Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: Codriver skrivet februari 02, 2010, 08:00:25 AM
-
Hejsan!
Jag har läst någonstans om att någon har lagt på något rundjärn eller något sånt för att göra om 15-tums plåtfälgar till 16-tummare. Någon som har bilder/beskrivning?
-
Varför göra fälgarna tyngre, låter skitdumt, måste jag säga. Att köpa andra fälgar måste vara tusen gånger bättre och om det är svårt så måste det vara enklare och bättre att byta bultmönster eller att bygga om fälgar genom att kombinera lämplig fälgbana med ett passande fälgcentrum. Även om det är folkrace, så vill man ju ha så låg ofjädrad vikt som möjligt.
-
Så klart. Men min tanke var för att få till en reservfälg, eller två. Och det är lite svårt att få tag på 16" fälgar som inte är så breda. 15-tummare finns ju som är lite smalare.
Men det är klart att 6-tum breda plåtisar borde finnas.
-
skriv vilket bilmärke det är så kan du säkert få en massa förslag på fälgar
-
Varför göra fälgarna tyngre, låter skitdumt, måste jag säga. Att köpa andra fälgar måste vara tusen gånger bättre och om det är svårt så måste det vara enklare och bättre att byta bultmönster eller att bygga om fälgar genom att kombinera lämplig fälgbana med ett passande fälgcentrum. Även om det är folkrace, så vill man ju ha så låg ofjädrad vikt som möjligt.
Nej det är inte skitdumt som du skriver.... Vet du inte vad du pratar om ska du inte yttra dig tycker ja..........
Att lägga rundjärn eller armeringsjärn funkar utmärkt, Många som använder det till isdäck då det kan va svårt att få tag i 16 tums fälgar till vissa bilar..........
-
Lägger man bara rundjärnet längst ut på fälgkanten och svetsar?
Då blir det ju så klart slang dessutom.
-
Ja så att däcket får stöd ... Är så dålig på och förklara...
Jajamen och så i med slang så blir det bra 8)
-
vad gäller de för bil, det finns ju plåtisar som är 16" till de flesta bilmärken, sj skulle jag inte orka lägga ner jobbe/tiden på att svetsa fälgar för att åka 16" när de finns att få tag på, sen blir en svetsad fälg så mycke tyngre än en original 16" har upplevt att bilen blir trög om man jämför dom tyngre svetsade mot original. men kan ju bero på att jag har slöa bilar :)
-
I just detta fall är det en Opel kadett. Alltså 4/100 och där ska ju alla killar med bakvänd keps, en 12"-bas och hängiga brallor köpa alla 15" och 16" fälgar för att ha på sin sänkta Golf GTI med sportluftfilter...
Har hittat några, men de är inte i min del av landet och då blir frakten lika dyr som fyra plåtisar.
16" som är 6 tum breda med denna bultdelning sitter på Renault Megane Scenic bland annat vet jag. För jag har hittat fyra till hygglig kurs.
-
Varför göra fälgarna tyngre, låter skitdumt, måste jag säga. Att köpa andra fälgar måste vara tusen gånger bättre och om det är svårt så måste det vara enklare och bättre att byta bultmönster eller att bygga om fälgar genom att kombinera lämplig fälgbana med ett passande fälgcentrum. Även om det är folkrace, så vill man ju ha så låg ofjädrad vikt som möjligt.
Nej det är inte skitdumt som du skriver.... Vet du inte vad du pratar om ska du inte yttra dig tycker ja..........
Att lägga rundjärn eller armeringsjärn funkar utmärkt, Många som använder det till isdäck då det kan va svårt att få tag i 16 tums fälgar till vissa bilar..........
Jag vet att man vill ha så låg ofjädrad vikt som möjligt i alla fordon. Men fordonsdynamik kanske inte är gångbart här?