Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: volvo 940 el problem och bränsle problem  (läst 9645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
volvo 940 el problem och bränsle problem
« skrivet: april 04, 2014, 11:21:23 AM »
Hej. Jag har en Volvo 940 16v som jag inte bli av med. så nu tänkte jag bygga folkracebil av den istället för att den står.
Som rubriken lyder så behöver jag ha lite tips o trix när det gäller bränslesystem och elen till den.
Första problemet är funderingar runt elen. Sitter ju en 16v insprutare på den men som den bara har gått 19000mil så tänkte jag ersätta den med en b230 förgasar motor. Då är frågan: Ska jag riva ut exakt all el och drar bara de nödvändigaste kablarna och reläerna?
Eller ska jag montera dit en motorkabellhärva som har suttit på en förgasarbil?
Har nämligen en liggandes. Så hur brukar ni göra?
Jag är mer inne på att drar helt nytt med bara de nödvändigaste kablar o reläer men tänkte fråga er vad ni tycker är bäst.

 :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:  :help:
Sen är det här med bränslesystemet som jag inte har en aning hur jag ska göra.
Tänkte kapa en jeepdunk och svetsa så den rymmer 10l men vad ska man ha för förpump, vanlig pump?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-52260/
Tänkt lite på en sådan pump men frågan är ju då hur man montera den. Eller om man kör med en 044 kopia pump?
För förgasare och insprutare har ju inte samma system iallfall inte mellan 240 940. Så hur brukar ni göra alla tips och råd är välkomna då jag är en nybörjare som har fått för sig att börja köra folkrace  :doh:

Utloggad LAPPISimon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #1 skrivet: april 04, 2014, 12:04:27 PM »
bort med all el! sedan sätter du i en 8v motor och fördelare med brytare och sedan förgasare. sedan drar du + till spolen och minus på kondensatorn från spolen.  och + te startmotorn och inte att glömma är mekaniska soppapumpen på blocket.  :goodluck: ^-^
det är de under huven som räknas ;)

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #2 skrivet: april 04, 2014, 13:27:55 PM »
bort med all el! sedan sätter du i en 8v motor och fördelare med brytare och sedan förgasare. sedan drar du + till spolen och minus på kondensatorn från spolen.  och + te startmotorn och inte att glömma är mekaniska soppapumpen på blocket.  :goodluck: ^-^

Tackar  :D Det var som jag trodde då. Bäst att fråga så man inte gör något dumt  ;D
Satt innan och letade och just folkraceshopen hade billiga mekaniska pumpar.
Tanken är just att ha blockmonterad fördelare då folkraceshopen har nya axlar som är till mekanisk pump också.
Motorn är nyrenoverad. Alla packningar, lager är nya och vattenpump och kamrem o hjul är nytt.
Viktade kolvar och m-stakar med nya ringar. Standard vev.
Portad 530 topp steg 2. Plana någon mm eller 2. Sen vet jag inte om man ska sätta i 46/38 ventiler med hårdare fjädrar också. Kamaxel har jag inte bestäm än.
Sen så vet jag inte om man ska ha dubbla original förgasare eller fajs 45:or. Sen fundera jag att ha skelettsvänghjul men är lite tveksam för flyger den i bitar så har man inget sprängskydd. Växellåda får väl bli original med originalkoppling. Växelspaken får man försöka mixtra med för att få tightare lägen. extraktorgrenrör med 2 tums system med dubbla smala dämpare är väl nästan ett måste.
Som man är nybörjare så får man väl köra med en  lätt trimmat motor innan man kör med denna. För köra folkrace har sin teknik och onödigt att köra med massor av effekt som man inte klarar av  :P

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #3 skrivet: april 04, 2014, 13:29:54 PM »
Någon som vet om burar från finess är bra?
Sen sitter det slungdiff på bilen lite onödigt i folkrace. Så byter jag den vilken utväxling är bäst 3,73 4,10? Odiffad eller diffad?

Utloggad LAPPISimon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #4 skrivet: april 04, 2014, 21:51:35 PM »
Plana 2,5 millimeter eller mer ::) Större insugsventiler tycker jag e onödigt med så små förgasare men sätt i 38mm avgas och kör med extraktorgrenrör och porta så kanalen stämmer med packningen/ grenröret :laugh:,
2,5" el 3" rör hela vägen bak med en dämpare längst bak skulle nog jag satsa på. 
Hårdare ventilfjädrar kan va bra om man åker med mycket lyft och gillar att VARVA >:D 
Kör med 3,73 för då slipper du lägga i 3:an. sedan svetsar diffen O0  .detta e vad jag skulle gjort >:D

för kortare lägen så förlänger du typ 20mm under kulan på spaken.

jag skulle valt 2 fajs 45 framför dubbla orginal men beror ju på hur resten av motorn ser ut :)

har aldrig handlat på finess med bara hört gott därifrån så det verkar riktigt bra, priserna är ju rimliga också ^-^

ang svänghjulet så om du är orolig att det ska smälla får du väl valsa te en 12 mm plåt och sätta runt svänghjulet eller nåt? :)

och viktigast av all kapa fjädrarna bak 2 varv och ca 130 kg ballast och en sjujävla tung gasfot!! >:D
« Senast ändrad: april 04, 2014, 21:58:58 PM av LAPPISimon »
det är de under huven som räknas ;)

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #5 skrivet: april 05, 2014, 08:50:45 AM »
Plana 2,5 millimeter eller mer ::) Större insugsventiler tycker jag e onödigt med så små förgasare men sätt i 38mm avgas och kör med extraktorgrenrör och porta så kanalen stämmer med packningen/ grenröret :laugh:,
2,5" el 3" rör hela vägen bak med en dämpare längst bak skulle nog jag satsa på. 
Hårdare ventilfjädrar kan va bra om man åker med mycket lyft och gillar att VARVA >:D 
Kör med 3,73 för då slipper du lägga i 3:an. sedan svetsar diffen O0  .detta e vad jag skulle gjort >:D

för kortare lägen så förlänger du typ 20mm under kulan på spaken.

jag skulle valt 2 fajs 45 framför dubbla orginal men beror ju på hur resten av motorn ser ut :)

har aldrig handlat på finess med bara hört gott därifrån så det verkar riktigt bra, priserna är ju rimliga också ^-^

ang svänghjulet så om du är orolig att det ska smälla får du väl valsa te en 12 mm plåt och sätta runt svänghjulet eller nåt? :)

och viktigast av all kapa fjädrarna bak 2 varv och ca 130 kg ballast och en sjujävla tung gasfot!! >:D
Ska då letar upp en 3,73 i gömmorna då  :D Klart det blir hårdare ventilfjädrar blir också  37mm ståltryckare  ^-^ Är det förlänga man skulle göra  ??? fick för mig att det var korta ner den men kan ha fel  :-X Fundera just om en tjock plåt som sprängskydd vet inte om man får det men man får väl mygla lite när det gäller säkerhet  ??? Hittade 2 nya fajs med insug, trattar. monteringssats så det bara är och skruva i och o-ringsblocken för strax över 5000kr. Tror det var kyrkmotorsport. Köper jag dem så blir byggkostnaden över 6500 och då förlora jag pengar ifall jag blir av med bilen  :P Så får fundera lite man är ju arbetslös så man vill inte förlora hyr mycket som helst  :P  Tung gasfot inga problem  >:D  >:D

Utloggad T.N.T

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #6 skrivet: april 05, 2014, 19:05:15 PM »
Varför inte ha kvar 16 ventilaren i bilen? Duger bra till en nybörjare och minst jobb oxå.
Vad vore livet utan snus....

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #7 skrivet: april 06, 2014, 10:04:22 AM »
Varför inte ha kvar 16 ventilaren i bilen? Duger bra till en nybörjare och minst jobb oxå.

Tanken var att sälja bilen men då ingen är intresserad så blir det folkrace. Bara motorn är påkostad över 4000kr samt chippad guldbox. 2 tums avgassystem, ändrar tändning för bättre gasrespons. Balansaxeln borttagen. Ca 230nm och 165hk skulle jag tippa det är i den. Lite lite. Lite onödigt att köra sönder den också. Samt 16v toppar är ganska ovanliga och svåra att få tag i. Sen krävs det inte lika många timmar när det gäller portning sov 8v topparna. Sen är ju alla klossar och bakoken bytta. SÅ vill inte förlora för mycket ifall jag blir av med bilen. Förhoppnings vis så får man väl några kr för centrallåset, elhissarna, takluckan, r-vingen, skinninredningen, slungdiff 1041 mm. Så får jag en slant för delarna så kanske man går plus minus noll.

Utloggad T.N.T

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #8 skrivet: april 06, 2014, 19:51:32 PM »
Jaha ja... Tycker det verkar som en perfekt folkracemotor.  ;) . Men du gör givetvis som du vill. 8)

Ska du sälja motorn löst?
Vad vore livet utan snus....

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #9 skrivet: april 06, 2014, 21:49:47 PM »
Jaha ja... Tycker det verkar som en perfekt folkracemotor.  ;) . Men du gör givetvis som du vill. 8)

Ska du sälja motorn löst?

Ja visst går det  ;D Ja om budet är rätt så :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #10 skrivet: april 06, 2014, 23:53:02 PM »
Lägger till lite erfarenheter :P
Originalventiler och tryckare räcker rätt långt så och byta dom är nog jobb och utgifter i onödan om du ska köra med dubbla stromberg eller 45er, en vettig kam rätt portning och hårdare fjädrar räcker.
Sen gör större ventiler ingen nytta om inte kanalerna under är nog stora chansen finns istället att om man konar upp kanalen för mycket under ventilen bildas en lågtrycks son i inner-radien som gör att toppen stallar/flödar sämre.
men skulle du vilja byta bara antingen insug eller avgasventilerna skulle jag gått på 46mm insugsventiler istället och haft kvar org avgasventilerna iaf med en kamaxel med samma profil på insug och utblås.
Hur mycket planing (vilket kompförhållande) beror till stor del på kamaxeln  ju mera duration ju högre komp är lämpligt.

Bakaxelutväxling beror lite på bana och körstil men jag föredrar lägre då slipper man gå ner på ettan i många tvärare krokar och får då lättare ner fästet sen om man får köra på trean på någon raksträcka tycker jag gör mindre men det är ju olika från person till person och framförallt beroende på vilket register motorn har :P

Då det gäller avgassystem räcker 2.5 tum till men går ett tre tums med en burk igenom ljudkraven?

tyvär brukar man ju vara tvungen och lasta i en del barlast för och hänga med i starten men ju lättare bilen blir ju bättre så iaf framför bakaxeln lätta så mycket du orkar lägga ner tid på då det gör av sig:P
mvh

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #11 skrivet: april 07, 2014, 07:31:38 AM »
Lägger till lite erfarenheter :P
Originalventiler och tryckare räcker rätt långt så och byta dom är nog jobb och utgifter i onödan om du ska köra med dubbla stromberg eller 45er, en vettig kam rätt portning och hårdare fjädrar räcker.
Sen gör större ventiler ingen nytta om inte kanalerna under är nog stora chansen finns istället att om man konar upp kanalen för mycket under ventilen bildas en lågtrycks son i inner-radien som gör att toppen stallar/flödar sämre.
men skulle du vilja byta bara antingen insug eller avgasventilerna skulle jag gått på 46mm insugsventiler istället och haft kvar org avgasventilerna iaf med en kamaxel med samma profil på insug och utblås.
Hur mycket planing (vilket kompförhållande) beror till stor del på kamaxeln  ju mera duration ju högre komp är lämpligt.

Bakaxelutväxling beror lite på bana och körstil men jag föredrar lägre då slipper man gå ner på ettan i många tvärare krokar och får då lättare ner fästet sen om man får köra på trean på någon raksträcka tycker jag gör mindre men det är ju olika från person till person och framförallt beroende på vilket register motorn har :P

Då det gäller avgassystem räcker 2.5 tum till men går ett tre tums med en burk igenom ljudkraven?

tyvär brukar man ju vara tvungen och lasta i en del barlast för och hänga med i starten men ju lättare bilen blir ju bättre så iaf framför bakaxeln lätta så mycket du orkar lägga ner tid på då det gör av sig:P
mvh
     Okej får fundera lite när det gäller toppen för jag vill ha grymt vrid istället. Porta mina topplock själv då jag har en erfaren portare med 30 års erfarenhet som lärare så det kostar mig bara tid. Så man är ju inte helt bakom flötet på det men är fortfarande i experimenterings stadiet  ;D

Jag kommer köra med låg utväxling då det är som du säger slippa växla. Man vill ha ett grymt vrid men det har man ju ingen nytta av om man inte får ner det i backen.

Ska kolla upp det med reglerna för tänkte montera batteriet och en tung 10l jeepdunk som tank just för viktens skull. Samt all ljuddämpnings mattor mm ska skrapas väck det ska vara helt plåtrent. Alla gram är viktiga  :laugh:

Ska jag verkligen har 2,5 tums  :o Tänkte köra med 2 tums med två små dämpare för hört att de får knappt låta längre  :o Men är det inte så hårda regler så är 2,5 bättre  >:D

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #12 skrivet: april 07, 2014, 13:19:44 PM »
Om du redan har ett 2" system skulle jag kört på det och inte bytt då man vill hålla kostnaderna nere men ska det byggas från grunden skulle jag byggt ett 2.5" :P

batteriet tanken mm flyttar man ju alltid till skuffen på bakhjulsdrivna bilar även kylaren kan med fördel flyttas dit men det är betydligt mera jobb med :P

om du har någon med erfarenhet som är lite påläst bör det ju bli bra med toppen bara man får harmoni i bitarna så brukar motorerna gå bra tex en värstingtopp med dubbla su och mild kam ger ingen mer effekt alls än en milt portad 530 snarare går den kanske sämre på låga varv då gashastigheten blir för låg i insugskanalen.

sen iaf i början så släng inte ut allt för mycket pengar då bilarna lätt åker på anbud då speciellt på mindre tävlingar där många inte satsar så hårt utan försök få bilen driftsäker istället så du får köra fullt ut och slipper skruva:P

Utloggad danjac

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: volvo 940 el problem och bränsle problem
« Svar #13 skrivet: april 07, 2014, 19:57:51 PM »
Om du redan har ett 2" system skulle jag kört på det och inte bytt då man vill hålla kostnaderna nere men ska det byggas från grunden skulle jag byggt ett 2.5" :P

batteriet tanken mm flyttar man ju alltid till skuffen på bakhjulsdrivna bilar även kylaren kan med fördel flyttas dit men det är betydligt mera jobb med :P

om du har någon med erfarenhet som är lite påläst bör det ju bli bra med toppen bara man får harmoni i bitarna så brukar motorerna gå bra tex en värstingtopp med dubbla su och mild kam ger ingen mer effekt alls än en milt portad 530 snarare går den kanske sämre på låga varv då gashastigheten blir för låg i insugskanalen.


sen iaf i början så släng inte ut allt för mycket pengar då bilarna lätt åker på anbud då speciellt på mindre tävlingar där många inte satsar så hårt utan försök få bilen driftsäker istället så du får köra fullt ut och slipper skruva:P
 

Satt ju 2 tum original så det får duga =) Där sa du något. Har en kompis som driver en metallskrot. Gamla rör dragna bak till en kylare med en original elfläkt. Hm borde gå ju =) Jo kände det med och turligt nog så ville han lära upp mig =) Sen har Erland Cox på topplocks verkstan gett bra tips =) Satt en max summa på 5500 så jag inte gå back =) Har många kontakter samt farsgubben har skrotat många bilar genom tiderna så lite delar finns det =) Det som är dyrast men som bara är en engångssumma är väl personlig utrustning  :)