Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Mc förgasare på en B23a  (läst 21127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folkrace

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2011, 20:38:38 PM »
funkar SU????

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #16 skrivet: mars 12, 2011, 21:03:28 PM »
Jag har bara hört att de blir så dåligt med vacum på mc förgasare utan acc pump så dom inte fungerar så bra

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #17 skrivet: mars 12, 2011, 21:39:52 PM »
Återstår att se..... Jag kommer med rapport på bestyckning och så vidare!

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #18 skrivet: mars 12, 2011, 23:06:26 PM »


verkar funka bra. Finns flera artiklar i engelska biltidningar också som säger samma sak. Och inga vacuumförgasare har väl accpump? SU, Stromberg, Ford VV osv.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #19 skrivet: mars 12, 2011, 23:30:03 PM »
Och inga vacuumförgasare har väl accpump?
Har inte grävt så mycket i vakuumförknasare till bil, men t.o.m. den simpla skräpförgasaren som sitter på kinesiska fyrtaktsmoppar har accpump.

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #20 skrivet: mars 16, 2011, 21:13:31 PM »
hm många inlägg här.

vi kan ju förenkla ner detta lite så förstår ni snart varför jonathan byggde om sina mikuni.


1 det finns 2 olika sorters mc förgasare. vakumklocka eller acc  dom som är billiga är vacumklocka det är den svarta grejen på toppen. acc förgasarna är med accpump och  prisernas börjar vid  cirka 5000kr st det är dessa man använder i rallycross från början avsedda för diverse 2 takts monster cyklar och stora hd motorer.

jag kommer endast prata om dom billiga.

2 plenum är en kompromiss.
exempelmotorn är på 2000cc och förutsätter 1spjäll per insug. 4cyl.
för det första så är grunden man som styr storleken på förgasare ren mattematik .
1 exempel 38 mm förgasar hals / halsring avgör hur högt man kan varva obehindrat (förutsatt att motorn är avsedd för det) 38mm=6000rpm. givetvis kan man varva 8000 med men effekten kommer att dala markant med den storleken.

3. problemet med domm billiga mc är att dom är svåra att få att funka både på höga varv och låga varv ( ge max effekt) detta pga av att just avsaknaden av accpump OCH att dom har samma storlek rakt igenom samt att dom går för snabbt upp på max gämfört med motorvarvet.

förkammare/plenum gör således bara detta värre. då det blir störtomöjligt att beräkna var luften kommer passera mest.

förkammare är bara applicerbart på övertrycksmotorer allaternativt enkelförgasarkomstruktion Eller  enkel solex weber installaition där det inte lär skilja mkt i flödet genom respektive port.

3.1 trotteln styrs av flödets skapande av undertryck i förgasarhalsen högre flöde=högre undertryck trotteln åker upp och nålen följer med upp.

3,2 nålen motsvarar låg mellan högregister / tomgångsmunstycken acc respektive fullgas på en weber.(grovt uttryckt) det blir som ni förstår mkt svårt att bestycke denna korrekt. ställes med fördel på max varv för en folkracebil använd koppling och undvik segdragning.


4. det vanligaste problemet man får är att nålen går för snabbt förbi mellanregistret och går över i hög vilket resulterar i för mkt soppa.


 lösa det kan man göra men det är svårt och mkt trial and error inna man är klar dessutom kan det räcka med att ändra tändningen så får man börja om.


Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #21 skrivet: mars 16, 2011, 22:25:50 PM »

exempelmotorn är på 2000cc och förutsätter 1spjäll per insug. 4cyl.
för det första så är grunden man som styr storleken på förgasare ren mattematik .
1 exempel 38 mm förgasar hals / halsring avgör hur högt man kan varva obehindrat (förutsatt att motorn är avsedd för det) 38mm=6000rpm. givetvis kan man varva 8000 med men effekten kommer att dala markant med den storleken.



Hur räknar du ut det? Antar att det har med motorvolymen att göra.

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #22 skrivet: mars 18, 2011, 11:12:59 AM »
Jag har fått igång den nu!
Bytt huvudmunstycket till 170 och tomgång till 65.
Nu ska det bara finjusteras och testas!

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #23 skrivet: mars 18, 2011, 11:40:14 AM »
Har längden på insuget någon inverkan på hur mycke vakuum man får ?

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #24 skrivet: mars 19, 2011, 17:48:47 PM »
Oki nu är den uppstartad.
 den hoppar igång på tomgång men om man ger snabbgas så baktänder den hejdlöst.
Om man ger lånsam gas kommer den upp i varvtal för att sedan baktända...

Jag har alltså problem!
Hjälp!
Tändningen står 20 grader på tomgång (900varv) inget vakum tillkopplat.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #25 skrivet: mars 19, 2011, 20:13:53 PM »
 mikuni 36or på en pega mi16 fick vi gå upp till 210 innan den ens började gå skapligt men går snålt än

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #26 skrivet: mars 19, 2011, 23:34:52 PM »
hmm dom som kör trimmade B20or har 165....

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #27 skrivet: mars 20, 2011, 10:22:58 AM »
hmm dom som kör trimmade B20or har 165....

Går inte att jämföra olika motorer, dels är den ena inte den andra lik och mi16 och b20 är då verkligen inte lika. Är skapligt mycket mer effekt i en mi16 än i en b20..
Och även om det nu råkar va så att man jämför 2 8v motorer med varandra så behöver de olika munstycken ändå. (olika portningar, kamaxelprofiler etc.)

Rätta mig gärna om jag skulle ha fel..

//jonathan

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #28 skrivet: mars 20, 2011, 13:07:47 PM »
CVförgasare är svårbestyckade.
Innan man ens börjar, sågäller det att ha lagom motstånd i luftburken/filtret och vettig dragning av ventilationsslangarna till trotteln.
Då brukar man kunna få igång motorn så att man kan ställa lågfarten (sitter en skruv antingen framför eller bakom trotteln, framför så ställer den luften, bakom bränslet vill jag minnas).
Jag brukar ställa den lite fett, så startar den snällt men surar om den står på tomgång länge.
Sedan fortsätter jag med nålhöjden.
När man får motorn att svara bra på gasen (på bana räcker det, på landsväg skall den även gå jämnt och fint på konstantgas) så fortsätter jag med huvudmunstycke.

Att man bestyckar omvänt (normalt börjar man med huvudmunstycket) beror på att öppet spjäll på en CVförgasare inte betyder fullgas.
Fullgas är det först när trotteln gått i topp.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Mc förgasare på en B23a
« Svar #29 skrivet: mars 22, 2011, 22:17:02 PM »
http://www.totalvauxhall.co.uk/files/2010/10/64BIKECARBS1.pdf

Rätt bra. Den vanliga engelska attityden att man ska höra av sig till ett företag, men det kan man skita i. Finns en artikeln i Classic Ford från november 2010 också. Men den vet jag inte om den finns på nätet