Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 120825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #30 skrivet: augusti 21, 2013, 16:34:52 PM »
Kan ju ta mig en titt på slammerdämparna å är dem sönder så skippar jag dem.
Har iaf köpt en momentnyckel nu så jag kan dra allt med moment.

Menar du att den ska stå på noll efter att msn använt den? Lr efter varje dragning?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #31 skrivet: augusti 21, 2013, 19:20:09 PM »
efter man har använt den det finns en fjäder i dom som ställer momentet och lämnar man den spänd från en gång man använt den till nästa dvs kanske veckor eller månader så är den förstörd då fjädern mattas av och momentet stämmer inte längre.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #32 skrivet: augusti 22, 2013, 16:49:09 PM »
Insug från en E motor gör de nå skillnad mot ett original ?   :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #33 skrivet: augusti 22, 2013, 17:02:13 PM »
Det är skillnad E insuget ska vara det bästa original insuget om man ser till flödet och effekten men vilket menar du som original? F insuget det för förgasare eller b21et insuget? det finns ju inga uttag för spridare på ett E insug så det är en del jobb för och kunna använda det.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #34 skrivet: augusti 22, 2013, 20:14:19 PM »
Då är jag med angående momentnyckeln. Blir te å skruva ihop det i helgen å gasa.

En fråga bara, den platta som sitter i bakkant som man sätter fördelaren på. Den går ju att justera men spelar det någon roll hur man sätter fast den?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #35 skrivet: augusti 22, 2013, 21:28:08 PM »
försök få rotorn mitt för där tändkabeln sitter med motorn nollad hamnar den inte mitt för kan man få problem med misständningar :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #36 skrivet: augusti 22, 2013, 21:40:02 PM »
Men rotorn sitter väl i ett fast spår på kammen så det enda blir ju den där plattan som kam röra på sig.

Hänger inte riktigt med där. Förstår ju att fördelarlocket kan hamna några mm snett men hur ska jag kolla det? Jag kanske får skruva fast plattan där den satt innan på ett ungefär. Trodde inte man kunde ställa tändning på lh 2,4.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #37 skrivet: augusti 22, 2013, 22:08:01 PM »
Det är skillnad E insuget ska vara det bästa original insuget om man ser till flödet och effekten men vilket menar du som original? F insuget det för förgasare eller b21et insuget? det finns ju inga uttag för spridare på ett E insug så det är en del jobb för och kunna använda det.

Jag menar insuget som sitter på b230F . För att kunna köra med ett E insug vad är de som behövs göras ?  svetsa ditt hylsor för spridarna ? något mera ? Mvh

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #38 skrivet: augusti 22, 2013, 22:22:21 PM »
jo det är ju spridarhylsorna och få till det med fuelrail kanske går göra så man kan köra med en från ett F insug då.
sen vet jag inte om gasspjället från F motorn passar rakt över då man måste ha tps givaren där ev göra en anslutning för tomgångsmotorn (vilket borde vara det enklaste) men något mera kommer jag inte på man skulle behöva ändra på.
sen beror det ju på trimningsgrad på motorn om det är värt jobbet annars är det ju inte allt för svårt och göra ett eget plenuminsug och då kan man ju stämma av längden på primärerna efter kammen osv som man använder.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #39 skrivet: augusti 24, 2013, 09:23:07 AM »
Om jag sätter dit "plattan" så noga som möjligt som det satt innan, så borde det funka lr?
Hur gör man annars?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #40 skrivet: augusti 25, 2013, 15:40:32 PM »
Det ska fungera man kan inte ställa tändningen med plattan bara vart rotorn hamnar i fördelarlocket när det tänder.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #41 skrivet: augusti 25, 2013, 16:09:18 PM »
Ok då är jag med :-)

Som tur är så såg man i smutsen var det hade suttit någonstans.
Satte i vx3 kammen och startade utan problem. Tack för hjälpen.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #42 skrivet: augusti 25, 2013, 20:28:48 PM »
jo det är ju spridarhylsorna och få till det med fuelrail kanske går göra så man kan köra med en från ett F insug då.
sen vet jag inte om gasspjället från F motorn passar rakt över då man måste ha tps givaren där ev göra en anslutning för tomgångsmotorn (vilket borde vara det enklaste) men något mera kommer jag inte på man skulle behöva ändra på.
sen beror det ju på trimningsgrad på motorn om det är värt jobbet annars är det ju inte allt för svårt och göra ett eget plenuminsug och då kan man ju stämma av längden på primärerna efter kammen osv som man använder.

Om man ska göra pleniminsug finns de nå mallar på internet ?  blir nog troligtvis att porta orginal insuget 

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #43 skrivet: augusti 26, 2013, 01:20:42 AM »
mallar kan nog vara svårt och hitta för något typ universalplenum men bara och tänka till lite själv :P
där spridarna sitter kan man förbättra org insuget en del men längre upp i insuget kommer man ju inte åt och göra något utan och kapa isär det.
men hur höga effektmål har du?

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #44 skrivet: augusti 26, 2013, 08:45:25 AM »
Hände ett litet missöde igår. Körde bara ca 500 m med Volvon så gick kamremmen av!  :arg:

Remmen var fin utan sprickor vad jag kunde se. Kollade innan jag startade om allt stod på noll och det gjorde det.
Misstänker att remspännaren inte spände ut remmen tillräckligt och remmen kuggade över och gick av.

Tänkte annars att kammen nypit, men drog ju allt med moment.