Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Vrida kammen framåt eller bakåt  (läst 7243 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goose0011

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Vrida kammen framåt eller bakåt
« skrivet: mars 11, 2017, 18:26:16 PM »
Hej!

Har hållit på och ställt in kammen på en b230 med pierburg förgasare. Har inte så stor erfarenhet men kändes bäst att vrida den bakåt. Dock har jag inte kännt mig nöjd med utfallet från olika inställningar runt och inom det rekomenderade för kammen.
Vet ju att motorn blir bättre på lägre varv om man vrider den framåt men vad får detta för effekt på banan? Kan det passa speciella körstilar eller banor?

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2017, 17:41:31 PM »
Har ingen jättebra erfarenhet (stått i en bänk och provat i olika motorkombinationer) men jag brukar ställa kammen så insugsventilen är 0.8mm mer nertryckt än avgas och vara nöjd så, sen kan man ställa den på 1.0 för mer effekt på toppvarv eller 0.5 om man vill ha effekten längre ner i registret, men upplever inga jättestora skillnader på dom olika inställningarna,

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2017, 20:37:39 PM »
motorer är olika känsliga för justeringen men som kulan skriver brukar 0.5-1mm mera öppen insugningsventil fungera bäst.
får man ställa kammen annorlunda kan det bero på fel längder på insug och grenrör mm tex om den går bäst med kammen i splitt kan det bli bättre med lite kortare trattar och avancera kammen iaf i teorin.
ofta kan man få några (3-6 ksk) nm mera från botten och lite högre maxvrid eller 3-5 hk på topp med ett par hundra varv högre maxeffektsvarvtal.
inom det som fungerar bra vrider man allt för mycket åt något håll blir oftast allt sämre.
Har kammen för mycket dur verkar det bli känsligare.
körde nyss en folkracemotor med en gammal rallykam med 284gr/1mm och 12,8mm lyft  där kunde man tappa 10-15nm på 3 graders justering.
Toppeffekten var ungefär samma men 3-400rpm högre så väldigt lätt och sabba register men troligen hade en kam med liknande lyft och 10gr mindre dur (tex en fs300-13)svarat bättre på justering och gett samma toppeffekt och en bredare vridkurva

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2017, 20:48:42 PM »
Hur man vill ha registret beror ju på chaufförens körstil och utväxlingen men jag skulle säga med org växellåda och bakaxel så behöver man mycket oftare bra botten iaf på en folkracebana ofta man får välja mellan att motorn inte riktigt orkar på 2an eller varvar ur helt och bara sprätter grus på ettan då det är tvära krokar och dåligt fäste.
sen kan bilen bli lättare och starta med om den orkar ett lägre startvarv utan att falla igenom så det kan väga upp det man tappar på några hk mindre längst resten av startrakan där man kan utnyttja effekt.