Folkrace forum
Folkrace => Bygga => Ämnet startat av: Jonathan Berglund skrivet november 23, 2011, 21:36:25 PM
-
Har klurat på att flytta bak förarplatsen en bit (som man gör i rally alltså), ett par dm eller så, ett tag och börjar nu fundera på om jag ska passa på att göra det i nästa nygbygge och började då fundera över vad regelboken säger..
Jag hittar inget som säger att man Inte får flytta den bakåt (Inget som säger att man får det heller..), men hur går det med exempelvis att man sätter i ett stående pedalställ med cylindrar och bromsvätskebehållare inne i kupén, är det godkännt tro?
Vore kul om det vore, för alltid retar det nån =)
//Jonathan
-
Kreativa regeltolkningar, det gillar vi! ;D Synd bara att reglerna är för otydliga och inkonsekventa för att ge ett bra svar...
Skummade igenom reglerna med dina planer i åtanke och kom egentligen bara fram till att få folkracebilar verkligen följer reglementet. Ratten kan vara personlig om passande ersättningsratt monteras, men det står ingenstans att originalratten får bytas ut, därmed bör allt annat än originalrattar vara förbjudet. Ratt och rattstång får placeras på valfri sida av bilen, men det står inget om ifall det får bytas ut mot annat, förlängas, förkortas, flyttas uppåt/neråt eller framåt/bakåt - alltså är endast originalbitarna godkända med placering i höjd och längsled exakt som original, men valfritt i sidled.
Å andra sidan står det heller inte ett ord om att hjulupphängningar får förstärkas eller modifieras, men det finns väl knappt en enda 240 som inte har förstärkta länkarmar? Den dagen alla bilar med förstärkta länkarmar inte får starta för att dom inte följer reglerna lär det bli upplopp i depån... så bygg bilen som du vill ha den, det verkar ju inte som att reglerna följs i besiktningen så du har nog goda chanser att få köra oavsett om regelboken tillåter det eller inte. :goodluck:
-
Du har en poäng där.. =)
ja vad kan hända egentligen, känns ju inte som att dom kan säga nåt på tävling, om man har vagnboksbesiktigat med det så.. :)
Å då Kan man ju ändra tillbaks det om besiktningsmannen gnäller :)
Tackar för svaret, i vinter ska det flyttas förarplats! ;)
//Jonathan
-
Jo visst kan dom säga ngt om det om det är någon surgubbe som är teknisk. :P Men i värsta fall blir det väl skrivet i vagnsboken.
Har ett bältesfäste som är ett plattjärn bockat runt ett rör i bågen och den är fastsvetsad i röret, helt enligt reglerna.
När besiktningsmannen skulle besikta bilen för 4:de gången på tävling sa han att det inte fick svetsas :o
Hämtade regelboken och bad honom läsa texten, efter det har han inte klagat något på mina bilar ;D
Angående Flyttning av förarplats, så finns det en ur säkerhetssynpunkt oskriven regel. (Tycker iallafall jag)
Ha inte stolsryggen bakom huvudbågen, då skyddar den dig inte som det är tänkt.
-
Nej det med huvudbågen är ju självklart, den ska sitta så nära stolen (i längsled) som möjligt, men Aldrig framför..
Men eftersom det är nybygge det gäller så är det ganska lugnt, bygger alltid buren efter hur jag tänkt att sitta =)
Nåt annat dom kan gnälla på är väl möjligen att i/urstigning blir svårt (överväger snap-off om jag flyttar bakåt)..
Annars får dom skriva i boken bäst dom vill, det gör inte mig nåt =) haha
//Jonathan
-
HMMM för mycket fritid
-
go for it jag menar får man flytta stolen nära ratten borde man ju få flytta hela skiten längre bak med och sålänge man inte stumsvetsar deformationsdelarna så bibehåller man ju tänkt orginalfunktion .
för vi har ju alla sett stumsvetsade skarvade kortade rattstänger rattar deformationszoner som blir godkända gång efter gång.
-
Senaste 240in jag byggde flyttade jag bak stolen osv 15cm... Det har ingen gnällt om. Nu har jag ifs långa ben så jag når pedalerna utan att flytta dom. Och som nån skrev ... Tänk på huvudbågen!