Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 135048 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
trimmning hjälp
« skrivet: augusti 08, 2013, 22:32:03 PM »
go kväll ! . går i planer att trimma vinterbilen det är en 740 med b230f  Lh 2,4 sprut

Tänkte köra på den här setup

* Extraktorgrenrör 4-2-1
* 2,5 avgasrör med en ljuddämpare efter bakaxel och ta bort katten
*  hemma portad 530 topp och plana den minst 2,5mm (hur många mm hade ni planat ? )
* hårdare ventil fjädrar
* månen 7 kam
* chippa den och höja varvstoppet som den minst varvar 7000rpm
* ställbart kamdrev

vad tycker ni om den setupen ?

Ska man köra med en 531 topp istället ?

Är kammen bra till min setup ? eller ska jag köra med någon annan kam i såna fall vad för någon ?

Är det nödvändigt med en ställbar btr ?

större spridare behövs de ? i såna fall vad för några ?

Är det något jag har glömt ?

vill ha en motor som går bra på höga varv  ::)   

ÖS på med förslag är ni snälla =)     mvh





Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2013, 09:21:35 AM »
Vet inte vilket komp du får om du planar minst 2,5 mm men jag skulle ta 2mm.

Månen 7 kan är för vass om du inte vill modda ännu mera.

Hårdare fjädrar behöver du bara om du ska tokvarva annars räcker org, om det ändå är bra att byta får någon annan svara på.

Du måste inte ha ställbar btr, men det kan behövas om du vill ställa på mer bränsle såklart.

Vill du ha effekt på högre varv räcker ju en vx3, men då får du ju mindre rolig botten.

Om du vill ha större spridare kan du ta dem från sexans vitmotor.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2013, 04:33:14 AM »
Månen 7/fs296 är svår och få till och fungera bra med ett vanligt chipp till lh2.4 och då blir resultatet väldigt dåligt bottendrag kanske ingen tomgång alls och ksk får du inte heller effekten på högre varv.
visst det kan fungera men du får räkna med och prova några olika chipp och hålla på en del med insprutningen soppatryck osv för att det ska lira.

så är du nybörjare skulle jag ha valt en fs122 (även fs280 fungerar men den är något snällare) den drar bra till kanske 6-6500 och på vintern när man sladdar så kan man dra den till 7000 utan problem då det går lätt
fs122 är ändå betydligt vassare än m kammen som sitter standard (M har 210gr dur vid 1mm och 9.5mm lyft och fs 122 har 250gr/1mm och 12.2)
 och någorlunda lik en H kam så voc chipp till bränsle och tändning borde fungera godkänt.
hårdare fjädrar behöver du om du tänkt varva mera än ca 6500 och kör du o chippad tändning så skulle jag bara plana toppen 1.5mm  med chippad tändning 2mm 2.5 om du tar upp förbränningsutrymmena som jag visat i dummietråden för 230f med fs122 en halv mm mera med en månen 7 än det ovan
om du kör på 530 eller 531 topp spelar inte så stor roll om du ska porta den (bara det blir någorlunda gjort) med dom övriga grejerna du tänkt använda.
 jag hade valt en 530 då den inte kostar 1000-1500kr i inköp.
större spridare eller ställbar btr kan vara bra och ha fast det beror också på vilket chipp och hur motorn ser ut i övrigt men en ställbar btr är aldrig fel och ha.
insprutningen kan oftast kompensera för 10-15% större spridare eller högre soppatryck så org spridarna ger så mycket mera men utöver det så går den mest troligt fett på någon del av registret.
spridare från Volvos vitsexa i sugutförande från s80in (spridar numret slutar på 832)  har fungerat bra för mig på orörda lh2.2 insprut vid lättare trimning dom är 14% större än original och har inte höjt bränsleförbrukningen nämnvärt heller

i övrigt låter det bra någon typ av öppnare luftfilter är starkt rekomenderat
annars något som gör stor skillnad är bakaxelutväxlingen.
 i din 740 är det mest troligt 3:54-1 snubblar du över en axel med 3:91-1 är det värt och byta triggern i den (antar du har abs) och köra med den det gör ganska stor skillnad speciellt med vass kam så man måste varva för och få någon riktig ork:P
mvh :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2013, 08:43:32 AM »
Vilka chipp finns det då, förutom mpre o fs? Å vad är det som avgör vilket chip man ska ha?
 
Jag har tänkt att använda mig av en fs280 plus mpre chip men vad menar du med att det skulle funka godkänt? Å vadsska man ha mer lr justera för att få det att gå perfekt?

Mvh

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2013, 21:51:19 PM »
tack för alla svar blev jo klokare ialla fall . hade faktiskt tänkt att tok varva :P    vad behöver göras mera om man ska köra med månen7 ? vill jo ha effekt på högre varv . 

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2013, 21:53:49 PM »
Nej inge Abs här , mera sport utan ;)     hade tänkt leta på någon 4:10 hade de på föra vinterbilen m46 med rasad overdrive satan va de varva på motorvägen :D

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2013, 08:47:32 AM »
Då det gäller chipp så är dom ju jorda för en speciell motorkonfiguration och går man för långt ifrån den fungerar chippet inte så bra då motorn kan gå för fett eller snålt och allt annat som det ska sköta som tomgångsmotor accelerationsberikning mm kan bli helt fel.
även tändningen är viktig då man ska ha vassare kammar som kräver en annan tändkurva för och fungera bra.
mindre ändringar går oftast göra och det fungerar godkänt tex byta från en M kam till en K kam och smått portad topp fungerar utan och röra insprutningen men då går den lite snålt över 3000 varv vilket kan lösas med lite högre bränsletryck eller lite större spridare och då kan insprutningen via lamdan korigera det på låga varv så den inte går fett där istället.
men gör man större skillnader så hamnar man på något varvtal utanför vad insprutningen kan korigera och då blir det skit av allt :P

på en folkracebil kanske man kan göra så att man ställer upp gasspjället så man får tomgång på 1500-2000 varv om man har för vass kam så både tändning bränsleblandning och tomgångsmotorn inte harmonerar på tomgång och sen få det någorlunda på det varvtalsregister man använder på banan typ 3-7000 varv men en gatbil måste ju vara körbar på hela motorns register:P

så man måste antingen bygga en motor någorlunda efter det chipp man har eller hitta ett som är gjort för en motor som liknar den man har och då tror jag viktigaste är att chippet är gjort för en liknande kam då man använder original insuget så gör skillnaderna på toppen mindre.
men hör man med några firmor som tillverkar/mappar chipp så borde någon ha ett som fungerar

Då jag frågade om du hade abs så är det så att det är olika triggerkransar i bakaxlarna som är gjorda för med eller utan abs så hastighetsmätaren stämmer inte det minsta om man byter till en med andra kransen oavsett om man har abs,en inkopplad eller inte :P
4:10 tror jag inte fans i någon 740 original så den är då dyrare och svårare och hitta men 3:91 som bara är ett steg ifrån fans på dom äldre med förgasare ksk även på fler :P

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2013, 09:16:10 AM »
när du skriver tokvarva hur mycket menar du då :P?
och varvtalsregistret sitter i mera än kammen en typ fr motor jag byggde med milt portad 530 topp extraktor dubbla stromberg och fs296 kroknade av helt över ca 7000 varv och på högre växlar så var det inte lönt och varva mera än 6500 även om den drog längre då förgasarna och toppen var i minsta laget för kammen samma motor med 45/48er och väldigt lite mer portning och bättre avstämda insugslängder skulle nog dra 500-1000 varv längre på varje växel och ge 40hk till .
en turbomotor vi byggt (vet att det blir väldigt fel och jämföra med överladdat men iaf)  med grenrör och insug avstämt på andra varv och en hårdare portad topp drar till 7500 och skulle nog dra till över 8000 på lägre växlar iaf med bättre ventilfjädrar och det med H kam den ger även högre effekt utan laddtryck om man räknar på det än motorn med fs296 så mycket sitter i avstämningen på insug och grenrör och hur lätt motorn har och suga åt sig luft
« Senast ändrad: augusti 15, 2013, 09:48:04 AM av sleepy_ »

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2013, 08:41:55 AM »
Men hur funkar en fs280 med mpre chip? Å hur möe effekt kan man ta ut med en sådan kam? Lr sitter begränsningen i sprut lr insug?

Mpre är ju anpassat till 170 hk, funkar fs 280 lr kan man lika gärna köra k-kam? (om det nu var den vanligaste kam i voc klassen.
Skulle fs280 ge över 170hk med dubbla förgasare osv å isf ska msn välja snällare kam?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2013, 09:45:38 AM »
Ingen aning om hur mpre,s chipp fungerar och vad det är gjort till för saker någon som har mera info?
Men i voc kör dom med H kam som är det värsta som satt i Volvos rödblocksmotorer original.
och dom motorerna ger ju nån hk över 170 under optimala förhållanden (lite beroende på vilken bänk dom bromsas i)
En fs280 är enligt dom uppgifter jag hittat rätt lik en K kam på papper bara några grader vassare men då är det ju en modernare profil så den kanske ger ett bättre register och mera effekt och en fs122 är ganska lik en H kam men då modernare och likadant där kanske den ger bättre register och effekt.
både sf280 och fs122 profilerna värkar ju rätt populära och värkar fungera bra till det dom är jorda för iaf.
Jag har dock INTE mätat upp någon av kammarna själv utan hittat uppgifterna på internet så det är inte säkert att dom går lita fullt ut på heller så är det fel så ber jag om ursäkt då jag inte vill sprida osanningar.
men iaf både H K fs280 och fs122 ska gå ta ut kring 170hk eller lite mera under optimala förhållanden och då är ju den vassaste  den som går plocka mest med.
jag tror att både insuget och kammen är en strypning om man ska gå över 170hk men tar man bort den ena strypningen så kan man gå lite längre oavsett vilken då båda drar ner mängden luft som motorn behöver för och producera effekt.
det är mina gissningar iaf :P

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2013, 21:29:20 PM »
Go kväll har hittat en kam för en billig slant som jag fundera på att köpa , säljare har för sig att de är 290 duration och 12,5 i lyft och så tror han de är enem som har gjort kammen.  Är det något att ha till en sug motor ? mvh =)

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2013, 22:17:24 PM »
Tråkigt att säljaren inte vet värderna exakt.

290 i dur är väl spontant ändåså lite för vasst.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2013, 22:27:17 PM »
det kanske är en sån här kam enem Volvo B23 K15 292/108/12.5/3.2
« Senast ändrad: augusti 15, 2013, 22:32:29 PM av volyota »

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2013, 07:58:37 AM »
Kan man slipa med våtslippapper på kammens nockar om det kommit ytrost på den?
 
Har 1200 papper.

Och vem lr var köper man ställbart kamdrev billigt? Vissa vill inte ta org kamdrev i utbyte.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #14 skrivet: augusti 16, 2013, 08:55:20 AM »
Det kan nog gå men jag skulle varigt försiktig med den möjligen våtslipat med olja och väldigt lite
annars kanske tagit en trasa med autosol eller något annat polermedel.
men annars så kan du bara montera kammen så går det bort av sig själv om det inte är allt för farligt lagerytorna däremot tror jag på och polera innan man monterar kammen