Folkraceshop - Billiga delar till din folkracebil  

Författare Ämne: Vilken kamaxel 2.5L  (läst 3185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvoräggern

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Vilken kamaxel 2.5L
« skrivet: september 23, 2015, 23:07:03 PM »
Hej jag håller på att bygga en 2.5 liters b230 med portad planad 531a 46-38 ventiler och funderar lite på vilken kamaxel jag ska ha. Någon som har erfarenhet av KG8an eller vet på ett ungefär hur det skulle fungera.

Sen till nästa fråga jag har ett par fajs 50or liggande hemma. Skulle det fungera och isåfall skulle det vara optimalt? Vilken storlek rekommenderar ni?

/mvh

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 447
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel 2.5L
« Svar #1 skrivet: september 24, 2015, 11:32:45 AM »
Vilken kam beror ju på vilket register du är ute efter men också på vad toppen klarar mm.
Men kg8 är samma kam som enem c2 och den ger brett register och används i många billigare rally och 2150rc motorer med bra resultat.
Räcker till ca 210-220+hk vid 6-6500rpm på en 2500cc motor om toppen mm är bra..
En annan budgetkam är Gl34 som ger liknande register.
om man går över på 37mm tryckare finns ju ännu bättre kammar men mera jobb med ventilspel mm.
och mest effekt för pengarna är nog en fs311 elr liknande med större tryckare
Annars om kammen ska köpas ny vara för org tryckare och får kosta 3-4000 så kan jag rekomendera Agap deras
R33 264/14 och 274/14,5 profiler är riktigt fina.
Då det gäller förgasarna så är 50er bästa valet 48er hade nog gett samma resultat men inte bättre iaf
enda bättre är ju separata spjäll och insprutning eller några mikuni av rejsmodell elr liknande.

Utloggad Volvoräggern

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel 2.5L
« Svar #2 skrivet: september 25, 2015, 09:08:15 AM »
tack för mycket bra svar :) självklart kommer jag köra med ståltryckare, toppen kommer vara en maxportad 531a och vi siktar på iallafall 200hk på hjulen vilket inte ska vara några större bekymmer vad jag har hört ???

hur är kg8 kammens register? går det att varva rejält? ;)

går det att köra med original stakar och kolvar och få det att hålla?
/MVH

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 447
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel 2.5L
« Svar #3 skrivet: september 25, 2015, 16:48:12 PM »
original vevstakar och kolvar håller utan problem så länge det är rätt spel på lager och cylinderlopp.
största fördelen med nya kolvar mm är vikten och smalare kolvringar som tätar bättre vid höga varv med org kolvar vill det gärna vevhusventilera ganska mycket över 7000varv även om allt är fräscht.
b230 vevstakarna från 85-88 bör du däremot inte använda.
Och tänka på är att kolvarna måste svarvas av när man ökar slaglängden och att kolvringarna går förbi gamla vändkanten så blocket bör borras om det inte är extremt fint.
200 på hjulen bör vara möjligt men det är nästan gränsfall med den kammen iof värkar ju bromsbänkar kunna visa ganska olika skiljer det 5% är det ju tio hk på en 200hk motor.
ståltryckare är en onödig utgift med kg kammen då den är gjord för org tryckare enda fördelen är vikten men då är dethundra gånger mera jobb med och ställa ventilspel mm.
så kostar du på ståltryckare så köp en kam för dom också det ger mera effekt bara den är någorlunda rätt

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 447
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel 2.5L
« Svar #4 skrivet: september 25, 2015, 17:00:07 PM »
Det går varva med dom flesta kammar frågan är bara vad det ger för effekt kg8an är väll främst tänkt för rally så brett register är prioriterat framför höga varv och toppeffekt på en 2,5liters motor drar den nog bra från 3000varv (fullt körbar under men inte så mycket effekt) sen toppeffekt kring 6000 och dör av vid 7000 sen går det ju styra registret men insug och grenrörslängder mm.