Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: power10 skrivet september 07, 2010, 08:32:17 AM
-
Hur mycket brukar ni lätta svänghjulet till b230f
-
147st som läst o ingen som vet inte mycket till forum.
-
Ett av problemen kan vara att folk inte brukar köra B230F... Antingen används förgasare eller K-jet, och då är det ju ingen F längre... Men rent generellt sett brukar folk lätta så mycket dom kan (vilket då och då blir för mycket, med sprängt svänghjul som resultat).
-
Det går inte att ta mycket alls på dubbelmasse svänghjulen. Tryckplattan är så stor...
-
varför inte byta ut massesvänghjulet?
-
han kan ju ha 230 med dubbla svänghjulsgivare en för tändning o en för sprutet
-
Jo, B230F har hallgivaren ovanpå spängkåpan och den drivs av svänghjulet, ett sk. 60-2 svänghjul
-
sitter ju inte dubbelmassa svänghjul på en vanlig f de sitter bara på bilar med m90
-
Fel, dom sitter i bilar även med M46 och M47
-
Fel! Dubbelmassehjulet är det som sitter tillsammans med m90...
Svänghjulet består av 2st delar med någon form av gummi imellan! Att det kallas för "dubbel" är just för att det är 2 delar.
Det ni tänker på är ett vanligt försänkt svänghjul, som även kallas för "potthjul" Antagligen på grund av dess fina form :doh:
Och förresten är det ingen hallgivare till 60-2 ;D Givaren är av VR typ, som tydligen är nån form av "induktiv" historia likvärdärdig med dom 2-poliga brytarlösa fördelarna som ofta satt tillsammans med k-jet...
-
Då tar jag tillbaka det. Det var "potthjul" jag menade ;D
-
Härligt att höra att det fortfarande finns personer som vågar erkänna när dom ha fel.... Finns inte så många sånna ute på forumen längre!
Alla har vi fel ibland (Så även jag) Men att erkänna att man har fel, är också ett sätt lära sig nånting nytt.
Jaja, nog OT och tillbaka till ämnet!
Hur gör ni när ni lättar svänghjul igentligen?? Var, mer specifikt, ska man ta bort materialet?
Baksidan av svänghjulet låter väl troligast... Men ska man satsa på att ta så mycket som möjligt i ytterkant, eller ska man fördela ut det över hela baksidan?
Och för att försvåra ytterliggare! Vid vilken gräns börjar svänghjulet bli för lätt? Med tanke på explosionsrisken då :help:
-
Skulle man kunna svarva av "pottkanten" och sen sätta på den äldre kopplingen till det plana svänghjulet.
-
Om du svarvar av "pottkanten" så försvinner väl gängorna till skruven som håller tryckplattan. Bättre då att byta till ett plant svänghjul direkt. Om du inte ska ha ett F-sprut förstås.
-
det skall vara till F-sprut tänkte få ner vikten lite väger ju 13 kg ja man får borra,gänga o stifta om i s-hjulet
eller någon annan som har något bra förslag.
-
Så här kan man göra
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12744
-
Jag har svarvat 2 potthjul det första vägde 8kg efter svarv å det andra 4,7.
Bägge har gått mer än en sesong och fungerar aldeles utmärkt.
Jag ska försöka få ner ett hjul ännu mer men det dröjjer!
Det första är att titta på tryckplattans anlägningsyta. Du kommer se en avlagring som säger "här ligger tryckplattan"
Då kan du ta 4mm på utsidan. Sedan är materialet 25mm där lamellen ligger emot. Jag mätte på ett BMW svänghjul å där var det bara 10mm så där kan du ta 15mm på baksidan men tänk dig för när du kommer mot centrum av svänghjulet för där bultarna sitter är det bara 10mm gods.
Tänk också på att fösöka använda ett rundstål så att det inte blir några skarpa kanter.
OCH GLÖMM INTE BALANSERA!
När du spänner upp det i svarven så var noga att det blir rakt.
Det som vägde 4,7 kg behövde knappt balanseras.
-
Hur balanserar du? Det vet jag ingen som brukar göra.
-
Jag monterade tryckplattan sedan satt jag upp det på ett lager Vetikalt läge i skruvstycket.
Den tygsta biten svängde då neråt.
Där borrade jag med 8mm borr i ytterkant ca 3mm djupt. Alltså från baksidan.
så höll jag på i 10 minuter tills svänghjulet slutade snurra när det satt i olika lägen. Sammanlagt borrade jag 3st hål.
Glöm inte markera på något sätt hur du monterade tryckplattan så att det blir samma i bilen.
Min första bil jag byggde struntade jag i detta och det resulterade i att jag tappade främre remskivan 6 gånger innan jag blev av med bilen......
-
jag använder däckbalanseringsmaskin när jag fixar till svänghjulen. när den visar noll så borde de ju va hyfsat i balans tycker jag iaf
-
gillar denna skarpt.
har dock en liten tanke samt dela en erfarenhet med er.
jag har kört båda volvos lh system med det lilla svänget med endast en liten trekantig plåtbit cirka 10x10x10 mm pekandes mot växellådan.
satt ett sådant på en 740 turbobil så vi gjorde ett lättat likandant kan ju tänka mig att piggen måste sitta ganska exakt för att detta ska funka jag fick justera piggen något på det vi gjorde så den låg närmare givaren.
det med däckbalanceingsmaskin ska jag pröva nåndag hehe.
-
kom ihåg att ställa maskinen på "motorcykelhjul", statisk balansering eller vad de kallas. annars så bli de lite konstigt
-
Intresserad av den trekantigaplåtbiten du har inte någon bild på hur det ser ut.
-
Jag förmodar att även volvos svänghjul har en startkrans som krympts på.
Lättar man så att materialet i själva svänghjulet ger otillräckligt stöd åt startkransen så lossnar den och slår sönder en hel del.
Startkransar brukar vara ganska sköra ("överhärdade") så att svetsa eller stifta kan göra att de brister.
Se till att det är ordentligt med stöd runt om, så går det att lätta resten ordentligt.
Dessvärre så är det ju i ytterkant man vill ha bort vikt.
Hade inte regeln med "väl fungerande startmotor" funnits, så hade jag kört startvev.
-
En bekant med aldeles för mycke pengar kör med automatens svänghjul och en liten platta i mitten föt 3 skivig koppling.
Automatens "svänghjul" är en plåtskiva som väger ..... Väldigt lite i jämförelse...
-
Man kan fräsa bort "pottkanten" där det inte finns några styrstift och gängor till tryckplattan. men OBS! se till att få balans i grejerna då också! Sen kan man ju också alltid svarva av material på baksidan av svenghjulet. :)
-
sorry ingen bild men kommer nog att ge mig på detta igen väldigt snart då jag nu äger en 745 som måste få denna operation utförd.
obs finns nu en kille i köping som säljer lättade potthjul 8,5kg väger hans 400kr eller 1000kr utan inbyte. blocket.