Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 122234 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #75 skrivet: september 03, 2013, 20:07:49 PM »
Vet ej ventilspel men eftersom det är Volvokam så trodde jag inte det skulle behöva justeras. Måste väl isf ta bort kam å ta bort slammerdämparna.  Jobbigt värre. Kan man inte kolla spelet direkt utan att ta bort kam?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #76 skrivet: september 03, 2013, 20:09:53 PM »
Du får trycka ner tryckare ordentligt innan du mäter, med nån mejsel eller nåt.. Du får så klart inte trycka så hårt att du påverkar fjädern..

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #77 skrivet: september 03, 2013, 21:58:52 PM »
Hur får jag ut ventilstyrningen lättast ?  mvh

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #78 skrivet: september 04, 2013, 00:36:29 AM »
för och ta ut ventilstyrningar har jag en svarvad pinne som passar i styrningarna sen pressar man ut dom har även svarvat om ett dorn till en tryckluftshammare så man kan köra ut dom med den men då brukar styrningarna bli skadade så bara på nån folkracetopp som jag återmonterat styrningarna efter den behandlingen.
finns nog inte så många andra sätt ska dom inte användas igen så kan man ju ta något som ligger emot hyfsat och bara banka ut dom :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #79 skrivet: september 05, 2013, 11:22:10 AM »
Var i garaget igår.

Har ju samtidigt hållt på att byta bensinfilter. Var ju rostigt som fan så skiten har fått hänga under bilen, såg igår att en kabel hoppat dän från pumpen. Satte tillbaks den och startade bilen. Bilen gick som den skulle tror jag och dog aldrig på tomgång. Har inte hunnit köra den än då jag inte bytt bensinfilter ännu.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #80 skrivet: september 05, 2013, 20:10:14 PM »
skönt med ett så enkelt fel :)
det finns ju en pump i tanken också men den ger inte särskilt högt tryck så då gick den nog väldigt snålt :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #81 skrivet: september 08, 2013, 19:58:04 PM »
Har nu kört den några mil, det verkar fungera som det ska. Ingen särskild skillnad men jag har ändå lärt mig en hel del på vägen.

Nu till några frågor.....=)

Tomgången är låg och är väl vanligt "fel" på 740. Min står väl på 700 rpm kanske. Kan man på nåt sätt höja den till ~900?

Sen har jag klonkande bakaxel som inte hör till motorer men frågar här ändå om jag inte nu får göra ny tråd i rätt del.

Klonkar runtom bakaxeln när jag kör i väg på ettan, vad kan vara fel? Låter från båda sidor. SBP har kollat exprä på alla bussningar bak men ser inget.

Annat fel är när jag kör för fort över guppig väg så kan det "slå i" och bonka rätt högt ibland. Stötdämparna är bra och fjädrar nya. Gick från kapade fjädrar till nya vanliga. Efter det så slår nåt i när jag kör över nån grop lr bula i vägen.

Mvh

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #82 skrivet: september 09, 2013, 13:36:42 PM »
Om det inte är nån dålig bussning stötdämpare eller någonting som sitter löst så känn om bakaxeln är mycket glapp om du domar upp den på ena sidan bak hur mycket kan du röra det hjulet innan kardanen vill snurra?
Ev känn på knutkorsen och så alla skruvar på kardanen sitter som dom ska men blir knutarna dåliga så brukar det vibrera rätt bra i hela bilen hela tiden om det är ett hörbart ljud därifrån.
annars kolla om det ser ut och ha tagit emot någonstans under typ i avgassystemet eller så.
är väll det jag kan komma på nu som kan jävlas :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #83 skrivet: september 09, 2013, 21:33:03 PM »
Ska försöka kolla lite nån gång i veckan.
Kan det inte vara hundbenet?

Tomgången då?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #84 skrivet: september 10, 2013, 00:37:57 AM »
jo det kan det men dom har ju en bussning i varje ände så det är ju isåfall antingen bussningarna eller skruvarna som håller dom :P

tomgången är jag mer osäker på lh 2.4 ska ju justera den själv med tomgångsmotorn till rätt varvtal det kanske går ställa upp spjället eller göra nån liknande ful lösning men går den bra på tomgång och inte går ojämt skulle jag bara låtit det vara.
men har du kollat felkoder?
ligger tomgången på det varvet oavsett om den är varm eller kall?
blir det någon skillnad om du släpper ner den på tomgång sakta eller varvar upp den och sen bara tar foten från gasen?
blir det skillnad då kanske tomgångsmotorn kärvar.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #85 skrivet: september 17, 2013, 00:08:37 AM »
"smällen" då jag körde över gupp i vägen försvann då bakre ljuddämparen lossnade.  :P
Dock finns klonkandet kvar då jag kör iväg på ettan.

Frågan är om jag klarar mig utan press när jag ska få i dem nya bussningarna. Lr klarar jag mig med skruvstycke å diverse hylsor? Gäller alla bussningar i bakvagnen.

Har inga felkoder nu iaf o han går piggare nu, har ingen höfläkt på heller.

Men efter 4000rpm finns inte mycket kräm kvar. Kanske ligger toppeffekten nånstans där innan. Lr går det feta på han för mer kräm över 4000 rpm? Tror dock inte det är nåt särskilt fel annars bara det att han inte lämnat fabriken igår precis.

Kan man med ett ställbart kamdrev göra en VX utav en VX3? Dvs ställa fram 3 grader å få en VX kam?

Vilken olja ska jag köra med i vinter i motorn? FInns det någon bra tålig olja inför vintersäsongen? Ska funka bra till viss buskörning.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #86 skrivet: september 17, 2013, 06:24:09 AM »
VX3 är ingen trimkam så dom slutar dra nånstans där...

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #87 skrivet: september 17, 2013, 11:23:13 AM »
Hade en 745 Tic i sommras som bus bil och fick ett infall att sätta i en vx3 kam i samband med topp byte.
Vart den tråkigaste turbon jag haft.
Allt ös försvann.....trist kam.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #88 skrivet: september 17, 2013, 17:59:47 PM »
Är iaf nöjd med den lilla extra skjuts jag fick av vx3 an.
Bättre än m kam iaf.
Nästa steg blir 531 med fs280 lr dyl.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #89 skrivet: september 18, 2013, 17:58:33 PM »
En vx3 i en org turbo går betydligt bättre än en T kam typ samma till 3000varv sen lite mer däröver och mellan 4500 och varvstoppen känner man någorlunda skillnad till det bättre med den iaf på en chippad motor med 2.5" avgas dvs original i mina ögon.
Så gick inte din bättre allrep tror jag du hade något fel någonstans eller fick den en kugg fel eller liknande om inte toppen du bytte till var dålig på något sätt förutsatt att motorn var original innan...
Sen är ju VX en kam med volvos V profil på insug och X på utblås dvs lite snällare än en V kam dock med lite mer nockvinkel därför folk brukar rekomendera den till turbomotorer men den är ju bara marginellt vassare än en A kam i en sugmotor så som Folkraceshop skriver så dör den av på varv som med Volvos andra snällare kammar