Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Insug b230f  (läst 7718 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddyvx3

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Insug b230f
« skrivet: juli 02, 2017, 03:23:54 AM »
Ännu ett inlägg... men nu är det så att en 531 flödar 195 och ett vanligt f insug flödar 196. Då är det väll bättre att jag byter till ett bättre insug om jag ska porta?Det är då jag har fastnat, ska jag ha plenum insug till en vanlig f? Eller ska jag köra på orignal insuget?
« Senast ändrad: juli 02, 2017, 05:35:09 AM av Freddyvx3 »

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Insug b230f
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2017, 12:27:40 PM »
Kl racing säljer insug, men dessa är inga direkta kvalitetsgrejer, dåligt material, läker i svetsfogar osv osv osv men billiga, insuget från E motorn är ganska fint men en del pyssel för spridarmontering, ett bra men dyr variant är ju att be nån seriös trimmare bygga ett, (11000:- typ)

annars bygga ett sj, men var då patetiskt noga (då räcker det just å pass) med spridarmonteringen, det är viktigt att inte dem lossnar och sprutar bensin på en varm motor, då kan hela faan brinna upp,

Men F insuget är en effektiv effektpropp,

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Insug b230f
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2017, 00:04:12 AM »
Länge sedan dedär skrevs och det är inte rätt (jag var inte så påläst då var nog bara 20 år gammal också) 
En standard 531 topp flödar lite olika men oftast kring 175-180cfm  och med filade jutkanter och fixade säten ca 190-195 en bra voc topp ligger därikring också då brukar man flöda så många org toppar som möjligt och ta dom med bästa org jutningen sen göra säten på det. 
Jag tror insuget flödar lite mer än 195 men man får ju ett flödesmotstånd i både insuget och toppen dvs flödar toppen 195 och insuget 195 så bli totalflödet rätt mycket lägre.
Jag har provat flöda en portad 530 topp med både F och E insug
Toppen flödade med endast en fullradietratt mot kanalen passande nog 195cfm vid 16mm lyft.
Med weber 45 med 40mm halsring och ett insug i rätt storlek tappar en sådan topp 13-15cfm så 180-182cfm i totalflöde.
Med E insuget monterat blev totalflödet173cfm
Och med F insug 164cfm.
Och när toppen tappar så mycket som 31cfm med insug så stryper det rejält. 
Har tyvär inte provat flöda med något portat F insug än men gissar att man kan få ksk 5cfm i totalflöde om man fixar till bullen under spridaren så gått det går.
Toppen var från en b230e motor så jag monterade spridarna där dom gamla k-jetspridarna hade suttit sen kördes den med k-jet insuget och ett ms1v3 insprut den gav ca180hk med en fs300 och x-rör.
Det är som kulan skrev med kl racing insugen men då kostar dom ju därefter och kan man svetsa själv blir dom bra annars går de ju som sagt bygga ett eget då kan man göra det i plåt så blir det enklare med svetsning.