Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning av b230A  (läst 17478 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
trimmning av b230A
« skrivet: april 04, 2013, 00:39:46 AM »
Jag undrar vad jag ska använda för kamaxel om jag har dubbla solex 48or  portad och planad 530 topp och går det att plana blocket och svarva ner kolvarna så förbränningsrummen i kolvarna blir mindre så man får högre komp?  :)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning av b230A
« Svar #1 skrivet: april 04, 2013, 07:42:19 AM »
Om du har förbränningsrummen i kolvarna så har du en B230K. Då kan du inte använda en 530 topp..

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #2 skrivet: april 04, 2013, 11:13:24 AM »
fel av mig menade inte att det var förbränningsrum i kolvarna så det är en b230A med förgasare och tror det är 530 har inte kollat för köpte den av en gubbe som hadde den isärplockad så toppen låg för sej och insug med förgasare för sej, men det är inte mycket djup i kolvarna bara lite men tänkte göra kolven slätare och därmed få högre komp går det?  :) 

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning av b230A
« Svar #3 skrivet: april 04, 2013, 11:15:38 AM »
Det räcker med att plana toppen.

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #4 skrivet: april 04, 2013, 14:34:26 PM »
okej men vad tycker du att jag ska ha för kam till detta?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning av b230A
« Svar #5 skrivet: april 04, 2013, 21:33:22 PM »
Beror på vad du ska ha bilen till...

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #6 skrivet: april 04, 2013, 23:31:13 PM »
sen är lite mera info om toppen/motorn inte heller fel :P  typ org ventiler eller större, org eller värre ventilfjädrar,  jord på firma/av portare med erfarenhet eller i någon vedbod med borrmaskin:P
ska du köra med org grenrör/avgassystem eller x-rör och grövre sen:P
Solex 48er räcker då lungt till alla kammar som Folkraceshopen säljer så där är det bara vilket varvtalsregister du vill ha :P
sen om du har tillgång till maskiner och ändå ska ha isär underdelen plana gärna blocket så kolvarna sticker upp nån tiondels millimeter över blockkanten förutom mer komp får man då en tightare squish dvs närmare mellan toppen och kolven utanför förbränningsutrymmet så man får bränsleblandningen mer centralt i cylindern då den ska tändas :P
mvh
« Senast ändrad: april 04, 2013, 23:41:40 PM av sleepy_ »

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #7 skrivet: april 04, 2013, 23:50:24 PM »
portningen tänkte jag ta hjälp av min bror med och inte en borrmaskin kan låna en liten sak som man bearbetar kanaler i kranar och sånt med. kan det gå med en vanlig datastyrd fräs? och ventilfjädrar får jag nog köpa andra om det behövs, sen kanske fixa ventilerna osv men jag vill ha en högvarvig motor som är lite rallystuk ska inte använda denna motor till att köra vardagligt med bara bus åka :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #8 skrivet: april 05, 2013, 02:06:35 AM »
okej :P byta ventilfjädrar är ett måste då original brukar börja säga ifrån kring 6500varv och man brukar höra tydligt ventilsläpp kring 7000 men billigast är nog och köpa det från folkraceshop.
vad en vanlig datastyrd fräs är vet jag inte då det finns enormt många olika jorda för olika uppgifter från små bänkmaskiner till enorma fräsar på många ton men kan man använda en fräs kan man ha hjälp av det till mycket tex portningen och är den stor nog så kan man plana topp block mm kan någon programmera så går det ju även göra fina förbränningsutrymmen osv med en typ cnc fräs:P
är han/ni riktiga nybörjare på portning så kolla dummietråden för b230f där har jag lagt upp endel enkla tips :P
orginalventiler räcker men få dom inslipade och täta sen tror jag på en fs 300-13 eller ksk en fs 296 till det så får du nog en rolig motor rätt svag på låga varv men lär sjunga ut fint vill du ha mera bottenregister (typ som en org motor på låga varv) så fungerar fs 122 bra men då dör den av vid ksk 6500 medans dom andra kammarna drar till 7-8000 beroende på allt annat omkring :P
« Senast ändrad: april 05, 2013, 02:09:55 AM av sleepy_ »

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #9 skrivet: april 05, 2013, 12:17:10 PM »
tack för svar :D  det är en cnc fräs men tänkte om det går att göra nått när den inte kan vinkla bordet annars går det väldigt fint att ställa in den den är stor så har fräst ut nya fodersäten på en traktormotor så den funkar bra och planing gör vi i en planslip eller tycker ni jag bara ska fräsa av den i fräsen så inte ytan blir för fin för en snacka om att man kan blåsa topplockspackningen eller att det läcker lätt när det är för slätt och kan gärna kolla den tråden om portning sen så har jag några 530 toppar så om en går helt åt helvete tar jag bara en annan  :P men jag har också kollat 300-13 men vilken är den vassaste man kan slipa på ett A ämne?  jag vill att den ska gå som en vråltrimmad v8 står och bluddrar på låga varv men när man kommer över 3-3500 varv så går det som fan om det går :) och hur mycket hk kan jag få ut ur detta? fundera på att skaffa ett ställbart kamdrev för inställningarna har väll väldigt hög betydelse i effekten? och tänkte på det med att plana blocket det ska jag men det kan inte ta i toppen då eller?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #10 skrivet: april 05, 2013, 13:15:09 PM »
Jag har själv ingen erfarenhet av cnc teknik men även om fräsen är som en vanlig traditionell handmanövererad fräs bara datastyrd så går den ju använda endel.
Man kan tex börja med portningen av insug igenom och göra en ställning för och spänna upp toppen i lagom vinkel och fräsa upp insugen medans kanalen är rak tex köra in en 30mm fräs och höjja kanalens tak 3-4mm till ksk 2-3cm före ventilstyrningen där kanalen ska börja svänga då slipper man en hel del slipande med slipstift sen blir det ju lika varje gång likadant med och bredda kanalens botten men då med en lite mindre fräs :P
Tätningsytorna på toppen och blocket gör inget om dom är väldigt släta (iaf vad jag fått för mig) bara dom är helt plana så man får jämt tryck på packningen.
Blocket planstryker man bara för och få det tätt ev att man tar så kolvarna sticker upp ksk 2-3 tiondels mm över blockets kant sen planar man toppen till önskat kompförhållande  men vid mer än kring 2.5 milimeters total planing av topp och block behöver man en kortare kamrem.
fs 300-13 är nog den bästa kammen då.
 Folkraceshop säljer ju kammar med mera duration men dom har då mindre ventillyft så effekten blir nog inte högre (möjligen nån hk högre) men det varvar lite mera och bottenregistret blir väldigt lidande av det.
Så jag tror det är den bästa/värsta kammen och slipa på ett A ämne iaf så länge man använder standardtryckare.
kamaxels inställning är viktig det går ju alltid ställa den i rekomenderat läge och borra ett nytt hål i kamdrevet för kilen men bäst är ju ett ställbart drev då olika motorer kan vilja ha kammen lite olika för och bli optimalt.
Effekt är väldigt svårt och säga då det beror på hur ni lyckas med toppen och motorns harmoni med alla valda komponenter förgasarbestyckning och hundra andra saker men allt från 160 till 220 hk är nog möjligt.
sen beror det mycket på om det är riktiga hk eller glädjehästar då hög effekt säljer så saltar många gärna på siffrorna så det ska låta lite bättre än vad det är:P
mvh

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #11 skrivet: april 05, 2013, 13:47:49 PM »
Tack för svar :) jag ska kolla vad han har för fräshuvuden osv och fråga han om han kan ställa in fräsen så den kan fräsa upp taket i kanalerna och tror jag börjat fatta lite om detta med portning :P man ska väll få bort ojämna ytor som gjutskägg som första steg sen börja jämna ut kurvor för bättre flöde men har inte fattat om man ska slipa bort den delen av ventilstyrningen som sticker ner i kanalen? Men sen tänkte jag när man köper kam från folkraceshopen får man med dom shimsen som ska ligga mellan ventil och tryckare? eller får man skaffa det själv?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #12 skrivet: april 05, 2013, 16:58:03 PM »
det är inget måste och fräsa upp kanalerna så men en ide som ksk förenklar jobbet med slipmaskinen efteråt om man vill ta upp kanalerna mer än det jag visade i dummietråden jo steg ett är jutkanter steg 2 och runda till inneradien sen efter det börja höja och bredda kanalen sen så vinner man ignenting med en för stor kanal för ventilarian. det är ju igentligen en massa faktorer som spelar in men lagomt hög gashastighet är en viktig och man kan förstora en 530 insugskanal ganska mycket från org med en kam med 13mm lyft innan den kan bli för stor men filar man som jag jort och ev breddar kanalen lite mera i botten och höjjer den nån mm till så räcker det men ingången i toppen behöver man inte röra då den är stor nog (ca40mm) möjligen försöka matchporta den mot insuget till förgasarna tar man för mycket är det lätt att man filar hål i taket på kanalen ca 2cm före ventilstyrningen och även inneradien 2-3cm utt i kanalen från ventilen sett om man försöker bredda mer än ksk 3mm på varje sida.
Styrningen brukar jag pressa ut sen porta och pressa tillbaka den sedan på insug för tar man bort den där så blir det väldigt lite som centrerar ventilen så säten och ventil nöts snabbt. ev kan man svarva biten som sticker ner i kanalen konisk och korta den någon mm.
avgas slipar jag ner så den går jämt med taket i kanalen då man bara höjer taket några mm ändå och den inte har något större instick från början.
lashcaps säljer folkraceshopen och är nog bland dom billigaste på det så enklast är nog och köpa det och ventilfjädrar därifrån om du tänker köra med en av deras kammar :)

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #13 skrivet: april 05, 2013, 19:52:59 PM »
tack igen :) okej då ska jag höra med han om han kan fräsa sånt sen tänkte jag på ett ställbart kammdrev det kostar ju 500 spänn men eftersom jag har tillgång till alla maskiner så kanske jag kan göra om ett av mina kamdrev till ställbart? går det eller har någon gjort det? för om man har ställbart går det väll att plana mer?  :)

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #14 skrivet: april 06, 2013, 13:49:18 PM »
och tror ni mina original stakar och vev kommer funka till detta? för tror det är med den klena veven och stakarna sen med balans och grejer har jag hört att det kan skilja mellan 13-14 gram mellan varje vevstake med kolv och om man då har så stor skillnad skulle man kunna slipa eller lägga till material så differansen inte är lika stor? för om det bara skulle vara under en grams skillnad så skulle det ju vara mycket bättre änn 13-14 gram. :P