Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: OscarC skrivet januari 09, 2014, 02:36:45 AM

Titel: Räcker original 530 till?
Skrivet av: OscarC skrivet januari 09, 2014, 02:36:45 AM
hej hej!

Planen var att jag skulle porta en 530 topp till min super-dunder snabba b23e motor, men jag känner att jag inte vill börja porta då jag aldrig i mitt liv har portat förrut och har en nervös hand som skakar lite! Visst det är bara en 530 tycker vissa men jag vill inte sitta och nöta topp på topp på topp. Så portning tänker jag låta proffsen sköta ;)

Så då undrar jag om en 530 som "bara" är planad 2,5mm eller mer >:D räcker för sommarens bravader? :)

Mvh Oscar C
Titel: SV: Räcker original 530 till?
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 09, 2014, 12:45:03 PM
Det beror ju på vilka effektmål du har och vad du har för övriga saker i motorn :P
ska du köra nån Volvo originalkam är 2.5mm nästan mycket och plana.
Titel: SV: Räcker original 530 till?
Skrivet av: OscarC skrivet januari 09, 2014, 15:25:07 PM
Allt i blocket så som lager och tätningar har gått ca 2k mil sen renoveringen, Sen kommer jag köra med en fs122 då jag har den ligger på hyllan! Avgas kommer förmodligen bli att bygga 2,5 hela vägen med en ljuddämpare på slutet.

Påtal om avgassystem, ni som kör med 2,5. hur har ni byggt över bakaxeln? skulle gärna vilja se bilder på det ;D

Sen insug är det original som gäller! Har läst massa om sänka trycket på k-jet men verkar knöligt så skiter i det! Kommer troligtvis att köra på v-power då det kändes som att bilen vart lite piggare sist jag körde med det ^-^
Titel: SV: Räcker original 530 till?
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 09, 2014, 18:30:14 PM
Det fungerar säkert bra med en org 530 topp där fast en org 531 hade vart bättre och en rätt portad 530 hade vart bäst:P
men om du har isär toppen så slipa iaf in ventilerna och jämna till gjutkanter och ev runda till innerradien lite det är en bit åt rätt håll och inte direkt avancerat (typ 30 min jobb) :P
bilderna värkar ju inte finnas kvar i dummietråden men där fanns en del enkla ingrepp som gör av sig ganska mycket :P

Över bakaxeln tror jag man behövde en 90gr böj och 2st 60gr (en universal bakaxelkrök passar ju inte på långa vägar :P) sen kapa och pussla ihop bara.
Enklast tycker jag är och domma upp bilen lite under bakaxeln och sen ta lös däcket så slipper man ligga under bilen för och se.
Sen får man kapa till bitar och punkta ihop och prova, 2.5 tum går bra 3"
är jävligare speciellt med org tanken kvar :P
 
Höja systemtryck eller sänka styrtrycket på k-jet behövs bara om bilen går snålt
V-power ska inte göra någon direkt skillnad om man inte behöver det extra knackmotståndet dvs bara hälla i det ger inget men tankar man det kan man höja tändningen några grader till innan det spikar så det ger lite
mvh
Titel: SV: Räcker original 530 till?
Skrivet av: OscarC skrivet januari 09, 2014, 21:51:25 PM
Jag har en fräsch 531 topp ligger men problemet är bara att det inte finns några spridarhål. Annars hade jag tagit den :-\
Jag har varit inne på dummietråden och kollat en hel del och jag beundrar verkligen det snygga arbetet! :dyrka: Det blir riktigt snyggt och jag vill så gärna också kunna göra sådana portningar men är rädd att jag kommer bli allt för ivrig och gröta på ordentligt i en kanal och för lite i en annan!
Men vad brukar du ha för verktyg när du gör finjobbet i slutet på varje portning?

Jag kommer troligtvis köpa en bakaxelkrök + lite böjar från feltema och försöka lappa ihop något ormbo förbi tanken och bakåt :)

Tack för svaren! Du verkar kunna en heldel du sleepy_ :yourock:
Titel: SV: Räcker original 530 till?
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 10, 2014, 01:09:28 AM
Tänkte inte på det med k-jet men på 405erna är det ju spridarhål (ksk inte på dom från b23et)
men det är ju jobb och pengar och leta en sådan topp också.
så enklast är ju och bara plana 530in och använda den ev kolla så ventilerna är täta

Då jag portar använder jag en tryckluftsslip sen lite olika slipstift beroende på vad och vart man ska ta bort material.
sen finportningen gör jag med sandpapperstrissor med 80 kornstorlek ev finare på avgas sen så stora som möjligt som går bra och få plats med i kanalen tycker det är enklare och få det likadant då.
portningen jag la upp i dummietråden är en sk steg 1 portning

vill man lära sig så är det ju bäst och börja på en skrot topp man inte ska använda eller bara göra väldigt små ingrepp.
Första toppen jag gav mig på var till en folkracer då jag var 16 år och det blev troligen inte bättre alls än före jag började men då det byttes kam och förgasare samtidigt gick den bättre iaf så då fick man då ha självförtroendet kvar :P

tackar för komplimangerna :) men någon expert är jag inte på långa vägar (än iaf 8)) men har gjort några toppar (ca15st) experimenterat en del och börjat lära mig räkna på kanaldimensioner insug/grenrörslängder kamaxlar mm.
och eftersom det finns pengar så köper jag verktyg för och göra mera avancerade saker :P