Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Dummietråd för B230F  (läst 133371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #45 skrivet: mars 23, 2016, 22:40:17 PM »
 :o Nu händer lite grejer på köksbordet med dremmeln!
Tar dock inte upp kanalerna med ett frässtål! Kör med 80sandpapper som snurrar!
Bort med allt gjutskägg, ojämnheter och ta ner graderna under sätena samt försöker få innerböjen lite mer icke aggressiv för att hindra att den flödar rätt in i ytterböjens vägg.
Har även pillat 15min/kanal med putsduk ala rörmokarfasoner! Tänk om man la ner lika mkt på kvinnors hål! Vad omtyckt man vore! Hahaha.
Blir samma grej på avgassidan.

Haaaaaar ingen aning om detta är bortkastad tid?
Är lycklig och glad om det flödar 10-15ccm mer.

Nästa steg? Har fan funderat och är braaaaa sugen på 38-46 ventiler samt plana för o få högre komp!
Sen blir det nån vassare kam, har ej bestämt mig än om det blir en härdad!
Även fjädrar och brickor blir värre.
Blir nog köra med org tryckare! Lh2.4 med soppa/tändchip, extraktor, ställbart drev, nån vit fem spridare och större spjäll. Ev billet från kl.

Sen när kopplingen tackar för sig så blire värre och skelett.

Hur låter detta i era öron? Har säkert glömt nåt nu! Tror ni man når 200pollar så man vågar måla Fuck bmw på sista ljuddämpen!  ;D

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #46 skrivet: mars 25, 2016, 01:14:43 AM »
med original b230f insug ger den nog inte 200hk eller det beror ju på vilka hk man pratar.
tex timos motor påstår ju att deras motorer ger 213 (eller vad de nu var) med standard insug och standardspridare men spridarna räcker ju just så pass till 170-180hk för andra.
motorn jag beskrivit på sidan före som gav 194 är körd i en bänk där en bra voc motor ger ca 150hk
och får du portningen bra och en värre kam och extraktor ksk du passerar 170 möjligen 180 men sen blir insuget för trångt mm.
tänk på att direkt du börjar byta spridare mm så stämmer inte mappen i chippet för insprutningen så du bör ha en bredbandslamda ställbar bränsletrycksregulator och kolla hur tändningen blir på varv för att det ska gå få det hyfsat bra.
plana toppen bör du göra och köp en omslipad kam det fungerar lika bra på den här nivån och är bra mycket billigare.
Större ventiler är onödigt bättre då och lägga pengarna på ett annat insug det ger mycket mer för pengarna.
« Senast ändrad: mars 25, 2016, 11:18:40 AM av sleepy_ »

Utloggad Slim_m

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #47 skrivet: mars 26, 2016, 23:13:15 PM »
För finns ju en tumregel, om jag går upp säg 15% i diameter på spjället, så skall spridarna ökas på med samma mängd.
Så man kompenserar för extraluften med extra soppa.
Går ju att lura motorstyrningen en aning, men frågan är bara hur mycket!

Bredbandslambda och det kalaset börjar kostar skjortan + kallingarna! Så det är uteslutet!
iofs är det nog vettigt och se till att luften kommer in fritt till toppen och ut från toppen innan man ger sig på ventiler mm!

Hur bra håller dom omslipade kammarna iom dom icke är härdade?
Blir o sätta sig räkna på kompressioner mm för att välja mm i planingen samt vilken kam.

Har vi något beprövat, tex med folkraceshopen tänd/soppa chip? Hur långt hänger dom med? Vilka setups har funkat bra om man säger så!?

jag är nöjd bara jag kommer över 150hk strecket! xD Men vet även att jag skulle ångra mig om jag inte satte in ordentliga prylar som räcker ett tag utan att behöva riva skiten igen! Därav funderar jag på ventilerna. Är ju ingen större utgift att fräsa sätena samt ventilerna. hellre nån tusing fattigare än behöva riva allting igen bara för man vill ha mer effekt!
Visst, prylarna till toppen går loss på 4papp, 4papp för bearbetning av toppen. Då har vi en 38/46 topp med 3fas slipade ventiler/säten, hårdare fjädrar, annan kam och ställbart drev! Det tycker jag får fan räcka på en sur gammal b230!! :P För när man fått ihop motorn, då kan man ju dribbla med insug, avgas mm i lugnan ro och se vad som passar bäst!

Bara lite tankar och fundering kring hur jag tänker. Ge gärna kritik! annars lär man sig fan inget heller! =)

Annars är en elturbo billiga kusar... ladda 0.4! Då menar jag en riktig turbo med borstlös elmotor på! sno signalen från spridarna för att styra varvtalet på den med! ;D Iom det låga laddet så tror jag inte att man behöver göra några drastiska justeringar för att få det o lira!

Glömde även fråga vad eran erfarenhet är av att ge sig på ventilstyrningarna? dvs korta ned dom och formar dom för mindre motstånd? Farsan "tror" att ventilen kommer sätta sig snett mot sätet när man börjar köra mer inspirerat.
Glad påsk förövrigt!
« Senast ändrad: mars 26, 2016, 23:39:33 PM av Slim_m »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #48 skrivet: mars 28, 2016, 01:00:39 AM »
Då det gäller Insprutningen och ändring av spridare och lmm (själva spjället har inget med det och göra de kan du ändra fritt bara du har rätt tps givare) så påverkas tändningen av hur mycket luft som sugs igenom lmm.
Så om du ökar på säg 30% på både spridare och lmm så kan tändningen ändras av det då den tror att motorn suger i sig 30% mindre luft och därav inte går på full effekt utan typ 70%
Har ingen aning om hur mycket men den förklaringen fick jag av en chipp trimmare då jag undrade varför det var skillnad på 940 turbo chippen för 3"lmm och t5r spridare motför ett för org.
Och lägga 2000kr på en bredbandslamda som du sen kan flytta mellan olika bilar mm ser jag som betydligt mer välspenderade pengar än tex större ventiler speciellt om du ska ge dig in på och ändra på insprutningen.
Eller även mer välspenderat än övriga jobb på toppen förutom en planing då väldigt mycket sitter i hur sakerna är injusterade både hållbarhet och effekt.
Till en b23 har Jag iaf aldrig hört om någon som haft problem med hållbarheten på en omslipad kam skillnaden är att slipar man om en kam har man ju alltid en begränsning i materialet i kammens gamla profil man kan ju ändra ganska mycket men på en vassare profil kan man knappt ändra nockvinkeln från det som slipämnet hade och vassaste profilerna går inte slipa alls på standardkammar .
Ventilstyrningarna på avgas sidan slipar jag ner jäms med taket.
Insugs sidan på 530 toppar tar jag aningen lös dom och konar den del av styrningen som sticker in i kanalen eller på folkrace toppar mm slipar bort hela biten som sticker i i kanalen styrningen nöts fortare men inte så fort att det gör nått.
En 531 har så mycket instick på styrningen i kanalen så där vill jag inte ta bort allt där låter jag den antingen vara eller tar lös och konar den delen som sticker in i kanalen.
Och få en turbo och fungera med en elmotor är nog inte så lätt och få den luftmängden som krävs och även vid lågt laddtryck kräver mycket effekt och varv på elmotorn och skulle du styra varvet på den med ström från Spridarna behövde du ett gasreglage för elmotorn och något som klarade tolka den signalen sen översätta det till gasreglaget
Och då vore det lika enkelt och styra det med med en tryckgivare.
Men iaf kompressor mappen på dom flesta turboaggen slutar långt över 100000 varv dvs dom varvar det när dom börjar bli ineffektiva.
« Senast ändrad: mars 28, 2016, 01:05:21 AM av sleepy_ »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #49 skrivet: mars 30, 2016, 01:29:03 AM »
Kan tillägga angående styrningar att pressar man lös dom är det lätt och få grader i ändarna och när man sen pressat tillbaka dom så kan centreringen skilja lite så man bör göra sätesjobbet efteråt och vara noga med och få bort grader mm annars blir det dåligt med otäta ventiler som följd.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #50 skrivet: maj 17, 2017, 22:25:39 PM »
Grym tråd  :dyrka:
Skulle vara intressant om några som har bänkat sina B2xx kunde lägga upp resultat och recept här.
Kul att se vad olika koncept ger.
« Senast ändrad: maj 17, 2017, 22:27:36 PM av Smuggler »

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #51 skrivet: augusti 31, 2021, 08:29:06 AM »
https://www.ebay.com/itm/123494243872

Att byta till vit sexans spridare. Går det att göra det rakt av? Utan spridarmotstånd?

Räcker 3.0 bars bränsletryck?

Eller kan man knacka BTR o ändå få samma flöde ur org gula spridare?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #52 skrivet: augusti 31, 2021, 22:50:46 PM »
Är det en så kallad högohms spridare går det rakt av vilket bränsletryck beror på spridarens flöde.
Det finns många olika spridare till vitsexorna man får söka på boschnumret för att se vad som är lämpligt en b230f spridare brukar uppges ha 214-217cc flöde vid 3 bars tryck tror dom jag använde för många år sedan var på 249cc
Är  systemet ett lh2.4 blir det relativt liten skillnad om du ligger inom det boxen kompenserar för då den efter en stund kommer reglera ner hela mappen baserat på att det går fetare än vanligt på låglast där lamdan jobbar.
Ett lh2.2 är inte adaptivt på samma sätt där går det bättre att reglera på det sättet.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #53 skrivet: september 03, 2021, 06:58:34 AM »
Så ingen ide att byta spridarna bara o tro att man får en effekt höjning?

Tänkte även på detta med att klara av den nya bensinen.

Räcker org spridare till 170-180 hk? 

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #54 skrivet: september 13, 2021, 08:46:30 AM »
Njae tyvär inte någon direkt effektökning av det en modernare spridare är ju dock bättre och har betydligt bättre sprutbild.
Vet inte hur mkt det gör i praktiken men blir iaf inte sämre.
Org spridare räcker till ungefär den effekten med chippade boxar även insuget stryper däromkring.
Sen beror de på vilken bromsbänk det mätas i där skiljer det ganska mkt och om man bara är ute efter en toppnotering eller om det ska leverera i längden

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #55 skrivet: maj 31, 2022, 10:35:57 AM »
Letar igenom min gamla tråd men hittar inget särskilt om chip som säljs på FS shopen.

Säg att du har en org f o sätter i bränslechip o tankar 98. Går den bättre, piggare mer hk?

Går den ännu bättre om man även sätter i tändchip?

Jag har en B230F med "trimkit" orginal. dvs 531 och vx kam. Skulle jag få en piggare motor med dessa båda chip?

När ska man eg ha chip o när ska man inte ha chip? Eller ingen ide?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Dummietråd för B230F
« Svar #56 skrivet: maj 31, 2022, 10:38:57 AM »
Räkna med 3-5hk mest för att tändningen höjs