Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: SvenneBerka skrivet augusti 04, 2016, 14:32:58 PM

Titel: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet augusti 04, 2016, 14:32:58 PM
Hej,

äntligen är motorn klar  :D

Men undrar lite över tomgången, den hålls inte stadig utan rör sig mellan 800 och 1000 ungefär - inte hela tiden, men lägsta och högsta är ungefär där. Är detta normalt för en fs122 kam eller måste jag börja kolla efter läckage på slangarna till k-jeten?

H: Svante
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 05, 2016, 01:37:26 AM
Tomgången med den kammen rätt inställd bör vara lika stadig som med en original H/K kam.
Fs 122 är inte mycket vassare än H kammen utan mest en modernare profil
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet augusti 08, 2016, 09:52:57 AM
Ok, tack för det beskedet! Ska kolla om det blir ett problem när båten är i vattnet eller inte  :)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 19, 2016, 23:19:36 PM
Håll oss gärna uppdaterade med hur det går  :)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet maj 11, 2017, 19:52:13 PM
Det börjar vara dags med båtsäsong igen så då kravlar entusiasterna fram igen  :D

Lite rapportering av hösten 2016 och båtmotorprojektet:

Det gick inget vidare  :doh: är väl bästa sammanfattningen. Strulade från start med kortslutning av elektroniska tändningen så att inget hände när båten väl var i sjön och man vred på nyckeln, så istället för att glatt sticka ut och plana var det bara att byta till en gammal fördelare med spets och testa på nytt några dagar senare, snacka om antiklimax när man har skruvat och meckat och är ivrig.

Fick aldrig heller ordning på tomgången, det var 600 varv eller 1200. 1200 varv gör ju att man inte vågar växla, så det fick bli 600 varv och tjuvstannande varje gång man skulle lägga till.

Körde bara lugnt i början för att köra in motorn och sen när jag har kört lugnt i c:a 20 timmar tänkte jag dra på lite men det visade sig att motorn inte alls fick soppa tillräckligt och ville inte varva mer än 2000-2200 varv. Igen kändes en relativt stor besvikelse i hela kroppen  :banghead:

Men, skam den som ger sig så nu är motorn i garaget igen och jag tänkte ta nya tag. Problemet med metallspån i tråget fortgår, tömde tråget och det var en del spån där igen. Jag försöker få in en bild på dem. Kan man se på lagren när oljetråget är borta om det är något problem, eller måste man skruva isär hela motorn? Är det något annat man kan kolla efter som kunde vara orsaken till spånen? Det är ju ganska liten klämspalt iom att jag har en riktigt tunn topplockspackning (0.69 mm) och toppen är planad 2 mm så kolvarna kommer ju ganska nära ventilerna, men de borde inte ta i. Jag skulle helst inte ta bort toppen för att kolla det, men det kanske man måste göra?

Märkte dock att slangen som går mellan blocket och undre delen på luftmätaren hade lossat så det kan kanske ha något med tomgången att göra? Någon som har en aning om den kan påverka tomgång? Jag har skaffat ett annat k-jet som jag tänkte byta till, men nu funderar jag på om man borde provköra lite med det gamla, med slangen på PLATS, istället för att byta direkt.

Med att motorn inte får tillräckligt med bensin funderar jag på om det kan ha att göra med vattenfiltret som sitten mellan tanken och besinpumpen. Det är dimensionerat för max 150 liter/h och det som jag har läst är att k-jet vill ha 4-5 liter i minuten, alltså 240-300 liter/h. Min lilla hjärna säger att detta kunde vara ett problem, kommentarer? Försöker hyra/låna en bränsletrycksmätare någonstans så jag kan kolla trycket. De är lite i dyraste laget att köpa för bara en gång.
Edit: Enligt Colin i Australien skall det vara minst 2 liter/minuten på RETUREN ut från regulatorn, annars har man problem med pumpen eller skit i filtren.

När jag mätte ventilspelet märkte jag att det varierade lite mellan 0.30-0.50 vilket känns lite konstigt då jag försökte vara noga när jag ställde in det, kammens spec. är 0.40-0.45 så 0.30 är ju i minsta laget. Det borde dock inte påverka tomgång och gång på varv, eller?

Ventilerna knackade ganska ordentligt så jag tänkte skruva loss kammen och sätta dit gummidämpare och samtidigt ställa in spelet igen, men lite undrar jag varför det har ändrat. Kan det vara så att när man har nya ventiler så sätter de sig lite?

Hittade annars en Colin i Australien (http://www.k-jet.biz/ (http://www.k-jet.biz/)) som renoverar k-jet, men det kostar ju en del. Vad är era åsikter om att sätta 5-6000 kronor på att få renoverade grejer?

Det blev ganska långt det här, men i det hela är det positiva tankar igen nu efter en lång vinter och jag hoppas kunna få båten i sjön igen före midsommar  8)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: sleepy_ skrivet maj 12, 2017, 11:23:36 AM
Tråkigt att det ska strula:/
Då det gäller ventilspelet så är ventiler mm inslipade och spelet ställt rätt ska det ju inte ändras dock kan de göra det ibland med lashcaps av mindre bra kvalitet om dom inte har riktigt full anliggning mot ventilskaft mm sen sätter sig när man kört ett tag.
Spånen i tråget tycker jag inte ser ut som något från ett lager eller så men det är svårt och säga ifrån en bild du kan ju lossa överfall från vev och vevstakar och kolla lagren om något följt med runt i motorn eller om du ser vart det kommer ifrån det bör inte bero på lågt squish mått det hörs om en kolv tar i toppen och det blir nog inga sådanna spån av det heller.
0.69 imellan ger rätt låg säkerhetsmarginal men bör fungera utan problem på en lågvarvig motor man brukar säga 0,1mm för varje 1000 varv motorn ska varva + en tiondel till för säkerhets skull jag har varvat en busmotor 8000 vid växling och med nån övervarvning på det med 0,8mm klämspalt utan att det tog i.
Sitter slangen som släppt mellan insug och luftvåg påverkar den sitter den mellan luftvåg och luftfilter är chansen liten att den gör någon skillnad.
5k för ett renoverat k-jet lät minst sagt dyrt tror du att det är fel på det så prova ta lös Spridarna stoppa dom i varsin flaska kör pumpen och tryck upp luft vågen så det kommer bränsle skiljer det mer än några % i flaskorna sedan är det något som inte är bra.
Det är ingen garanti för att trycket är rätt om det kommer bränsle från returen kommer det inget är det dock med säkerhet något fel det kan testas enskilt eller då man testar Spridarna då kan man styra upp luftvågen max så man motsvarar full gas och se så man har kapasitet för det (bränslet kan ju räcka på lägre gaspådrag om man bara kollar med motorn avstängd)
Kollat så kammen står rätt hamnar den fel så blir ju motor gången inte bra?
Vart hittade du föresten en 0,69  mm tjock toppackning? Såna vill jag ju också ha till budgetmotorerna så man får mindre klämspalt utan att plana blocket :P 

Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet maj 12, 2017, 15:27:01 PM
Jo, men nu är det nya tag som gäller  ;)

Ok, det kan ju vara nåt sånt med lashcapsen.

Klämspalten är c:a 0.85 mm (åtminstone enligt min mätning, men det är lite klurigt att mäta), så den hade jag tänkt att skulle räcka enligt varvtal som motorn kommer att göra.

Slangen som släppt sitter mellan blockets övertrycksutgång/eller vad det nu heter (sitter ett flamskydd där, alltså ungefär mitt på blocket under k-jetten) och går in på samma ställe som luftfiltret kommer in, alltså under luftvågen på k-jetten. Det finns ju förstås möjligheten att jag helt missförstått var denna slang skall sitta, men det kändes som det enda vettiga när jag plockade ihop det. Jag har aldrig sett ett k-jet installerat utan fick det bara som delar.

Angående bensinmängderna skall jag testa med burkar, det är ju nya spridare, så det borde ju rimligtvis vara fel på distribueraren om det är ojämna nivåer i burkarna. Motorn gick bra utan belastning och tog varv helt ok, det var under belastning som den inte orkade längre utan bara bölade istället för att ta varv.

Jag ska kolla kammen igen, försökte vara jättenoga när jag ställde in den, men det skadar absolut inte att kolla det på nytt före jag tar bort den.

Jag köpte packningen från en engelsk firma på ebay.co.uk, men när jag kollade för en stund sen hittade jag den tyvärr inte längre, så det kan hända att de inte säljer den längre. Packningen är en Cometic Volvo B23 78' - 98' 97Mm .027" MLS H/G 240,740,940, Part No: C4499-027 ( 311319486460 ). Den var dock rätt dyr, jag betalade lite under 140 euro med frakt. Här är en länk till firman jag köpte den av http://www.ebay.co.uk/usr/1_regals_motorsport?_trksid=p2060353.m2749.l2754 (http://www.ebay.co.uk/usr/1_regals_motorsport?_trksid=p2060353.m2749.l2754).
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Smuggler skrivet maj 16, 2017, 23:00:03 PM
Tråkigt att höra att det strular när du lagt ned så mycket tid och pengar på motorn :(
Men du verkar vid gott mod fortfarande :)
Min båtsesong började inte så bra häller.....

Läste nedan i en annan tråd här på forumet och tyckte det passade in på dina problem, kan det vara något sånt som spökar?

OBS! bränslepumpen måste vara frisk, mkt vanligt att dem är slitna eller av fel sort så k-jet systemet inte får tillräckligt högt matar tryck fram till bränslehuvudet. då orkar tex inte bilen varva ur. och montera alltid ett filter även före pumpen för att motverka haveri.
Även tankens placering skall vara så den sitter högre än pumpen!
[/quote]
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet maj 22, 2017, 10:30:20 AM
Köpte pumpen beggad så det kan vara det, borde ju märkas när jag testar flödet tillbaka till tanken. Har varit borta hela veckan så har inte hunnit med motorn nu på ett tag. Har beställt ny slang, 8mm, istället för kopparröret som satt i båten tidigare (kanske 6 mm). Har även nytt vattenfilter som sitter mellan tanken och pumpen, skall bli intressant att se om det flödar tillräckligt med det. Har också ett filter mellan pumpen och k-jetten.

Borde absolut ha en tryckmätare för att kunna kolla ordentligt, men de är rätt dyra och jag har inte lyckats få tag i någon låne heller :( Som första test blir det att kolla flödet tillbaka.

Underdelen av tanken är ungefär i samma höjd som pumpen och när man planar så blir pumpen under tanken. Har ingen matarpump eftersom jag förstått att det inte behövs.
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet juni 29, 2017, 21:23:54 PM
Hej!

Testade just spridarna och det ser ju inte riktigt så bra ut. Vad kan man göra åt sånt här. Det skiljer en hel del mellan burkarna tycker jag. Det är nog över 10% skillnad skulle jag tro. Vad säger ni? Finns det hopp eller är det bara att renovera?

Mvh,
Svante
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 30, 2017, 10:09:16 AM
Det vore ju bättre om det var exakt lika men motorn ska iaf gå rent och fint då skillnaden inte är mer än 10%
Tror det kan skilja sådär på var och varannan gammal 23/b230e motor men det är ju inte optimalt.
Det går ju prova byta plats på spridarna då ser man ju om det är dom eller bränsle huvet  som gör att det skiljer.
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Kulan skrivet juli 03, 2017, 07:38:19 AM
Pga det är hög tid att fara till jobbet så skummade bara som snabbast igenom texten så ni kan ju redan ha hittat orsaken. men jag har en teori om vad spånen kan vara.

Du skrev att du planat toppen, var du noggrann med att rengöra toppen efter det?? Jag brukar ta å spola med trädgårdsslang och högtryckstvätt i alla kylkanaler, oljekanaler och grejer när jag tar hem toppar efter att ha haft dem på maskinbearbetning, man blir förvånad över hur mycket det ryms i div kanaler i en topp.

Sen har jag läst (ingen egen erfarenhet) men nya spridare gör tydligen underverk på K-jet, men det är kanske nåt du provat?? :-)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet juli 03, 2017, 08:39:15 AM
Nu måste jag erkänna att jag inte ens tänkte tanken på att rengöra toppen på det viset  :doh:

Trodde i min enfald att den som gör jobbet också ser till att den är rengjord efter. Killen som planade och bearbetade toppen monterade ventilerna och kammen, jag smällde bara på den på blocket sen.

Vågar man köra med motorn utan att ta bort toppen och rengöra den? Aluminiumspånorna är ju inte jättehårda, men de kanske kan ställa till det iaf? Topplockspackningen är av metall så den borde nog kunna återanvändas och det är arp bultar, vilka jag har förstått att man kan använda igen. Topplockspackningen är sprayad med Hylomar men den borde man ju kunna få ren igen. Måste erkänna att jag gärna skulle köra och byta olja lite oftare om det bara är möjligt, men om ni tror att det kan bli stora probem måste man ju göra något åt det.

Det är nya spridare så jag tror nog att det är bränslehuvudet som är problemet. Tänkte dock testa och köra med det som det är då Sleepy tror att det kommer att funka ändå.
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Kulan skrivet juli 03, 2017, 12:10:38 PM
Jag hade skruvat loss kammen så man frilägger hålen som smörjer lagren för kamaxel, sätta en skruvdragare på aggregataxeln (den som har ett likadant utseende som kamaxeln) för att sätta spinn på oljepumpen så den trycker olja ut genom hålen som ska förse kamaxelns lager med olja, tror inte man behöver vara mer seriös, sen bara byta oljefilter lite frekvent (typ 2 lager med 2-3 driftstimmar mellanrum)

Men håller med, om det är så att detta är problemet, och han dessutom monterat ihop toppen är det dåligt att han int rengjort den (eller om han bara missade något ställe, kan ju även vara så).

Men detta är vad jag skulle gjort. En chansning, absolut ingen garanti att det fungerar, men tror det kan funka,

Sen kylsystemet, hur är det där?? Visst var detta en båt? Då borde det vara grönt om det är så att den tar kylvätskan från "sjön" :-)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Kulan skrivet juli 03, 2017, 12:20:25 PM
Sen byta olja andra gången då givetvis :-) glömde skriva det :-) och då sen när du bytt olja så skulle jag nog säga att det bara är att köra,

Håller ni andra med?? :-)
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet juli 03, 2017, 13:03:34 PM
Ok, det låter nog som en plan. Motorn är i garaget och inte i båten just nu och jag har oljetråget borta så man kanske kunde blåsa lite med tryckluft för att se om det kommer ut något? Finns det något speciellt ställe man borde fokusera på?

När det gäller kylvatten så är den sötvattenkyld så kanske man borde ta och spola igenom systemet, utan termostat, och se om det kommer ut något den vägen också?
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: Kulan skrivet juli 03, 2017, 22:09:08 PM
Nja tappa bara ur vattnet å spola kylaren bakvägen med lite tur kan det ju ramla ut en del så aluminiumet sätter igen kylaren på för många celler (motorn trycker ju termostaten -> kylarens övre anslutning -> genom cellpaketet -> anslutningen på vattenpumpen)
Sen är det nog bara byta glykol några ggr (läs 2-3 ggr)

Nja med den lös, jag skulle nog skruva fast tråget, fylla motorn med olja, lossa kammen, så man blottlägger hålen för kammen sen bara ha olja i maskin å köra pljepumpen, för "olja in i toppen" är via en topplocksbult (tror det är mellan cylinder 1-2 på avgassidan men jag kan ha fel) sen grenar det sig till dom 5 kamaxellagren. Det är det som jag personligen känner att oroar, men ä försiktig med bakdelen på kamaxeln, b19-230 kamaxlar är känsliga vid montering / demontering. Annars är det inte så mkt som jag känner är så mycket som oroar, det du kan göra om du känner dig oroad för att krascha kammen, skruva bara lös kammen lite, typ så halva muttern har gängorna kvar, sen vrida kamaxeln så den släpper från "bascirkeln" det är ju ett litet mellanrum så spånorna ryms att ramla ut sen köra oljepumpen, men sleepy eller nån annan har kanske nån bättre ide, men så skulle jag göra
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 04, 2017, 01:06:38 AM
Är det alu spån från när toppen planades så är ju chansen liten att dom passerar vev eller ramlager då dom fastnar i oljefiltret innan är bara pumpen dom möjligen kan gå lite hårt åt.
I toppen kan dom ju varit i oljekanaler till kammen så att lyfta den lite och köra igenom olja är ingen dålig idé.
Mest troligen har dom varit där oljeavrinningen från kammen går ner (det finns flera kanaler in dit och rätt stort utrymme där dom kunnat fastna och svårt att få ut om det är minsta oljekladd  kvar) och då bara spolats ner i tråget när motorn startats. Sedan har dom som varit för stora för att gå igenom oljepumpens sugsil stannat resten sitter i oljefiltret.
Så tror inte du behöver byta olja i onödan heller utan bara som vid normal inkörning.
Kylsystemet behöver du inte oroa dig för skulle det vara nog mycket för att sätta igen kylaren skulle det ju ramlat ur toppen om du vänt och vridit på den och vattenpumpen bryr sig inte om något enstaka spån men visst är allt löst så är det ju enkelt att spola ur med vattenslangen.
Då det gäller Insprutningen finns det ju medel att blanda i bränslet som ska lösa avlagringar mm vet ej hur bra dom fungerar då folk har väldigt varierande åsikter men det är ju inte så dyrt att prova.
Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: SvenneBerka skrivet juli 04, 2017, 23:28:06 PM
Jag har testat att köra oljepumpen utan kammen och det verkade inte komma några spånor med oljan som rinner ut ur lagerhålen (kammen borta).

När jag höll på med det började jag fundera lite mera. Rinner oljan rakt ner i oljetråget från hålen i toppen utan att gå via oljefiltret? Om det är så, när går oljan i så fall genom filtret? Om oljan alltid rinner via filtret måste ju spånorna komma från något som redan är i tråget, dvs lager eller liknande. Annars borde ju spånorna rimligvis stanna i filtret.

Men om spånorna är från ett lager borde de väl reagera på en magnet? Eller är materialet i lagren sådant att det inte reagerar på en magnet?

Är det normalt att det kommer spånor från nya lager när man kör in dem eller blir det bara "damm" av det som slits in? Man skall ju byta olja ganska snabbt när man kör in en renoverad motor, är detta för att lagren slits in och att det därför kommer metall i oljan?

Det blev mycket frågor det här  ::) Har aldrig funderat i de här banorna förut och det kommer nya grejer hela tiden  8)

H: Svante

Titel: SV: Tomgång med FS122
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 05, 2017, 09:55:34 AM
Oljefiltret sitter på trycksidan efter oljepumpen innan oljan åker vidare för att smörja lager mm.
Avrinningen från toppen rinner rakt ner det är 3 hål i toppen som går ner i blocket och kommer ner ovanför balans/agregataxeln.
Tror inte något från ett lager är Magnetiskt och det ska inte släppa spån från lager vid inkörning.
Det mesta som hamnar i oljan är från då kolvringarna slits in mot cylinderväggen och innan dom slits in läcker motorn ju ner mera den vägen också så det hamnar rester från förbränningen i oljan.
Men hade du kört in motorn i ca 20 timmar så borde det redan gått sönder om det var ett lager som hade släppt bitar chansen är nog stor att de va alu spån från då toppen planades.