Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: illerballe skrivet augusti 08, 2013, 22:32:03 PM

Titel: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 08, 2013, 22:32:03 PM
go kväll ! . går i planer att trimma vinterbilen det är en 740 med b230f  Lh 2,4 sprut

Tänkte köra på den här setup

* Extraktorgrenrör 4-2-1
* 2,5 avgasrör med en ljuddämpare efter bakaxel och ta bort katten
*  hemma portad 530 topp och plana den minst 2,5mm (hur många mm hade ni planat ? )
* hårdare ventil fjädrar
* månen 7 kam
* chippa den och höja varvstoppet som den minst varvar 7000rpm
* ställbart kamdrev

vad tycker ni om den setupen ?

Ska man köra med en 531 topp istället ?

Är kammen bra till min setup ? eller ska jag köra med någon annan kam i såna fall vad för någon ?

Är det nödvändigt med en ställbar btr ?

större spridare behövs de ? i såna fall vad för några ?

Är det något jag har glömt ?

vill ha en motor som går bra på höga varv  ::)   

ÖS på med förslag är ni snälla =)     mvh




Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 12, 2013, 09:21:35 AM
Vet inte vilket komp du får om du planar minst 2,5 mm men jag skulle ta 2mm.

Månen 7 kan är för vass om du inte vill modda ännu mera.

Hårdare fjädrar behöver du bara om du ska tokvarva annars räcker org, om det ändå är bra att byta får någon annan svara på.

Du måste inte ha ställbar btr, men det kan behövas om du vill ställa på mer bränsle såklart.

Vill du ha effekt på högre varv räcker ju en vx3, men då får du ju mindre rolig botten.

Om du vill ha större spridare kan du ta dem från sexans vitmotor.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 13, 2013, 04:33:14 AM
Månen 7/fs296 är svår och få till och fungera bra med ett vanligt chipp till lh2.4 och då blir resultatet väldigt dåligt bottendrag kanske ingen tomgång alls och ksk får du inte heller effekten på högre varv.
visst det kan fungera men du får räkna med och prova några olika chipp och hålla på en del med insprutningen soppatryck osv för att det ska lira.

så är du nybörjare skulle jag ha valt en fs122 (även fs280 fungerar men den är något snällare) den drar bra till kanske 6-6500 och på vintern när man sladdar så kan man dra den till 7000 utan problem då det går lätt
fs122 är ändå betydligt vassare än m kammen som sitter standard (M har 210gr dur vid 1mm och 9.5mm lyft och fs 122 har 250gr/1mm och 12.2)
 och någorlunda lik en H kam så voc chipp till bränsle och tändning borde fungera godkänt.
hårdare fjädrar behöver du om du tänkt varva mera än ca 6500 och kör du o chippad tändning så skulle jag bara plana toppen 1.5mm  med chippad tändning 2mm 2.5 om du tar upp förbränningsutrymmena som jag visat i dummietråden för 230f med fs122 en halv mm mera med en månen 7 än det ovan
om du kör på 530 eller 531 topp spelar inte så stor roll om du ska porta den (bara det blir någorlunda gjort) med dom övriga grejerna du tänkt använda.
 jag hade valt en 530 då den inte kostar 1000-1500kr i inköp.
större spridare eller ställbar btr kan vara bra och ha fast det beror också på vilket chipp och hur motorn ser ut i övrigt men en ställbar btr är aldrig fel och ha.
insprutningen kan oftast kompensera för 10-15% större spridare eller högre soppatryck så org spridarna ger så mycket mera men utöver det så går den mest troligt fett på någon del av registret.
spridare från Volvos vitsexa i sugutförande från s80in (spridar numret slutar på 832)  har fungerat bra för mig på orörda lh2.2 insprut vid lättare trimning dom är 14% större än original och har inte höjt bränsleförbrukningen nämnvärt heller

i övrigt låter det bra någon typ av öppnare luftfilter är starkt rekomenderat
annars något som gör stor skillnad är bakaxelutväxlingen.
 i din 740 är det mest troligt 3:54-1 snubblar du över en axel med 3:91-1 är det värt och byta triggern i den (antar du har abs) och köra med den det gör ganska stor skillnad speciellt med vass kam så man måste varva för och få någon riktig ork:P
mvh :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 13, 2013, 08:43:32 AM
Vilka chipp finns det då, förutom mpre o fs? Å vad är det som avgör vilket chip man ska ha?
 
Jag har tänkt att använda mig av en fs280 plus mpre chip men vad menar du med att det skulle funka godkänt? Å vadsska man ha mer lr justera för att få det att gå perfekt?

Mvh
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 13, 2013, 21:51:19 PM
tack för alla svar blev jo klokare ialla fall . hade faktiskt tänkt att tok varva :P    vad behöver göras mera om man ska köra med månen7 ? vill jo ha effekt på högre varv . 
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 13, 2013, 21:53:49 PM
Nej inge Abs här , mera sport utan ;)     hade tänkt leta på någon 4:10 hade de på föra vinterbilen m46 med rasad overdrive satan va de varva på motorvägen :D
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 14, 2013, 08:47:32 AM
Då det gäller chipp så är dom ju jorda för en speciell motorkonfiguration och går man för långt ifrån den fungerar chippet inte så bra då motorn kan gå för fett eller snålt och allt annat som det ska sköta som tomgångsmotor accelerationsberikning mm kan bli helt fel.
även tändningen är viktig då man ska ha vassare kammar som kräver en annan tändkurva för och fungera bra.
mindre ändringar går oftast göra och det fungerar godkänt tex byta från en M kam till en K kam och smått portad topp fungerar utan och röra insprutningen men då går den lite snålt över 3000 varv vilket kan lösas med lite högre bränsletryck eller lite större spridare och då kan insprutningen via lamdan korigera det på låga varv så den inte går fett där istället.
men gör man större skillnader så hamnar man på något varvtal utanför vad insprutningen kan korigera och då blir det skit av allt :P

på en folkracebil kanske man kan göra så att man ställer upp gasspjället så man får tomgång på 1500-2000 varv om man har för vass kam så både tändning bränsleblandning och tomgångsmotorn inte harmonerar på tomgång och sen få det någorlunda på det varvtalsregister man använder på banan typ 3-7000 varv men en gatbil måste ju vara körbar på hela motorns register:P

så man måste antingen bygga en motor någorlunda efter det chipp man har eller hitta ett som är gjort för en motor som liknar den man har och då tror jag viktigaste är att chippet är gjort för en liknande kam då man använder original insuget så gör skillnaderna på toppen mindre.
men hör man med några firmor som tillverkar/mappar chipp så borde någon ha ett som fungerar

Då jag frågade om du hade abs så är det så att det är olika triggerkransar i bakaxlarna som är gjorda för med eller utan abs så hastighetsmätaren stämmer inte det minsta om man byter till en med andra kransen oavsett om man har abs,en inkopplad eller inte :P
4:10 tror jag inte fans i någon 740 original så den är då dyrare och svårare och hitta men 3:91 som bara är ett steg ifrån fans på dom äldre med förgasare ksk även på fler :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 14, 2013, 09:16:10 AM
när du skriver tokvarva hur mycket menar du då :P?
och varvtalsregistret sitter i mera än kammen en typ fr motor jag byggde med milt portad 530 topp extraktor dubbla stromberg och fs296 kroknade av helt över ca 7000 varv och på högre växlar så var det inte lönt och varva mera än 6500 även om den drog längre då förgasarna och toppen var i minsta laget för kammen samma motor med 45/48er och väldigt lite mer portning och bättre avstämda insugslängder skulle nog dra 500-1000 varv längre på varje växel och ge 40hk till .
en turbomotor vi byggt (vet att det blir väldigt fel och jämföra med överladdat men iaf)  med grenrör och insug avstämt på andra varv och en hårdare portad topp drar till 7500 och skulle nog dra till över 8000 på lägre växlar iaf med bättre ventilfjädrar och det med H kam den ger även högre effekt utan laddtryck om man räknar på det än motorn med fs296 så mycket sitter i avstämningen på insug och grenrör och hur lätt motorn har och suga åt sig luft
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 15, 2013, 08:41:55 AM
Men hur funkar en fs280 med mpre chip? Å hur möe effekt kan man ta ut med en sådan kam? Lr sitter begränsningen i sprut lr insug?

Mpre är ju anpassat till 170 hk, funkar fs 280 lr kan man lika gärna köra k-kam? (om det nu var den vanligaste kam i voc klassen.
Skulle fs280 ge över 170hk med dubbla förgasare osv å isf ska msn välja snällare kam?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 15, 2013, 09:45:38 AM
Ingen aning om hur mpre,s chipp fungerar och vad det är gjort till för saker någon som har mera info?
Men i voc kör dom med H kam som är det värsta som satt i Volvos rödblocksmotorer original.
och dom motorerna ger ju nån hk över 170 under optimala förhållanden (lite beroende på vilken bänk dom bromsas i)
En fs280 är enligt dom uppgifter jag hittat rätt lik en K kam på papper bara några grader vassare men då är det ju en modernare profil så den kanske ger ett bättre register och mera effekt och en fs122 är ganska lik en H kam men då modernare och likadant där kanske den ger bättre register och effekt.
både sf280 och fs122 profilerna värkar ju rätt populära och värkar fungera bra till det dom är jorda för iaf.
Jag har dock INTE mätat upp någon av kammarna själv utan hittat uppgifterna på internet så det är inte säkert att dom går lita fullt ut på heller så är det fel så ber jag om ursäkt då jag inte vill sprida osanningar.
men iaf både H K fs280 och fs122 ska gå ta ut kring 170hk eller lite mera under optimala förhållanden och då är ju den vassaste  den som går plocka mest med.
jag tror att både insuget och kammen är en strypning om man ska gå över 170hk men tar man bort den ena strypningen så kan man gå lite längre oavsett vilken då båda drar ner mängden luft som motorn behöver för och producera effekt.
det är mina gissningar iaf :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 15, 2013, 21:29:20 PM
Go kväll har hittat en kam för en billig slant som jag fundera på att köpa , säljare har för sig att de är 290 duration och 12,5 i lyft och så tror han de är enem som har gjort kammen.  Är det något att ha till en sug motor ? mvh =)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 15, 2013, 22:17:24 PM
Tråkigt att säljaren inte vet värderna exakt.

290 i dur är väl spontant ändåså lite för vasst.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: volyota skrivet augusti 15, 2013, 22:27:17 PM
det kanske är en sån här kam enem Volvo B23 K15 292/108/12.5/3.2
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 16, 2013, 07:58:37 AM
Kan man slipa med våtslippapper på kammens nockar om det kommit ytrost på den?
 
Har 1200 papper.

Och vem lr var köper man ställbart kamdrev billigt? Vissa vill inte ta org kamdrev i utbyte.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 16, 2013, 08:55:20 AM
Det kan nog gå men jag skulle varigt försiktig med den möjligen våtslipat med olja och väldigt lite
annars kanske tagit en trasa med autosol eller något annat polermedel.
men annars så kan du bara montera kammen så går det bort av sig själv om det inte är allt för farligt lagerytorna däremot tror jag på och polera innan man monterar kammen
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 16, 2013, 10:06:07 AM
Har ju autosol så kanske kan ta det lr om lite bensin kan lossa rosten.

Är org kam härdad, isf borde det ju inte bli repor?

Och var någonstans köper man ställbara kamdrev, men tror att kyrk har men byter inte in mot org kamdrev.

Hade för mig att volyota gjorde kamdrev lr någon annan här.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 16, 2013, 10:47:17 AM
Det är ju bara och prova men börja med det som tar minst på kammen och gå uppåt i värsta fall kanske man får våtslipa med olja och sandpapper men ju mindre man rör nockarna ju bättre.
Tror det ska ganska mycket till innan man förstör en b23 kam då jag sett en motor som gått några år med omslipad kam som vart med om ett ventiltryckarras och den nocken såg ut som någon hade misshandlat den med tryckluftshammare dock är det ju inget man ska eftersträva direkt och bättre och vara på den säkra sidan då det kanske vart extrem tur att den inte förstörde en tryckare till och kammen gick ner sig :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: kribe skrivet augusti 16, 2013, 12:34:08 PM
Ställbart kamdrev finns på 0703224646 i norra Skåne  ;)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 16, 2013, 15:00:36 PM
folkraceshopp har annars finns MickeGrön och kyrkmotorsport mm tror alla dom byter in mot orginalkamdrev av äldre sorten och tar femhundringen för ett.
även kribe värkar ju ha
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: volyota skrivet augusti 16, 2013, 20:30:42 PM
scotte trissa funkar bra tar bara bort rosten men inget av kamnocken inga repor----tillverkar fortfarande justerbara kamdrev men har inte tillverkat så många i sommar jobbat med annat tänkte jag skulle snickra ihop en ny hemsida snart igen ....tillverkar justerbara kamdrev - weberinsug i stål valfri längd till 40ior-45or--su insug till B23a i alu ---0706317113 micke
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: kribe skrivet augusti 18, 2013, 03:42:51 AM
Vill be Stefan på folkraceshop om ursäkt för mitt förra inlägg. Jag är ny här å tänker med röven ibland  :-[. Sorry, det ska inte upprepas.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 19, 2013, 11:04:46 AM
? Vad är det du ska be om ursäkt för?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: kribe skrivet augusti 19, 2013, 16:59:03 PM
Det slog mig senare att jag naturligtvis inte ska sälja sådant som du själv säljer, här på ett forum som sköts av dig. Du har ju folkraceshopen med tex kamdrev osv. Jag kan ju välja andra kanaler om jag vill kränga sådant. Det kändes inte alls just. Men jag ringer och beställer kam av dej i morgon, så kompenserar jag ju lite... ;)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 20, 2013, 10:15:07 AM
Det är lungt, luften är fri  :laugh:
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 20, 2013, 16:04:52 PM
Tänkte sätta in min vx3 kam i helgen i org 530 topp. Vad ska jag tänka på?

Vad är slammerdämpare? Är det gummina som sitter emellan knasteroch ventiltryckare?
Kan man byta dem utan att lossa knaster?

Om ventilspelet var ok på m kam behöver jag ändra spelet?

Några andra bra o veta vore tacksamt :-)

Mvh
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet augusti 20, 2013, 20:16:58 PM
jo du kan byta dem utan att ta bort ventil låsen lr knaster som du kallar de.
ventilspelet bör bli dugligt eftersom volvo hade fin nogranhet då dom tillverkade kamaxlarna så brickorna på tryckarna är oftast 3,95 - 4.10 tjock, men du måste kolla spelet och ev justera  :goodluck:
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 20, 2013, 21:37:00 PM
Så 0,45 kall motor? Liksom hur hårt ska man trycka in bladmåttet? för trökar man får man kanske igenom lite mer.

Kan man skruva åt överfallen på känn lr är det jättepetigt? Min bil är ju inte folkracebil.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 20, 2013, 22:24:27 PM
Gummina som sitter på ventilskaften mot tryckarna brukar jag skippa på alla motorer jag skruvar i gata som busmotor då dom enligt mig inte gör någon nytta alls:P
Sen kan man inte skjustera ventilspelet med dom där då dom fjädrar och det blir väldigt svårt och känna om man har rätt spel med bladmåttet.

ventilspelet ska vara 0.40mm men tror mig ha läst i nån volvo värkstadshandbok att mellan 0.30 och 0.50 så behövs det inte ändras men har man tillgång till brickor lägger jag helst spelet på 0.35-0.40 men volvos kamaxlar har väldigt lika bascirkel som vebotrimmarn nämt så oftast kan man byta och det är bra men man bör kolla iaf så det inte blir galet.
Bladmåttet kan man trycka lite med men man ska inte behöva vålda in det :P
Överfallen ska helst dras med momentskaft då det är lagerytorna som ska löpa mot kamaxeln tror att jag själv har slarvat med det någon gång men är inte och rekomendera det
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 20, 2013, 23:06:15 PM
Ska jag låta det vara lr ska jag ta bort slammerdämparna?
Vill ju ha en tyst motor.

Hittade en momentnyckel på Mekonomen som verkade bra, lr vad tror ni. Kanske duger biltema lr ska det vara swedol? Ska ju bara vara för garagemek.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 21, 2013, 00:16:16 AM
jag tycker inte dom gör någon skillnad med en volvo originalkam dock måste man ju först ta bort dom när man ställer ventilspelet sen lös med kammen en gång till sedan när man vet att det är bra för och sätta dit dom därför skippar jag dom men visst dom kanske gör något på ljudnivån men det är då marginell skillnad.
en momentnyckel från biltema duger till sådana saker bara man är noga på och släppa spänningen varje gång man har använt den annars börjar den fort visa riktigt fel
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 21, 2013, 16:34:52 PM
Kan ju ta mig en titt på slammerdämparna å är dem sönder så skippar jag dem.
Har iaf köpt en momentnyckel nu så jag kan dra allt med moment.

Menar du att den ska stå på noll efter att msn använt den? Lr efter varje dragning?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 21, 2013, 19:20:09 PM
efter man har använt den det finns en fjäder i dom som ställer momentet och lämnar man den spänd från en gång man använt den till nästa dvs kanske veckor eller månader så är den förstörd då fjädern mattas av och momentet stämmer inte längre.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 22, 2013, 16:49:09 PM
Insug från en E motor gör de nå skillnad mot ett original ?   :)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 22, 2013, 17:02:13 PM
Det är skillnad E insuget ska vara det bästa original insuget om man ser till flödet och effekten men vilket menar du som original? F insuget det för förgasare eller b21et insuget? det finns ju inga uttag för spridare på ett E insug så det är en del jobb för och kunna använda det.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 22, 2013, 20:14:19 PM
Då är jag med angående momentnyckeln. Blir te å skruva ihop det i helgen å gasa.

En fråga bara, den platta som sitter i bakkant som man sätter fördelaren på. Den går ju att justera men spelar det någon roll hur man sätter fast den?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 22, 2013, 21:28:08 PM
försök få rotorn mitt för där tändkabeln sitter med motorn nollad hamnar den inte mitt för kan man få problem med misständningar :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 22, 2013, 21:40:02 PM
Men rotorn sitter väl i ett fast spår på kammen så det enda blir ju den där plattan som kam röra på sig.

Hänger inte riktigt med där. Förstår ju att fördelarlocket kan hamna några mm snett men hur ska jag kolla det? Jag kanske får skruva fast plattan där den satt innan på ett ungefär. Trodde inte man kunde ställa tändning på lh 2,4.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 22, 2013, 22:08:01 PM
Det är skillnad E insuget ska vara det bästa original insuget om man ser till flödet och effekten men vilket menar du som original? F insuget det för förgasare eller b21et insuget? det finns ju inga uttag för spridare på ett E insug så det är en del jobb för och kunna använda det.

Jag menar insuget som sitter på b230F . För att kunna köra med ett E insug vad är de som behövs göras ?  svetsa ditt hylsor för spridarna ? något mera ? Mvh
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 22, 2013, 22:22:21 PM
jo det är ju spridarhylsorna och få till det med fuelrail kanske går göra så man kan köra med en från ett F insug då.
sen vet jag inte om gasspjället från F motorn passar rakt över då man måste ha tps givaren där ev göra en anslutning för tomgångsmotorn (vilket borde vara det enklaste) men något mera kommer jag inte på man skulle behöva ändra på.
sen beror det ju på trimningsgrad på motorn om det är värt jobbet annars är det ju inte allt för svårt och göra ett eget plenuminsug och då kan man ju stämma av längden på primärerna efter kammen osv som man använder.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 24, 2013, 09:23:07 AM
Om jag sätter dit "plattan" så noga som möjligt som det satt innan, så borde det funka lr?
Hur gör man annars?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 25, 2013, 15:40:32 PM
Det ska fungera man kan inte ställa tändningen med plattan bara vart rotorn hamnar i fördelarlocket när det tänder.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 25, 2013, 16:09:18 PM
Ok då är jag med :-)

Som tur är så såg man i smutsen var det hade suttit någonstans.
Satte i vx3 kammen och startade utan problem. Tack för hjälpen.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 25, 2013, 20:28:48 PM
jo det är ju spridarhylsorna och få till det med fuelrail kanske går göra så man kan köra med en från ett F insug då.
sen vet jag inte om gasspjället från F motorn passar rakt över då man måste ha tps givaren där ev göra en anslutning för tomgångsmotorn (vilket borde vara det enklaste) men något mera kommer jag inte på man skulle behöva ändra på.
sen beror det ju på trimningsgrad på motorn om det är värt jobbet annars är det ju inte allt för svårt och göra ett eget plenuminsug och då kan man ju stämma av längden på primärerna efter kammen osv som man använder.

Om man ska göra pleniminsug finns de nå mallar på internet ?  blir nog troligtvis att porta orginal insuget 
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 26, 2013, 01:20:42 AM
mallar kan nog vara svårt och hitta för något typ universalplenum men bara och tänka till lite själv :P
där spridarna sitter kan man förbättra org insuget en del men längre upp i insuget kommer man ju inte åt och göra något utan och kapa isär det.
men hur höga effektmål har du?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 26, 2013, 08:45:25 AM
Hände ett litet missöde igår. Körde bara ca 500 m med Volvon så gick kamremmen av!  :arg:

Remmen var fin utan sprickor vad jag kunde se. Kollade innan jag startade om allt stod på noll och det gjorde det.
Misstänker att remspännaren inte spände ut remmen tillräckligt och remmen kuggade över och gick av.

Tänkte annars att kammen nypit, men drog ju allt med moment.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 26, 2013, 12:03:40 PM
Dom brukar inte gå av om det kuggar över men det kan säkert hända annars kanske du haft någon skada på den som du inte såg eller så men känn på kammen så den går runt och sätt dit en ny rem bara ventilerna brukar klara sig så länge man inte har planat väldigt mycket och har någon höglyftande kam
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 26, 2013, 17:12:22 PM
Okej okej =)

Jag tog spärrskaftet och drog runt kammen utan några större problem eller missljud. Ska sätta dit ny rem idag lr imorgon.
Vad är det egentligen för hjul som remmen sitter runt? Sitter ju runt veven sen remspännaren och sen kamaxeln men vad är den sista för nåt? Är ju nästan ett likadant hjul på kammen som på ett lite över veven.

Köpte ingen ny remspännare då endast hjulet på mekonomen kostade 471:- å det hjulet som sitter där nu verkade vara som nytt.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet augusti 26, 2013, 17:19:25 PM
mallar kan nog vara svårt och hitta för något typ universalplenum men bara och tänka till lite själv :P
där spridarna sitter kan man förbättra org insuget en del men längre upp i insuget kommer man ju inte åt och göra något utan och kapa isär det.
men hur höga effektmål har du?

Ja du effektmålet vet jag inte, .  vi började med toppen i lördags och kollade på dummietråden där du har postat hur man portat 530 toppen . fast vi fila ur mera än vad du hade gjort där , sen ska den blästras i kanalerna . Ungefär hur mkt hästar brukar man plocka ur i b230 med de setuperna jag hade tänkt att köra med ?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 26, 2013, 22:02:26 PM
bosabengt det tredje som kamremmen driver är till för och driva bränslepumpen på förgasarmotorer och fördelaren då den är blockmonterad annars har den inget direkt syfte möjligen den används lite som balansaxel.

illerballe det är svårt och säga effekten då det beror på hur allt lirar och hur man ställer in det (finns lite dåligt med inställningar på standardinsprut)
men voc motorerna ger ju 160-170hk efter många timmars skustering men med portad topp extraktor och vassare kam än H så borde man ju hamna där omkring direkt sen kanske man hittar 15-30hk till om man lägger ner samma tid på skusteringar om allting lirar tillsammans men sen börjar det gå väldigt tungt om man inte bygger väldigt seriöst då många lite äldre grupp H volvomotorer och 2150 motorer inte ger mycket mer än ca 200 ärliga hk och där är det troligen 48er portad topp med större ventiler av någon som kanske jobbat med det i 10år och kunnat jämföra små ändringar i bromsbänk mm och extraktor som är avstämt för delarna och inte sk postordertrimning.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 28, 2013, 06:45:26 AM
bosabengt det tredje som kamremmen driver är till för och driva bränslepumpen på förgasarmotorer och fördelaren då den är blockmonterad annars har den inget direkt syfte möjligen den används lite som balansaxel.

Du glömde att den driver oljepumpen, nog så viktigt  ;D
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 28, 2013, 08:38:40 AM
Finns ju nollmarkering på oljepumpsdrevet också men hur viktigt är det att det står på noll?

Remmen hade ju markeringar för alla nollägen, vilket är bra. :-)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 28, 2013, 08:54:23 AM
Bara viktigt om man har blockfördelare..
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 28, 2013, 09:53:17 AM
Ojdå :doh: var nog lite väl trött när jag missade och skriva det :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 29, 2013, 19:00:12 PM
Hej.

Har stött på problem tror jag.  Har satt på ny kamrem å kollat så allt står på noll.
Har kört runt motorn flera varv på startmotorn utan att starta den, för kamremmen verkar vilja glida utåt hela tiden. Trycker jag in den på kamdrevet glider den ut igen. Alla hjul som remmen går runt känns fasta å stabila. Inga hjul verkar vobbla heller.

Att den förra kamremmen gick av beror nog på att remmen gled.

Vad göra?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet augusti 29, 2013, 19:08:06 PM
Har du inte kvar skivorna som spårar nere vid vevaxeln? En på varje sida om drevet..
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 29, 2013, 19:38:37 PM
Jadå dem har jag varit noggrann med att se så dem är med.

Kan man på nåt sätt dra åt kammen för hårt, då närmast drevet. så att hela kammen niger liiite?? För inga hjul vobblar vad jag kan se.
Inte heller finns missljud i lager lr nåt. Fast nåt är ju fel och nåt har jag ju missat. Fast allt sitter ju som det ska osv.

Drog lageröverfallen på kammen med 20nm. Och korsdrog alla överfall så som man ska.

Drog kamdrevet med 50 nm, men hade ju inget specialverktyg som mothåll utan klämde åt runt kamdrevet med en stor polygrip och drog åt.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet augusti 29, 2013, 20:23:02 PM
Google är kanske min vän idag.

Har kunnat läsa mig till att det antingen kan vara remspännaren som sitter lite snett och att man får knacka på "axeln" som spännaren sitter på. Lr att dra åt remskivan på vevstaken. Jag har inte dragit åt remskivan 100% men sitter ganska tajt ändå. Kan ju dra åt ännu hårdare å se om det funkar.

Annars kanske det blir att köpa en ny remspännare. Duger biltema lr ska jag köpa hos mekonomen? Skilde nästan 400:-

En stor fråga är, hur gör man så motorn inte går runt när man ska dra veven och kamdrevet??
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 01, 2013, 20:25:13 PM
Remproblemet löst. Var endast remspännaren jag inte hade dragit åt.

Nu till det stora problemet, motorn vill inte alls gå som den ska.

Först, Hur är tändföljden? Har testat lite olika då alla säger olika på forumen. Tyvärr.

Han startar, tänder men dör direkt, men den kan gå fint ibland för att sedan dö.
Startade den när jag kom till garaget och då gick den och jag kunde gasa på men sen dör den.

Blir inte klok på nåt. Snälla hjälp mig.  :dyrka:
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 02, 2013, 06:28:48 AM
Tändföljden är 1342. Det låter som bränsleproblem...
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 02, 2013, 10:35:27 AM
Så om tändföljden är 1342, är det så tändkablarna ska sitta på fördelarlocket då? Första cyl är ju den närmast kylet men jag säger att det är fjärde tändkabeln.

Hur ska tändkablarna sitta om man säger att det första hålet på fördelarlocket till vänster är första?

Hur kan det bli problem med bränslet då jag inte rört nåt förutom då att jag satt i vx3 kam och nu satt tillbaka alla igen. Har kollat så att allt står på noll flera ggr.

Spelar det någon roll vilket varv man sätter kamdrevet?? För veven kan ju stå på noll två ggr. För jag drog veven till noll och då stod kamdrevet ett halvt varv fel. Är ni med?

Fick en felkod som sa 232 vilket var att den kompenserade för för snål lr fet blandning. Men vad kan vara fel då? Hur kan något gå sönder när jag bara byter kam.

Kan tillägga det att bensinfilter och pump just nu hänger bara i slangarna då jag ska byta filter. Kan det påverka?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 02, 2013, 10:46:48 AM
Tändkablarna ska sitta 1 2 3 4, sen sätter man dom 1342 på tändstiften.

När ettans kolv är uppe så ska kamdrevets markering stå uppåt. Om det inte gör det så har du monterat fel...
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 02, 2013, 11:17:27 AM
Hur ser jag att ettans kolv ligger precis i topp utan att ta bort toppen?

Kan motorn ens starta å gå några sekunder om kamdrevet står ett halvt varv fel?

Har också tänkt om kamdrevet står fel men har dubbelkollat flera ggr att markeringarna står på noll, eller ska man göra på nåt annat sätt? Noll på kåpan där nere och noll på kamdrevet genemot plasten där uppe. Snurra två varv på veven och kolla igen. Allt står på noll hela tiden. Men eftersom jag inte vet 100% när ettan står i topp kan det ju vara felet. För jag kan ju lika gärna ha ställt det ett halvt varv fel men saken är den att jag testat både ock.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 02, 2013, 12:18:49 PM
Peta ner en skruvmejsel e.d i tändstiftshålet så kan du se om ettas cylinder är uppe.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 02, 2013, 14:11:33 PM
om något är ett halvt varv fel ska den inte starta men kolla med en skruvmejsel i tändstiftshålet när 1an är i topp och kolla hur markeringen på remskivan på vevaxeln är så den kan vandra iväg som den vill ibland på b230 dreven med inbyggd svängningsdämpare jag har haft ett som var 20 grader fel då vi skruvade ihop motorn sen när toppen blev löstagen för lite mera uppdatering nån månad senare hade den vridit sig ca 10 grader till då vi hade ihop den första gången och litade på markeringen gick den minst sagt dåligt och tog ett tag innan vi hittade felet :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 02, 2013, 16:40:06 PM
Ska kolla om veven står rätt i ettans cyl.


Fattar inte den kan vandra, men vad jag kan se så står han fortfarande på noll.
Tändkablarna är nog huller om buller nu så förklara gärna hur dem ska sitta.
Om man börjar med att det vänstra hålet på fördelarlocket är ett. Om tändföljden är 1342 ska då andra hålet på fördelarlocket till trean och tredje hålet till fyran och fjärde hålet på tvåans stift.

Första stiftet menar jag det som är närmast fördelarlocket.

Hur ska jag sen kolla om det verkligen står rätt, kam o vev?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 02, 2013, 19:59:27 PM
Det är inte 1 2 3 4 på fördelarlocket.

Se bild..
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 02, 2013, 21:36:52 PM
Ok då är jag med. Är så som jag hade det från början. Tolkar det att nr 4 på bilden går till stiftet närmast fördelarlocket.

Återkommer då jag satt tändkablarna rätt och kollat så ettans cyl står rätt.

 :)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2013, 01:33:43 AM
Kollade så ettans kolv låg i topp när allt står på noll. Och det var ok. Kollade sen tändkablarna och satte dem på rätt plats. Kollade även fördelarlock och rotor igen.

Här kommer en video på hur det kan bete sig. Håller på å laddar upp en längre video som jag lägger upp här imorgon.

Mvh

Volvo 740 Uppstart (http://www.youtube.com/watch?v=xzJyWNDTlMI#)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 03, 2013, 10:04:11 AM
Låter som du fått kamremmen fel ett hack eller att tändningen är väldigt fel..
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2013, 10:22:32 AM
Volvo 740 går dåligt (http://www.youtube.com/watch?v=gjxr9Ty0jx0#)

Här kommer en video till.

Hur kan tändningen hamna fel? Vad har jag isf "Justerat" eller lossat å satt tillbaka fel?

Om remmen sitter ett hack fel ska jag bara experimentera lite eller har ni nån ide?

I denna videon så hör man ett illa ringande ljud, tror det är oljepumpen. =(
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 03, 2013, 12:44:10 PM
På ljudet tycker jag det låter som den går snålt men det går ju pröva ändra kammen ett steg åt varje håll och se om det blir någon förbättring.
men har du läst ut felkoder? (visst var det lh 2.4?)
tror inte oljepumpen ska kunna rassla sådär om inte motorn är helt tom på olja kanske generatorn eller spännrullen till kammen som är dålig?
men kolla felkoder och prova ta lös en spridarkontakt åt gången medans motorn står på tomgång reagerar den inte alls när du lossar någon av dom så är det troligen antingen den spridaren eller tändproblem på den cylindern och ger de inget se om det kommer bränsle i returen man kan skruva lös den och dra en slang därifrån till en flaska och se hur lång tid det tar för den och fyllas (kan vara bra och vara två då) kommer det nästan ingenting där så orkar den inte bygga soppatryck som den ska :P
tändningen styrs av vevaxelgivaren och den går inte och sätta fel och går den sönder så brukar man tappa både tändningen och insprutningen så den blir stendöd
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 03, 2013, 12:51:33 PM
Har du alltså bara bytt kamrem? Innan kamremmen gick av så hördes inga missljud samt att bilen gick. Är det rätt uppfattat?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2013, 16:37:47 PM
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2013, 16:38:25 PM
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 03, 2013, 19:33:05 PM
Ventilspel?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 03, 2013, 20:07:49 PM
Vet ej ventilspel men eftersom det är Volvokam så trodde jag inte det skulle behöva justeras. Måste väl isf ta bort kam å ta bort slammerdämparna.  Jobbigt värre. Kan man inte kolla spelet direkt utan att ta bort kam?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 03, 2013, 20:09:53 PM
Du får trycka ner tryckare ordentligt innan du mäter, med nån mejsel eller nåt.. Du får så klart inte trycka så hårt att du påverkar fjädern..
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet september 03, 2013, 21:58:52 PM
Hur får jag ut ventilstyrningen lättast ?  mvh
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 04, 2013, 00:36:29 AM
för och ta ut ventilstyrningar har jag en svarvad pinne som passar i styrningarna sen pressar man ut dom har även svarvat om ett dorn till en tryckluftshammare så man kan köra ut dom med den men då brukar styrningarna bli skadade så bara på nån folkracetopp som jag återmonterat styrningarna efter den behandlingen.
finns nog inte så många andra sätt ska dom inte användas igen så kan man ju ta något som ligger emot hyfsat och bara banka ut dom :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 05, 2013, 11:22:10 AM
Var i garaget igår.

Har ju samtidigt hållt på att byta bensinfilter. Var ju rostigt som fan så skiten har fått hänga under bilen, såg igår att en kabel hoppat dän från pumpen. Satte tillbaks den och startade bilen. Bilen gick som den skulle tror jag och dog aldrig på tomgång. Har inte hunnit köra den än då jag inte bytt bensinfilter ännu.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 05, 2013, 20:10:14 PM
skönt med ett så enkelt fel :)
det finns ju en pump i tanken också men den ger inte särskilt högt tryck så då gick den nog väldigt snålt :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 08, 2013, 19:58:04 PM
Har nu kört den några mil, det verkar fungera som det ska. Ingen särskild skillnad men jag har ändå lärt mig en hel del på vägen.

Nu till några frågor.....=)

Tomgången är låg och är väl vanligt "fel" på 740. Min står väl på 700 rpm kanske. Kan man på nåt sätt höja den till ~900?

Sen har jag klonkande bakaxel som inte hör till motorer men frågar här ändå om jag inte nu får göra ny tråd i rätt del.

Klonkar runtom bakaxeln när jag kör i väg på ettan, vad kan vara fel? Låter från båda sidor. SBP har kollat exprä på alla bussningar bak men ser inget.

Annat fel är när jag kör för fort över guppig väg så kan det "slå i" och bonka rätt högt ibland. Stötdämparna är bra och fjädrar nya. Gick från kapade fjädrar till nya vanliga. Efter det så slår nåt i när jag kör över nån grop lr bula i vägen.

Mvh
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 09, 2013, 13:36:42 PM
Om det inte är nån dålig bussning stötdämpare eller någonting som sitter löst så känn om bakaxeln är mycket glapp om du domar upp den på ena sidan bak hur mycket kan du röra det hjulet innan kardanen vill snurra?
Ev känn på knutkorsen och så alla skruvar på kardanen sitter som dom ska men blir knutarna dåliga så brukar det vibrera rätt bra i hela bilen hela tiden om det är ett hörbart ljud därifrån.
annars kolla om det ser ut och ha tagit emot någonstans under typ i avgassystemet eller så.
är väll det jag kan komma på nu som kan jävlas :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 09, 2013, 21:33:03 PM
Ska försöka kolla lite nån gång i veckan.
Kan det inte vara hundbenet?

Tomgången då?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 10, 2013, 00:37:57 AM
jo det kan det men dom har ju en bussning i varje ände så det är ju isåfall antingen bussningarna eller skruvarna som håller dom :P

tomgången är jag mer osäker på lh 2.4 ska ju justera den själv med tomgångsmotorn till rätt varvtal det kanske går ställa upp spjället eller göra nån liknande ful lösning men går den bra på tomgång och inte går ojämt skulle jag bara låtit det vara.
men har du kollat felkoder?
ligger tomgången på det varvet oavsett om den är varm eller kall?
blir det någon skillnad om du släpper ner den på tomgång sakta eller varvar upp den och sen bara tar foten från gasen?
blir det skillnad då kanske tomgångsmotorn kärvar.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 17, 2013, 00:08:37 AM
"smällen" då jag körde över gupp i vägen försvann då bakre ljuddämparen lossnade.  :P
Dock finns klonkandet kvar då jag kör iväg på ettan.

Frågan är om jag klarar mig utan press när jag ska få i dem nya bussningarna. Lr klarar jag mig med skruvstycke å diverse hylsor? Gäller alla bussningar i bakvagnen.

Har inga felkoder nu iaf o han går piggare nu, har ingen höfläkt på heller.

Men efter 4000rpm finns inte mycket kräm kvar. Kanske ligger toppeffekten nånstans där innan. Lr går det feta på han för mer kräm över 4000 rpm? Tror dock inte det är nåt särskilt fel annars bara det att han inte lämnat fabriken igår precis.

Kan man med ett ställbart kamdrev göra en VX utav en VX3? Dvs ställa fram 3 grader å få en VX kam?

Vilken olja ska jag köra med i vinter i motorn? FInns det någon bra tålig olja inför vintersäsongen? Ska funka bra till viss buskörning.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 17, 2013, 06:24:09 AM
VX3 är ingen trimkam så dom slutar dra nånstans där...
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: allrep skrivet september 17, 2013, 11:23:13 AM
Hade en 745 Tic i sommras som bus bil och fick ett infall att sätta i en vx3 kam i samband med topp byte.
Vart den tråkigaste turbon jag haft.
Allt ös försvann.....trist kam.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 17, 2013, 17:59:47 PM
Är iaf nöjd med den lilla extra skjuts jag fick av vx3 an.
Bättre än m kam iaf.
Nästa steg blir 531 med fs280 lr dyl.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 18, 2013, 17:58:33 PM
En vx3 i en org turbo går betydligt bättre än en T kam typ samma till 3000varv sen lite mer däröver och mellan 4500 och varvstoppen känner man någorlunda skillnad till det bättre med den iaf på en chippad motor med 2.5" avgas dvs original i mina ögon.
Så gick inte din bättre allrep tror jag du hade något fel någonstans eller fick den en kugg fel eller liknande om inte toppen du bytte till var dålig på något sätt förutsatt att motorn var original innan...
Sen är ju VX en kam med volvos V profil på insug och X på utblås dvs lite snällare än en V kam dock med lite mer nockvinkel därför folk brukar rekomendera den till turbomotorer men den är ju bara marginellt vassare än en A kam i en sugmotor så som Folkraceshop skriver så dör den av på varv som med Volvos andra snällare kammar
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: allrep skrivet september 19, 2013, 14:03:35 PM
Var reko maskin. Visserligen orginal. Bytte topp på den för att flera pinnbult var av på avgassidan och kollade i hyllan och hitta vx3 kam o satte i den. Blev inga snurr alls på varv. Satte den allt rätt. :)     Ska det vara nån kul kam så kollar man såklart in på fr shop och finner en.  :) 
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 22, 2013, 01:09:08 AM
Okej tycker det låter konstigt då jag bara upplevde det positivt :P
Det är klart att fr shop har betydligt roligare kammar än Volvos originalprofiler som är gjorda för att 63 åriga Agda ska kunna krypa till affären och handla i 50 blås på 5an  ::)
Men på en b230ft med original turbo blir det inte bra med någon vassare kam än A V eller vx3 då den pyttelilla turbon förstör allt iaf :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: allrep skrivet september 22, 2013, 18:42:44 PM
Nä men man får väl uppdatera spridare,snurra och chips eller popcorn också.  :)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 22, 2013, 20:00:55 PM
jo byter man lite mer saker så motorn kan andas på riktigt så går det ju gå på en vassare kam också och då börjar det bli riktigt roligt :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 22, 2013, 20:06:33 PM
Vilken olja ska jag köra på? Någon bra som tar hand om motorn och ska funka på vintern.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 22, 2013, 20:23:04 PM
Då det gäller en vanlig volvomotor är det nog inte så noga tror det är bättre och köpa billigare olja och byta ofta än och köpa någon dyr sk long-life olja
dock så om motorn gått typ hela sin livstid på mineral olja och aldrig varit isärtagen så kan en helsyntetisk olja vilja tvätta motorn så allt koks mm som bränt fast med tiden släpper och en massa skit pumpas runt i oljesystemet.
men vilken vanlig delsyntetisk olja som helst bör fungera har man en modernare motor med hydraultryckare eller turbodäremot bör man köra på helsyntetisk olja.
oljan jag häller i mina bilar brukar vara Biltemas Hossabs eller OK,s billigaste delsyntet så länge det inte är något speciellt och jag har då inte haft något problem bara man byter med rätt intervaller :P
I en rally rc eller turbomotor som ska varvas 7-8000 varv med högt effektuttag kan man däremot ta en dyrare olja då det är lite högre påfrestningar på sakerna där :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 23, 2013, 08:45:29 AM
Ok va bra. Tänkte bara om det fanns någon speciell Heavyduty olja för äldre motorer.
Har kört på biltemas olja och kommer fortsätta med det.

Nu till ett annat problem. Tempmätaren i bilen går inte ända upp, termostaten lr tempgivare tänker jag då men undrar om det kan ha med å göra att jag tagit bort fläkten framför motorn??
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 23, 2013, 12:10:55 PM
Det finns ju säkert speciella oljor som ska vara jättebra på alla vis:P
 men då är ju en dunk olja dyrare än en ny motor ??? så frågan är ju om det finns någon fördel med det alls då en volvomotor håller 50k mil ändå bara den underhålls :P

Tempen borde snarare ha lättare för och stiga om du är utan fläkt har kört utan och på sommaren vill det koka om man lämnar bilen på tomgång ett tag eller belastar den hårt i lägre fart då fartvinden inte kyler nog mycket tex om man börnar börjar tempen stiga direkt men på vintern fungerar det hur bra som helst utan fläkt iaf här uppe  i Norrland :P
till 99% chans är det termostaten som öppnar för tidigt men det kan ju även vara givaren eller i instrumenthuset det jävlas
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 23, 2013, 13:21:14 PM
Kör på biltemas olja då. :-)

Ja som du säger så borde ju tempen gå upp å inte ner. Det skumma är att det funkade som det skulle innan jag bytte kam, efter det så ville den inte gå upp.

Men ska kolla instrumentet då tankmätaren också lever sitt egna liv efter halv tank.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet september 23, 2013, 21:02:00 PM
Ky 126 kammen är det någon som har testat den ? =)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 23, 2013, 21:53:15 PM
inte testat den och ligger lite info om den på deras hemsida men en grov gissning är att den är någorlunda lik en fs300-13 kanske ännu lite mera varv villig men då kanske lite sämre bottendrag behövs minst 45er portad topp och x-rör för att den ska komma till sin rätt
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet september 23, 2013, 22:34:36 PM
inte testat den och ligger lite info om den på deras hemsida men en grov gissning är att den är någorlunda lik en fs300-13 kanske ännu lite mera varv villig men då kanske lite sämre bottendrag behövs minst 45er portad topp och x-rör för att den ska komma till sin rätt

Kommer köra med chippat org sprut , han som ska cipsen gör dem efter mina setup , borde väl gå att få hyffsat snurr med med sprut också ?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 23, 2013, 23:35:25 PM
Om han kan göra ett speciellt chipp för din motor med anpassad bränsle och tändkurva så borde det inte vara några problem
Vill få ännu bättre resultat så porta insuget där spridarna sitter bygg dit tre tums spjäll och tre tums lmm  från en 16v motor och sen typ 30% större spridare till det så räcker det längre och motorn får lättare och suga åt sig luft
Men det går säkert bra med allt original också ev lite större spridare  (vet inte riktigt hur långt org räcker men har för mig dom inte räcker längre än till ca 170hk)
bara man får dit ett mappat chipp för det
Men motorn lär inte vara så gatvänlig då en sådan kam behöver varv för och vilja ge någon effekt och det gäller att han som ska göra chippet kan sin sak för med vassa kammar är det betydligt svårare och få bra gång vid låga varv och på tomgång
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 24, 2013, 08:38:26 AM
Mpre boxar passar ju även otrimmad b230f.

Skulle tro att ky7 är den vassaste kam du kan ha utan att bearbeta toppen lite plus bränsle insug mm mm.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 24, 2013, 11:19:03 AM
Ett mpre chipp för en original b230f är jag rätt säker på att det inte fungerar varken med ky 126 eller ky7
KY7 och fs296 har jag för mig är samma kamaxel slipad av Axelsson Engineering köper man den av Axelsson heter den axt7 så även den behöver en hel del av motorns övriga delar.

förutsätter att toppen fått en portning och att avgassystemet är anpassat typ 2.5" och extraktor gärna ihop med portning av insug större lmm spjäll och spridare för bättre resultat.
men då chipparen kunde göra chipp för hans setup antar jag att det är någon som kan mappa chipp mm och inte ett 10+hp chipp för en standardmotor...
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 25, 2013, 08:38:09 AM
Mpre chip ska fungera på en helt org b230f enligt han själv. Mikael Pettersson.
Att den skulle gå bättre, fast ändå inga större skillnader utan större modifikationer.

Fs296 motsvarar väl månen7?

Ky7 är väl en gatkam vilket inte månen är.

Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 25, 2013, 09:42:56 AM
Alldeles för stort överlapp på en FS296 för att den ska gå bra på låga varv...
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 25, 2013, 10:24:34 AM
men är det ett vanligt mpre chipp då eller något annat eller kan den killen mappa lh 2.4 eller iaf har gjort chipp till llite värre sugmotorer?

fs 296 har 296gr dur vid ventilspel 276gr/1mm 12.2mm lyft och 108gr nock
ky7 har enligt den sidan 300gr dur vid ventilspel 276gr/0.9mm 12.2 i lyft och 108gr nock
så det kan vara olika profiler men om man tittar på andra profiler dom säljer så är dom lika folkraceshops så därav antog jag att det var samma

men vilket som så är dom nog ganska lika karaktär på (båda motsvarar ungefär en månen7)och fungerar som gatkam med dubbla weber och rätt inställd tändning men blir bottensvag och vill nog ha en del soppa :P
har sett dom som sagt att nh164 (nisse hedlund) motsvarar en månen7 och det är en helt annan profil men ganska lika på papper och ger nog ett liknande register
då den såldes av Ståhlmotor som smr 4 så beskriver dom den som vass gatkam
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 25, 2013, 11:54:34 AM
Jag kan inte det där med chipp, men dem chipp han har för lh 2,4 170 hk skulle tydligen passa org b230f och upp till 170 hk.


Ky7 är ganska vass då för org sprut. Jag kommer köra på fs280 lr liknande.

Månen är kanske en kam för den som buskör på gata men för mig som ska ha en pigg/roligare gatbil med en del buskörning räcker ju fs280.
Vill ju ha botten också och vill inte fimpa org sprut.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 25, 2013, 18:25:20 PM
Det blir ju inte optimalt men på bränslesidan kanske det fungerar ganska bra då insprutningen kan kompensera en del med alla sensorer så länge kammarna inte är för vassa har mycket överlapp stänger insug sent efter kolven redan vänt osv.
Men på tändningssidan så spelar ju kompförhållandet kammen och allt annat in som inte går kompensera för kan ju backa tändningen om knacksensorn varnar men det blir inte bra.
Likadant kanske man får för lite tändning på någon del av registret osv så där tycker jag man bör säga mer exakt vad tändchippet är gjort för iaf kompförhållande och ungefär vilken kam.
Tex har man bränsle och tändchipp för en voc motor bör det fungera på en gatmotor med småportad topp och fs280 också men en helt standard motor med M kam får nog lite fel tändning
och om man då tar en kam gjord för rally och ett varvtalsregister från 3000-7500 så ändrar man ju motorns karaktär totalt och både bränsle och tändning blir helt annars den vill nog tex ha 7-8 grader högre tändning på tomgång än gatmotorn
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 25, 2013, 20:07:47 PM
Tror jag pratade med MP om det och vad chippen egentligen gör.

T ex vad är det för skillnad på FS chip och Mpre chip? Är det för komplicerat att beskriva vad chippen gör?
Plus, vilket chip skulle lämpa sig bäst för min grad av trimning?
Funkar FS chip på org motor eller för minst 531 å vx3 eller mer?

Det du skrev var lite överkurs för mig kände jag. Fast fattar i stora drag iaf. =)


Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 25, 2013, 22:23:04 PM
insprutningens uppgift är ju och ge motorn en lagom mängd bensin till luften den suger in.
den mängden bensin är olika beroende på om man är ute efter max effekt bra avgasvärden eller bränsleekonomi
volvos org chipp går mot bäst avgasvärlden konstant under 3000 varv och ger inte optimal bränsleblandning för effekt över det heller och inte snålare för bättre bränsleekonomi (inte mycket man kan vinna på det men kanske lite)

med ett trimchipp försöker man optimera det och få rätt mängd bensin på full gas och kanske låta den gå lite snålare vid låg belastning efter landsväg
sen brukar ju varvstoppen vara uppflyttad accelerationsberikningen kan ha höjts för och ge bättre gassvar mm
sen är det en väldigt feg tändmapp original med lite förtändning (tror dom ska klara gå på 89 oktan som finns i tex usa eller nått sådant)

sen vilket chipp som passar bäst vet jag inte det som är gjort på rätt sätt av en kunnig chippare till en motor som är så lik din som möjligt eller ett mappat chipp direkt för din motor men det är dyrt.
men på bränslesidan så har ju motorn många givare till hjälp för och kunna ge rätt mängd bensin därför kan det klara en del skillnader och fortfarande fungera bra kanske går lite småfett eller snålt någon stans men inget som gör något så länge motorerna är hyfsat lika
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet september 25, 2013, 23:16:55 PM
vad rekommendera ni för kam då ? använder bilen dagligen men 9/10mil är bara lekstuga  :) så jag struntar i om de inte finns nå effekt på lägre varv... och om jag måste varva 3000-4000rpm inne i stan för att bilen ska gå bra så gör de  mig ingenting ;)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 26, 2013, 16:25:53 PM
Nästan allt beror på vad bränslesystemet och tändningen är gjorda för har man dubbla weber med rätt bestyckning ett eftermarknadsinsprut med separata spjällhus 4stycken mikuni eller liknande och ett tändsystem som antingen går ändra tändkurvan i själv eller med en anpassad tändkurva för sakerna man har så går det åka på gatan med vassa kammar motorn blir orkeslös på låga varv men den går iaf rent.

köper man chipp som är gjorda för en originalmotor så bör motorn vara original eller iaf likna en orginalmotor till registret annars går motorn orent och kanske blir helt utan tomgång vill sura ihjäl sig på låga varv och går snålt över 5000 varv där originalmotorn slutar ge effekt så effekten uteblir där också.

så det enda jag kan rekomendera är att ordna chipp som är tillverkat för liknande saker som du ska använda i övrigt.

har rekomenderat fs122 en topp portad som är portad som den jag gjort i dummietråden alt orginal eller småportad 531/405 och ett voc chipp förut i tråden det bör fungera eftersom det liknar en voc motor ganska mycket och ger under optimala förhållanden kring 170hk.
annars får man tillbringa en eftermiddag och ringa runt till chipptrimningsfirmor och se vad dom kan erbjuda till den budget man har eller så får man läsa på och exprimentera sig fram och försöka få bilen och gå bra
jag har tyvär bara trimmat med lh 2.4 på en turbomotor så jag vet på ett ungefär hur insprutningen fungerar men kan inga fler knep på hur man ändrar saker än det som man kan googla sig till på 10 min.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet september 27, 2013, 09:23:18 AM
 :yourock:

Mycket bra info.

Fs122 vs fs280? 

Vad ger högt lyft och vad ger lågt lyft?

Är en kam med stor dur, vass med smalare register som följd?

En h,k, fs280,fs122 är alla snarlika eller? Vilken ska man välja?
Voc kör väl med k-kam och krämar ur 170 hk. Är det för hobbytrimmaren lättare att nå samma mål med fs280?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet september 27, 2013, 11:07:17 AM
på första sidan i tråden har jag svarat på frågorna om fs 122 fs280 h och k...

Då det gäller dur och lyft blir det väldigt invecklat och det skulle ta lång tid och klara få över det till ord för det beror på allt annat runt omkring också
men för att göra det så enkelt som möjligt bör man eftersträva så högt lyft som möjligt och så lite duration som möjligt som ändå ger nog mycket tid/aria för den effekt  man är ute efter.
då får man bredast register och oftast ger mera duration ett sämre bottendrag då ventilen istället för och stänga när kolven är längst ner är öppen ett tag till medans kolven går uppåt.
på låga varv börjar motorn alltså trycka tillbaka luften ut i insuget men på högre varv har luften så hög fart i insuget att den fortsätter strömma in i cylindern även fast kolven vänt och man försöker få kamaxeln och stänga just i det ögonblick luften stannat och så mycket som möjligt är inne i cylindern.
sen finns det ju väldigt många andra faktorer som gör att man får kompromissa tex om toppen insuget mm är för litet så vinner man ju ingenting på och ha väldigt högt ventillyft då det stryper längre upp i kanalen och inte kommer igenom mer bränsle/luft iaf då är enda vägen till högre effekt mer dur
sen när man slipar om kammar så kan man ju inte slipa för långt ifrån original kamaxelns profil då det inte finns material till det och så kan man ju bara axelerera med en viss hastighet med en orginal 33mm tryckare annars går ju kamnocken utanför och trycker tryckaren i sidled istället för neråt med ras som följd.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet november 06, 2013, 17:56:58 PM
Varför poffar det i avgasröret, efter man gasat upp på tomgång?


Jag gasar upp till 3000-5000 rpm och släpper gasen, sen vid kanske 1000-2000 smäller det bak i avgasröret.

Varför?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 07, 2013, 02:02:25 AM
oftast dåliga tänd delar annars fel bränsleblandning brukar vara felet men då du inte skrivit något mera om motorn/fordonet (kanske står flera sidor bak i tråden men orkar inte leta igenom den helt) så kan det finnas fler saker det kan bero på
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet november 07, 2013, 21:09:11 PM
Har en vanlig b230f med vx3 kam i. Dock "poffade" det med M kam också.

Stiften är bytta och tändkablar bytta. Rotor och lock inte bytta men såg ok ut ändå.

Kan lock och rotor ändå vara dåligt lr kan det vara annat?

Kan detta även påverka hur bra den går?

Har inga felkoder.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 08, 2013, 01:49:45 AM
Det kan vara dåligt eller annat men om motorn inte drar mer soppa än vanligt eller går dåligt skulle jag bara köra på:P
om man plockar bort en ljuddämpare eller byter till grövre system så hör man betydligt mera sk poffar osv så det kan vara bara det också :P
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet november 08, 2013, 07:08:38 AM
Kör bilen på 0.83L / milen. =)

Bakre ljuddämparen borta. Känns nästan som om man tappar effekt på att den är borta.
Men det poffade innan också.

Vilket sportsystem är bra till min? Finns ju allt från egenhändigt byggt till VOC system för 5500:- (ungefär)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet november 09, 2013, 19:23:07 PM
Tror inte du tappar effekt på att den är borta däremot om bilen är från 88 eller nyare så har den katalysator som stryper en del den går plocka bort annars om du ska ha ett nytt avgassystem är det nog billigast och bygga ett själv om du har tillgång till svets osv men du kan googla runt lite och se om du hittar nån bild på ett avgassystem på nån seriös voc bil dom kan ha provat ut hur långt man ska ha till första ljuddämparen för bäst effekt.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet december 13, 2013, 12:09:49 PM
Kan någon förklara vad LH 2.4 är för nåt? Det är väl styrsystemet för Nyare B230F mfl.

Styr det tändning och soppa osv osv?

Var sitter begränsningarna i hur mycket effekt man kan ta ut?

Har hört från MPRE att ca 170 hk är max, men det gällde förmodligen hans chip (VOC). Kan man mappa om och gå ännu högre (170+) med LH 2.4?

Har nu hört folk som säger att dem haft runt 200hk sughästar på LH 2.4 och 400hk turbohästar på LH 2.4
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 13, 2013, 17:26:46 PM
Bosch LH jetronic 2.4 heter själva datorsystemet som styr bränsle och tändning det finns i flera olika versoner beroende på årgång bilmodell mm och finns i volvo 240efter 88 740 88b-91 och 940.
Det sitter i saab och en massa andra bilar också dvs det är Bosch som gjort systemet sen gjort små ändringar beroende vilken biltillvärkare som köpt det från dom.
LH 2.4 finns ingen direkt gräns för vilken effekt det klarar då det bara är en fråga om rätt chipp/mappning men på en b230 sugmotor sätter org spridarna stopp vid ca 170hk.
Insuget fungerar nog till kring 180-200 med lite portning och annat spjäll ksk 200-220 är möjligt men det blir inte optimalt då man inte kan ändra längd och diameter och stämma av det efter övriga motorn.
sen har man ju nackdelen att det viktigaste för insprutningen är luftmassemätaren så den måste man ha kvar och det är ju en strypning på en hårt trimmad sugmotor då man vill ha separata spjäll på varje cylinder mm.

på turbomotorer har jag för mig att jag har sett bromspapper på närmare 600hk på lh 2.4 (är inte säker men tror det var så mycket iaf) men då måste man kunna mappa systemet sen är det ju trots allt gjort för 100-200hk motorer så det är inte direkt och rekomendera även om det är möjligt.

så man kan nog säga att till kring 160 eller absolut max 190-200 sug hk fungerar lh 2.4 bra ska man ha mera är det ändå inte många kronor billigare och få det och lira än en uppsättning weber 48er eller ett ms eller liknande insprutning med ett hemmabyggt avstämt insug med separata spjäll.

Då det gäller turbo så chipp vassare originalkam (A V VX D) sportluftfilter och annat avgassystem med 1 bars laddtryck ger 220-230hk och där bottnar spridarna.
3" lmm och 968er (465cc/3.8 bar) är nästa steg och ihop med en större turbo typ en TD04HL-16T eller liknande och ksk lite portning eller 531 topp ger uppemot 300hk
ska man plocka mera så går det bygga en egen lmm som är sörre än 3" och köra med större spridare men då börjar det vara svårare och få det bra och troligen behöver man kunna mappa systemet.

sen så kan effekt och effekt vara ganska olika beroende vem man frågar för enligt vissa trimmare ger ju en maxad 2150 motor ca 225hk och andra säger 255hk.
och körde man båda motorerna i samma bromsbänk skiljde det nog inte mer än 5-10hk och likadant är det med all trimning många trimmare lägger på lite extra för att det ska låta bra :P



Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet december 15, 2013, 16:27:26 PM
Ok bra info. Tackar!  :D

Men på en org B230F ligger väl begränsningen i insug för det första.
För om man byter LMM spridare och portar toppen och sen ett avstämt extraktor sitter ju ändå flaskhalsen i insuget.

Jag försöker sikta på 170 hk pga att det nu säljs VOC chipp där begränsningen sitter vid 170 Hk. Men då måste ju allt vara optimerat för just det chippet.
Men det kommer väl efterhand vad man måste göra osv. För att mappa för just min setup är kanske dyrt?
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: illerballe skrivet december 16, 2013, 23:25:01 PM
740gle finns de nå varvstopp på dem? är de lönt att trimma och använda kjet sprutet? 
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet december 25, 2013, 03:06:54 AM
om det finns varvstopp är det troligen rotorn som har en inbyggd varvstopp och det är ju inte direkt svårt och byta :P
k-jet är jag själv inte förtjust i (har inte hålli på med det direkt heller) men till mildare trim fungerar det och om man lär sig justera det så kan man få rätt bra snurr.
men det kan vara en del jobb innan det fungerar bra med vassare kamaxlar då luftsliden är beroende av undertryck för och bestämma bränslemängden vilket vassare kammar brukar ha dåligt om.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet januari 13, 2014, 12:06:51 PM
Läste på Kyrks sida om att chip till en opel hade gett mindre hästar än std "chip".

Men att kunna testa sin setup plus att få support är något jag skulle vilja ha. Så jag efterfrågar någon firma/privatperson som kan vara med då något går snett lr om man t ex behöver hjälp med finjustering av motorn, kam tändning chipp mm. Plus att kunna se vad trimmet har gett i verkligheten.

Vad kostar det att t ex sätta upp bilen i dyno samt att en dag kunna optimera allt så man vet att bilen går hållbart samt ger mest effekt??
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 21, 2014, 03:23:52 AM
jo är ett chipp inte gjort på rätt sätt så ger det ingen effekt heller och effektökningen är långt ifrån dom 15-20hk som utlovas på en sugmotor dock får man ju varvstoppen uppflyttad.
En turbomotor ger inte heller någon stor effektökning av det utan och ställa upp laddtrycket men där gör det ju hela skillnaden.
På tjejens 850 monterades ett chipp innan jul (170hk sugmotor) och där var skillnaden ganska stor till det bättre.
Mellan 1500 och 3000 varv var det stor skillnad sen 3-5000 är det ingen skillnad alls sen 5-6500 så är det mätbar skillnad om än inte stor (kört samma sträcka och filmat en axrepa sen kollat sekunder och fart) så där var det ett lyckat byte iaf.
Men där volvo själva har optimerat för effekt (3-5000varv) blev det ingen skillnad alls som gick mäta
 i en bromsbänk hade det säkert gått se nån hk skillnad men troligen är det redan ganska optimalt där för originalmotorn.
Därför jag har mer eller mindre tjatat i tråden om att man måste ha ett chipp som passar den grundmotor man har för annars blir det inte bra
Dock är det ju riktigt dåligt om ett chipp gjort för en originalmotor ger mindre än standard över hela registret :/
Fast åt Volvo tror jag dom sk voc chippen mm ger effektökning och bättre register då det är lagt ner väldigt mycket tid på och optimera voc bilarna
Det finns ju dom som byggt så dom kan bromsa och flytta ljuddämparna under bilen och provat flöda 7-8 org topplock och insug för och se vilket som är bäst (det finns små skillnader i jutningen) mm för och få dom sista 3-5hk så då borde det vara lagt minst lika mycket tid på och få bränsle och tändning lika optimala
Att ställa upp bilen i bromsbänk en dag och hålla på och justera kan nog kosta allt från 1000-2000 hos någon privatperson till 3-5000 hos en firma
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Kecke87 skrivet januari 23, 2014, 23:09:42 PM
tja såg att ni snackade "gat kam" lite längre upp. jag har en 240 med portad planad o mirad 530 med en månen 7a o weber 40or den lämnade 189 hk o 250nm i bänk o den bilen kan min sambo ta till affären o handla med. så inga problem med dåligt vrid eller körbarhet där iaf.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 25, 2014, 18:22:35 PM
189hk med 40er var då i högsta laget den bänken är nog inte jättesnål direkt men det måste ändå ha blivit riktigt bra harmoni i motorn:)
Men vilket som med webrar eller andra förgasare eller insprut med separata insug och bra justeringsmöjligheter går det använda vassa kammar (över ca 260gr/1mm dur) på gatan med någorlunda lågvarvsregister.
Använder man den till dubbla su eller ett original eller chippat volvosprut (så länge inte chippet är gjort för liknande kam iaf) är risken stor att bottenregistret blir väldigt dåligt den ska helst ha separata insug för och få ett bra bottenregister.
Har själv provat fs296 med dubbla su egenportad 530 (lik den jag lagt upp i dummietråden) och extraktor och den blev väldigt orkeslös på låga varv och lite ruppig gång den gick köra utan problem men en snällare kam hade vart betydligt trevligare vid stadskörning.
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Kecke87 skrivet januari 26, 2014, 18:53:08 PM
ja siffrorna kan man ta med en nypa salt. ville bara säga att de går att köra en 7a på gatan med bra register o resultat;)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: bosabengt skrivet februari 03, 2014, 10:59:53 AM
Tack för svaret angående chip, sleepy.

Så VOC chip, kan man lita på då, förutsatt att allt annat är ok.

Vad kan man justera i en testbänk mer än att optimera det ställbara kamdrevet?

Har tyvärr inte råd att köpa flera chipp bara för att testa. Jag vill mer bara bygga en motor och sen ha ett chipp för motorn så allt lirar bra. Eller bygga motorn efter ett VOC chip hade kanske varit bäst.

Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: sleepy_ skrivet februari 21, 2014, 23:03:49 PM
Jag har inte provat så många chipp själv har mest vart turbobilar jag har chippat och där är det ju en annan sak men eftersom det lagts ner mycket tid på voc bilarna så vore det ju väldigt konstigt om bilarna gick sämre med dom om motorn har liknande settupp  :P

Du kan justera kamdrev bränsletryck om du har en justerbar regulator mm men det är ju som dåligt med justeringar på ett lh insprut.
Tyvär är det ju inte så många som har råd och bara köpa för och testa utan det måste bli rätt direkt.
Sen kostar ju tid i bromsbänk också väldigt mycket så man vill ju helst att allt ska fungera då man väl ska bromsa och bara justera fram det sista i bänken.
Det är synd att det inte ligger uppe mera lätt tillgängligt om bromsningar med olika chipp mm på internet (jag har inte hittat mycket av värde iaf)

Kecke det värkar iaf som du har fått ihop en lyckad motor:)
Titel: SV: trimmning hjälp
Skrivet av: Kecke87 skrivet mars 06, 2014, 22:32:02 PM
den lär sitta i en folkrace bil till sommaren!