Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?  (läst 7731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« skrivet: december 19, 2015, 15:46:40 PM »
Hej,

Försökte först på sävarturbo, men det var ingen som visste där, men kom på ni här här säkert vet bättre :)

Har försökt söka igenom trådarna här och har googlat en del, men skulle behöva lite hjälp med detta.

Jag har hittat ett inlägg som nämner att Saab 900t 8v -83 hade ställbar styrtrycksventil och sen har jag sett ett annat inlägg som nämner Audi 200, men inte årtal. Andra pratar om att turbo bilarna hade ställbara, men nämner varken märke, modell eller årtal.

Finns det någon här med erfarenhet?

Har marginell trimning, men är ändå lite rädd att den kommer att gå för snålt och tänkte därför att det vore bra att kunna ställa in tillsammans med en BB lamda.

Mvh Svante

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #1 skrivet: december 19, 2015, 23:34:04 PM »
Det verkar som man justar styrtrycket med shims se sid 45 http://volvo242gt.se/Branslesystem.pdf
« Senast ändrad: december 19, 2015, 23:36:48 PM av Smuggler »

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #2 skrivet: december 20, 2015, 11:49:37 AM »
Tack för länken!

Jo, jag har förstått att det är många som gör det så, men det finns också några versioner av styrtrycksventilen som har en insexskruv som man kan ställa på, och det vore mycket lättare.

Mvh Svante

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #3 skrivet: december 20, 2015, 14:41:31 PM »
Prova att ställ frågan under SAAB, där finns det en hel del kompetens ang K-jetronic.


http://folkraceforum.se/saab/andra-styrtryck-och-systemtryck-pa-k-jetronic/


http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html



« Senast ändrad: december 20, 2015, 18:02:28 PM av Smuggler »

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #4 skrivet: december 20, 2015, 19:28:11 PM »
Tack för länkarna! Det var faktiskt från den ena jag hade fått att Saab 900t -83 har ställbar ventil :)

Jag skall testa att ställa frågan under saab istället :)

Mvh Svante

Edit: En annan bra sida jag hittade: http://www.oldmerc.net/k-jetronic-fuel-control-unit-on-a-102-engine-at-a-glance.html
« Senast ändrad: december 21, 2015, 22:49:57 PM av SvenneBerka »

Utloggad Volvo_tobbe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #5 skrivet: december 27, 2015, 20:33:06 PM »
Hej!
Volvo 240 Turbo har justerbar styrtrycksventil.
Man tar bara ett 6 mm borr å borra hål underifrån (typ en mässingsbricka där man ska borra) väl där inne går det justera med insexsnyckel.
 :goodluck:

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #6 skrivet: december 29, 2015, 23:15:57 PM »
vad har du gjort åt motorn ..har byggt och justerat massor av k jet sprut både gata och folkrace.. bygger egna justerbara styrtrycksventiler  original kastar man i soptunnan

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Vilka bilar hade k-jet med justerbar styrtrycksventil?
« Svar #7 skrivet: december 31, 2015, 09:04:40 AM »
Tack Tobbe för infon! Vet du kanske vilka årsmodeller det handlar om?

Det skall bli lätt portning på in och ut, 2 mm planing och ny tunn mls topplockspackning, fs122 och renoverad underdel. Funderar också på om det är värt att skruva isär underdelen ännu en gång och ta bort lite för att få ner squishen till 0.80, har hört att man kan få några procent till där också  8)

Det var någon som funderade på att den kan komma att gå lite tunnt och därmed "smälta" kolvarna. Planen är att låna en bredbandslambda för att ställa in insprutet och sen i med motorn i båten  :)

Mvh Svante