Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Smuggler skrivet augusti 16, 2014, 22:00:35 PM

Titel: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 16, 2014, 22:00:35 PM
Har en båt med B20 (AQ130) som jag skulle vilja ha lite mer mos i utan att tumma på driftsäkerhet och körbarhet allt för mycket. Ställer därför frågan här då jag vet att det finns mycket kompetens om B20 här.
Som sagt så är det en B20 med P-kam, marintopp och dubbla solex 44:or PAI. Orginaleffekten var 130hk back in the days.
Kom med föslag! budget ca 20k
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 17, 2014, 03:11:21 AM
Om du vill ha mest effekt för pengarna och har kunskapen och göra det mesta själv så är ju en turbokonvertering bäst.
Då kan du behålla bottendraget i motorn och plocka 300-500hk för dom pengarna beroende på hur bra hållbarheten ska vara:-P
Annars om det är en sugmotor så kanske 180hk är rimligt med 45er bra topp kam och grenrör.
Antar att en båt måste ha bra vridmoment ganska lågt ner i registret för och orka plana så kammen bör nog inte vara överdrivet vass sen när man renoverar är det ju bara fördelar med och borra blocket och köra b21kolvar.
Hur är det med kylning osv är det vattenkylt grenrör med på en sådan motor?
mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 17, 2014, 13:37:43 PM
Turbokonvertering är uteslutet det blir förmycket värmeproblem i en båt.
180hk skulle vara sweet :) men 150hk skulle vara helt ok det åxå.
Motorn är i bra skick idag, P-kamen som sitter i är väl hyffsat agressiv?
Ang förgasare så byter många som har dubbla solex till en Weber 36/36:a vet inte om det är någon trim förgasare direkt. Dubbla FAJS 45 DCOE kan det vara något? Eller vilka förgasare IDF? skulle passa på dom befintliga insugen?
Det som jag tänkt mig är nya förgasare vet inte vilka, plana samt porta toppen större ventiler samt brytarlös tandning.
Ja det är vattenkylt grenrör på denna typ av motorer sk avgaslimpa.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Karl V skrivet augusti 17, 2014, 14:34:07 PM
Ta kontakt med Jens Gustavsson och/eller Erland Cox på forum.savarturbo.se, de kan B20 väldigt väl.
Erland har har hemsidan www.topplocksverkstan.se (http://www.topplocksverkstan.se) där kan du kika lite.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 17, 2014, 22:46:51 PM
Tack för tipset.
Ska kolla upp det vet ifs att dom fixat topparna till några båtmotorer tidigare.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 19, 2014, 05:14:43 AM
Okej vet inte om värmeproblem skulle vara så stort problem.
Men om man då riktar in sig på en sugmotor för max 20k så skulle jag först lägga pengar på och renovera och borra underdelen.
Använder man begagnade b21 kolvar (som inte gått så farligt långt) sen nya lager ringar mm borde man kunna göra det inkl borrning och toppdäckning av blocket för 6000.
sen då det gäller förgasare skulle jag satsat på dubbla weber dcoe45er eller minst 40er (fungerar lika bra med Dellorto dhla eller Solex addhe) så man får separata spjäll för cylindrarna det ger effekt och gör stor skillnad på vridet med lite vassare kam.
weber idf förgasare skulle gå använda om man har mycket plats uppåt men då måste ett eget insug med 90graders böj uppåt tillverkas då jag inte tror något sådant säljs.
En 36/36dcd ger nog inte mer effekt än org solexförgasarna och tror inget bättre än solexarna passar på org insuget men förgasaranläggningen kostar nog kring 5000 om man köper begagnade 45er med insug mm ksk 2500-3000 om man kör 40er.
toppen kam man antingen få tillverkad ny passande motorn av ett proffs (tex Jens eller Erland som nämts eller någon annan känd trimmare med mycket kunskap) eller av någon kunnig hemma trimmare men priset och ev kvaliteten på jobbet blir ju oftast därefter.
Begagnat finns det också mycket och välja på men många har en förmåga och tro alldeles för mycket på det skrot dom säljer och akta dig för och gå för mycket på ventilstorleken 44/37 ger oftast lika mycket eller mer effekt som 46/38 då ventilerna hamnar så nära cylinderväggen så dom inte kommer till sin rätt (tror dom senare av erland cox 200-210+hk  b20 motorer har 44/37 ventiler)
P-kammen är inte särskilt vass tror den var som en K-kam ungefär.
Kammen bestämmer ju en stor del av motorns karaktär och varvtalsregister men antar att du inte vill varva så mycket då det inverkar på hållbarheten.
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170
blev ett långt inlägg men hoppas du fick svar på några frågor mvh :)

Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 20, 2014, 19:54:53 PM
Tack för mycket samt bra info :)
Håller med om att man ska renovera underdelen om man iaf ska göra en sån här operation. En sak som jag funderar över är hur mycket gods det finns kvar om man borrar blocket till 2,1L? marinblocken kan ha rostat en hel del då det varit kylt med sjövatten. Och samma sak med portning av toppen måste finnas tillräckligt med gods kvar där åxå.
Ang förgasare så är solex 44:orna stående idag, det var därför som jag undrade om idf förgasare.
Insugen samt förgasare ser ut så här:


Du har helt rätt att jag inte vill varva så mycket, tyvärr så kommer marschfarten ca 22-25kn ligga någonstans vid 4000 varv :(
Avgaslimpan kommer jag behålla, ska jag ha extraktorrör så måsta dom vara vattenkylda och det är svårt att få tag på, och ska man tillverka nya så går hela budgeten till dom.

Nä... P-kammen kan man inte beskylla för att vara vass, vet inte vad jag fick det ifrån. Ska kolla upp nh191, vet att Timo kör 717 kam i sina marin b20 motorer och plockar ut 140hk med optimerad topp lite höjt komp och dubbla solex 44:or. (http://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_07_2007/post-27238-1394235151,2578.jpg)
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 21, 2014, 16:58:30 PM
jag tror att ett b20 block har ca 6-7mm gods innan vattenkanalerna ett b23 har kanske 4mm och ett b230 4,5-5 sen kan allt vara lite förskjutet vid jutningen så ett block kan ha typ 5 mm på en sida och 7 på den andra men till 92 ska det inte vara något problem och borra en sugmotor om nu inte blocket har några defekter.
det finns ju sonicmätare eller vad dom nu heter som man kan mäta godstjockleken med.
jag tänkte mig ett högre toppvarv än 4000 iaf när jag pratade om en 170-180hk motor en 142 med M40 och 4:10 slutväxel varvar ju 3500 i 100 kmh och i 110-120 kam man ju ligga i en timme konstant om man landsvägskör så det är ju kring 4000 varv.
weber idf är ju dubbelportsförgasare därav blir det fel även med en adapter mot solexinsugen.
men nöjjer man sig med en motor liknande dom som timo byggt blir det ju mera renovering än trimning men motorn lär ju bli väldigt driftsäker iaf.
då det gäller toppen så behövs ingen extrem topp för 150hk kanalerna behöver inte vara mycket större än standard bara portade lite på rätt ställen 180hk kräver ganska mycket portning men toppen blir inte farligt tunn om man vet vad man gör och en 200 hk topp blir tunn och man måste ha bra koll på hur mycket man kan ta på olika ställen och även stort kunnande för och nå dessa effekter.
mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 21, 2014, 20:39:49 PM
Ok, låter vettigt att mäta tjockleken innan man borrar. Marin blocken har ju varit kylda med saltvatten det kan äta upp tom en rödblockare...( min båt har ifs gått i Mälaren men ligger i Saltsjö nu).
Med ca 150 friska hk skulle jag få en toppfart på ca 33kn vid 5000 varv och skulle gissa på en marschfart på ca 22-25kn vid ca 4000 varv det är kanske inte så farligt? Vill ju ha så bra bränsle ekonomi som möjligt åxå.
Ja Timos spec känns mer som optimering än trim. En sak till som är viktigt i en båt är en bra tomgång.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 22, 2014, 11:59:24 AM
Jo saltvatten äter ju upp allt i metallväg men är det några skillnader på ett marinblock och ett från en bil.
Eller skulle bara kringsutrustningen gå bulta över om man renoverade en annan motor på sidan sen bara kastbytte i båten?
Jag har aldrig hållit på med någon båt då jag bor i Norrlands inland så det är bara bilar som gäller så jag är inte helt hemma på allt som gäller båtmotorerna :P
men 150 hk och mera bottenvrid än originalmotorn hade ska inte vara så svårt lite vassare kam en snällt portad topp och 2.1 liter skulle ju även gå öka slaglängden men då blir det ca 4000 kr till minst så det kanske inte är så intressant.
Sen helst byta ut förgasarna mot dubbla 40er för får man att spjäll per cylinder ökar vridet ganska mycket speciellt med lite vassare kam och större än 40er behövs inte för 150 hk
Men håller man sig till mera renovering så går ju originalförgasarna också använda.
då det gäller fart och varv så 4000 ska ju inte vara några problem och varva längre stunder och man ligger väll sällan på toppfart allt för länge dvs om motorn skulle orka varva 5-5500.
mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 22, 2014, 22:05:12 PM
Nej det är ingen skillnad på marin o bilblocken, topparna skiljer det däremot lite på då det finns uttag för kylrör annars är det i stort sett samma.
Ditt förslag låter bra tycker jag, är lite skeptisk till till att borra med tanke på godstjokleken även om det är lockande för att få lite mer mos >:D
Finns det vevaxel för längre slaglängd till B20n? Det sitter marinvevaxel i nu efter som det är en marinmotor men den är samma slaglängd på men ska vara starkare. Vet att det finns marinvev till B230 som ger en slagvolym på 2,5L men den passar ju inte i B20n.
Ang fart och varv så är det helt ok om jag kan marscha ca 22-25kn kring 4000 varv och ha toppfart strax över 5000 och som sagt så ligger man inte så långa stunder på toppfart.
Här ser du vad som skiljer mot en vanlig B20:
https://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I (https://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I)
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 22, 2014, 22:32:21 PM
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170

En fundering, du rekomenderar en kam på max 255gr men har inte NH191 ett dur på 282gr?
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 23, 2014, 10:49:25 AM
Jag rekomenderade en kam med max 255gr dur/1mm.
Dvs mätat vid vid en mm lyft inte vid ventilspel.
Första biten på kamaxelns lyftkurva är väldigt snäll då man smyger upp ventilen första biten så kam lyftare stötstång vippa ventil (hela kedjan) ska få bra anliggning.
Skulle man börja axelerera fullt direkt och mer eller mindre slå upp ventilen skulle ingenting hålla och det skulle bli ett väldigt oljud ifrån motorn.
Därför mäter man vid 1mm eller 1.27mm som är 0.05 tum (usa standard) det ger en bättre indikation om hur vass kamaxeln är då kamaxlar för olika ändamål har olika snäll öppning en kam med 250gr/1mm kan ha allt från 275-300 gr dur/0.35 ibland är det ännu större skillnad.
nh 191 har 246gr/1.27 och 252-255 nån stans vid 1mm dvs den är bland dom vassaste jag tror på och skulle nog passa med borrat block och förgasare med separata spjäll (weber) sen helst byta ut grenröret vilket inte var ett alternativ (typ 170hk motor och 5500 varv i båt eller toppeffekt där och växlingsvarv på 6-6500 i bil)
ska man sikta in sig på 150hk och 4000-5000 som maxvarv så bör man gå på en snällare kam .
Då det gäller vevaxlar med längre slag så slipar man ner vevtapparna till rätt mått för b230 vevstakar då får man 85mm slaglängd men eftersom dom dels är längre och har 23mm kolvbult istället för 24 som senare b20 (dom med 8bultad vevaxel) och alla b21-23 så måste man ha andra kolvar vilket gör att det blir ganska omständigt och dyrare.
mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 23, 2014, 13:05:32 PM

Ok, misstänkte att det var något som jag missat. Alltid lär man sig något :)
Ang varvtal så vill jag ha ett toppvarv på 5000-5500 och för att kunna ligga och marscha vid 4000 varv för att dels få någolunda bränsleekonomi och spara lite på motorn åxå.
Finns en marinmotor som baseras B230 (AQ151)och någonstans finns det en brytpunkt när det är bättre att sattsa på en sån från start...
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 23, 2014, 13:20:00 PM
Timomotor skriver så här:

"AQ130 Volvo Penta, Effekt ca 150hk. Kina Fajs 45 or och lite gullande med motorn gjorde sitt, mera vrid och mera hk! Motorn ska vi montera i en Fjordling 17.
Kunden upplevde en för svag motor med fullastad båt! Inget ovanligt med dessa lite för klena B20 motorer som sitter monterade i många många båtar.
Tyvärr så är avgaslimpan både på B20 och B23/B230 motorerna den svaga länken för mera HK siffror! Känns lite som att dessa motorer försöker tvinga fram en nytillverkad avgaslimpa av oss! Lite frustrerande när vi vet vad som lämnar vad på bilmotorerna. Dessa luftfilter bromsar ingen effekt, vi testar med och utan. Dock så chokar det alltid lite mera med filter på och stabiliserar siffrorna på bredbandslamdan. Det är avgaslimpan som bromsar, motorerna dalar kraftigt efter 5500-5700 rpm."

Så det verkar inte som det går att krama ut mer effekt än 150hk med avgaslimpan kvar :(

Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet augusti 23, 2014, 13:35:55 PM
Kan detta vara vettigt?

-Dubbla Kina Fajs 45:or samt nya insug
-Portad samt planad topp med 44/37 ventiler
-NH 191 kam
-123ignition brytarlöst tändsystem

Det skulle 20k räcka till? och kanske 150hk?
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 25, 2014, 01:13:38 AM
Synd att grenröret värkar strypa bort mycket effekt det borde ju gå göra någon egen bättre lösning på det iaf om man kan svetsa och hålla på själv.
Men det är ju mycket jobb om man ska göra något vattenkylt.
motorn du beskrev bör fungera bra men helst skulle du fått borra blocket för mera volym också.
20k ska räcka utan problem sen behöver man ju inte köpa allt nytt det mesta kan gå hitta begagnat tex så finns det ju gått om borrade b20 block eller kompletta underdelar mm som kan gå få till rätt pengar.
123ignition skulle jag nog struntat i om jag inte hittade andra saker väldigt billigt det är bra och kunna ändra tändkurvan men original räcker gått till en 150hk motor.
Då det gäller förgasarna räcker 40er utan problem till 150 hk (helst stora36mm halsringar då) så 40 eller 45er spelar inte så stor roll då halsringarna blir i samma storlek ungefär så låt priset bestämma där.
Då det gäller kammar så finns ju också flera det behöver inte vara en nh191 som är det vassaste jag tror skulle fungera (helst då på en 2.1liters volym )
Det finns ju mängder med olika b20 profiler från många olika kamaxelslipare och ska man köpa kammen ny så är det nog bäst och prata med kamaxelsliparen som ska göra kammen beskriva motorn och dess användningsområde mm så vet dom vad som är lämpligt.
exempel på några kamaxelslipare är Agap, Enem, Axelsson engineering, Gunnar lundström (professorn).
Annars så är kg10, sts239, Enem K17, Timo 717, fsv717, nh48 några exempel på kammar som är steget över volvos K kam och lär fungera bra.
Exempel på lite vassare kammar som kan tappa lite bottendrag men som bör fungera men helst med volymökning till 2.1 liter och med bra justerade 40/45er och allt övrigt bra är kg17, timo740, fsv740, Enem k18, nh191

Men eftersom jag inte har hållit på och trimmat någon båt vågar jag inte säga 100% säkert hur dom lite vassare kammarna fungerar man märker ju inte av problemet i en bil där det dels går lättare och man har växellåda så man kan växla ner då det går för tungt men det ska med 95% säkerhet inte vara något problem.
mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet november 07, 2015, 16:20:17 PM
Nu har jag bestämt mig för att uppgradera B20 tillslut, så jag gör en lyftning av min gamla tråd.
Motorn i sig är i god kondition har komptestat den med bra värden och den går bra och ligger bra i temp även om man pressar den. Marintoppen som sitter på motsvarar E-toppen med 42/35 ventiler.

Fuggarna ( dubbla Solex 44or PAI ) däremot suger purjo, läcker och man måste pumpa med gasen både när man startar och när man ska upp i plan svårstartad när den är kall m.m.

Kommer göra detta i två steg:
Steg 1 det man kan göra utan att behöva lyfta ur motorn.
I år ska jag plana toppen, byta förgasarna mot dubbla Fajs 40or el 45or och sen byta P-kammen mot en Timo717 kam samt montera en Bredbands Lambda och brytarlös tändning.

Nästa steg blir att renovera botten delen samt borrat till 92mm med B21 kolvar samt byta toppen till en steg 2 topp med 44/37 ventiler.

Det stora problemet är att avgaslimpan stryper all vidare effekt ökning, så jag funderade på om man skulle kunna sätta ett avgas knä till på andranändan av limpan där det sitter en fyrkantig lock för att förbättra evakueringen av avgaserna? Det skulle fördubbla flödet I avgaslimpan?

Ska man gå på Fajs 40or eller 45or? Prisskillnaden är obefintlig ca 100kr st.

Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 08, 2015, 15:56:22 PM
Då det gäller förgasarna ta 45er 40er stryper inte med orörda kanaler i toppen men sedan om toppen portas ger 45erna mera och det finns ingen direkt nackdel med dom större förutom att dom brukar vara dyrare.
Man kan ju reglera en hel del på storleken med halsringarna också.
Tror inte flödet i limpan dubblas men kan säkert bli märkbart bättre då det ändå inte finns någon avstämning i den utan det gäller och bara trycka ut avgaserna.
Om du ändå ska ha lös toppen och plana den så ta lös ventiler mm och slipa till jutkanter och få gärna iaf avgassätena mirade dom ser riktigt dåliga ut med en jättekant under ventilen man kan troligen öka flödet med 10% på första centimetern under ventilen även med orginal ventil (har inte hunnit flödestesta och exprimentera med någon b20 topp så vet ej säkert hur stor skillnad det blir men stor skillnad blir det)
Och slipa bort jutkanter och jämna till under avgas ventilen klarar man utan någon portningserfarenhet bara man inte har tummen mitt i handen:P
Mvh
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet november 11, 2015, 17:29:18 PM
Tack Sleepy!
 :yourock:
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 11, 2015, 22:37:26 PM
Ingen orsak sen det jag skriver är ju mina erfarenheter sånt som folk i min omgivning kommit fram till och som jag sett kunniga personer lägga ut resultat på någon annan kan ge ett annat svar men oftast brukar jag inte skriva om det inte är bra riktlinjer iaf och till 95% rätt:P
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 06, 2015, 18:28:54 PM
Hej,

jätteintressant läsning! Hoppas att det inte stör om jag kommer in här med några frågor runt en B23, eftersom jag annars funderar på precis samma saker? Det finns inte mycket info om renovering/trimning av båtmotorer på forumen.

Det gäller alltså en nyrenoverad B23 botten och en 405 topp, som ännu inte är renoverad. Till detta hör en K-kam, men det finns visst bättre alternativ på marknaden. Tänkte använda Fajs 45or som förgasare och långt insugsrör (hörde att långa insug passar bättre för båt).

Det som jag funderar på innan jag skickar toppen på renovering är:

-vilken kam lönar det sig att sätta i och hur mycket skillnad är det mot en K-kam (som jag redan har)?
-vad är vettig portning för en båt. Vill ju inte att livslängden skall lida.
-Skall man polera insug och utblås, eller skall det vara skrovligt? Har hört att skrovligt är bättre för att minska risken med bensindroppar, men en test jag läste visade att motståndet minskade ganska mycket med polerade insug.
-Gäller 44/37 ventiler även för en B23 med 405 topp?

Tacksam för funderingar runt ovanstående och ber ödmjukt om ursäkt för inhoppet i tråden  ::)

Mvh Svante
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 07, 2015, 23:28:44 PM
Längden på insuget spelar inte så stor roll det är totala längden och diametern som räknas så har man ett kortare insug får man köra med längre trattar vilket brukar vara bäst då förgasaren enligt många blir lättare och bestycka om den sitter närmare cylindern men tror skillnaden är liten köp det billigaste med bra passform mm.
K kammen fungerar nog den går byta ut mot någon modernare profil som ger mera vet dock inte hur mycket mera men tex fs122 eller timo12,2 borde ge några hk till och lite vrid annars om du pratar med någon kamslipare tex axellson professorn agap mm så kan dom rekommendera det dom tror av sina profiler.
Sen är det ju en prisfråga också ska man slipa om en kam eller köpa en slipad på råämne.
Om toppen ska portas så sänker man inte livslängden om man inte kapar styrningarna eller gör någonting fel.
Jag har skrivit flera inlägg om 531 nu i den klistrade dummietråden en 405 portas på samma sätt som en 531 så läs igenom dom senaste inläggen där.
Ska du ha någon marinlimpa på motorn är större avgas ventil en bra idé med ett extraktorgrenrör räcker nog org ventil långt med det register man vill ha i en båt.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 09, 2015, 18:56:54 PM
Tack för tipsen! Läste på om portning (en hel vetenskap) och en del annat och hamnade till slut på en tråd där Erland Cox pratar k-jet. Blev inspirerad och hittade ett komplett set med 530 topp för en lagom peng :) K-jet skall ju räcka till närmare 170 hk så det torde ju funka bra. Har nu en K- och en V-kam, men skall kolla de andra alternativen du nämde. Tanken är nu att plana 2 mm och öka lite på utblåsventilernas storlek, polera utkanalen. Räcker det eller borde jag lämna in 530-toppen åt något proffs för att fixa mer?
Mvh Svante
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 09, 2015, 21:04:50 PM
Ett K-jet där allt är i bra skick mm fungerar väll ok insuget är betydligt bättre än F insuget det är det som till stor del styr effekten för bränsle delen går ju alltid modifiera.
men en motor med rätt bestyckade webrar får en helt annan sång och bättre register:P 
Kör du 530 toppen näst intill standard ger 405an mera gör du en liknande portning som den jag visat bilder på i dummietråden går den bättre flödet blir inte högre men kanalen är mindre och bättre lämpad till en k kam eller liknande.
Men allt är ju en fråga om kostnad och vad som är kostnadseffektivt.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 14, 2015, 17:10:35 PM
Tack för hjälpen sleepy_!

Det blir fs122 kam, 530-topp med lätt portning, enligt din modell (insug, utblås och förbränningskammare), förstorade utblåsventiler. Toppen planas 2 mm och till det kommer en Cometic MLS 1.15 mm packning. K-jet borde ge mer än tillräckligt med bränsle. Det kommer ju en limpa på så jag antar att man inte kan räkna med att få ut så många hk iaf, drömmer om att det skulle bli runt 150, men det är väl bara önsketänk? Botten är nyrenoverad med 0.3 mm borrning. Tänkte att planandet flyttar tändningen lite bakåt, vilket bör vara bara positivt för bra bottendrag :)

Mvh Svante
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: Smuggler skrivet december 14, 2015, 21:27:47 PM
Tycker det ser ut som ett trevligt recept 😊

Har en fundering, denna motorn kommer ha ett bättre flöde än en orginal B23E.
Klarar K-jetronicen att kompensera för det? Eller behöver man sänka styrtrycket och höja arbetstrycket för att den inte ska gå för magert?

Skulle ju vara trist att smälta den nyrenoverade motorn, en Bredbands Lambda skulle nog inte vara helt fel men är kanske lite knepigt att få dit på limpan?
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 15, 2015, 01:23:21 AM
Tackar! Är själv lite fundersam, men jag tänkte att man kanske kan testa utan limpa för att se hur förbränningen går? När man en gång har det inställt behöver k-jet ingen lamda, så tänkte inte göra så stora ingrepp. Kan man testa utan limpa och tro att resultaten matchar även med limpan?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361&start=45 (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361&start=45) tråden handlar om LH2.4 och där finns bilder på hur han monterade lamdan, så det går nog  ;D Men helt lätt är det inte   :(

Mvh Svante

Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 15, 2015, 09:51:00 AM
Hittade info om att Saab 900 turbo - 83 har en styrtrycksventil som är ställbar  :D  Skall se om jag hittar en sån någonstans :) Måste dock ha lamda i vilket fall (är nog bra att mäta trycket också). Undrar fortfarande om det går att testa förbränningen utan limpa och sen skruva dit den och få samma resultat  ???
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 15, 2015, 10:29:28 AM
Lamdan går ju montera efter limpan?
Går det inte ett rör från den bak dit där man skickar ut avgaserna?
Lamdan är ettmycket bra verktyg när man justerar in en motor har man sen förgasare eller mekanisk insprutning behövs den ju inte så man kan ta bort den men det är ingen nackdel och ha den man kan ju se om någonting ändras eller så och på så sätt kanske förebygga ett ras.
Speciellt på en värre turbomotor där det går väldigt fort att få ett stort haveri om tex bränsletrycket sjunker och motorn börjar gå snålt.
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: SvenneBerka skrivet december 15, 2015, 11:54:18 AM
Problemet med limpan är att avgaserna blandas med vatten för att kylas ner före de går ut genom drevet, lamdan måste sättas tidigare, före vattnet.

Alla pratar annars om BB lamda, hur är det med smal, som är mycket förmånligare, är den för känslig för att använda till inställning eller vad är problemet med den?

Mvh Svante
Titel: SV: Trim B20 (AQ130)
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 15, 2015, 15:04:08 PM
Okej då blir det ksk svårare då värdena lär bli helt fel om det kommer med vatten.
En smalbandslamda är bara gjort för ett smalt mätområde den visar bara rätt kring lamda 1 eller från ksk 0.95-1.05 då det är där insprutningen vill hålla det för bra avgas värden. Utanför det blir signalen fel eller försvinner helt.
Medan en bredbandet visar rätt från 0.70-1.30 eller kanske ännu större mätområde dvs är man utanför mätområdet på den lär motorn knappt gå iaf.