Trimma > Volvo

Tändnings problem 16v

(1/2) > >>

krille:
jag har monterat 16v topp på b230 underdel men använder toppmonterad tändning med hallgivare . Fråga går det att få till nån vettig tändkurva med dom grejerna nu när jag ställer tändningen på ca 15° för tändning och varvar upp motorn så backar den tändningen några grader istället för att öka den?? :( :(

sleepy_:
Vad har tändsystemet suttit på förut och har du ändrat något på det?
Är det från en volvo är det väll bara b230e och b230f med lh 2,2 som har toppmonterad fördelare med hallgivare då ska ju tändboxen sköta tändkurvan.
Och vad sköter bränslet föresten förgasare eller insprut?

Folkraceshop:
Om du har LH 2.4 så kan du inte ställa tändning med fördelaren. Det är tändningsboxen som löser det.

krille:
Ja de ä ju en sån här tändmodul typ samma som är till brytarlösa system med blockfördelare. Nä inget är ändrat på det, vet inte heller va de suttit på men från volvo är de ju  :)

sleepy_:
Det ska inte vara samma vad jag vet (har dock ej rört tändningen på b230e med toppmonterad fördelare och det kan tänkas finnas olika)
Men det ja iaf haft för mig är
Block monterad fördelare med hallgivare= mekanisk tändförställning i fördelaren och vakumklocka på den sen hallgivare och tändslutsteg.
Toppmonterad fördelare med hallgivare= hallgivare kopplad till tändbox (ezk119?) Sen tändslutsteg dvs toppmonterad fördelare ska ha elektrisk tändförställning utan det får man samma tändläge oavsett varvtal.
Så kan du ha en toppmonterad fördelare men eldelen till en block monterad? 
Något är iaf inte rätt då tändutslaget ska vara över 20 grader från tomgång till varvstopp.
Dvs om motorn har förgasare eller k-jet har du originalinsprutningen till 16v motorn är det lh 2,4 men då triggar den på vevaxeln

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion