Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: barlast volvo  (läst 9589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
barlast volvo
« skrivet: mars 07, 2010, 13:45:19 PM »
hur mycket barlast ska man ha i en volvo 240 som är typ orginal??

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2010, 19:02:24 PM »
Beror helt på vad du har för maskin,väghållning och sånt.
Det bästa är att testa sig fram,men täk på att ju mer du viktar ju saktare går det på banan.
Blir det för mycket att bära runt på kan bilen kännas seg.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad Darren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2010, 21:28:17 PM »
Men om man nu kör med orginalmotor och tömmer bilen på allt,hur mycket vill man ha då?
50kg kanske?
Hur mycket kör ni andra med och hur mycket trim har ni?Jag menar vore kul för en oerfaren att få lite info om hur många kilo per trimmad häst....ööh,eller så.

Trist om man lastar i 13 kilo med orginalmotor och bara bööörnar hela tiden.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2010, 09:41:24 AM »
Beror helt på vad du har för maskin,väghållning och sånt.
Det bästa är att testa sig fram,men täk på att ju mer du viktar ju saktare går det på banan.
Blir det för mycket att bära runt på kan bilen kännas seg.

Håller helt med. Försök att vikta så lite som möjligt.
Det finns ingen måttstock för hur mycket man ska vikta en bil i förhållande till hk.
Prova först utan och se vad som händer.
Mycket har ju med utförandet på bilen att göra.
Min pappa har inte ett gram i sin 145 tex men han har sänkt den nå djävulskt bak istället.
Dvs får fäste men sackar inte.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: barlast volvo
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2010, 18:28:48 PM »
Sen gör ju däcken en hel del för fästen, inte att förglömma ... ;)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2010, 19:28:04 PM »

Håller helt med. Försök att vikta så lite som möjligt.
Det finns ingen måttstock för hur mycket man ska vikta en bil i förhållande till hk.
Prova först utan och se vad som händer.
Mycket har ju med utförandet på bilen att göra.
Min pappa har inte ett gram i sin 145 tex men han har sänkt den nå djävulskt bak istället.
Dvs får fäste men sackar inte.

Ju mindre en bil väger, desto mer motoreffekt finns tillgänglig för att dra varje kilo bil framåt, med andra ord accelererar en lättare bil bättre - även inbromsning och kurvtagning förbättras en del. Men det är under förutsättning att viktfördelningen i bilen inte är fel så den får dålig väghållning. Hur som helst är det bättre att flytta felplacerade tunga grejer till lämpligare plats, än att lägga till extra vikt för att kompensera. Att flytta ett 20kg tungt batteri från motorrummet till bagagen ger ungefär samma inverkan på viktfördelningen som att lägga till 40kg i bagagen och låta batteriet sitta kvar fram...

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2010, 10:07:12 AM »
ta och vikta med förstånd,, sänk hellre baken för att flytta tyngdpunkt. sen mät upp var mitten på karossen är(mellan axlarna). hissa upp bilen, lägg ett rör på pallbockar på tvären så att trösklarna vilar på röret.. lägg i vikter(gärna över bakaxeln) till bilen tippar över.. där har du optimal viktfördelning..har funkat bra för mej

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #7 skrivet: november 20, 2010, 10:20:57 AM »
ta och vikta med förstånd,, sänk hellre baken för att flytta tyngdpunkt. sen mät upp var mitten på karossen är(mellan axlarna). hissa upp bilen, lägg ett rör på pallbockar på tvären så att trösklarna vilar på röret.. lägg i vikter(gärna över bakaxeln) till bilen tippar över.. där har du optimal viktfördelning..har funkat bra för mej

Smart sätt att vikta på har inte tänkt på det.  :yourock:
Men det är nog inget 15mm kopparrör du använder direkt =)
Kan man på något sätt få några extrakilon direkt på bakaxeln måste det vara optimalt!?
Då får man väll mest marktryck utan att bilen kränger i kurvorna.
Menar inte att man ska sätta 20-40 kg där men lite åtminstånde.
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #8 skrivet: november 20, 2010, 22:41:43 PM »
Nej, man vill ha så lite ofjärdad vikt som möjligt. Fjädrar och dämpare har det tufft nog att hålla nere hjulen mot marken när det är ojämnt utan en massa extrakilon.

Utloggad Quimpan

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Opel Astra Sport
    • Visa profil
SV: barlast volvo
« Svar #9 skrivet: november 21, 2010, 15:52:14 PM »
så sant
Bättre att be om ursäkt än att be om lov.