Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Robbban skrivet september 08, 2014, 13:41:58 PM

Titel: solex 40
Skrivet av: Robbban skrivet september 08, 2014, 13:41:58 PM
kan man ta bort halsringarna på solex 40? skulle nog behöva större
förgasare men nu har jag ju dom här. motorn är en b23  ordentligt portad och planad
vad är det för skillnad på fs296 och en timo 12,2 kam
har båda två hemma undrar om det är någon ide att byta till fs296

Titel: SV: solex 40
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 08, 2014, 23:02:44 PM
Halsringarna går och ta bort men det är långt ifrån säkert att det blir bättre då spridare och spjällaxeln också är strypningar för flödet därför kan 45er ge mer effekt med samma storlek på halsringar.
sen sitter dom ju där av en anledning och har ju en funktion men om dom är mindre så svarva dom till 36mm och låt dom kona till så mycket så möjligt efter där spridaren slutar då dom är monterade i förgasarna.
jag har inte haft någon timo 12,2 så vet inte säkert men tror den är rätt lik en fs122 dvs kring 250gr dur/1mm så fs296an har ca 25grader mer dur och är ganska mycket vassare
mvh
Titel: SV: solex 40
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 09, 2014, 06:47:02 AM
Utan halsringar så får du lågt gasflöde på låga varv och botten kommer att bli usel.
Titel: SV: solex 40
Skrivet av: danielb93 skrivet januari 03, 2015, 19:51:04 PM
Det löns absolut inte att ta bort halsringarna!  Du tappar venturi effekten...  :'(
Titel: SV: solex 40
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 04, 2015, 21:22:49 PM
Spridaren ger ändå en liten venturi dock blir trängsta stället i förgasaren då vid spjällaxeln så det fungerar inte så bra men med så små förgasare och relativt stor motor kan det fungera men blir svårbestyckat och troligen blir bränslekurvan helt fel så det blir inte bättre även om det är möjligt att toppeffekten kan öka på ett smalt område där bestyckningen stämmer.
dock inte testat så är bara gissningar från min sida ???