Trimma > Volvo

Strokning

(1/3) > >>

Autorep:
Från b230 gjuten original vev 49 mm och 80 mm i slag till 84mm men då behövs nya stakar och kolvar fräsas av vev tapp 45mm och då med std borr 96mm så blir det 2432cc
B230 marin vev med original slag på 86mm går att slipa till 90mm slag och då är vev tappen 45mm och med std borr 96 så blir det 2548cc

b18-20-21-23 vevaxel med 54mm vevtapp och 80 slag, går att slipa om till att det blir 89mm i slag men då behövs nya stakar och kolvar, vev tapp 45mm,

b18 med std borr 1981cc

b20 med std borr 2210cc

b21 med std borr 2367cc

b23 med std borr 2577cc

b30 med std borr 3315cc

men det gäller att hitta vevstakar och kolvar som matchar och sen kan det finnas andra saker som hindrar att man inte kan använda max stroke typ hur blocket ser ut om det går att slipa ur för vevstakarna.

b230 veven och 84mm med nya stakar 150 i cc mått och fräsa av kolvarna är inga problem men dock ej för turbo för det håller det inte för, 

så ser det ut när man slipar offset
https://youtu.be/oZ6Ms6ze1wA

sleepy_:
Klassikern är ju b23 block och vev och slipa veven till 85 eller 86mm (bmw m10 lager för 86mm) sen använda b230 vevstakar och svarvade turbo kolvar.
Då du skriver 45mm är det någon speciell vevstake du tänker på då som passar?
Du råkar inte veta någon svensk återförsäljare som har lager för b23 vevstake och 1mm nerslipad vevtapp (58mm ytter och 53mm innerdia)

Autorep:
kollade men hittade inget
du får slipa ner den till 49mm på vev tappen och använda b230 staken

sleepy_:
Hittade lager i USA men kändes ju omständigt att beställa därifrån till en svensk motor :-\
Är en gammal påsvetsad sen slipad vev med 88mm slag och lite porer mm så inget ja vill kosta på och sätta i nån seriös motor och har allt utom lagren för att kunna sätta ihop en underdel med den lagom för folkrace eller något annat mindre seriöst syfte.
Men har du något budget resept på mkt volym typ nån org vevstake från nån motor med liten vevtapp och helst 23mm kolv bult (för b230 kolv) för att få så mkt volym som möjligt i en b23 underdel utan att behöva anpassa mera än komphöjden?

Autorep:
Det är att slipa en marin vev offsett så att vev tappen blir 45mm istället för 49mm och då går man från 86mm i slag till 88 är då max slag.
Stakarna som jag har i tanke är det lite bearbetnings jobb på innan de är att montera, lill ända är för bredd och kolvbults hålet är 22mm måste ju honas upp till 23mm och staken har ett cc mått på 150mm vilket är 2mm kortare än orginal staken. Då blir det 2,54 liter motorvolym.
Eller bara slipa en orginal vev offsett och få 84mm  motorvolym enda som behövs att köpa är 4 st nya stakar och jag håller på att kolla upp det och vad jag behöver göra med de plus lager och p-sats
Ska se vad priset skulle hamna på om det är värt att jobba med det

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion