Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Spec P-kam B20?  (läst 3733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Spec P-kam B20?
« skrivet: januari 10, 2016, 11:53:43 AM »


Har letat runt efter vad P-kammen har för värden men det verkar vara ett mysterium?
Några säger att den är ungefär som C-kammen, andra att den är som K-kammen men lite annorlunda på avgassidan?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska byta ut Solex 44orna mot Weber 45or och skulle vilja veta om dom funkar bra mot P-kammen?

Hade tänkt byta till en Timo 717 kam som tydligen ska fungera bra med Weber 45or i en båt.
Hörd sen att K-kammen ska fungera bra med dubbla Weber 45or och om P-kammen är snarlik K-kammen så skulle det kunna vara idé att testa med det först?

Det blir en e-topp med 44/35 ventiler men det är nog avgaslimpan som kommer sätta stopp först och då skulle det vara overkill med en vassare kam iaf?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 459
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2016, 23:48:54 PM »
Det är ju en snäll originalkam jag har hört att den liknar k kammen men aldrig mäta någon eller så du kan ju mäta upp den om du vill vara säker det är inte så svårt.
45er fungerar med p kammen men en modernare typ 10 grader vassare kam ger nog mer effekt även med limpan.
Det bästa i Topp väg borde vara en b18 topp med styrningar för b20 ventiler med en mild portning och lite höjt komp förhållande.
E toppen går nog bäst om man inte ska porta eller så men vet inte om dom större insugs kanalerna ger särskillt mycket med standard kammen

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2016, 20:08:07 PM »
Ok, provar med P-kammen först och om jag inte blir nöjd så byter jag till Timo 717 kammen eller liknande istället, verkar som många bytt till Timo 717 kammen och är nöjda med den i båt. Eller så kanske jag vågar mig på FSV 740 kammen..

Planar nog toppen 1,5mm i samband med att jag byer kam isf, vill kuna köra på 95oktan som finns på sjömackarna.

Hoppas att jag kan hitta dom sista 700-800 varven som jag saknar på topp.

En dum fråga....
K-kammen har 10,8 i lyft och 277 i dur, 717 kammen har 7,17 i lyft och 275 i dur vid kör spel?
Vad är kör spel? Är kammarna mätta på olika sätt?
« Senast ändrad: januari 12, 2016, 20:34:06 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 459
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2016, 08:15:00 AM »
Värdena du skrev ut på k kammen är väll det som står på kg trimning och ett ungefärligt värde på lyft på ventilen.
Medans timo har det verkliga kam värdet det är ju en utväxling på vippan som gör att det bli ca 1,42-1,45 mera i lyft på kammen. En k-kam lyfter 7,1 på nocken så 717 lyfter bara 0.07mm mera.
Minns inte dur på rak arm men har för mig att en 717 kam har typ 5 grader mer verklig dur så den är bara lite vassare.
Men sen med en optimerad axelerationskurva så kan det ju vara större skillnad än så i öppningsaria.
Om du planar så gå ner till tunnaste topplockspackningen också så klämspalten blir mindre du kan höja kompen mycket och ändå köra på 95 oktan.
« Senast ändrad: januari 13, 2016, 17:14:20 PM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2016, 22:58:22 PM »
Ja värdena för K-kammen tog jag från KG försökte hitta om Jens G på STS hade mätt upp den men hittade inget där.

Timo kammen är ju en modernare profil och vad jag har hört så ska den dra mycket bättre över hela registret än vad K-kammen gör även om det kanske inte skiljer så mycket i dur på dom iaf.

Är lite knepigt att jämföra kammar när alla mäter olika... Skulle ju vara enklare om dom flesta angav dur vid 1mm eller 1.25. Sen säger det naturligtvis inte allt om kammens karaktär men man får iaf en uppfattning.

Tror att jag redan kör med 0,8mm topplockspackning är orginal på båtmotorerna iaf dom senare B20 från 74 och framåt.
« Senast ändrad: januari 13, 2016, 23:05:53 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 459
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2016, 06:01:59 AM »
Han har säkert mätt upp en k-kam chansen är stor att han har mätt upp en marin kam också och kan sälja en trimkam han tror passar till en båt som säkert fungerar bra men det är ju just det att han vill sälja den och det han lägger upp brukar ju vara iaf smygreklam för sina tjänster även om det är riktigt intressant och läsa om bromsningar mm dom gjort.
Men då det gäller kammar så har nog dom flesta kamslipare erfarenhet av båtar så oavsett om du köper kam från timo axellson professorn agap ellemann mm så får du nog en lagom kam axellson slipar iaf vad jag vet fsv717 som folkraceshop säljer och det är ju typ samma som timos kam men är väll billigare.
Men bäst är och ringa och prata med någon om vad dom rekommenderar ifall du tänker byta kam.
Jag har köpt kammar av professorn då jag bor lite över 10 mil ifrån han så jag har pratat öga mot öga och bläddrat bland alla profiler och valt så även köpt kam mm från agap via Jens g och då pratat igenom konseptet.
Hos professorn eller typ axellson finns då också iaf minst 5-6 profiler om inte fler som bara är steget vassare än k kamen så dom har större urval än timo.
« Senast ändrad: januari 14, 2016, 06:30:09 AM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #6 skrivet: januari 14, 2016, 19:21:06 PM »
Vet att Jens tagit fram en kam speciellt för B20 båtmotor tror att han ville ha ca 5k för den med lyftare och stänger det är lite över min budget. Vet inte vad det är för värden på den kammen men troligtvis så är det en av dom bästa kammarna för B20 i båt, ska tydligen vara lite speciellt med avgassidan på båt kammar pga avgaslimpan.

Jag är lite nyfiken på agap profilerna en sån gick ju tydligen jävligt bra i B20 Shootouten för något år sen, en mildare variant av den skulle vara intressant.

Håller med dig att det kan vara både bra och trevligt att handla över disk, har både mailat och pratat endel med Jimmy på Timos motor och kommer handla prylarna där ifrån då jag bor ganska nära dom.

Men börjar med att testa P-kammen med Fajs 45orna och blir jag inte nöjd så kommer jag testa antingen 717 kammen eller 740 kammen om jag inte blir avråd från den. Det verkar ju som han kör uteslutande 717 kammen och det kanske finns en anledning till det ;-)

Vet du vad maxeffekten är med en K-kam på B20 med dubbla 45or? Den gav väl 123hk i B20E
Läste att dom bromsat 717kammen med dubbla SU till 130hk och med 45or 160hk, är medveten att jag inte kommer upp i dom siffrorna med avgaslimpan och 44/35 topp är glad om jag kommer upp i ca130hk med P-kammen :-)
« Senast ändrad: januari 14, 2016, 21:44:26 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 459
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2016, 08:05:56 AM »
Jens kam är nog framtagen i samarbete med agap och är någon av deras snällaste profiler. eller möjligen gjord av professorn och agaps kammar hamnar tyvär också kring 5k med nya lyftare och stötstänger.
Det blir fort dyrt och köpa kammar slipade på råämne en omslipad originalkam är ju mycket billigare.
Maxeffekt är svårt och säga men man når fort en gräns då det blir dyrare och fortsätta leta mera effekt med en k-kam än och byta ut den till något bättre.
Timo kammen ksk ger 8-10hk mer än k-kamen med 45er
Och tror inte en b20e skulle ge 120+hk i en rätt kalibrerad bänk idag tror nog den stannade på 110 så det kan vara lätt och bli besviken om man tror säkert på originaleffekten men man ksk ändå har ökat effekten rejält.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Spec P-kam B20?
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2016, 22:02:45 PM »
Blir att köpa en omslipad orginalkam framöver.....

Ja... Hästar är både svårt, roligt och kanske omöjligt att spekulera i....

Min motor heter AQ130 och syftar på antalet hk men tror tyvärr att det var SAE hästar Penta syftade på, och det skulle vara ca 110 hk DIN när motorn var ny (och som sagt så kanske den inte ens levererade detta som ny) och då skulle min båt göra ca 30kn vid 5100 varv enligt broschyrer från när båten var ny.
Min båt gör ca 23-24kn idag vid 4300 varv och jag har räknat lite på det och uppskattar att den levererar ca 80hk idag vid 4300 varv.
Så om jag skulle kunna plocka ut ca 110 - 120 hk så skulle jag vara nöjd och få ungefär samma prestanda som när båten var ny 1975, och om motorn skulle ge mer än det så skulle det bara vara en bonus.

För mig är det egentligen inte viktigt hur många hk som motorn ger, det jag vill upp nå är en fartökningt på 6-7kn och öka max varvet ca 700-800 varv.
« Senast ändrad: januari 15, 2016, 22:24:35 PM av Smuggler »