Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Tomgångproblem b230F efter trim  (läst 1991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Tomgångproblem b230F efter trim
« skrivet: oktober 21, 2015, 17:29:13 PM »
Har en gammal 745 på isen som jag portat, planat 3mm och monterat en FS296 i. Dock originalavgassystem och original grenrör bara bortplockad katalysator
Jag upplever att jag tappar tomgång efter 2-3 minuter på full gas och blir värre ju mer man kör, den kämpar och kämpar men orkar inte riktigt hålla sig vid liv.
Jag upplever den vara väldigt pigg (200kg järnskrot i reservhjulsbalja och ändå spinner den hänsynslöst med nya Åsa-Nisse däck på jordunderlag på 1-2an).
Jag funderar om jag fått så pass mkt att köra med att jag håller på bränna spridarna, att dom "tagit slut", eller vad tror ni?? (Nya ngk bpr7es och har felkod att den går fett/magert på tomgång) Har nå spridare från b230ET (0 280 150 357) hur mycket måste man modifiera för att montera dom??
Bränslebox Bosch jetronic 3 531 657
Eller är det någon annan som känner igen sig om vad jag kan ha för problem,
Tack på förhand // kulan

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 447
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2015, 22:26:29 PM »
Spridarna bränns inte om dom blir för små motorn går bara för snålt sen angående tomgången har du troligen modifierat motorn så mycket så det blir fel för insprutning då kammen som har mycket mera duration behöver högre tändning på tomgång och en annan bränslemapp för och fungera optimalt.
Et spridarna är sk lågohms spridare och då måste du ha motstånd som finns i et,ns elhärva annars bränner du boxen troligen skulle den sura ihjäl sig med dom om du inte byter till anpassade chipp eller iaf anpassar storleken på lmm efter dom.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2015, 23:05:15 PM »
Ok tack för svar. :-)  :yourock:
Det är så jävla enerverande att sakna tomgång  :doh:
Men det är bara snacka med lämplig trimningsfirma om en chippning och motstånd då, låter ju fränt med större spridare när man snackar med polare om vad som är gjort med bilen omän om det inte ger mer hk 👍

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 447
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Tomgångproblem b230F efter trim
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2015, 08:24:34 AM »
Spridarna skulle jag inte lagt ner tid på och byta möjligen till några som är marginellt större typ 5-15%.
org är på ca217cc och turbospridarna från et,n på typ 300 eller ksk till och med 337 (mins inte vilket bosch nr som var vad men bara och googla om du vill veta säkert) så dom är ju typ 35% större och då får motorn ju så mycket mera bränsle på hela registret
Sen om det är lh 2.4 insprut (fick inget vettigt ifrån boxnumret du skrev in) går det polvända triggergivaren och få 3 grader högre tändning (tror det var så iaf men även där är Google din vänn)
Sen borde det ju gå ordna tomgång typ igenom och ställa upp spjället lite eller något annat i den stilen ksk blir lite hög tomgång men på en isbil gör det ju ingenting