Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: gothicteo skrivet februari 26, 2011, 00:04:32 AM

Titel: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet februari 26, 2011, 00:04:32 AM
Jo jag funderar på MC förgasare till min b23a med planad topp, lite fixade kanaler och extraktor. Sitter en Elleman88kami den.
Min fråga är vad jag ska ha för förgasare och vilken storlen samt givetvis var man får tag i dom till vettiga pengar!
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: tjipp skrivet februari 26, 2011, 08:22:30 AM
jag hade satsat på min 38 gärna 40ier..
Mikuni eller Kehin eller annat man vet finns reservdelar å munstycken, nålar mm å köpa..
Brukar finnas annonser på blocket el div forum verkar ligga på ca 2000:- för 38-40ier
Har inte pillat med mc föggar.. men dem säger det är lite pilligt å få det bra..
Jag satsar nog hellre på dellorto 40er som ligger i samma prisklass, dem vet man hur dem funkar iallafall ;-)
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet februari 26, 2011, 11:08:15 AM
finns en bra tråd om detta på nåt volvoforum, visserligen amazonfolk så det är ju b20 dom pysslar med.. men det funkar ju på samma sätt bara att du behöver andra munstycken :)

För att jag skulle få igång (justerade dock inte in den, men den gick bättre än förväntat ändå) mina Mikuni BDSR40 (Yamaha R1 förgasare) på saaben min, så la jag igen ena hålet i trottlen (så den går upp segare) och borrade upp huvudmunstycket till 1,5mm.. sen satte jag dit dom på insuget och startade :)

På en B-motor med fin topp med stora ventiler, reijo 290 och sånt så gick den lite surt.. så där omkring borde vara ganska rätt för dig också. kanske uppåt 160 :)

Dom andra med mikuni 40s har även skruvar upp nålen lite, och har även mätt fram med lambda att den går lite surt upp till 3000 (lågfart).. men det funkar :)


Jag säger: Go for it, asballt med MC förgasare och det låter rätt fränt om dom också! :D

Kolla på blocket så hittar du ganska snabbt nån MC handlare från mitten av landet som säljer mc-gasare till vettiga priser. dom"fallande" är tex sånna som jag har och dom "liggande" är dom som jag skulle vilja ha istället :)
Båda funkar säkerligen och dom liggande såg ut att vara enklare att bredda C-C måttet på (behövs visserligen inte på b23 skulle jag tro)..


har för mig att 36-38mm "räcker" upp till 160-170 häst eller nåt, och 40s uppåt 200, så de räcker ju en bit :)

//jonathan
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: folkrace skrivet februari 26, 2011, 13:13:21 PM
har m36or å k38or att sälja..
dubbla su är 2*44mm har jag för mig så då lär 4*36mm räcka en bra bit???
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet februari 26, 2011, 13:34:27 PM
har m36or å k38or att sälja..
dubbla su är 2*44mm har jag för mig så då lär 4*36mm räcka en bra bit???

Du kan inte riktigt tänka så. Olika sorters insug.

Jag håller på att bygga en B230 med Keihin 40 till min 142a. De borde räcka ordentligt långt då de är 40mm rakt igenom, medan Weber har halsringar som gör att 45or oftast är 36mm på smalaste stället.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Röding Jr skrivet februari 26, 2011, 17:25:16 PM
Folkrace>>>>> vad kostar förgasarna och vart finns dom? :)
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: folkrace skrivet februari 26, 2011, 18:19:02 PM
Loop: har alltid kört med bland kammare så nog lär de gå att räkna så..fast jag kan ju ha fel
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet februari 26, 2011, 22:34:19 PM
Loop: har alltid kört med bland kammare så nog lär de gå att räkna så..fast jag kan ju ha fel

Du kör alltså in alla 4 i en låda och sedan in i toppen? Och samma sak med dubbla SU?
Jag har aldrig sett sådana insug, har du bilder? Jag kan ha sett ett B23 SU insug med utjämningsrör mellan. Poängen med 4st MC förgasare är att man ska ha en per cylinder. Precis som Weber, Solex och Dellorto har en port per cylinder.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Haddock skrivet februari 27, 2011, 08:40:53 AM
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
På högvarv kommer varje cylinder, i princip) gå på den förgasare som sitter framför kanalen ändå.
Längden på insuget skall passa med varvtalet.
Korta insug för höga varv.
Men en bilmotor kommer inte upp i tillräckligt varv för att ha gldje av extremt korta insug.
Det enda som händer är att man få bakpulser som gör att det bluddrar och går fett på lågvarv, ety luften passerar två gånger genom gaseriet.

En motors effekt är direkt beroende av mängden bränsleblandning den kan få i sig.
Man behöver inte bekymra sig över cylindervolym, varvtal och liknande.
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.
Att välja MCförgasare gör att man har massor av billiga munstycken att välja på och att det lagts ordentliga pengar på utveckling.
Utvecklingsbudget för bilförgasare försvann nog för 20 år sedan..
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: folkrace skrivet februari 27, 2011, 10:26:43 AM
har kört weber å solex med bland kammare me.funkar riktigt bra
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Gunnarsson skrivet februari 27, 2011, 12:09:11 PM
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
...
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.

Pulserna jämnas ut, och flödet sänks till en fjärdedel - eftersom varje cylinder kan suga genom fyra förgasare samtidigt. Eftersom problemet med förgasare som kan ge mycket effekt på fullgas är att dom fungerar dåligt på lågfart p.g.a. för låg gashastighet lär ett plenum bara göra den situationen värre - men för all del, när brydde sig någon om fungerande lågfartskörning på en folkracebil senast?

Vill gärna veta vad du baserar att fler mindre portar ger högre flöde än färre stora på.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet februari 27, 2011, 14:44:53 PM
Bilförgasare slutade snarare att utvecklas för 40år sedan.

Men ni har inga bilder på MC förgasare med plenumkammare? Eller för den delen dubbla Solex, Weber eller Dellorto?

Och hur kan det komma sig att ingen använder plenumkammare till 4 portar inom rally eller rallycross?
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Haddock skrivet februari 27, 2011, 19:27:33 PM
Det skulle man kunna tro.
Men största problemet är att bakpulser fetar blandningen.
Vid varvtal strax över tomgång räcker det med någon cm till förgasare brevid för att insugspulsen inte skall påverkas någonting av förgasaren brevid.
Att köra med bludder i registret (oavsett var) är oerhört irriterande.
Att flera små hål flödar mer än ett stort är enkel strömningsdynamik.
Ju större hål, desto större tryckvariation i luftströmmen.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Karl V skrivet februari 28, 2011, 20:37:09 PM
Som jag förstått det så får man bättre gasrespons med ett spjäll per insugsrör, plenumkammare används ofta på dragracebilar där det inte spelar så stor roll med respons.

Det man kan fundera över är att på rallybilar så använder man ofta mc-förgasare men jag har aldrig sett några som har plenumkammare. Vad kan detta bero på? Gör de fel tror ni? De som betalar 50 000 och uppåt för en motor?

/Karl
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Jobe skrivet mars 07, 2011, 17:49:17 PM
De finns ju mc förgasare med och utan acc pump, och jag har hört att förgasare utan acc pump inte funkar så bra på bilar att det blir väldigt dåligt gassvar på dom.

Så jag undrar om de är någon som vet med säkerhet att man måste ha acc pump på förgasarna för att dom ska fungera bra eller om det finns några andra hemligheter för att få dom att fungera bra utan acc pump ?
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: folkrace skrivet mars 07, 2011, 20:38:38 PM
funkar SU????
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Jobe skrivet mars 12, 2011, 21:03:28 PM
Jag har bara hört att de blir så dåligt med vacum på mc förgasare utan acc pump så dom inte fungerar så bra
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet mars 12, 2011, 21:39:52 PM
Återstår att se..... Jag kommer med rapport på bestyckning och så vidare!
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet mars 12, 2011, 23:06:26 PM
http://www.youtube.com/watch?v=7PqrV6UXXus&feature=related

verkar funka bra. Finns flera artiklar i engelska biltidningar också som säger samma sak. Och inga vacuumförgasare har väl accpump? SU, Stromberg, Ford VV osv.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Gunnarsson skrivet mars 12, 2011, 23:30:03 PM
Och inga vacuumförgasare har väl accpump?
Har inte grävt så mycket i vakuumförknasare till bil, men t.o.m. den simpla skräpförgasaren som sitter på kinesiska fyrtaktsmoppar har accpump.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: vargen skrivet mars 16, 2011, 21:13:31 PM
hm många inlägg här.

vi kan ju förenkla ner detta lite så förstår ni snart varför jonathan byggde om sina mikuni.


1 det finns 2 olika sorters mc förgasare. vakumklocka eller acc  dom som är billiga är vacumklocka det är den svarta grejen på toppen. acc förgasarna är med accpump och  prisernas börjar vid  cirka 5000kr st det är dessa man använder i rallycross från början avsedda för diverse 2 takts monster cyklar och stora hd motorer.

jag kommer endast prata om dom billiga.

2 plenum är en kompromiss.
exempelmotorn är på 2000cc och förutsätter 1spjäll per insug. 4cyl.
för det första så är grunden man som styr storleken på förgasare ren mattematik .
1 exempel 38 mm förgasar hals / halsring avgör hur högt man kan varva obehindrat (förutsatt att motorn är avsedd för det) 38mm=6000rpm. givetvis kan man varva 8000 med men effekten kommer att dala markant med den storleken.

3. problemet med domm billiga mc är att dom är svåra att få att funka både på höga varv och låga varv ( ge max effekt) detta pga av att just avsaknaden av accpump OCH att dom har samma storlek rakt igenom samt att dom går för snabbt upp på max gämfört med motorvarvet.

förkammare/plenum gör således bara detta värre. då det blir störtomöjligt att beräkna var luften kommer passera mest.

förkammare är bara applicerbart på övertrycksmotorer allaternativt enkelförgasarkomstruktion Eller  enkel solex weber installaition där det inte lär skilja mkt i flödet genom respektive port.

3.1 trotteln styrs av flödets skapande av undertryck i förgasarhalsen högre flöde=högre undertryck trotteln åker upp och nålen följer med upp.

3,2 nålen motsvarar låg mellan högregister / tomgångsmunstycken acc respektive fullgas på en weber.(grovt uttryckt) det blir som ni förstår mkt svårt att bestycke denna korrekt. ställes med fördel på max varv för en folkracebil använd koppling och undvik segdragning.


4. det vanligaste problemet man får är att nålen går för snabbt förbi mellanregistret och går över i hög vilket resulterar i för mkt soppa.


 lösa det kan man göra men det är svårt och mkt trial and error inna man är klar dessutom kan det räcka med att ändra tändningen så får man börja om.

Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet mars 16, 2011, 22:25:50 PM

exempelmotorn är på 2000cc och förutsätter 1spjäll per insug. 4cyl.
för det första så är grunden man som styr storleken på förgasare ren mattematik .
1 exempel 38 mm förgasar hals / halsring avgör hur högt man kan varva obehindrat (förutsatt att motorn är avsedd för det) 38mm=6000rpm. givetvis kan man varva 8000 med men effekten kommer att dala markant med den storleken.



Hur räknar du ut det? Antar att det har med motorvolymen att göra.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet mars 18, 2011, 11:12:59 AM
Jag har fått igång den nu!
Bytt huvudmunstycket till 170 och tomgång till 65.
Nu ska det bara finjusteras och testas!
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Jobe skrivet mars 18, 2011, 11:40:14 AM
Har längden på insuget någon inverkan på hur mycke vakuum man får ?
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet mars 19, 2011, 17:48:47 PM
Oki nu är den uppstartad.
 den hoppar igång på tomgång men om man ger snabbgas så baktänder den hejdlöst.
Om man ger lånsam gas kommer den upp i varvtal för att sedan baktända...

Jag har alltså problem!
Hjälp!
Tändningen står 20 grader på tomgång (900varv) inget vakum tillkopplat.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: volyota skrivet mars 19, 2011, 20:13:53 PM
 mikuni 36or på en pega mi16 fick vi gå upp till 210 innan den ens började gå skapligt men går snålt än
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet mars 19, 2011, 23:34:52 PM
hmm dom som kör trimmade B20or har 165....
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet mars 20, 2011, 10:22:58 AM
hmm dom som kör trimmade B20or har 165....

Går inte att jämföra olika motorer, dels är den ena inte den andra lik och mi16 och b20 är då verkligen inte lika. Är skapligt mycket mer effekt i en mi16 än i en b20..
Och även om det nu råkar va så att man jämför 2 8v motorer med varandra så behöver de olika munstycken ändå. (olika portningar, kamaxelprofiler etc.)

Rätta mig gärna om jag skulle ha fel..

//jonathan
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Haddock skrivet mars 20, 2011, 13:07:47 PM
CVförgasare är svårbestyckade.
Innan man ens börjar, sågäller det att ha lagom motstånd i luftburken/filtret och vettig dragning av ventilationsslangarna till trotteln.
Då brukar man kunna få igång motorn så att man kan ställa lågfarten (sitter en skruv antingen framför eller bakom trotteln, framför så ställer den luften, bakom bränslet vill jag minnas).
Jag brukar ställa den lite fett, så startar den snällt men surar om den står på tomgång länge.
Sedan fortsätter jag med nålhöjden.
När man får motorn att svara bra på gasen (på bana räcker det, på landsväg skall den även gå jämnt och fint på konstantgas) så fortsätter jag med huvudmunstycke.

Att man bestyckar omvänt (normalt börjar man med huvudmunstycket) beror på att öppet spjäll på en CVförgasare inte betyder fullgas.
Fullgas är det först när trotteln gått i topp.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet mars 22, 2011, 22:17:02 PM
http://www.totalvauxhall.co.uk/files/2010/10/64BIKECARBS1.pdf

Rätt bra. Den vanliga engelska attityden att man ska höra av sig till ett företag, men det kan man skita i. Finns en artikeln i Classic Ford från november 2010 också. Men den vet jag inte om den finns på nätet
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Codriver skrivet mars 24, 2011, 20:59:46 PM
Innan man ens börjar, sågäller det att ha lagom motstånd i luftburken/filtret och vettig dragning av ventilationsslangarna till trotteln.

Detta är den uppgift jag fått även från andra håll.
Så klart kommer då följdfrågan vad är lagommotstånd i luftburken? För den kommer uppenbarligen att påverka trottelrörelsen.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet mars 24, 2011, 21:39:13 PM
Jag har fått höra två olika. Luftburken kan man skita i, den spelar ingen roll och att den är skitviktig. Eftersom jag är lat så hoppas jag på att på att man kan skita i den och kommer att försöka så. De engelska artiklarna jag läst bekymrar sig inte om luftburken. Och jag har kört andra fordon med CV förgasare(Volvo och SAAB med SU och Stromberg, samt Ford med VV förgasare) utan luftburk utan problem, så...
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: vargen skrivet april 02, 2011, 14:55:51 PM
loop sök på weber så hittar du tabeller för halsringar /hur man räknar ut det helt säkert ingen enkel formel. jag gick efter en tabell.

luftburk eller inte klurig fråga faktiskt om man pratar 2-takts förgasare moped mc så påverkar luftburk filter hela registret väldigt mycket.

och min erfarenhet är att en felbyggd luftburk på bilmotor gör väldigt stor inverkan även skitiga luftfilter , .


vad jag menar är att alla bestyckning skall ske så som slutmonteringen ska vara, om du ska köra med luftfiler så ska dom sitta på .




Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet april 04, 2011, 13:35:12 PM
loop sök på weber så hittar du tabeller för halsringar /hur man räknar ut det helt säkert ingen enkel formel. jag gick efter en tabell.

Hittar inget. Har du en länk? Men i Weber 45or så har man väl max 40mm halsringar.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: vargen skrivet april 09, 2011, 23:23:33 PM
http://www.misab.se/dcoe.htm (http://www.misab.se/dcoe.htm) längst ner ser du den och det går att avarva ur halsringen lite till 41 ungefär.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: loop skrivet april 10, 2011, 22:43:26 PM
[url]http://www.misab.se/dcoe.htm[/url] ([url]http://www.misab.se/dcoe.htm[/url]) längst ner ser du den och det går att avarva ur halsringen lite till 41 ungefär.


Tackar. Inte så roligt att bara kunna varva drygt 6000. 40mm och nästan 41mm är en liten skillnad.
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: Folkraceshop skrivet april 11, 2011, 06:27:38 AM
Du kan varva mer, men utan effektökning
Titel: SV: Mc förgasare på en B23a
Skrivet av: gothicteo skrivet maj 07, 2011, 11:55:52 AM
Nu går den som den ska
Fick hjälp av kunnit folk med bredbandslamda...
Så vi tog upp huvudmunstycket till 225. Orginal satt 130. Mikuniimportören gav mig 175....
Återstår att se hur den går första tävlingen!