Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?  (läst 25500 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #15 skrivet: april 26, 2010, 19:09:24 PM »
exakt vad tjänar man på bortplockat vacum?
eftersom att man vill ha högre tändning på högvarv för att den ska hinna "brinna" klar så känns det som ren idioti att plocka bort den?
Iofs gör det kanske inte så mycket skillnad på "de lägre" varven (7-8000), men på rejält trimmade mopeder (som varvar en bra bit över 10k) märks det mycket väl iaf..

//jonathan

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #16 skrivet: april 26, 2010, 23:08:53 PM »
http://www.firstfives.org/faq/timing/timing_for_modified_engines.PDF

Den där är riktigt bra om man vill lära sig mer om tändning vid trim

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #17 skrivet: april 27, 2010, 10:50:30 AM »
exakt vad tjänar man på bortplockat vacum?
eftersom att man vill ha högre tändning på högvarv för att den ska hinna "brinna" klar så känns det som ren idioti att plocka bort den?
Iofs gör det kanske inte så mycket skillnad på "de lägre" varven (7-8000), men på rejält trimmade mopeder (som varvar en bra bit över 10k) märks det mycket väl iaf..

//jonathan

Jag kan svara i alla fall grundläggande.
Vakuumet lägger på mer tändning på delgas då du har undertryck i insuget, oavsett varvtal. Ett lägre kompressionstryck i förbränningsrummet just innan antändning gör att blandningen behöver ha lite mer tid på sig att få fart.
Vid fullt öppna spjäll har du (förhoppningsvis) normalt lufttryck i insuget och vakuumförställningen kommer inte att addera något till den totala förtändningen.
Är man bara intresserad av fullgaskörning kan man alltså strunta i vakuumet.

Men varför inte ha vakuumet också? Det var det jag fiskade efter med min motfråga till Volyota. Förmodligen är det för att det är lättare att ha koll på vad tändningen verkligen blir. Risk finns att man har ett visst vakuum på fullgas (luftfilter som bromsar, inte helt öppna vakuumkolvar i strombergförgasare mm mm) och man får högre tändning än man ville.

Enklare att ha koll på vad förtändningen verkligen blir, men borde bara vara bättre om man får till det?

/David
« Senast ändrad: april 27, 2010, 12:14:30 PM av David V »

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #18 skrivet: april 27, 2010, 20:02:43 PM »
När man trimmar ändrar man motorns "optimala förtändning", alltså vid hur mycket förtändning den går bäst på olika varvtal/gaspådrag. Orginalfördelaren ökar tändningen ett visst antal grader vid ett visst vakuum, vikterna i fördelaren börjar slå ut vid ett visst varvtal, har slagit ut max vid ett annat varvtal, och har då ökat förtändningen ett bestämt antal grader. När motorn är hyfsat trimmad kommer antagligen inte ett enda av dessa värden vara rätt längre...  :banghead:

Ju mindre avancerat något är, desto enklare blir det att justera in det - något som verkligen är en fördel för många folkracemekaniker med begränsade kunskaper och nästan obefintliga möjligheter att testa hur motorn går seriöst i samband med justeringarna. Plockar man bort vakuumslangen så har man en sak mindre att försöka förstå & modifiera/justera rätt... Andra stummar fördelaren så centrifugalvikterna inte ändrar förtändningen.

Motorn skulle utan tvekan gå bättre med en fördelare som hela tiden ger nära optimal förtändning, men det kanske skulle kräva annan hårdhet på fjädrarna till centrifugalvikterna, modifikation så vikterna inte kan slå ut lika långt eller längre, en annan vakuumklocka som är mer eller mindre känslig eller ändrar tändningen mer eller mindre än original... Och när man lagt en massa timmar på att bygga om grejerna & i bromsbänken för att justera in dom så kommer man ändå inte ha mer maxeffekt, vinsterna kommer ligga på låga & mellanhöga varvtal och delgas. I det läget tror jag att de flesta accepterar att motorn inte går helt optimalt med en standardfördelare, när dom kan lägga den tiden och dom pengarna på att plocka ut mer effekt eller förbättra väghållningen mer genom att göra något annat enkelt istället.
« Senast ändrad: april 28, 2010, 13:21:54 PM av Gunnarsson »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #19 skrivet: april 27, 2010, 21:24:08 PM »
 :dyrka: Bra skrivet

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #20 skrivet: april 28, 2010, 00:04:09 AM »
Jepp, det var bra förklarat. På en trimmad motorn så vill man oftast ha max tändning vid ett lägre varvtal än på en standard. Oftast under 4000. Detta gör att man kan stumma utan att tappa för mycket körbarhet.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #21 skrivet: maj 02, 2010, 20:14:21 PM »
Lånar tråden lite...
Har en b21a med nåt hemmagjort dubbelinsug och en pierburg o en stromberg. Bytte kam o planade toppen o lite så för ett tag sen, då gick den alldeles för snålt o jag ställde upp co-skruvarna en bit o sen gick den kanon. Tills idag :( skulle flytta bilen o då går den inte bra alls, öppnar på huven o hör att ena förgadsaren suger väldigt mycket luft, medans den andra inte suger alls nästan. Om man håller handen för luftintaget på  den som suger mycket så dör motorn direkt nästan o om man gör samma sak på den som knappt suger alls så kan man hålla nästan hur länge som helst utan att motorvarvet ändrar sig alls. Provade att skruva lite till på den som knappt suger men det händer i stort sätt ingenting. vad kan felet vara?  ??? Det konstiga är ju att den har gått bra innan o sen bara helt plötsligt går illa. Är det en av förgasarna som har pajat? ??? o vilken i så fall? ???

Tacksam för hjälp

MVH Simon

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #22 skrivet: maj 02, 2010, 20:22:12 PM »
Kolla membranet på den förgasarn som inte suger.........
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #23 skrivet: maj 02, 2010, 20:41:23 PM »
Kolla membranet på den förgasarn som inte suger.........
glömde säga att jag kollat det. Dock kan det ju vara så litet hål att det inte syns eller ???
Men troligtvis är det den förgasaren som inte suger som det är fel på eller?

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #24 skrivet: maj 02, 2010, 21:30:16 PM »
Nja det kan räcka med ett litet hål men du borde du sett det när du hade isär den,
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #25 skrivet: maj 02, 2010, 21:39:14 PM »
Nja det kan räcka med ett litet hål men du borde du sett det när du hade isär den,
ok... Vad kan det då vara om det inte är membranet då?

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #26 skrivet: maj 02, 2010, 22:05:56 PM »
Låter som membran,  Inte troligt att du pajat nått i Bottendelen eller ventiler eller dyligt på 2 cylindrar, Men det klart den kan ha sugit sämre på 1 cylinder förut och nu har det hänt nått med den andra ochså ??
Nja kolla på Membranet en extra gång, Eller byt till ett nytt ..                Nån annan som har mer ideer???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #27 skrivet: maj 10, 2010, 18:44:25 PM »
bytte membran i den som knappt sög nåt, med dåligt resultat tyvärr. tänkte byta andra också för säkerhets skull men annars vet jag inte... vad kan det vara mer som kan gå sönder och ge detta fenomen?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #28 skrivet: maj 10, 2010, 19:56:56 PM »
Kolla så att inte nålen har släppt från kolven. Det har hänt mig en gång...

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« Svar #29 skrivet: maj 10, 2010, 20:14:52 PM »
Kolla så att inte nålen har släppt från kolven. Det har hänt mig en gång...
du menar att den har ramlat bort helt eller? det har den inte gjort.