man bara tar bort termostaten lämnas båda vägarna öppna för kylvätskan, med resultatet att en del av den går ut genom kylaren, medan en del går direkt tillbaka till pumpen och tillbaka in i motorn utan att kylas. Ska man köra utan termostaten bör man plugga den kanalen, så all kylvätska går igenom kylaren.
2: Pumpen pumpar kylvätskan in i motorn, termostaten (som har relativt liten öppning även när den är full öppen) sitter vid kylvätskans utgång ur motorn och stryper flödet litegrann. Denna strypning gör att vi får ett övertryck på kylvätskan inne i motorn, och alla som kommer ihåg sin högstadiefysik vet att högre tryck höjer kokpunkten.
Med andra ord, tar man bort termostaten helt sjunker kokpunkten på kylvätskan inne i motorn. Även om kylvätskan som kommer ut ur motorn inte är över kokpunkten kan de varmaste punkterna kring förbränningsrum/avgasportar vara varma nog för att det ska småkoka där (vilket i sin tur gör att ångbubblorna hindrar kylvätskan från att komma mot metallen och kyla ordentligt - ond cirkel) så man vill ha en rätt god marginal mellan kylvätsketemperaturen och den faktiska kokpunkten inne i motorn.
Om man inte vill använda en funktionell termostat bör man åtminstone ha någon form av strypbricka på dess plats, t.ex. en gammal termostat där de rörliga delarna rensats bort.

Kan samtidigt nämna att täta kylsystem med friskt lock på expansionskärlet ger övertryck i hela kylsystemet under drift. Alla locken ska ju från början ha en övertrycksventil som öppnar om trycket blir farligt högt (vid kokning), men av någon anledning har jag nog aldrig sett ett lock som inte är ventilerat hela tiden på en folkracebil.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 463
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kyl problem B230
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2014, 21:44:30 PM »
Ett bra inlägg med bra information:)
Till volvo (240-940) finns lock till expantionskärlen som håller olika tryck dom flesta brukar ha 75kpa och vara svarta sen finns gröna lock som håller 150kpa dom ger lite högre kokpunkt.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: Kyl problem B230
« Svar #12 skrivet: oktober 27, 2014, 08:08:41 AM »
Finns även gråa som är 150