Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Tomgång med K-jet  (läst 243 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Tomgång med K-jet
« skrivet: juli 25, 2017, 20:23:25 PM »
Hej!

Startar en ny tråd för att namnet skall stämma in bättre på vad det handlar om :)

Jag har alltså en en B23 motor med lätt modifierad 530-topp och K-jet (båtmotor med limpa). Motorn går helt ok (hoppas jag iaf, kör utan belastning i en ställning), men den vill inte gå på tomgång. Det är ettdera 1200-1400 varv eller runt 700 så att den stannar. Har planat 2 mm och har en ultratunn topplockspacking så kompressionen är lite högre än normalt, kanske detta gör att den tjuvstannar lite lättare, men detta har inte med det riktiga problemet att göra eftersom det inte går att ställa in tomgången vettigt. Jag har läst på en hel del om k-jet och om den tjuvstannar så skall man kolla att det inte är läckage i vacumslangarna. Jag har täppt igen alla vacumslangshålen eftersom jag inte har någonstans att koppla dem till.

Vad det verkar så har Volvo en hel del olika mekanismer, som tomgångsregulator, för just tomgång med insprut och jag börjar mer och mer fundera att det kanske inte kommer att gå utan. Vad tror ni, finns det överhuvudtaget möjlighet att få tomgången att gå utan tomgångsregulator och vacumslangar? Jag har ingen styrenhet och ingen bränsleackumulator heller.

Jag har testat med 2 olika bränslehuvud och det är samma problem med båda. När gasspjället är stängt är det höga eller för låga varv som gäller när man justerar på tomgångsskruven.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Tomgång med K-jet
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2017, 12:33:20 PM »
Jag är dålig på just K-jet så jag kan inte svara på rak arm om det har nån svaghet som ger just din motors symptom, men vid stängt spjäll (då är det ju vanligt med att motorn står på just tomgång) så har man ju ett väldigt stort undertryck mellan insugsventilerna och gasspjället. Kollat tjuvluft?? Hur var det, gummibälgen mellan insug och bränslehuvudet är det mellan gasspjället och toppen, isf ta lös denna och bryt och bänd och kolla om den har den typiska gubbisprickorna som bara syns vid brytning i delen.

Annars det klassiska tjuvluftjakten på packningar, vakkumslangar osv osv osv,

Hade en förgasarmotor som svara fint på gaspådrag men ville icket tomgång, upptäckte att egr anslutningen på detta K-insug läckte som fan, vips lagat ;-)

Sen stiften bör inte vara volvo original, ngk bpr6es ä betydligt bättre. ;)

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Tomgång med K-jet
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2017, 14:24:30 PM »
Tack för tipsen :)

Tror faktiskt att jag har de stiften :)

Bälgen sitter under spjället (mellan spjället och styreenheten för luft/bränlse). Alla vacumslangar är pluggade. Kan förstås vara att insuget läcker mot toppen. Tror du att det kan funka utan tomgångsregulator och problemet är läckage någonstans? Det skulle isf vara goda nyheter eftersom jag inte har någon styrenhet för tomgångsregulatorn :)

Ska till näst testa med ett annat spjäll som inte har den elektroniska tomgångsjusteringen utan en skruv istället. Om inte det funkar blir det att lägga lite packningsmassa där det finns packningar som kan tänkas läcka. Ska även testa att klämma ihop slangen som går till tillsatsluftliden för att se att den inte läcker också.
 
Det blir dock först nästa vecka för det blir lite Rockoff på Åland här emellan  8)
« Senast ändrad: juli 26, 2017, 21:32:11 PM av SvenneBerka »