Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: ventilfjädrar  (läst 3868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
ventilfjädrar
« skrivet: april 27, 2014, 08:51:44 AM »
just nu kör jag med folkraceshoppens hårdare enkelfjädrar men skall byta till vassare kam profil så är i behov av starkare fjädrar. tänkte om någon vet vart man kan skaffa endast inner fjädrar som passar inuti dem jag har nu?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: ventilfjädrar
« Svar #1 skrivet: april 28, 2014, 08:18:16 AM »
Varför ska du ha ännu hårdare fjäder? Dubbla fjädrar är oftast inte hårdare utan med dubbla fjädrar så ta man bort risken för att fjädern kommer i självsvängning.

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #2 skrivet: april 28, 2014, 09:13:46 AM »
jo men det är de jag menar  :banghead: skall varvas ganska så hårt utan risk ventilsläpp så därför behöver jag de.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #3 skrivet: april 28, 2014, 17:15:20 PM »
Med tunga org tryckare, org retainers mm så räcker nog inte fjädertrycket i enkelfjädrarna till heller.
Tror inte man bör varva mera än 7300-7500 med dom tunga originalgrejerna med lättare tryckare och retainers räcker dom ju längre kanske 8000 går?
sen beror det ju en hel del på kamaxelprofilen.
Men har iaf sett org retainers som spruckit av troligen pga ventilsläpp med varvstopp på 7500 med enkelfjädrar från kg men då var dom inte så seriöst inmätade så vet inte om man fick riktigt max ur fjädrarna
men motorn det är frågan om är en snikmotor därav billiga lösningar eftersträvas men ska överladdas med en hx55 så det effektiva varvtalsregistret lär ju bli från typ 5000 till så mycket man vågar varva >:D  och då tror jag man skulle haft iaf 120kg fjädertryck vid max lyft för och kunna dra till en bit över 8000 :P

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #4 skrivet: april 28, 2014, 19:38:04 PM »
kanske blir att köpa dubbelfjädrar av shoppen då men för att kunna bredda registret så är de väl enda utvägen. går de lätta ventilerna några gram, sleepy?
vet du stefan vad dubbelfjädrarna har för max tryck?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: ventilfjädrar
« Svar #5 skrivet: april 28, 2014, 20:37:18 PM »
vet du stefan vad dubbelfjädrarna har för max tryck?
Har tyvärr ingen mer data än det står står här:
Yttre fjäder:
Vid 33kg tryck är fjäderhöjden 40.6mm
Vid 64.5kg tryck är fjäderhöjden 30.6mm
Max ihoptryckt fjäderhöjd är 22.8mm.
4.0mm tråddiameter.
Totallängd 51.24mm.
Ytterdiameter 31.3mm.
Innerdiameter 23.3mm.
Vikt 43.4g

Inre fjäder:
Vid 17.4kg tryck är fjäderhöjden 40.6mm
Vid 33.7kg tryck är fjäderhöjden 30.6mm
Max ihoptryckt fjäderhöjd är 22.4mm.
2.9mm tråddiameter.
Totallängd 51.27mm.
Ytterdiameter 22.3mm.
Innerdiameter 16.5mm.
Vikt 22.5g

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #6 skrivet: april 29, 2014, 02:01:54 AM »
Dubbelfjädrarna räcker till det blir ju just under 100kg vid 30.6mm och då går det trycka ihop dom 5-6mm till utan att vara för nära och bottna fjädrarna då blir det säkert kring 120-130kg då dom flesta vanliga dubbelfjädrar brukar ligga därikring jag har då provtryckt två olika märken till kring 125kg 1.5mm från bottnad.
ventiler går nog lätta lite men vet inte om hållbarheten sjunker då så det är kanske ingen bra väg och gå

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #7 skrivet: april 29, 2014, 08:19:45 AM »
innerfjäder från bmw utan vanos funkar kanon ...innerfjäder från bmw 12v och original yttre volvo går att varva ca 9700-9800 ... innerfjäder bmw24v ytterfjäder volvo original går det lätt att varva 10500 utan att det låter något  ..jag vet för jag bygger alltid med bmw innerfjäder och 44-38 ventiler

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #8 skrivet: april 29, 2014, 21:52:03 PM »
helt klart intressant med bmw fjädrar men exakt från vilka bmw? jag kan inte ett skvatt om de där bilarna. hur fungerar de med retainern? :P

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #9 skrivet: april 30, 2014, 09:12:11 AM »
varför varva så satans mycket motorn kan ju inte ge någon effekt alls vid dom varven:-P
låter dock säkert fränt och tomvarva om man inte är rädd för ras eller extrem nötning på lager mm pga självsvängning i vevaxeln osv:-P
men tror du igentligen sådana fjädrar räcker till så höga varv vanliga dubbelfjädrar rekomenderar då ingen vad jag vet till och varva mer än 8500  vilket då räcker till på 2400rc motorerna och dom brukar ju ha ett högre register än motorer med större volym dock vill man ju ha en överkapasitet då man kanske ligger på dom varven ett tag på en längre raksträcka mm.
men det blir väll samma med dom mot retainers osv som med vilka andra dubbelfjädrar som helst dvs det går bara stoppa dit men bättre om man svarvar ett spår i retainern för dom och bäst om man byter retainer.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
    • http://folkraceshop.se/
SV: ventilfjädrar
« Svar #10 skrivet: april 30, 2014, 09:18:41 AM »
jo men det är de jag menar  :banghead: skall varvas ganska så hårt utan risk ventilsläpp så därför behöver jag de.
Vad är det för maskin du ska varva så mycket med? Vilken setup?

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: ventilfjädrar
« Svar #11 skrivet: april 30, 2014, 09:42:34 AM »
b23 underdel, F insug, 8 spridare ska få mata soppa är tanken, nh164 kamaxel som är ganska så lik månen 7an, sleepy ska fila en 530 topp åt mej vilken han är jäkligt duktig på,  en holset av modell större (hx55) ska övertala motorn med laddtryck. men med tanke på turbons storlek så måste jag varva en hel del därav jag skulle haft rediga fjädrar  >:D självklart ska de inte varvas 10000 eller så som nån sa, tror de blir varvstopp på 8 :)

mvh