Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Freddyvx3 skrivet juni 13, 2017, 01:10:51 AM

Titel: Trim recept b230f
Skrivet av: Freddyvx3 skrivet juni 13, 2017, 01:10:51 AM
Förlåt för alla inlägg men försöker få ett  bra recept till b230f, någon som kan säga om det här kommer lira bra ihop?

Fs280 Kam
Extraktorgrenrör
2,5" avgasrör
531 topp, planad
Tidigare tändning

Skulle ni lägga till nåt eller ändra något? Har inte kunskap att porta och vet ingen som kan porta toppar i Örebro så det kan jag inte göra.
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 14, 2017, 01:07:42 AM
Det kommer fungera.
Planar du toppen mycket så behövs nog ingen tidigare tändning heller med så snäll kam.
Angående portning så en 531 med den kammen behöver inga större kanaler men har du isär toppen så slipa lite jutkanter runda till det som ser vasst ut osv utan att göra någon direkt skillnad i storlek om du har tillgång till något att slipa med.
Det finns säkert flera i Örebro som kan göra en bra portning dock sitter de ju tyvär ofta i pengar då ett bra jobb tar tid och det krävs dyra verktyg för det.
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: Freddyvx3 skrivet juni 14, 2017, 21:51:00 PM
Okej tack, slipa kan jag göra. Skulle du lägga till eller ändra något på trimmen för att göra det bättre?
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 15, 2017, 20:52:39 PM
Allt går ju alltid förbättra men det är ofta en fråga om pengar och kunskap.
Men en mild portning av topp och insug är ingen nackdel sen kan man med insprutet går det ju använda vassare kammar men ska det bara monteras och fungera så är det nog ganska bra som det är
Vilket insprut är det?
En sak är ska du köra original luftfilter eller nån sportmodell?
Kör du org filter så köp ett nytt sen går det öppna upp mera på luftboxens insugs sida det kan göra nån hk
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: Freddyvx3 skrivet juni 15, 2017, 21:10:30 PM
Lh 2.4 insprutning. Kör orignal filter, Du har ingen bild på luftboxen hur du har gjort eller kan du förklara mer om det?

Har kollat runt lite på annan kam så får se om det
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 16, 2017, 09:52:33 AM
Jag har nog aldrig kapat upp någon luftbox utan bara monterat ett eftermarknadsluftfilter.
Men vid luftboxen sitter ju ett rör med en termostat i sen en slang till insugsförvärmning som går runt till grenröret tar man bort det och möjligen tar upp mera hål i boxen mot fronten till så går det ju lättare och suga åt sig luft.
Ska man köra med någon mycket vassare kam bör du ha ett anpassat chipp för det annars blir det nog dålig tomgång mm.
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: Freddyvx3 skrivet juni 16, 2017, 19:09:06 PM
Ska nog köra med den här setupen så får man väll ändra efter vägen
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: Freddyvx3 skrivet juni 16, 2017, 22:38:06 PM
Hittade lite bilder på hur man får bättre flöde som du har lagt upp, ska prova lite då jag har några 530 toppar liggandes
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: Kulan skrivet juni 27, 2017, 07:40:14 AM
Ett tips jag fått höra är att slipa upp insuget där spridaren sitter på F insugen, har du flera insug går det ju prova slipa på ett som ligger å låta ett vara helt original, som vid kris får duga om det int blir nåt bättre, men när man ser på det så är ju spridaren jävligt mkt i vägen, och försöka få upp arean där :-)
Titel: SV: Trim recept b230f
Skrivet av: sleepy_ skrivet juni 28, 2017, 22:53:40 PM
Jo jag brukar slipa och jämna till runt spridaren på motorer ja byggt med org F insug tyvär är det ganska tunt gods (syns ju då spidaren är lossad) så man kan inte ta lika mycket som ja skulle vilja och har inte hunnit prova flöda någon topp med org insug vs filat insug så vet inte hur stor skillnaden blir.
Bästa om man vill behålla org utseende vore och köra med modernare tunnare spridare sen svetsa på material ovanifrån så man kan slipa mera.
Men då är det ju en del jobb med det.