Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Folkraceshop skrivet oktober 30, 2009, 16:27:47 PM

Titel: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet oktober 30, 2009, 16:27:47 PM
Blocket
Det skiljer lite mellan B23 (79-84) blocket och B230 (85-). Det senare har cylindrarna hopgjutna upptill och blir därmed stadigare. Gamla B23 har vattenmantlar runt hela cylindern och blir då vekare vilket lättare leder till sprickbildning vid hård trimning. B230 blocket från -89 och framåt är bättre då det har grövre ramlager och bättre placering av axiallagret. Samtliga är gjorda i gjutjärnslegering.Generellt kan sägas att gjutnoggranheten är god och blocket brukar inte vara någon källa till problem.

Vevaxlar
Volvo har rykte om sig att ha kraftiga bottendelar. Man har alltid, från B18 till B230, använt 80 mm i slaglângd. Däremot har man olika lagerdiametrar och dessutom växlat mellan smidd och gjuten vevaxel. I och med B230, som kom -85, används en gjuten vevaxel och mindre ram- och vevlager (55 resp 49 mm).Tanken var att minska friktionen och därmed förbättra bränsleekonomin. Från årsmodell -89 fick B230-motorn en ramlagerdiameter på 63,00 mm, men med samma vevlagerdiameter som förut. (alltid 49 mm på B230-motorn) En av nycklarna till effekt och vridmoment ligger i längre slaglängd. Det finns flera sätt att få denna ökade slaglängd. Volvos marinaxel till B230 har 86 mm slagg och är smidd. Den passar rakt ner i B230 blocket och finns både i 1985-88 års utförande eller 89 och nyare med grövre ramar och axiallagret bak. Det går också att slipa ner en B23 vevtapp excentriskt till B230 dimension och där vinna slaglängd. Vid större slaglängder krävs att material påföres vevtappen genom svetsning och sedan slipas vevtapparna.

Vevstakar
Generellt kan sägas att med ett undantag är alla vevstakarna bra. Undantaget är B230 85-88 som har mycket klen stake som är direkt olämplig vid trimning.

Strokning
Vevtapparna offsetslipas från B23s vevtappsdim till B230 som har 5mm mindre= 2,5 mm radiellt vilket ger 5mm ökat slag=85mm. Kör men sedan B230 stakar och svarvar av B230 turbokolvar så har du en bra 2,5 liters B23. Veven passar åxå B20 och B21 men då blir det andra cyl volymer såklart.

Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: MrSimson skrivet november 10, 2009, 20:22:17 PM
Hur är det med fördelaren? På vissa b230 sitter den ju i blocket o på vissa i toppen. Har det något att göra med årsmodellerna? tänkte om det tex var 85-88 de satt i blocket eller så. Någon som vet?
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 10, 2009, 20:23:17 PM
240 hade inte plats för fördelaren i bakkant, är därför bara 740/940 som den sitter där på.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: MrSimson skrivet november 10, 2009, 20:24:40 PM
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 10, 2009, 20:25:33 PM
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.

Så har iallafall jag uppfattat det...  ;)
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: MrSimson skrivet november 10, 2009, 20:26:23 PM
så bra då :D
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Salle skrivet november 26, 2009, 21:24:15 PM
ok så en b230 från 240 har alltid i blocket och en b230 från 740/940 har alltid i toppen.

Så har iallafall jag uppfattat det...  ;)

Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 27, 2009, 07:11:35 AM


Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.

Nej, det som skiljde 88b mot en vanlig 88, var att 88b inte hade katalysator. Den hade då också E-motor, medan vanliga 88:an hade F-motor.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Salle skrivet november 27, 2009, 15:16:54 PM


Naej, Har det inte nåt med B och A motorer som B230 är uppdelad i, det finns t.ex. -88b och -88a. Så Bmotorn har fördelaren på toppen, och Amotorn har fördelaren på svänghjulet eller tvärtom.

/Salle.

Nej, det som skiljde 88b mot en vanlig 88, var att 88b inte hade katalysator. Den hade då också E-motor, medan vanliga 88:an hade F-motor.
okej, men vi har iaf en 745 med fördelaren på toppen och en 744 med fördelaren på svänghjulet..
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 27, 2009, 15:24:52 PM

okej, men vi har iaf en 745 med fördelaren på toppen och en 744 med fördelaren på svänghjulet..


Vad menar du med fördelaren på svänghjulet  ???  ???
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: saxberg skrivet december 01, 2009, 17:11:55 PM
Jag hade en 740i med fördelarn i blocket så det måste vara något annat det beror på, t.ex. årsmodell?
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Baksätet skrivet december 01, 2009, 17:26:09 PM
740 med A motor 85-86 har fördelaren fram,  Alla andra har fördelaren bak.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Baksätet skrivet december 01, 2009, 17:29:44 PM
Finns ingen som har fördelare på svänghjulet.... Däremot sitter det en hallgivare där på 88 B (88.5-) framtil 92.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: volyota skrivet december 01, 2009, 18:58:09 PM
 B21-B23 75-84 fördelaren fram... B230a B230e 85-87 fördelaren fram ... B230 87b-88 fördelaren bak men givare både i fördelaren o vid svänghjulet... B230 89 o nyare givare i fördelaren eller vid svänghjulet ...VOLVO 240 B200- B230 85 o nyare fördelaren fram .med givare i eller med givaren på svänghjulet tom fördelare med mappsensor
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Baksätet skrivet december 01, 2009, 19:11:28 PM
En liten rättelse...B230e Har fördelaren fram i 240...  I 240 sitter ju alltid fördelaren fram oavsett motor...  Men inte i 740, E-motor har ju alltid fördelaren i bak. Enda modellen med framfördelare  är ju b230 A år 85-86 i 740...
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: volyota skrivet december 01, 2009, 19:32:14 PM
ja du har rätt
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Salle skrivet december 06, 2009, 17:07:56 PM
Det där ska nog stämma!
Var inte helt 100 på det, men somsagt så stämmer nog det där :)

/Salle.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: gothicteo skrivet juni 13, 2010, 13:56:40 PM
Men kom ihåg att alla block kan man montera fördelaren fram. Måste bara knacka ur pluggen och byta mellanaxeln till en med fördelardrivning. jag gjorde just det på en -98!
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: psychotic skrivet augusti 13, 2010, 19:35:39 PM
fördelaren sitter i bak kant även på en del 240, i alla fall med b230f motor
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Baksätet skrivet augusti 13, 2010, 20:25:26 PM
fördelaren sitter i bak kant även på en del 240, i alla fall med b230f motor
Ha Ha!!    Och hur skulle det få plats då??  Men visst bular du torpeden så får det ju plats......
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 13, 2010, 23:15:20 PM
måste ju bula den minst 10 cm för att den inte ska ta...
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: psychotic skrivet augusti 13, 2010, 23:29:15 PM
nja har bestämt för mig att den sitter bakmonterad på farsans 245, vägbil alltså, och original
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 14, 2010, 10:58:46 AM
nja har bestämt för mig att den sitter bakmonterad på farsans 245, vägbil alltså, och original
Kan du inte gå ut och kolla??
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: volyota skrivet augusti 14, 2010, 11:54:20 AM
finns ingen 240 med bakmonterad fördelare det finns ingen plats
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 14, 2010, 23:05:19 PM
vill ha bild bevis...den ryms inte!!!
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: psychotic skrivet oktober 07, 2010, 20:30:12 PM
hade fått för mig fel, vet inte var jag fick det ifrån
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Codriver skrivet oktober 28, 2010, 15:00:29 PM
Hur mycket kan man borra B23 eller B230? Finns det förslag på kolvar?
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: kalimero-racing skrivet augusti 15, 2012, 14:05:54 PM
var kan man kolla årsmodell på b230???
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 15, 2012, 14:10:04 PM
Vet inget annat sätt än att skruva isär den.

85-88 har 54mm ram och 89- har 63mm
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Smuggler skrivet oktober 20, 2015, 19:20:53 PM
Det ska skilja på vattenpumpen åxå mellan B23 och B230 anslutningen sitter inte på exakt samma ställe. Någon som vet hur mycket som skiljer?
Kan man byta vattenpump mellan B23 och B230?
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: sleepy_ skrivet oktober 20, 2015, 19:57:29 PM
Vattenpumpen sitter på samma ställe men har olika bultdelning och lite olika storlek på huset så dom passar inte imellan blocken.
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: SvenneBerka skrivet maj 13, 2016, 12:00:19 PM
En annan skillnad som jag märkte igår  :-\ är att B230 har annat fastsättning och dimension på vevaxeln, remskivan och ståldrevet som sitter där. Håller på att byta ut en B230 mot en B23 till båten (orsak haveri).

Dimensionen och hårdhet på B23 vevaxelbulten är M14 x 2 90 mm 10.9

Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: Smuggler skrivet juli 19, 2016, 00:33:31 AM
B23 har 24mm kolvbult B230 har 23mm? Är det någon skillnad på kolvbultar före och efter 89 på B230?
Titel: SV: Skillnaden på B23 o B230
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 19, 2016, 09:51:58 AM
Ingen skillnad på kolv bult på nya och äldre b230 man kan flytta över nyare Vevstakarna som är stadigare till äldre blocket om man sätter ihop en sådan motor