Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: NE vevlager i B23E Problem?  (läst 2059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wåpel

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
NE vevlager i B23E Problem?
« skrivet: oktober 13, 2013, 20:05:35 PM »
Hej!

Har en fundering om det är någon mer än jag som haft problem med NE lager i B23? Har i år helrenoverat 3 st OLIKA motorer med NE lager. Alla tre har tvärskurit på nått vevlager, på lagren kan man se att låsklacken är bortsliten och det har resulterat i att de gått med runt. De övriga lagren ser fortfarande nya ut. Känns så jävla surt att 3 vevar är körda och även stakar  :-\

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: NE vevlager i B23E Problem?
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2013, 00:46:15 AM »
Tror inte jag själv använt något annat än Glycolager på dom få motorer jag renoverat och har inte själv haft något problem  men har hört rykten om lågprislager där låsklacken gett upp varav lagret snurrat i vevstaken trots att allt annat sett bra ut så du är inte den enda som råkat ut för det :-\
Men har du kollat andra tänkbara fel som fel lagerspel, oljekanalen igenom vevaxeln, draget med rätt moment mm.
Att motorn gick runt lätt när alla vevstakar och kolvar var monterade har vari med om en b230 vevstake där hålet var ovalt vilket gjorde att vevstaken nöp fast när man drog åt den.
Och hur har dom andra lagren sett ut när du rivigt isär motorerna?
Det är ju troligen lagrens fel speciellt när det hänt på tre motorer för även om man kastar ihop allt utan och kolla något brukar det ju fungera utan sådana problem  bara motorn gick innan man rev den...

Utloggad Wåpel

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: NE vevlager i B23E Problem?
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2013, 09:36:34 AM »
Jag har kliat mig i huvudet, vridit å vänt på det mesta. Det är tre helt olika underdelar med helt olika vevar å stakar osv... Efter 1:a raset blev man ju fundersam men tänkte att shit happens, man hade väl otur. Var väldigt noggrann när jag satte ihop den andra maskinen, köpte dyrare olja och kopplade till å med ín tempmätare. Trodde inte det var sant när den skar efter 3 heat.... Sedan började man ju kraftigt ifrågasätta sig själv som mekaniker. Den tredje maskinen hjälpte min pappa mig med att renovera, alla kanaler allting är supernoggrant rengjort och alla stakar mätta för å säkerställa att ingenting är som det inte skall vara. Han plockade tlll å med fram en gammal handbok där alla mått å allt stod.  Den varmkördes över 40 min på tomgång innan jag överhuvudtaget belastade den, köpte svindyr olja och oljefilter, flång ny vattenpump m.m. Provade bilen lite hemma på grusvägen sedan iväg till tävling, där gick den 2 heat och efter 1 varv i tredje heatet så skar den IGEN, precis samma sak, klacken borta lagret med runt. Då var det tur att den som sålt grejjerna inte var där kan jag säga.

I alla tre maskinerna så har de övriga lagren sett fortfarande helt nya ut.

Min familj har hållit på med folkrace sedan det kom till Sverige och alltid åkt volvomaskiner men aldrig nånsin tidigare stött på ett sådant här problem.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: NE vevlager i B23E Problem?
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2013, 14:42:02 PM »
 byt märke på lagren så ska du se att problemet försvinner  ------ tänkte skriva lite mer om dom lagren  men låter det nog vara

Utloggad Wåpel

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: NE vevlager i B23E Problem?
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2013, 15:39:39 PM »
Ja nu har jag ju förstått detta men var nyfiken på om det var många fler som haft problem då jag är i diskussion med han som sålt mig lagren som hävdar att han ALDRIG hört nån som haft sådana problem med dessa lager. Så om du har erfarenhet av dem så får du gärna berätta!