Månen 7/fs296 är svår och få till och fungera bra med ett vanligt chipp till lh2.4 och då blir resultatet väldigt dåligt bottendrag kanske ingen tomgång alls och ksk får du inte heller effekten på högre varv.
visst det kan fungera men du får räkna med och prova några olika chipp och hålla på en del med insprutningen soppatryck osv för att det ska lira.
så är du nybörjare skulle jag ha valt en fs122 (även fs280 fungerar men den är något snällare) den drar bra till kanske 6-6500 och på vintern när man sladdar så kan man dra den till 7000 utan problem då det går lätt
fs122 är ändå betydligt vassare än m kammen som sitter standard (M har 210gr dur vid 1mm och 9.5mm lyft och fs 122 har 250gr/1mm och 12.2)
och någorlunda lik en H kam så voc chipp till bränsle och tändning borde fungera godkänt.
hårdare fjädrar behöver du om du tänkt varva mera än ca 6500 och kör du o chippad tändning så skulle jag bara plana toppen 1.5mm med chippad tändning 2mm 2.5 om du tar upp förbränningsutrymmena som jag visat i dummietråden för 230f med fs122 en halv mm mera med en månen 7 än det ovan
om du kör på 530 eller 531 topp spelar inte så stor roll om du ska porta den (bara det blir någorlunda gjort) med dom övriga grejerna du tänkt använda.
jag hade valt en 530 då den inte kostar 1000-1500kr i inköp.
större spridare eller ställbar btr kan vara bra och ha fast det beror också på vilket chipp och hur motorn ser ut i övrigt men en ställbar btr är aldrig fel och ha.
insprutningen kan oftast kompensera för 10-15% större spridare eller högre soppatryck så org spridarna ger så mycket mera men utöver det så går den mest troligt fett på någon del av registret.
spridare från Volvos vitsexa i sugutförande från s80in (spridar numret slutar på 832) har fungerat bra för mig på orörda lh2.2 insprut vid lättare trimning dom är 14% större än original och har inte höjt bränsleförbrukningen nämnvärt heller
i övrigt låter det bra någon typ av öppnare luftfilter är starkt rekomenderat
annars något som gör stor skillnad är bakaxelutväxlingen.
i din 740 är det mest troligt 3:54-1 snubblar du över en axel med 3:91-1 är det värt och byta triggern i den (antar du har abs) och köra med den det gör ganska stor skillnad speciellt med vass kam så man måste varva för och få någon riktig ork:P
mvh